Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:24:09 GMT

مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود آغاز شد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۱۵۶۹

مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود آغاز شد

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هوشنگ مولایی» امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران افزود: تکمیل این مطالعات سبب خواهد شد بتوان یک برنامه جامع‌تری برای این بخش داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود کار مطالعات جامع منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود تا یک سال آینده به اتمام برسد و پس از آن سند تخصیص منابع آبی این حوضه تدوین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس حوضه آبریز زاینده‌رود در باره میزان تخصیص‌ آب این حوضه گفت: تخصیص‌هایی که به بخش‌های شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست داده می‌شود در شرایط نرمال است و ممکن است در زمانی که بارش کم و خشکسالی باشد مقداری این تخصیص‌ها نسبت به آن پیش‌بینی‌هایی که در شرایط نرمال بوده بیشتر باشد.

مولایی با بیان اینکه منابع حوضه زاینده رود فقط سد زاینده رود نیست، اضافه‌کرد: این حوضه حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که حوضه گاو خونی است و بخش کوچک آن سد زاینده رود است و بخش عمده آن پایین دست سد است و وقتی درباره منابع و مصارف صحبت می‌شود کل این حوضه را شامل می‌شود.

وی درباره وضعیت بارش این حوضه آبریز، افزود: به‌طور متوسط در مجموع ۲۴۴ میلیمتر متوسط بارش در حوضه زاینده رود داریم که در سال‌های اخیر کاهش یافته و به کمتر از ۱۰۰ میلیمتر رسیده است.

این مسوول بیان‌داشت: این کاهش سبب شده در بخش منابع آب سطحی و نیز منابع آب تجدیدپذیر و سفره‌های زیرزمینی دچار بحران شده و ۱۰ سال اخیر بجز یک سال، دوره خشک این حوضه آبریز بوده است.

رییس حوضه زاینده رود گفت: یکی از رویکردی‌هایی که در تخصیص‌ها داریم این است که بتوانیم از پساب و آب‌های نامتعارف استفاده کنیم یا در بخش صنعت می‌توانیم بازتخصیص و بازچرخانی آب داشته باشیم.

مولایی اضافه‌کرد: در برخی استان‌های فلات مرکزی ظرفیت‌هایی برای انتقال آب دریا ایجاد شده است که می تواندجایگزین تخصیص قبلی صنایع شود و این تخصیص‌هابه نفع تعادل‌بخشی یا اشتغال مناطق کمتر توسعه یافته استفاده شود .

وی تاکید کرد: این مطالعات جامع در حوضه منابع و مصارف زاینده‌رود به معنای آن نیست که پیشتر کاری در این حوضه انجام نشده است.

به گفته این مسوول، پیشتر کارهای مطالعاتی در سطح استان‌هایی مانند اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام شده و قدم آخر این است که این مطالعات استانی، تبدیل به مطالعات جامع شوند و در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات،حجم رودخانه زاینده‌رود به‌طور طبیعی ۸۴۵ میلیون مترمکعب در سال است که ۲۹۳میلیون مترمکعب برای اهداف توسعه از طریق تونل اول به این حجم اضافه‌شده است.

آورده طبیعی رودخانه زاینده‌رود یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون مترمکعب آب است که از این مقدار حدود یک میلیارد سهم حقا به بَران و بخشی هم سهم محیط‌زیست است. مجموع نیازهای آبی تأمین‌شده از رودخانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب است این در حالی است که در حالت طبیعی رودخانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری دارد و فقط برای حقابه تا و تالاب گاوخونی کفاف می‌دهد.

از سوی دیگر، افزون بر ۴۳۰میلیون مترمکعب آب برای نیاز آشامیدنی مردم اصفهان تخصیص‌یافته است، ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای نیاز یزد، نائین، کاشان و نطنز، ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنعت و حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیز حق اشتراک رودخانه در نظر گرفته‌شده است.

برچسب‌ها نایین زاینده رود نطنز یزد اصفهان کاشان وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نایین زاینده رود نطنز نایین زاینده رود نطنز یزد اصفهان کاشان وزارت نیرو شرکت مدیریت منابع آب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تخصیص ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای اجرای طرح‌های حوزه آب این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه ششم اردیبهشت- در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان به عهده دارد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تأمین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است. مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها و تأسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

تکمیل آب‌رسانی از سد طالقان ۱۰ همت بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه چند طرح ملی مهم در استان توسط این شرکت در حال اجرا است، گفت: برای شمال و جنوب استان قزوین موضوع تأمین آب شرب و کشاورزی را برای افق ۲۰-۳۰ ساله ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم استان را در تأمین آب شرب بیمه کنیم.

ستوده ادامه داد: یکی از این طرح‌های مهم آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. فاز نخست این طرح با هدف تأمین آب شرب باکیفیت و پایدار برای شهرستان آبیک انجام شده و فاز دوم آن هم در دست اجرا قرار دارد.

وی از اتمام طرح ساخت سد مخزنی نهب خبر داد و گفت: سد شهید لشگری نهب پروژه دیگری است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با اشاره به وجود یک شبکه آبیاری مدرن در پایین‌دست این سد افزود: طول کانال اصلی این شبکه ۲۵ کیلومتر و طول کانالهای درجه یک و دوم آن ۹۰ کیلومتر است که ۷ کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری است.

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد بالاخانلو

ستوده همچنین به وضعیت احداث سد بالاخانلو اشاره کرد و گفت: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸.۵ میلیون مترمکعب جهت تأمین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است، اعتبار مورد نیاز این طرح بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال ۴۳۵ میلیارد اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

کد خبر 747912

دیگر خبرها

  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان