داوری جشنواره موسیقی جوان با عدالت و انصاف انجام میشود
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۰۴۷۷
به گزارش ایرنا از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، منصور مرادی نوازنده ساز دف و داور این جشنواره، درباره شرکتکنندگان این دوره گفت: هر سال نوازندههای خیلی خوبی در جشنواره شرکت میکنند و تقریبا سال به سال رشد کیفی شرکتکنندگان را به شکل محسوس شاهدیم. یکی از نکات جالب جشنواره امسال این بود که تعداد بانوان دفنواز بیشتر از آقایان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته این استاد دفنواز، یکی از مهمترین اتفاقاتی که به واسطه جشنواره ملی موسیقی جوان رخ میدهد، شناسایی استعدادهای جوان و نوجوان است.
این داور موسیقی تاکید کرد: استعدادیابی یک اتفاق مهم و بزرگ محسوب میشود و باعث شده در مواردی شاهد شرکتکنندگانی باشیم که بسیار کم سن هستند و به ناچار در گروه سنی الف شرکت میکنند.
مرادی درباره داوری آثار شرکتکنندگان به این نکته اشاره کرد که این کار بسیار دشوار بوده و توضیح داد: من و همه همکارانم در داوری جشنواره تمام تلاشمان را کردیم که مبادا حقی از کسی ضایع شود. تک تک همکاران من تلاش کردهاند که عدالت و انصاف را در مورد بچهها رعایت کنند و این کار داوری را بسیاری سخت میکرد. برخی آنقدر نزدیک به هم ساز میزدند که مجبور بودیم بارها و بارها کارشان را بشنویم تا بتوانیم ظرافتها و تفاوتها را پیدا کنیم.
این استاد موسیقی مقامی با تاکید بر این نکته که جشنواره موسیقی جوان بدون تردید یکی از معتبرترین رویدادهای موسیقی در ایران است، اضافه کرد: به دلیل اعتبار جشنواره است که ما داوران باید در کارمان دقت کنیم و متوجه اهمیت کارمان باشیم.
وی همچنین پیشنهاد کرد، برای دقت بیشتر در داوری آثار شرکتکنندگان، جشنواره در دو مرحله برگزار شود؛ مرحله اول آن در سطح استان و توسط انجمن موسیقی شهرستانها برگزار شود و بعد نفرات شاخص و برتر به جشنواره ملی موسیقی جوان راه پیدا کنند.
جایگاه عرفانی ساز دف باید حفظ شود
این استاد موسیقی نواحی اظهار امیدواری کرد که دفنوازان بتوانند اصالت و جایگاه عرفانی ساز را حفظ کنند و حاضر نباشند هر جایی ساز بزند.
مرادی تاکید کرد: این ساز عرفانی است، اصالت دارد، معمولا در مداحیها و ملودیها از این ساز بهره میبریم. امیدواریم اصالت دف همیشه حفظ شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا درباره اصالت و جایگاه این ساز با شرکتکنندگان و هنرآموزان جوان هم صحبت میکنند یا خیر، پاسخ داد: من حداقل ۳۳ ورکشاپ (کارگاه آموزشی) در ایران و چند ورکشاپ در خارج از کشور برگزار کردهام. حاضران در این ورکشاپها کمتر از ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر نبوده اند؛ سعی کردهام رسالتی که به گردن من بوده را ادا کنم و با تمام وجود، حرمت این ساز که سالیان سال است، پدران و بزرگان و نیاکان ما نواختهاند و به ما آموختهاند را به شاگردانم معرفی کنم. دف، سازی است که با قلب و روح انسانها در ارتباط است و خوشا به سعادت کسی که بتواند این حس عرفانی را به دیگران منتقل کند.
برگزیده جشنواره موسیقی فجر گفت: من اولین بار گروه دف نوازی را بعد از مرحوم خلیفه میرزا آقای غوثی تشکیل دادم؛ گروهی به نام درویش که جزو اولین گروههایی بودند که اولین بار در تالار وحدت روی صحنه رفتند. ۴۰ سال پیش من به عنوان شرکتکننده در تالار وحدت تهران برنامه اجرا میکردم، از جمله اولین نفراتی بودم که در جشنواره موسیقی فجر مقام اول سازهای کوبهای به دست آوردم، چون دف در مجموعه سازهای کوبهای داوری میشد. در تمام این سالها هرگز کسی را ندیدهام که از صدای دف لذت نبرد. خوشا به حال کسی که بتواند با این ساز به قلب آدمها راه پیدا کند، دلنوازی کند و به دل بنشیند.
مدرن شدن تا جایی پذیرفته است که به اصالتها لطمه نزند
این نوازنده دف، معتقد است، نوازنده خوب، نوازندهای است که بتواند با مخاطب و شنونده ارتباط برقرار کند.
مرادی در این باره توضیح داد: ساز باید از دل نواخته شود و نوازنده باید اهل دل باشد تا سازش به دل مخاطب بنشیند و من امیدوارم ساز دل همه نوازندگان همیشه کوک باشد.
این استاد دفنوازی، درباره روشهای نوین دفنوازی و نوآوری در سازهای سنتی توضیح داد: اولین کتاب نت که درباره ساز دف نوشته شد مربوط به سال ۱۳۷۱ بود، من سال ۱۳۶۶ رتبه برتر جشنواره فجر را کسب کردم؛ یعنی آن زمان کتابی نبود که من از آن آموخته باشم. هر چه داشتم از آموزش سینه به سینه پدر و نیاکانم بود اما مخالف اتفاق نوین، نتنگاری و کتابنویسی نیستم؛ سواد علمی و موسیقایی یک نوازنده هر چه بیشتر، بهتر، اما مدرنیته تا جایی پذیرفته است که به اصالتها لطمه وارد نکند.
مرادی ضمن تاکید بر اینکه نوازندههای سازهای بومی باید اصالت و حرمت ساز را نگاه دارند، تصریح کرد: کار جشنواره موسیقی جوان در تداوم موسیقی نواحی و ریتمهای مقامی ایران بسیار بسیار ارزنده بوده است؛ همینکه در جشنواره ملی موسیقی جوان به موسیقی نواحی توجه دارند و به موسیقی عرفانی بها دادهاند، سبب شده این موسیقی رونق بیشتری بگیرد. در جشنواره از شرکتکنندگان خواسته میشود که ریتمهای مقامی را بنوازند و همین سبب میشود که جوانان و نوجوان به دنبال این سازها بروند، تحقیق بیشتری بکنند، درباره ریتمهای مقامی پرسوجو و مطالعه کنند، بیشتر بیاموزند و خوب تمرین کنند و آنها را بیامورند. وقتی جشنواره افراد را ملزم میکند که حتما ریتمهای مقامی را بنوازند یعنی این ریتمها فراگیر میشوند.
این استاد دفنواز درباره ساز دف به این نکته اشاره کرد که برخی آن را دف کردی خطاب میکنند و توضیح داد: چیزی به اسم دف کردی نداریم، دف دف است؛ کردی و غیر کردی هم ندارد. دف، سازی است که به اسم کردستان ثبت ملی و جهانی شده است و کردستان و سنندج پایگاه و خاستگاه دف جهان است.
مرادی امیدوار است جشنواره تداوم داشته باشد و همچنان به نقش موثر خود در حفظ موسیقی بومی و تاریخ و اصالت موسیقایی ایران تداوم ببخشد.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان دفتر موسیقی چهره ماندگار موسیقی جشنواره موسیقی جوان دفتر موسیقی چهره ماندگار موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۰۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پلیر موسیقی Winamp باز میگردد!
ایتنا - مالک جدید Winamp ، شرکت Llama Group است ، چند سالی است که برای ایجاد یک سرویس کاملاً جدید با نام Winamp تلاش میکند.
Winamp در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 یک پخش کننده موسیقی محبوب برای رایانههای رومیزی بود، و در چند سال گذشته، توسعه این نرمافزار با مالکیت جدید دوباره آغاز شده است. Winamp جدید اکنون تنها چند ماه دیگر باقی مانده است.
به گزارش ایتنا، مالک جدید Winamp ، شرکت Llama Group است ، چند سالی است که برای ایجاد یک سرویس کاملاً جدید با نام Winamp تلاش میکند. Winamp جدید سال گذشته وارد آزمایش عمومی شد و یک سرویس پخش موسیقی را با قابلیت پشتیبانی مستقیم از هنرمندان، جداگانه ترکیب کرد.
همچنین چند نسخه جدید برای پخش کننده کلاسیک Winamp منتشر شد، از جمله به روز رسانی 5.9 در سال 2022 ، اما اخیرا گزارش شده است که توسعه این پلیر دوباره متوقف شده است.
گروه Llama به تازگی نتایج سالانه 2023 را منتشر کرده است که شامل جزئیاتی در مورد به روز رسانیهای آینده Winamp است. پلتفرم جدید موسیقی Winamp قرار است در تاریخ 1 ژوئیه 2024 راه اندازی شود.
این شرکت امیدوار است که با 50000 هنرمند در سال جاری و یک میلیون هنرمند تا پایان سال 2028 از طریق خرید موسیقی، دسترسی اولیه، کالا و موارد دیگر قرارداد امضا کند.
همچنین یک Winamp Player دسکتاپ به روز شده برای همراهی با پلتفرم جدید وجود دارد که قرار است در تاریخ 1 جولای عرضه شود. ظاهراً از پخش MP3 محلی، رادیو اینترنتی و کتابهای صوتی و همچنین تمام محتوای موجود از طریق پلتفرم Winamp پشتیبانی میکند.
نسخه وب فعلی به پادکستها دسترسی دارد، بنابراین احتمالاً در نسخه دسکتاپ نیز وجود خواهد داشت. این شرکت میگوید که به سایر سرویسهای موسیقی نیز متصل خواهد شد.
گروه Llama پلتفرم و پخش کننده جدید خود را به عنوان راهی برای ارتباط مردم با هنرمندان مورد علاقه خود و کمک به هنرمندان برای کسب درآمد بیشتر از کار خود ارائه میکند. سرویسهای پخش موسیقی مدرن دستمزد خوبی به هنرمندان نمیدهند، بنابراین Winamp جدید ایده بدی به نظر نمیرسد. با این حال، با نسخه قدیمی Winamp که فقط یک پخش کننده صوتی دسکتاپ ساده بود، فاصله زیادی دارد.
شایان ذکر است که گروه Llama دچار مشکلات مالی شده است. بخش Targetspot خود (که قبلا به نام AudioValley شناخته می شد) را به شرکت هلندی Azerion، در ازای سهام Azerion فروخت، اما قیمت سهام Azerion بلافاصله پس از آن کاهش یافت. گروه Llama اعلام کرد که این اتفاق تاثیر قابل توجهی در توسعه پلتفرم Winamp داشته است.