Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه آب بندان ها در استان های شمالی کشور از راه های موثر جهش تولید محسوب می شود که خوشبختانه این مساله مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی واقع شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ آب بندان ها به عنوان مخزن ذخیره آب روزمینی، آبگیرهای کوچک یا بزرگی هستند که عمدتا به طور طبیعی در مسیر رودهای جاری مناطق شمالی کشور شکل گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب بندان ها به عنوان یکی از دانش های بومی آبخیزداری، به عنوان یک سپر امنیتی مهم، نقش تعدیل کننده ای در جلوگیری از اثرات خشکسالی در شالیزارهای مناطق شمالی کشور داشته است. آب بندان ها را می توان از روش های دوستدار محیط زیست برای کنترل سیل و تأمین آب مورد نیاز محیط زیست در استان های شمالی کشور دانست؛ همچنین آب بندان این امکان را فراهم می کند علاوه بر کشت و افزایش محصولات کشاورزی، می توان برای پرورش ماکیان و آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|اشتغال 800 میلیون نفری کشاورزی شهری در دنیا«معجزه آبخیزداری» |تبعات زیست محیطی طرح های انتقال آب بین حوزه ای چیست؟«معجزه آبخیزداری»|آثار و نتایج ناگوار طرح‌های انتقال آب در دنیا/ آیا راه‌حل ارزان‌تری برای تأمین آب وجود دارد؟«معجزه آبخیزداری»|خسارت 1 میلیارد دلاری شوری خاک به بخش کشاورزی/ راه مقابله با شوری خاک چیست؟

پیش بینی بازسازی 2600 هکتار آب بندان در استان های شمالی

خوشبختانه بازسازی و احیای آب بندان مورد توجه جهاد کشاورزی قرار گرفته است؛ در این باره رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه 2600 هکتار از آب بندان های استان های شمالی در صورت تامین اعتبار طی سال جاری بازسازی می شود؛ گفت: سال گذشته 9095 هکتار از آب بندان های استان های گیلان، مازندران و گلستان با تامین به موقع اعتبارات ملی و استانی بازسازی شد و امسال نیز این آمادگی را داشتیم با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، تا سطح 9 هزار هکتار عملیات بازسازی این سازه ها را انجام دهیم.

مدیرکل دفتر امور آب و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بر اساس توافقنامه سه جانبه میان سازمان برنامه و بودجه، استانداری های سه استان شمالی کشور و وزارت جهاد کشاورزی قرار است در کل 24 هزار هکتار از آب بندان های اولویت دار بازسازی شود، اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح، افزایش 600 میلیون متر مکعب گنجایش آب بندان ها و تنظیم حدود 1.2 میلیارد متر مکعب آب داخل این سازه ها برای استفاده در اراضی کشاورزی است.

وی پیش بینی کرد با بازسازی 24 هزار هکتار آب بندان های استان های شمالی کشور، تولید برنج 216 هزار تن و کلزا 288 هزار تن افزایش یابد.

کم هزینه بودن ساخت آب بندان ها در مناطق شمالی کشور

عبدالله درزیدانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره کم هزینه بودن آب بندان ها می گوید:  مسأله  این است که راهکارهای سازه‌ای کم هزینه مثل آب بندان ها که قابلیت استفاده در این استان را دارند، هیچ وقت توجه مدیران سازه محور را جلب ننموده است. آب بندان‌ها از مخازن مهم ذخیره آب‌های سطحی در استان‌های شمالی کشور، سازه‌های بومی کاملاً سازگار با ساختار اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی منطقه است که در مجاورت محل مصرف واقع هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، میزان آبگیری آب بندان‌ها از 80 تا 100 درصد متغیر بوده است معتقد است: این آمارها به وضوح نشان می‌دهد که بهسازی این سازه‌ها و آبگیری کامل آنها، می‌تواند بدون صرف هزینه‌های معتنابه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، به اندازه ظرفیت ذخیره سدهای موجود به منابع آب استان اضافه کند. برخلاف سدها که آب ذخیره شده در آنها باید با احداث انواع کانال‌ها و ابنیه‌ها به محل مصرف منتقل شود، آب‌بندان‌ها نیازمند چنین تأسیساتی نیستند و به راحتی توسط زارعان قابل مدیریت هستند. از سوی دیگر، این مخازن بومی می‌توانند سبب بهبود تغذیه آب‌های زیرزمینی شوند. مسأله مهم دیگر آن است که قیمت واحد آب استحصالی از طریق آب بندان به طور قابل توجهی کمتر از آب سد است که این موضوع در صورت لحاظ قیمت واقعی آب در بخش‌های مختلف، اهمیت استفاده از آب بندان‌ها را بیشتر نمایان می‌سازد. هزینه‌های تأمین حجم مشخصی از آب از طریق سدها بسیار زیادتر از میزان آن توسط آب بندان‌ها است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری از لحاظ زیست محیطی، برخلاف سدها که با تغییر ساختار طبیعی منطقه، اختلالات شدید و جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند، آب بندان‌ها کاملاً دوستدار محیط‌زیست و به عبارتی جزئی از ساختار محیط طبیعی محسوب می‌شوند. بر مبنای این موارد و مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین گزینه برای استحصال بهینه از منابع آب سطحی و تأمین نیاز آب کشاورزی در بخش وسیعی از استان‌های شمالی، احداث یا مرمت و بهسازیآب‌بندان‌های موجود است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان های شمالی کشور وزارت جهاد کشاورزی استان های شمالی معجزه آبخیزداری آب بندان ها آب بندان زیست محیطی سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۱۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟

برخی اظهارنظر‌های مدیران سابق ورزشگاه آزادی حاکی از آن بود که اگر در این برهه ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط مدت دو سال قابل استفاده خواهد بود و عملیات عمرانی برای بازسازی آغاز شد، اما وعده‌هایی که داده شد در حد حرف باقی ماند و پروژه بازسازی طبق حرف‌ها پیش نرفت.

مجموعه آزادی دچار فرسودگی محض است

به گزارش ایسنا، احمد مددی مدیر پیشین ورزشگاه آزادی زمانی که در سال ۱۴۰۱ مسوولیت مجموعه را برعهده گرفت در همان زمان اعلام کرد که با یک مجموعه فرسوده، پیر و کاملاً سالخورده مواجه هستیم.

وی بر این باور بود که این مجموعه ورزشی با بنا‌ها و تأسیساتش دچار فرسودگی محض است و معتقد بود که در آن برهه چندین نامه از وضعیت بغرنج مجموعه به‌ویژه تأسیسات و سیستم برق به عاصم یوسفی مدیر وقت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نوشته است.

مددی در آن برهه تاکید کرده بود که در ورزشگاه آزادی با پدیده‌ای به‌نام شکست و ریزش سکو‌ها مواجه هستیم به دلیل اینکه ورزشگاه نیم قرن سن دارد. در آن زمان در جلسه‌ای که به منظور استحکام و ایمنی ورزشگاه در محل مجموعه آزادی با حضور مسوولانی از استانداری، فرمانداری، دادستانی، مرکز تحقیقات مسکن، شهرداری و… برگزار شد، عاصم یوسفی لب به انتقاد و گلایه از نمایندگان برخی سازمان‌های حاضر در جلسه گشود و ناایمن بودن ورزشگاه را رد و این موضوع را شیطنت برخی اعلام کرد، این در حالی است که نهاد‌های متعددی نسبت به ایمنی ورزشگاه به‌ویژه در سکو‌ها هشدار داده بودند.

مددی در آن زمان در مصاحبه‌ای با انتقاد از وضعیت تامین بودجه بازسازی آزادی اعلام کرد: یک سال فریاد زدم که به دادِ مجموعه و ورزشگاه برسند همین فریاد‌ها سبب شد تا به بدترین آدم نزد این آقایان تبدیل شوم، عاصم یوسفی یک‌بار با من تماس گرفت و گفت که «چرا این‌قدر به من نامه می‌زنی؟ چرا توپ را در زمین من می‌اندازی؟» من هم در پاسخ گفتم بودجه مجموعه آزادی دست من نیست و تمام حساب‌های مجموعه متعلق به شرکت توسعه است، شما باید تخصیص اعتبار و منابع کنید، وظیفه من هشدار دادن است و باید این کار را انجام بدهم.

وعده‌های بازسازی که به سرانجام نرسید

همچنین ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۲ مهیار عسگریان، رییس بعدی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بر این باور بود که اگر بودجه برسد، در آذر ماه ۱۴۰۲ سکو‌ها به طور کامل آماده می‌شود و هزینه بازسازی را ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد برآورد کرد تا ورزشگاه به شرایط ایده‌آل برسد.

مهیار عسگریان که ۲۶ آذر ۱۴۰۱ مسوولیت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را برعهده گرفت معتقد بود: از بهمن ۱۴۰۱ طرح مرمت و مقاوم‌سازی استادیوم آزادی کلید خورد و از همان زمان که مسئولیت شرکت را برعهده گرفتم صحبت از ریزش سکو‌های آزادی مطرح بود که با کمک راه و شهرسازی کار را شروع کردیم و تحقیقات لازم را روی سکو‌هایی که به لحاظ مقاومت و ایمنی مشکل داشت آغاز کردیم.

وی معتقد بود که ماهانه چیزی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه نگهداری آزادی است، اگر بخواهیم چمن استادیوم را بازسازی کنیم چیزی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است، اگر بخواهیم استادیوم را به روزرسانی کنیم ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد بودجه نیاز است که البته با این رقم‌ها استادیوم آزادی جمع نمی‌شود و نیاز به حمایت دولتمردان، نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه دارد تا با تخصیص اعتبار مناسب کار بازسازی استادیوم آزادی زودتر تسریع و اجرایی شود.

وی در آن برهه بر این باور بود که اگر آزادی را به ما تحویل بدهند و اعتبار لازم را داشته باشیم بازسازی کامل ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، در غیر این صورت همزمان با برگزاری بازی‌ها ۳ روز در هفته را از دست می‌دهیم و تنها ۴ روز زمان برای بازسازی باقی می‌ماند و در این صورت پروژه طی ۳ سال انجام می‌شود.

در هر متر مربع ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شد

اواخر اسفند ۱۴۰۱ سکو‌های غربی ورزشگاه آزادی تخریب شد تا سکو‌های سبک سازی شده جدید مجدد نصب شوند. به گفته مشاور پروژه آزادی در هر متر مربع، ۱۸۰ کیلوگرم سبک‌سازی انجام شده است.

سال گذشته مشاور پروژه ورزشگاه آزادی طی گفت‌وگویی با ایسنا تاکید داشت از سال ۱۳۵۰ که ورزشگاه آزادی به بهره برداری رسیده، در طی این سال‌ها بیشتر از آن چه که از آن نگهداری کنند، بهره برداری شده است. چنین سازه بزرگی نیاز به مراقبت داشته، اما متاسفانه از لحاظ شرایط ساخت و نوع نگهداری دچار آسیب‌های جدی شده و در اثر گرما و سرما عایق‌های این سازه آسیب دیده است. مشاور پروژه بر این باور بود که اگر ورزشگاه آزادی بازسازی نشود، فقط ۲ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود.

فرصت طلایی بازسازی که از دست رفت

جام ملت‌های آسیا و تعطیلی یکماهه مسابقات لیگ برتر فرصت بسیار خوبی برای تسریع در بازسازی ورزشگاه آزادی بود و این امکان وجود داشت که سکو‌های ورزشگاه آزادی کامل شود، اما شرکت توسعه این فرصت طلایی برای بازسازی را از دست داد.

در شرایطی که طبق وعده قبلی مسئولان، قرار بود سکو‌های ورزشگاه آزادی تا آذرماه ۱۴۰۲ بازسازی شود، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه از فرصت جام ملت‌های آسیا که با تعطیلی لیگ‌برتر فوتبال ایران همراه بود نیز هیچ استفاده‌ای نشد.

دیگر خبرها

  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • بنادر هوشمند، راهی برای آینده روشن
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه