Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:50:26 GMT

نرخ باسوادی در آذربایجان غربی ۹۴ درصد است

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۱۴۳۸

نرخ باسوادی در آذربایجان غربی ۹۴ درصد است

 حسن رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کل جمعیت بیسواد آذربایجان غربی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۱۹۴ هزار نفر است که براساس اطلاعات ثبتی در اداره کل آموزش و پرورش استان در طی پنج سال گذشته این میزان به ۳۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه میزان باسوادی مردان از زنان بیشتر است، گفت: میزان باسوادی مردان ۹۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد و زنان ۸۶.۳ درصد است و میزان باسوادی مردان در مقایسه با قبل از انقلاب ۳۴ درصد افزایش یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۷۰ درصد فعالیت های سواد آموزی در استان به بانوان اختصاص دارد زیرا شاخص باسوادی بانوان قبل از انقلاب ۳۵.۵ درصد بود و نیاز به کار بیشتری در این حوزه دیده می شد.

وی درباره طرح های مختلف در زمینه شتاب بخشی به سواد آموزی در استان بیان کرد: در سال های گذشته طرح های مختلفی از جمله طرح شناسایی اولیای بیسواد دانش آموزان، سوادآموزی برای مددجویان زندان، طرح توانمندسازی زنان و دختران روستایی برای شتاب بخشی به سوادآموزی اجرا شده است.

رحمانی یکی از کارهای مهم نهضت سوادآموزی را برقراری عدالت در آموزش بیان کرد و گفت: اختلاف نرخ سواد مناطق روستایی با شهری ۳۳ درصد بوده که این اختلاف اکنون به ۹ درصد کاهش یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی اضافه کرد: بیشترین شاخص باسوادی در شهرستان نقده و کمترین در شهرستان اشنویه است.

آذربایجان‌غربی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارای ۱۹۵ هزار بی‌سواد است که از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر تاکنون باسواد شده‌اند.

آذربایجان‌غربی دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران روز جهانی باسوادی آذربایجان غربی سواد آموزی ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران آذربایجان غربی انقلاب اسلامی ایران آذربایجان غربی سواد آموزی ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: طبق دستورات قضایی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی‌های انجام شده و همچنین با انجام کار دقیق اطلاعاتی ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام اخذ رشوه دستگیر شده و تحت قرار بازپرس رسیدگی‌کننده قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز، یک نفر از اعضای شورای شهر به همراه رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت دستگیر شده بودند.

سردشت از شهر‌های جنوبی آذربایجان‌غربی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۷ اردیبهشت