Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- آتش، آفت و زمین خواران در یک دهه اخیر به جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افتاده‌اند و ایستاده جان درختان چندین صد ساله بلوط را می‌گیرند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور از منابع طبیعی فراوان از جمله جنگل‌های انبوه بلوط، پوشش گیاهی غنی و منابع آب و نفت و گاز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود جنگل‌های انبوه بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این استان 20 درصد از سهم 40 درصدی جنگل‌های حوزه زاگرس را به خود اختصاص بدهد و به عنوان یکی از بهترین استان‌های کشور در حوزه جنگل و مرتع است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کم بارشی و عدم مدیریت صحیح در حفظ و نگهداری منابع طبیعی بسیاری از پوشش جنگلی استان دچار آسیب شده و هر روز در گوشه گوشه این دیار شاهد مرگ درختان راست قامت بلوط هستیم.

علاوه بر کم‌بارشی دندان طمع سودجویان به هوای سودهای آنی، اندک و گذرا سبب شده تا تبر بی‌رحم به جان بلوط زاگرس بیافتد و حال و روز جنگل‌ها روز به روز بدتر می‌شود تا جایی که آتش و آفت دست به دست هم داده تا جان آن‌ها را بگیرد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال‌های اخیر بخش اعظمی از این جنگل‌ها را طعمه حریق کرد و از پوشش این جنگل‌ها تَلی از خاکستر نصیب طبیعت و نسل‌های آینده شد.

گرچه موضوع تأمین امکانات و تجهیزات و همچنین نیروی انسانی جهت مقابله با آتش‌سوزی به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استانی تبدیل شده‌ است، اما تاکنون وعده و وعیده‌ها برای این موضوع به سر منزل مقصود نرسیده‌ است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 90 درصد از آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان توسط عوامل انسانی اتفاق می‌افتد که برخی سهوی و برخی نیز عمدی است.

البته اگر از موضوع خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌ها بگذریم برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست براین باورند که بعضا آتش‌سوزی‌های عمدی ایجاد شده به بهانه سودجویی و ایجاد فرصتی برای تاراج چوب‌ها و باقی‌مانده ناشی از حادثه است.

88 تن زغال بلوط کشف شد

در این زمینه غلامحسین حکمتیان‌اصل از کشف و ضبط 88 تن زغال بلوط در طی نه ماه گذشته در استان خبر داد و افزود: از این مقدار شش تن چوب و سه تن زغال بوده‌ است.

وی با بیان اینکه 15 فقره پرونده در این زمینه تشکیل شده است، گفت: خودروهای حامل چوب و زغال قاچاق توقیف و پس از طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

حکمتیان با اشاره به اینکه امسال 127 مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها استان رخ داد، یادآور شد: در این آتش سوزی یک هزار و 400 هکتار از مراتع و جنگل‌ها خسارت دید و  آفت برگ خوار بلوط هم در حدود 12 هزار هکتار از جنگل‌های استان مشاهده شده است.

 استان کهگیلویه و بویراحمد  دارای یک میلیون 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی بوده که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار جنگل و 552 هزار و 700 هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع 20 درصد جنگل‌های زاگرس در این استان واقع شده است.

270 مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی استان گلستان رخ داده استمرگ تدریجی جنگل‌های هیرکانی؛ آفات و بیماری رمق جنگل‌های استان گلستان را گرفتآتش به جان جنگل "رنگو" افتاد/ فراخوان گروه‌های جهادی از سوی فرمانده سپاه گرگان برای اطفای حریق

سرانه جنگل در این استان به ازای هر نفر 6.1 هکتار بوده که شامل گونه‌های بلوط، بنه، افرا، زبان گنجشک، زالزالک، گلابی وحشی و...است و در بین سطوح جنگلی 7 درصد جنگل انبوه،  29 درصد جنگل نیمه انبوه، 53 جنگل تنک، 9 درصد درختچه زار و دو درصد جنگل‌های دست کاشت است.

مرتع استان کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد و در بین سطوح مرتعی استان 30 درصد را مراتع خوب، 30 درصد را مراتع متوسط و 40 درصد را مراتع ضعیف تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/541/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها و مراتع آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی درصد جنگل جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، طی حکمی از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، «سید ایوب صدر پور» به عنوان سرپرست جدید دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

پیش از این «اسماعیل کیهان» این مسئولیت را بر عهده داشت، که بازنشسته شدند.

صدر پور پیش از این مسئولیت معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات استان را برعهده داشت.

کد خبر 6087736

دیگر خبرها

  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • آغاز بزرگترین رقابت علمی کشور
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد