Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان اعلام کردند که با استفاده از دی ان ای بزاق چسبنده شپش ها بر سر یک مومیایی به راز زندگی این مومیایی 2000 ساله باستانی پی بردند.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از یاهو،  تحقیقات بر مومیایی 2 هزار ساله نشان داد که در فرهنگ باستانی "آنسیلتا"‌ مردم از جنگل های دور آمازون به آرژانتین مهاجرت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مومیایی مرد بالغ فرهنگ آنسیلتا، اهل شهر" آند سن خوان"، آرژانتین، با قدمت حدود 2000 سال اطلاعات جالبی در این زمینه به دانشمندان داده است.


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مواد ژنتیکی استخراج‌شده از سر این مومیایی که هزاران سال پیش توسط شپش‌ها برای چسباندن تخم‌هایشان به موها استفاده می‌شد، می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد مردم باستان و الگوهای مهاجرت آنها ارائه دهد.


در ابتدا، محققان، از جمله محققان دانشگاه ریدینگ در بریتانیا، DNA انسان را از روی موهای برگرفته از بقایای مومیایی شده بازیابی کردند.به گفته دانشمندان، این  ماده که توسط شپش‌ها تولید شده و به موی مومیایی چسبیده است بهتر از دی ان ای موجود در دندان یک مومیایی اطلاعاتی از روند زندگی مومیایی به محققان می دهد.


"آلخاندرا پروتی" از محققان این پروژه می‌گوید: «مانند داستان تخیلی پشه‌های محصور در کهربا در فیلم پارک ژوراسیک، حامل DNA میزبان دایناسور، ما نشان داده‌ایم که اطلاعات ژنتیکی ما را می‌توان با ماده چسبنده‌ای که از سر روی موهایمان تولید می‌شود حفظ کرد.


دکتر" پروتی"، دانشیار زیست شناسی بی مهرگان، توضیح داد: "علاوه بر ژنتیک، زیست شناسی شپش می تواند سرنخ های ارزشمندی در مورد چگونگی زندگی و مردن مردم هزاران سال پیش ارائه دهد."


در مطالعه جدید که روز سه شنبه در مجله Molecular Biology and Evolution منتشر شد، محققان DNA را از نمونه های جمع آوری شده از تعدادی بقایای مومیایی شده افرادی که به کوه های آند در استان "سن خوان" در مرکز غرب آرژانتین رسیده بودند استخراج کردند که قدمتی 2 هزار ساله دارد.


با استفاده از روش جدید، محققان توانستند یک پیوند ژنتیکی بین سه مومیایی و ساکنان در آمازون در 2000 سال پیش پیدا کنند، که برای اولین بار نشان می‌دهد که جمعیت اصلی استان سان خوان از زمین و جنگل‌های بارانی آمازون در شمال مهاجرت کرده‌ و خود را به آرژانتین رسانده اند.


پژوهشگران در این مطالعه نوشتند: «وابستگی‌های ژنتیکی رمزگشایی‌شده از تجزیه و تحلیل‌های ژنومی این DNA نشان می‌دهد که این جمعیت از شمال غرب آمازون به کوه‌های آند در مرکز-غرب آرژانتین مهاجرت کرده‌اند.»

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شپش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا مهاجم آرژانتینی استقلال تا آخرین لحظه بازی کرد؟

آفتاب‌‌نیوز :

جواد نکونام سرمربی استقلال در نشست خبری پس از بازی با تراکتور از خالی بودن دست هایش در این دیدار برای تعویض حرف زد.

در همین ارتباط شنیدیم گوستاوو بلانکو مهاجم آرژانتینی استقلال به دلیل دوندگی بالا در نیمه دوم بسیار خسته شده و باید تعویض می‌شد، اما با توجه به مصدومیت آرمان رمضانی از ناحیه مُچ پا، نکونام گزینه‌ای نداشت و بلانکو به ناچار تا سوت پایان بازی در زمین ماند!

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • چرا مهاجم آرژانتینی استقلال تا آخرین لحظه بازی کرد؟
  • انتقاد شهردار از سرپیچی ستاره آرژانتینی: باید برگردی!
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها