Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:36:57 GMT

یکی از سرشاخه های سد بارزو شیروان خشک شد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۳۲۷۰

یکی از سرشاخه های سد بارزو شیروان خشک شد

اسحاق خسروپناه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال حجم آب عبوری این رودخانه صفر بوده در صورتیکه سال گذشته آورد آن یک میلیون مترمکعب بود.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی های امسال و اینکه کمتر از ۱۰ درصد بارش های سال آبی محقق شده است خاطرنشان کرد: هر سر شاخه کورکانلو و قوردانلو در شبکه سنجش وزارت نیرو به عنوان ایستگاه های معرف هیدرومتری کشوری ثبت شده اند و بر مبنای آمارهای این ایستگاه ها مطالعات سد شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسروپناه با اشاره به کاهش بیش از ۸۰ درصدی حجم آب عبوری این ۲ رودخانه اضافه کرد: براساس مطالعات و پایش ایستگاه ای هیدرومتری در سال آبی جاری حجم آب عبوری سرشاخه رودخانه کورکانلو بسیار کاهش یافته است در حالیکه سال آبی گذشته۲.۲ میلیون مترمکعب بود.

وی گفت: سال آبی امسال شاهد کاهش رواناب به میزان ۲ میلیون مترمکعب  هستیم و طی ۵۴ سال اخیر بی سابقه  بوده است.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

برچسب‌ها بارندگی خشکسالی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی خشکسالی شیروان بارندگی خشکسالی شیروان میلیون مترمکعب سد بارزو سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۳۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳

برنامه آزمون نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلب آزاد رشته های شاخه نظری دوره دوم آموزش متوسطه و متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره (شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) نوبت خرداد سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بدین شرح است:

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم
  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل زنان
  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • نمایشگاه موزه عبرت ایران در شیراون افتتاح شد
  • هشدار هواشناسی برای مناطق کوهستانی مازندران
  • سومین دور مسابقات کشتی با چوخه در شیروان برگزار شد
  • هشدار هواشناسی در مازندران
  • برنامه آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران