Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، « شاهپور علائی مقدم» درباره ماجرای فلفل دلمه ای های برگشت خورده از روسیه افزود: کشور ما بیش از چهار میلیون ۶۰۰ هزارتن محصول کشاورزی به ویژه محصولات سبزی و صیفی تازه خوری به دنیا صادر می کند که در سبد غذایی خانوار اثر مستقیمی دارند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: محصولات صادراتی و وارداتی کشور ما دارای مقررات و پروتکل هایی است که براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ما هم عضو این کنوانسیون هستیم تعریف شده و مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد تا آفات و بیماری ها بین کشورها جابجا نشود و سلامت و امنیت غذایی کشوری به خطر نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: به همین دلیل برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر مقرارت کشور ما این را می گوید که در سامانه گمرک محصول باید قبل از اینکه خارج شود توسط پست های قرنطینه گواهی بهداشتی دریافت کند.

به گفته وی، گواهی بهداشتی بدان معناست که محصول عاری از بیماری و آفت و علف های هرز باشد که این امر به طور معمول در پست های قرنطینه ای سازمان حفظ نباتات کشور رعایت می شود.

علائی مقدم گفت: در کنار گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را برای باقیمانده سموم، فلزات ، نیترات و برخی نمک ها داریم که متولی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو است. 

وی اضافه کرد: در مقررات صادرات کشور ما به کشورهای دیگر که در سامانه گمرک آمده است مبنا فقط گواهی بهداشتی است که برعهده سازمان حفظ نباتات می باشد اما اخیرا اتفاقاتی که برای کشورهای عضو اوراسیا و برخی کشورهای دیگر افتاده این است که  پروتکل های این کشورها تغییر یافته است یعنی مقررات طوری شده که علاوه بر گواهی بهداشتی، گواهی سلامت را هم مطالبه می کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: همچنین این کشورها نظارت ها را بجای محصول به سمت بسترهای تولید ، مکان های فراوری، واحدهای بسته بندی و در نهایت صادرات سوق داده اند که مورد رصد قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین کشورهای چین و روسیه سامانه ای را طراحی کرده و مقررات آن را به ما اعلام کردند به طوری که تولید کننده و صادرکننده ما باید در این سامانه شناسه داشته باشد اگر کشور مقصد بررسی کرد که یک محصولی از نظر گواهی بهداشتی یا سلامت  به مشکل خورد با رصد صادرکننده و  تولیدکننده ممکن است در صورت مغایرت محصول با مقررات بهداشتی این کشورها، نامشان از سامانه حذف شود.

تولیدات کشاورزی ایران براساس استاندارد کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات 

علائی مقدم با بیان اینکه ایران با اسناد و مدارک درخصوص برگشت فلفل دلمه ای ایران از روسیه و بازخورد آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صحبت می کند تا افکار عمومی پریشان نشود گفت: روسیه نامه ای را برای ما فرستاد که ۴ سم افتکش و علف کشی که در کشور ما مصرف شده بود در کشور روسیه ریجستری و ثبت نشده است بنابراین به دلیل ناشناس بودن این سموم در روسیه این محصولات برگشت خورده است.

وی اظهارداشت: سازمان حفظ نباتات برحسب وظیفه ذاتی این نامه را  به موسسات تحقیقاتی ارجاع داده و به روسیه  اعلام کردیم که چهار نوع سمی که برای شما شناخته شده نیست  به دلیل ماده موثره کیفی ، کاهش هزینه های تولید و کاهش دوره های سمپاشی ( از سه دوره به یک دوره) در اروپا نیز مصرف می شود.

 رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این نامه از طریق امور بین الملل به کشور روسیه ارسال شد و همچنین تاکنون چهار جلسه وبیناری با روس ها برگزار شد و  همچنین یک هیات ایرانی به روسیه سفر کرد و آنجا با سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان و انجمن های مربوط به سلامت بخش کشاورزی جلساتی داشتند.

علائی مقدم افزود: توقف صادرات فلفل ایران به روسیه به دلیل مصرف سموم غیرمجاز یا باقیمانده سموم در بافت های گیاهی نبوده است زیرا هر کشوری یک استاندارد  MRL مخصوص خود را دارد که  توسط کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات برای تمامی کشورها تعریف شده است.

وی اضافه کرد: براساس  MRL  میزان سموم و باقیمانده ها نباید از حد مجاز تعریف شده بالاتر باشد.

به گزارش ایرنا، به تازگی چند قلم محصول کشاورزی ایران از جمله فلفل دلمه ای، سیب زمینی و کیوی از برخی کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا برگشت خورد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی روسیه سازمان حفظ نباتات کشور سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی روسیه سازمان حفظ نباتات کشور وزارت جهاد کشاورزی روسیه سازمان حفظ نباتات کشور سید جواد ساداتی نژاد سازمان حفظ نباتات کشور گواهی بهداشتی علائی مقدم کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز بهداشتی را اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته‌اند، اعلام کرد.

سازمان غذا و دارو فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomixو فرآورده "تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز" را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

براساس این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu،شربت گیاهی تری تراپیست(مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان 2 از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

گلایه رئیس سازمان غذاودارو از فروش اقلام غیرمجاز در عطاری‌ها

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام این‌که این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیرمجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد، از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن 66462026 روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند