دلیل حذف «هجوم» با بازی گلشیفته فراهانی
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۷۰۹۱
شبکههای نمایش خانگی یا همان VOD (کوتاهشده عبارت انگلیسی video on demand به معنای ویدئو به درخواست) چند سالی است در کشور ما فعال هستند؛ «نماوا» از سال ۱۳۹۲، «فیلیمو» از سال ۱۳۹۳ و بهتازگی «نتفیلم» مشهورترینها هستند. افراد با خرید اشتراک میتوانند به شکل آنلاین فیلم و سریالهای داخلی و خارجی (با دوبله یا زیرنویس فارسی) را تماشا کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
(Invasion) محصول ۲۰۲۱ اپل تیویپلاس که با استقبال کاربران روبهرو بود از «نماوا» و «فیلیمو» بدون هیچ توضیحی حذف شد. از آنجایی که گلشیفته فراهانی در این مجموعه به ایفای نقش میپرداخت، میتوان حدس زد علت همین باشد. خبرگزاری ایسنا با پیگیری خود در ۲۸ آذر اطلاعیه روابطعمومی «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» (ساترا) را منتشر کرد: «همانگونه که قبلا نیز اعلام شده بود حیطه مسئولیتی ساترا تصمیمات تخصصی و رسانهای است و در مورد صلاحیت افراد اظهارنظر نمیکند... نظر مراجع رسمی نظارتی و استعلامی کشور درخصوص صلاحیت فعالیت افراد خاص و محدودیت نمایش آثار و تولیدات منتسب به آنها، برای همه دستگاهها ازجمله ساترا، لازمالاتباع است». غیرمستقیم موضوع حضور گلشیفته فراهانی در این اطلاعیه نهچندان شفاف قابل فهم است.
در گذشته سابقه داشته است فیلم یا سریالی به دلیل رفتارهای خارج از عرف یا گرایش سیاسی یکی از عوامل (آثار محسن مخملباف دیگر پخش نمیشود، هرچند فیلمی همچون «توبه نصوح» باشد با مضمون دینی مرگآگاهی که در دهه ۶۰ در بیشتر مساجد به نمایش درمیآمد) دیگر اجازه پخش از رسانهها را نیافته است. در این موارد حذف نمایش یا اکران تا چه حد منطقی است؟ نکته نخست حق دیگر عوامل است؛ فیلمی با هزینه بسیار تولید میشود، آیا به دلیل رفتار یک بازیگر (آنهم پس از سالها از اتمام فیلمبرداری) میتوان پخش را ممنوع کرد؟ در این حالت به تهیهکننده و سرمایهگذار خسارت مالی فراوانی وارد میشود در حالی که مرتکب هیچ تقصیری نشدهاند. اصل شخصیبودن مجازات ایجاب میکند هر فردی تنها مسئول گفتار و رفتار خود باشد و نتوان فردی را به دلیل گناه دیگری کیفر کرد. اساسا مگر بازیگران سریالهای خارجی که هر شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش میشود، همه پایبند به قانون، عرف، شرع و اخلاق مورد قبول ما هستند؟ برای نمونه فیلمهای «الیور توییست» و «محله چینیها» ساخته «رومن پولانسکی» بازیگر و کارگردان فرانسوی که سالهاست به اتهام تجاوز تحت تعقیب قرار دارد، چندین بار از سیمای ملی پخش شده است.
نکته دوم یک بام و دو هوا در تصمیمگیری است؛ نهتنها هنوز فیلمهایی همچون «درخت گلابی»، «ماهیها عاشق میشوند»، «به نام پدر» و «درباره الی...» در نماوا و فیلیمو وجود دارد، حتی همه قسمتهای سریال هجوم در سایت «آپارات» قابل مشاهده است! چرا این محدودیتها تنها برای برخی از سایتها در نظر گرفته میشود؟ و نکته آخر عدم شفافیت برای پخشکننده آثار و مخاطب است. ایجاد تشکیلات عریض و طویل ساترا بهعنوان نهادی زیرمجموعه صداوسیما و گسترش تدریجی نظارت آن بر دیگر بسترهای نمایش، منجر به تحمیل سلیقه بسته مدیران صداوسیما بر همه اشکال پخش صوت و تصویر فراگیر شده است که نتیجهای جز دلزدگی مخاطب از فضای یکدست رسانههای داخلی و رفتن سراغ سایتهای فیلترشدهای همچون «نتفلیکس» و شبکههای ماهوارهای نخواهد داشت. انتظار میرفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قلمرو فعالیت خود یعنی شبکه خانگی دفاع کند و مانع نظارت ساترا بر این حوزه شود.
اگر قرار است سریالها با همان معیارهای سیمای ملی پخش شود، اساسا چه نیازی به ایجاد VOD بود؟ محدودشدن فضای فرهنگی/رسانهای با مصوبات روزانه نهادهایی چون ساترا، شورای عالی فضای مجازی، «مراجع استعلامی» و... برخلاف اصول ۲۴ (اصل آزادی بیان) و ۲۵ (منع سانسور) قانون اساسی بوده و با سوقدادن مردم به سوی رسانههای نظارتناپذیر، پیامدی جز نقض غرض نخواهد داشت.
۵۸۵۸
کد خبر 1587250منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: گلشیفته فراهانی سریال خارجی شبکه نمایش خانگی سازمان صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنایه آذری جهرمی به صداوسیما: «بنیاد آقاخان» عکسالعملی شبیه «ساترا» نداشت
آذری جهرمی در مطلبی به تحلیل سریال «حشاشین» پرداخت.
وزیر سابق ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: دیشب آخرین قسمت سریال «حشاشین» رو دیدم.
روایتی از یک رویداد تاریخی با عینک سازندگان، در هر حال ممکنه در بیان این روایت نقصها یا تحریفاتی هم باشه، اما تصویر کلان تاریخی ساخته شده از عصر سلجوقیان، قابل توجه بود.
مطلبی که توجهم را جلب کرد این بود که بنیاد آقا خان مستقر در انگلیس -که ادامه سلسله اسماعیلیه هستند- با آن همه امکانات و ثروت و مکنت، عکس العملی شبیه «ساترا» نداشت. کاش حداقل توضیح دهند دلیل اعلام ممنوعیت انتشار این سریال در سکوهای ایرانی چیست و همچنین تبیین کنند که انحرافات چیست تا کسانی که به طرقی دیگر این سریال را دیده اند، توجیه شوند.
از قدیم گفته اند وقتی زور هست، عقل چرا؟