Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، دو سال قبل بود که مک‌دونالد اعلام کرد بخشی از قهوه‌های تولید شده‌اش را برای تولید قطعات خودرو به فورد می‌دهد! ضایعاتی که از فرآیند تولید قهوه به دست آمده بود به این شکل قرار بود به قطعه خودرو تبدیل شود.

جدای از اینکه در ماجرای کباب بناب و تبدیل آن به برند مخصوص ایران – که اخیرا وزیر میراث فرهنگی از آن صحبت کرده بود – چقدر حرف‌هایی که می‌زنیم با رقیب آن طرف آبی یعنی مک دونالد قابل مقایسه است، باید به این نکته هم توجه داشت که بازار ضایعات خودرو در ایران قدری از کشورهای دیگر متفاوت است و در برخی موارد خلاف جهت حرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از بازار ضایعات، مربوط به ضایعات خودروست. ضایعات فلزی، غیرفلزی و الکترونیکی خودروها در نهایت راه خود را مانند دیگر بخش‌ها به بازار قراضه کج می‌کند. بخش مهم این ضایعات، مربوط به فلزات است که به طور قطع ارزش بیشتری هم دارد. بخش دیگر، قطعات غیرفلزی مثل شیشه و لاستیک است. یک بخش دیگر هم که از بازار خودرو به مسیر ضایعات می‌رسد، قطعات الکترونیکی مثل وسایل برقی خودروست.

اما برخی از این ضایعات قبل از اینکه به بازار قراضه برسد، به دست قطعه‌سازان می‌رسد تا قطعه لازم را با آن بسازند. در واقع بخشی از قراضه‌های خودروسازی قابلیت تبدیل به قطعات را دارد. اما به تازگی برخی خبرها نشان از آن دارد که قسمتی از این قراضه‌ها به جای تبدیل به قطعه، سر از بازار آزاد درآورده است. دلیلش هم روشن است: سود بیشتری برای قطعه‌ساز داشته است. البته پرونده این تخلف در حال بررسی است اما بد نیست به بهانه آن نگاهی به بازار ضایعات بیاندازیم.

آنچه مسلم است، پرسودترین بازار ضایعات مربوط به فلزات است. فلزاتی مثل آهن، مس، آلومینیوم، چدن و روی برخی از این ضایعات با ارزش هستند که قیمت جهانی برای هر کیلوی آنها برآورد می‌شود و بازار آشفته‌ای دارد. این فلزات باید در نهایت به کارخانه‌های بازیافت تحویل داده شوند تا بخشی از آنها دوباره وارد چرخه تولید شوند. بخشی از ضایعات خودرو، مربوط به ضایعات شیمیایی است که باید با احتیاط بازیافت شود تا به محیط‌زیست آسیب نرساند.

دوباره به مساله پرونده یک قطعه‌ساز متخلف بازگردیم. خبرها نشان می‌دهد که اخیرا یکی از نهادهای نظارتی پرونده فروش ۱۱ هزار تن قراضه در بازار آزاد توسط یکی از قطعه سازان را مفتوح کرده و قرار است به آن رسیدگی شود.

حالا به نظر می‌رسد با پرونده‌ای که به گفته یکی از سایت‌های حوزه خودرو، برای یکی از قطعه‌سازان باز شده، بهتر می‌توان درک کرد که چرا مک‌دونالد توانست به یک برند جهانی تبدیل شود اما کباب بناب از پیچ‌های تهران فراتر نرفته است.

سپیده اشرفی کد خبر: 1123725 برچسب‌ها خودرو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خودرو بازار ضایعات ضایعات خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون امور صنایع صمت استان گفت: شرکتی دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.
بهنام خسروی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
خسروی افزود: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معاون امور صنایع صمت استان گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.
استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • تشکیل ۳۰۳۵ پرونده تخلف در استان خراسان شمالی
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول