Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سی‌وپنجمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران جام «سردار دل‌ها» از روز یکشنبه دوم آبان‌ماه آغاز شد و دور رفت مرحله مقدماتی این رقابت‌ها روز چهارشنبه یکم دی‌ماه به پایان رسید.

سازمان لیگ با توجه به درخواست برخی از تیم‌ها مبنی بر تغییر نحوه برگزاری دور برگشت و اهمیت ویژه برگزاری هرچه بهتر لیگ برتر باشگاه‌های کشور در دور برگشت و مراحل پلی‌آف، همچنین توجه به سلامت بازیکنان، استفاده از سیستم ویدئو چک، پیشگیری از تردد بی‌مورد در مسیرهای پروازی و زمینی، شیوع ویروس جدید کرونا (اُمیکرون)، مصوبه ستاد کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی مبنی بر عدم حضور تماشاچی در مسابقات و ارج نهادن به پیشنهادات و درخواست‌های باشگاه‌ها درخصوص برگزاری فینال مسابقات به شکل دو برد از سه بازی، دو روش برای ادامه مسابقات لیگ برتر والیبال به‌شرح ذیل پیشنهاد داد:

روش نخست: براساس مصوبه نشست هماهنگی با باشگاه‌ها (23 خردادماه) برگزاری مرحله برگشت طبق سنوات گذشته منطبق بر برنامه دور رفت در شهرهای میزبان و پلی‌آف به صورت متمرکز

روش دوم: متمرکز به میزبانی شهر تهران در دو سالن، هر هفته 3 بازی با استراحت یک روزه و یک هفته استراحت بین هفته‌ها و فینال هم به صورت دو برد و از سه بازی

باشگاه‌های لیگ برتری تا پایان وقت اداری امروز (یکشنبه پنجم دی‌ماه) نظرات خود را اعلام کردند و روش نخست رای اکثریت باشگاه‌ها را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، هشت باشگاه پاس گرگان، شهرداری گنبد، پیکان، لبنیات هراز آمل، هورسان رامسر، آذرباتری ارومیه، فولاد سیرجان و شهرداری ورامین رای به روش نخست دادند و 6 تیم فولاد مبارکه سپاهان، سایپا، شهداب یزد، مس رفسنجان، شهرداری ارومیه و راه‌یاب ملل مریوان به روش دوم یعنی برگزاری دور برگشت لیگ برتر به صورت متمرکز رای دادند.

به این ترتیب با رای اکثریت تیم‌ها (8 از 14) دور برگشت لیگ برتر مردان از روز یکشنبه 12 دی‌ماه طبق سنوات گذشته منطبق بر برنامه دور رفت در شهرهای میزبان شروع می‌شود و مرحله پلی‌آف کما فی السابق به صورت متمرکز و دو برد از سه بازی در تهران برگزار خواهد شد.

تقوی: روش برگزاری لیگ هیچ فرقی برای فدراسیون نداشت

یلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال درخصوص نحوه تصمیم‌گیری برای روش برگزاری لیگ برتر مردان سال 1400، گفت: خردادماه سال جاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان باشگاه‌های لیگ برتری برگزار کردیم و در آن جلسه مقرر شد که بر اساس آیین‌نامه، مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود.

وی با بیان این‌که نیم فصل نخست را به روش مصوب در این نشست پشت سر گذاشتیم، اما برخی تیم‌ها انتقاداتی به این روش داشتند، افزود: نگاه فدراسیون و سیاست شخص داورزنی استفاده از خرد جمعی در راستای بهترین بهره‌وری برای برگزاری لیگ‌ها و احترام به نظر باشگاه‌ها است.

دبیر فدراسیون والیبال ادامه داد: به همین دلیل یک بار دیگر در راستای همکاری با باشگاه‌ها نامه‌ای ارسال کردیم و دو روش پیشنهاد دادیم و تیم‌ها تا پایان وقت اداری امروز (یکشنبه پنجم دی‌ماه) نظرات خود را کتباً اعلام کردند. از مجموع 14 تیم که در این نظرسنجی شرکت کردند، هشت تیم با برگزاری به روش دور رفت و غیر متمرکز موافقت خود را اعلام کردند و شش تیم هم خواهان برگزاری به روش دوم (متمرکز) بودند. با این شرایط منطقی است که در راستای احترام به نظر اکثریت باشگاه‌ها، بازی‌ها به روش دور رفت برگزار خواهد شد و پایان اسفندماه نیز پایان لیگ برتر است.

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا روش برگزاری لیگ برتر مردان برای فدراسیون فرقی داشت؟ گفت: برای فدراسیون والیبال هیچ فرقی نمی‌کرد که لیگ برتر را به چه روشی برگزار کند. منطقی است که تمام توان و تلاش فدراسیون برای تامین منافع و آرامش باشگاه‌ها در چارچوب قانون است، اما به نظر می‌رسد تعداد کسانی که به این نحوه برگزاری اعتراض داشتند، کمتر از کسانی است که موافق برگزاری بودند. در ابتدای فصل نیز خود تیم‌ها با این نحوه برگزاری موافقت کردند.

وی با یادآوری این‌که فدراسیون آمادگی خود را برای هر دو روش اعلام کرده بود، گفت: سال گذشته با توجه به شرایط لیگ برتر را به صورت متمرکز برگزار کردیم و امسال نیز با توجه به مصوبه نشست خردادماه به روش رفت و برگشت. بنابراین روش برگزاری هیچ فرقی برای فدراسیون ندارد و ما فقط به دنبال برگزاری لیگی با کیفیت با توجه به شرایط و با رعایت حقوق باشگاه‌ها هستیم.

دبیر فدراسیون والیبال با تاکید مجدد بر این‌که پایان اسفندماه پایان لیگ برتر خواهد بود، درباره دیدار نهایی این رقابت‌ها نیز گفت: نظر باشگاه‌ها برای دیدار فینال دو برد از سه مسابقه بود و فدراسیون هم با این روش موافق است.

عطایی: باشگاه‌ها موافق مسابقات فشرده بودند

بهروز عطایی سرمربی آملی‌ها درخصوص شیوه برگزاری رقابت‌ها در دور رفت لیگ برتر، گفت: مسابقات در فشار بالا برگزار شد؛ فشاری که از قبل پیش‌بینی می‌شد و تیم‌ها درخصوص آن به اتفاق‌نظر رسیده بودند. نوع برگزاری فصل جدید لیگ برتر از خردادماه مشخص بود و تیم‌ها برای این شیوه برگزاری آمادگی لازم را داشتند. برخلاف این‌که برخی تیم‌ها در اواسط مسابقات اعتراضاتی مطرح کردند اما به نظر می‌رسید یکسری از تیم‌ها خود را با این شرایط تطبیق داده بودند.

سرمربی تیم ملی والیبال افزود: بازی‌ها نزدیک و رقابت‌ها تنگاتنگ بود. جدول رده‌بندی در پایان دور رفت هم نشان‌دهنده آن است که هشت تیم اول با حداقل شکست، بازی‌های خود را به پایان رساندند. به‌طوری که تیم دوم با تیم اول یک باخت اختلاف داشت و این شرایط در بین تیم‌های میانه جدول هم دیده می‌شود. این بدان معناست که تیم‌ها از لحاظ سطح کیفی نزدیک به هم هستند.

جزیده: استفاده از شرایط میزبانی، حق مسلم ما است

عظیم جزیده، سرمربی شهرداری گنبد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درخصوص دلایل این تیم برای انتخاب روش نخست، گفت: خاصیت لیگ برتر به رفت و برگشت بودن آن است. به شخصه معتقدم هشت تیمی که موافق روش اول بودند، تصمیم خوبی گرفتند. درست است که بعد مسافت در روش نخست وجود دارد اما در زمان میزبانی، هزینه‌هایمان کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: ضمن این که طی دو سال اخیر درگیر ویروس کرونا بودیم و تصمیماتی درخصوص شیوه برگزاری لیگ گرفته شده بود. اما در این دوره از رقابت‌ها تیم شهرداری گنبد قصد داشت از امتیاز میزبانی استفاده بهینه کند و درنهایت رای به شیوه نخست داد. استفاده از میزبانی حق مسلم تیم‌هاست و فکر می‌کنم درنهایت فدراسیون تصمیم درستی گرفت و اکثر تیم‌ها هم با شیوه اول موافق بودند.

تندروان: روش متمرکز موقعیتی برای خروج از بحران احتمالی است

محمدرضا تندروان، سرمربی شهرداری ارومیه درخصوص علت مخالفت این تیم با اجرایی شدن روش نخست در دور برگشت لیگ برتر والیبال گفت: زمانی که درخصوص شیوه برگزاری لیگ برتر از باشگاه‌ها نظرسنجی شد، مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در جلسه حضور داشت و قطعا نظر ایشان، نظر من هم بود.

وی افزود: به شخصه فکر می‌کنم برخی دوستان حساب و کتاب کرده‌اند و بعد نظر خود را اعلام کرده‌اند. در واقع آن‌ها به شکلی لج‌بازی کردند. اما در شرایط کنونی کرونا، صلاح به برگزاری دور برگشت به روش دوم بود. چون اگر شرایط بر همین منوال پیش رود، احتمال تعطیلی لیگ هم وجود خواهد داشت. درصورتی که دو هفته قرنطینه برای بازی‌ها در نظر گرفته شود، عملا لیگ تعطیل خواهد شد.

سرمربی شهرداری ارومیه با تاکید بر این که شاید متمرکز بودن، موقعیتی برای خروج لیگ برتر از بحران ایجاد می‌کرد، ادامه داد: در صورتی که لیگ متمرکز می‌شد، تیم‌ها می‌توانستند بعد از سه هفته بازی، ریکاوری داشته باشند ولی در حال حاضر همه تیم‌ها مدام در حال سفر هستند. به‌طوری که تیم شهرداری ارومیه برای یک سفر ساده به یک شهر نزدیک، دو روز درگیر هستیم و قطعا به دنبال کم شدن سفرها بودیم. از این که برخی نتوانستند با دید کارشناسانه به ماجرا نگاه کنند، متاسفم. از نظر سود و زیان برای تیم فرقی نمی‌کرد و حتی شاید شیوه نخست برای تیم ما بهتر بود ولی مطمئنم که شیوه نخست در روند کاری همه تیم دور برگشت در تاثیر منفی خواهد گذاشت. در هر صورت امیدوارم لیگ امسال با سلامتی به پایان برسد.

سپاهان روش سوم را انتخاب کرد!

در این بین باشگاه سپاهان اصفهان پیرامون نتیجه‌گیری سازمان لیگ فدراسیون والیبال نسبت به نظرسنجی از تیم‌های حاضر در لیگ برتر والیبال مردان توضیحاتی به شرح ذیل ارائه داد:

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان پس از دریافت نامه سازمان لیگ فدراسیون والیبال مبنی بر نظرسنجی شیوه برگزاری دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر والیبال مردان، با بررسی تمامی جوانب و ارائه نظرات کارشناسی، پیشنهاد جدیدی را ذیل نامه رسمی به این سازمان ارائه داد.

پیشنهاد باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، برگزاری دور برگشت رقابت‌ها به صورت متمرکز در تهران (هر هفته 3 بازی با استراحت 4 روزه بین بازی‌ها) و برگزاری مراحل پلی‌آف و فینال مسابقات به صورت رفت و برگشت و دو بازی از 3 بازی در شهرهای میزبان بوده است، اما متاسفانه با توجه به ارائه این پیشنهاد رسمی از سوی باشگاه سپاهان، سازمان لیگ والیبال در نتیجه گیری نهایی خود تیم سپاهان را جزو موافقان با شیوه دوم برگزاری رقابت‌ها قرار داده که این موضوع از جانب سپاهان تکذیب می‌شود.

همچنین این باشگاه مدعی شد در صورت برگزاری مسابقات در مرحله پلی‌آف به صورت متمرکز، حق میزبانی تیم‌های بالای جدول و به ویژه تیم فولاد مبارکه سپاهان به عنوان صدرنشین مسابقات، اجحاف گردیده و کیفیت برگزاری رقابت‌های مرحله گروهی به پایین ترین سطح خود تنزل می‌یابد. درخواست رسمی باشگاه سپاهان، بررسی پیشنهاد ارائه شده به سازمان لیگ والیبال و ارزیابی کارشناسی آن توسط نهاد مربوطه است و حق اعتراض نسبت به نتیجه این نظرسنجی را برای خود محفوظ می‌داند.

ماجرای تصمیم کبری در والیبال

اینکه آیا اقدام سازمان لیگ درست بوده یا خیر موضوعی است که می‌توان به صورت مفصل درخصوص آن صحبت کرد. وقتی ابتدای فصل جلسه‌ای با حضور باشگاه‌ها برگزار شده و جمع‌بندی نهایی این بوده که مسابقات به شکل کنونی برگزار شود، دیگر دلیلی وجود ندارد تا سازمان لیگ یک بار دیگر اقدام به برگزاری نظرسنجی کند. در این بین اقدام و اظهار نظر برخی باشگاه‌ها هم جالب توجه است؛ در شرایطی که فدراسیون دو گزینه را پیش‌رو باشگاه‌ها قرار داده، اما باشگاهی همچون سپاهان بدون توجه به آن دو گزینه، یک روش جدید را پیشنهاد داده است!

اینکه پیشنهاد سپاهانی‌ها درست است یا غلط را هم می‌توان در فرصتی مناسب مورد بررسی قرار داد، اما نکته اینجاست که آنها باید از بین دو گزینه، یکی را انتخاب می‌کردند. به هر حال سازمان لیگ تصمیم خود را گرفت و نظر نهایی را هم اعلام کرد. همه امیدوار هستند که لیگ در بهترین شرایط برگزار شود تا در نهایت تیم ملی از این موضوع سود ببرد. حالا باید منتظر ماند و دید که این تصمیم که به نوعی تصمیم کبری در والیبال به شمار می‌رود چگونه برگزار خواهد شد و چه عواقبی خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: والیبال لیگ برتر سازمان لیگ سازمان لیگ فدراسیون والیبال فدراسیون والیبال والیبال ایران فولاد مبارکه سپاهان برگزاری دور برگشت فدراسیون والیبال لیگ برتر والیبال شهرداری ارومیه صورت متمرکز برای فدراسیون شیوه برگزاری برگزاری لیگ روش برگزاری رفت و برگشت برتر مردان سازمان لیگ باشگاه ها روش نخست دو گزینه رقابت ها خواهد شد بازی ها روش دوم دور رفت تیم ها دو برد پلی آف دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف لیگ برتر: داور اشتباه کرد، حق با شما بود!‏

به گزارش "ورزش سه"، ناتینگهام فارست از داوری دیدار این تیم ‏مقابل اورتون بسیار خشمگین بوده و می‌گوید سه تصمیم اشتباه ‏داوری در نتیجه تاثیرگذار بوده و باعث باخت این تیم شده است. ‏

فارست که برای سقوط نکردن تلاش می‌کند می‌گوید داوری باعث ‏شده شانس سقوط این تیم به مراتب بیشتر شود. هووارد وب، ‏رئیس کمیته داوران انگلیس، امروز با باشگاه فارست تماس گرفت تا ‏درباره این بازی توضیح بدهد. وب تنها در یکی از سه تصمیم جنجالی ‏داوری اشتباه داور را پذیرفت و گفت دو تصمیم دیگر که مورد اعتراض ‏ناتینگهام بوده بدون اشتباه گرفته شده است. ‏

روزنامه تایمز گزارش داد هووارد وب به مدیران فارست اعلام کرده ‏تصمیم داور مسابقه، آنتونی تیلور، در صحنه خطای اشلی یانگ روی ‏کالوم هادسون اودوی اشتباه بوده است. او همچنین پذیرفت که ‏دخالت نکردن استوارت ات‌ول، داور وی‌ای‌آر، در این صحنه هم ‏نادرست بوده است. ‏

ناتینگهام فارست از تصمیم داور وسط آنتونی تیلور و ات‌ول، داور ‏وی‌ای‌آر، آنقدر عصبانی بود که این داور ویدیویی را به هواداری از ‏لوتون متهم کرد. لوتون و فارست رقبای مستقیم در قعر جدول لیگ ‏برتر هستند و فارست می‌گوید گروهی قصد دارند لوتون را هر طور ‏شده در لیگ برتر نگه دارند حتی اگر به معنای سقوط غیرمنصفانه ‏ناتینگهام باشد. ‏

دیگر خبرها

  • ببینید | تصاویری دیدنی از قلدربازی میمون برای ۲ مار کبری
  • اعتراف لیگ برتر: داور اشتباه کرد، حق با شما بود!‏
  • تصمیم قطعی گزینه جذاب بایرن: فقط خارج!
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • جلالی: ۳ گزینه سرمربیگری را برای هر رده ملی در نظر داریم
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ شاید سرمربی تیم ملی یکی از ۴ گزینه خارجی باشد
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ مربی ایتالیایی در جوانگرایی موفق بوده
  • بیرانوند به بازی با سپاهان نمی‌رسد
  • ازبکستان به عنوان سومی جام ملت‌های فوتسال آسیا رسید