کانونهای فیلم و گعدههای فرهنگی را احیا کنیم
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۳۰۲۲
ازدحام فیلمهای در صف اکران و همچنین تراکم نمایش فیلمهای روی پرده از تبعات تعطیلی دو ساله سینماست. شیوع کرونا چرخه طبیعی اکران را مختل کرده است و حالا که فعالیت سالنهای سینما نظم و استمرار دوباره یافته، فیلمها با چیدمانی اکران میشوند که آثار سینمای مستقل و هنری آسیب میبینند.
به گزارش مشرق، بهدلیل کثرت فیلمهای تولید شده و نبود برنامهریزی با راهبندان بزرگ در سینما مواجه هستیم که دود آن به چشم بخش برتر تولیدات سینما میرود و این اتفاق ناراحت کننده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمهای خوب زمینه تبلیغاتی مناسبی ندارند و مردم از کم و کیف آنها بیخبر هستند. انتظار این است تلویزیون که رابطه مستقیمی با مخاطب دارد و میتواند فرهنگآفرین باشد و سلیقهسازی کند، ذائقه مردم را به مسیر بهتری هدایت کند اما به نظر میرسد این اراده وجود ندارد. خوراکی که رسانههای جمعی به مخاطب دادهاند بر ذائقه آنها تأثیر گذاشته است.
برنامههای سرگرم کننده ساز خواب را کوک میکنند؛ دائم پیام میفرستند که آرامش داشته باشید، بیخیال باشید و همه چیز را رها کنید. بالعکس فیلمهای متفکر تلنگر میزنند که از خواب غفلت بیدار شو و آدم مفیدتری باش. اغلب فیلمهای مهم و ارزشمند سینمای ایران از همین دست آثار هستند که عموماً فضای غمگینی دارند و با روحیه جامعه امروز سازگار نیست اما یادمان باشد وقتی خودمان را به جریان باری بههر جهت و دم غنیمتی است میسپاریم بخش مهمی از دریافتها را از بین میبریم. این فیلمها قرار است کاشت نسلهای آینده باشند و جوانها با دیدن آنها، آدمهای بهتری شوند و دنیای بهتری بسازند.
اگر چه این دو جریان لزوماً مخالف هم نیستند اما جریانهای رسمی فرهنگ در کشور ما طوری عمل کرده که در مقابل هم قرار گرفتهاند و بر همین اساس بهعنوان مثال امروز از رکوردشکنی «گشت ارشاد 3» ناراحت میشویم و از اینکه«زالاوا» کمتر بفروشد نگران. منتقدان سعی میکنند در همین مسیر قدم بردارند، سطح سلیقه عمومی مخاطب را افزایش دهند و زمینه را برای دیده شدن فیلمهای بهتر فراهم کنند اگرچه در مقایسه با سیاستگذاران فرهنگی زورشان کم است. ضرورت دارد تمام محافل و گعدهها و کانونهای فیلم که در دولت قبل تعطیل شد، هرچه سریعتر فعالیتشان را از سر بگیرند. چندین هزار خانه فرهنگ و فرهنگسرا وجود دارد که همه آنها سالن نمایش دارند اما همگی خاک میخورند. این اتفاق از بیمبالاتی و نداشتن راهبرد و اراده فرهنگی نشأت میگیرد.
این مراکز نسلهای جدیدی تربیت میکنند و حتی در کوتاه مدت در صورت نمایش فیلمهای نازل و سطح پایین با برگزاری نشست نقد و بررسی مخاطب نه چندان جدی سینما هم پی میبرد که این فیلمها در لحظه هستند و ارزشی ندارد.
منبع: روزنامه ایرانمنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت سینمای ایران خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۳۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
به گزارش خبرنگار مهر، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان که آذر سال ۱۴۰۲ با شعار «این صحنه خانه ماست» از سوی معاونت فرهنگی این نهاد فراخوانشد، ظهر دوشنبه با هنرنمایی ۸ گروه نمایشی کانونی و آزاد در خانه تئاتر شهر رشت آغاز شد.
طی آئین آغازین این جشنواره که با حضور کودکان، نوجوانان، خانوادهها، هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی همراه بود، «سجاد کوچکی نژاد» معاون فرهنگی کانون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت دستگاههای فرهنگی و فعالان عرصه هنر، درباره اهمیت برگزاری این جشنوارهها صحبتکرد.
کوچکی نژاد یاد تمامی هنرمندان در گذشته را گرامی داشت و از حاضران برای نکوداشت تمامی فعالان عرصه هنر، به ویژه، پیشکسوتان این حوزه دعوت کرد.
ادامه بخش برنامهها نیز هنرنمایی گروههای نمایش بود و در این میان، به ترتیب نمایشهای «زمین پاک» به کارگردانی حمیده زاره، «ببینیم سطل شما چه طوریه؟» با کارگردانی نرگس فرضی، «دختر نقال» و «گوساله لجباز» به کارگردانی نکیسا عوضمطلق و «دیگر مرا صدا نزن مادر» با هدایت احمدرضا جعفری از رشت روی صحنه رفتند.
«فیل و ابابیل» به کارگردانی مجید پتکی و «یاد منجی»، با کارگردانی سیده زهرا صادقی از رشت و «پرپروک» به کارگردانی منیژه واحد از لاهیجان، دیگرنمایشهایی بودند که با هنرنمایی هنرمندان گیلانی دیدنی شدند.
داوری این رویداد هنری که در بخش کانونی و آزاد، با مشارکت مخاطبان نوجوان، جوان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان صورت گرفت را «محمد علی صادق حسنی»، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، «محمود فرضینژاد»،محقق و پژوهشگر، کارگردان تئاتر و خواننده فرهنگ عامه گیل و دیلم و همچنین، «حمید آذرنگ»، کارشناس مدیریت فرهنگی و کارگردان تئاتر بر عهده داشتند و به داوری هنرنمایی هنرمندان در بخشهای نمایش (صحنه، عروسکی، زنده_ عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانهای و بازی نمایش) پرداختند.
گفتنیاست، خانواده و اهمیت آن، نامداران دینی، ملی و اسطورهای و درعینحال، امیدآفرینی در تولید نمایش، توجه به محیطزیست و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارتافزایی، ترویج نمایشهای آئینی و سنتی و کتابهای چاپشده در کانون و فرهنگ بومی محلی کشور، از رویکردهای ارزشگذاری نمایشهای ارائه شده در نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان است که با هدف عمومیسازی و مردمیسازی هنرنمایش برگزارمیشود.
لازم به توضیح است، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوان عصر امروز با معرفی ۳ گروه برگزیده به ایستگاه پایانی میرسد.
کد خبر 6098222