Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از چابهار دانشگاه سیستان و بلوچستان  که به نقل از دکتر رضایی، رییس این واحد آموزشی، اگرچه پتانسیل‌هایی در زمینه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات و صنایع خلاق دارد اما لازم است رشته حوزه‌های اقتصاد محور بصورت تخصصی در دانشگاه‌های استان راه‌اندازی شود. گفتگوی دکتر غلامرضا رضایی، رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان با چابهارتایمز را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به سابقه‌ شما در حوزه آموزشی، رابطه آموزش و توسعه اقتصادی را چطور می‌بینید؟

اگر بخواهیم تولید، اشاعه و بهره گیری از دانش و مهارت را در جهت توسعه اقتصادی به کار بگیریم، نیازمند همکاری، تعامل و یادگیری بازیگران متعدد استانی و فرا استانی هستیم.دانش و مهارت در میان خرده سیستم‌های اجتماعی جریان پیدا می‌کند و از این طریق بر نوآوری و پایه دانشی و مهارتی جامعه تاثیر می‌گذارد.تبادل دانش و مهارت میان چهار خرده سیستم زیر مسیر توسعه استان را رقم می‌زند: نظام آموزشی شامل مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (سرمایه انسانی)، نظام اقتصادی شامل صنایع، بنگاه‌ها، بانک‌ها و خدمات کسب و کار (سرمایه اقتصادی)، نظام سیاسی که قوانین و جهت‌گیری منطقه را در حال و آینده تعیین می‌کند (محیط سیاسی و قانونی)، نظام مدنی که دو نوع سرمایه را فراهم می‌کند: سنت‌ها، باورها و ارزش‌های مبتنی بر فرهنگ (سرمایه اجتماعی) و رسانه ها نظیر رادیو و تلویزیون، روزنامه و ... (سرمایه اطلاعات).

▫ ️تربیت نیروهای متخصص و ماهر در استان در چه شرایطی است؟

دانشگاه‌های بسیار متنوعی در استان فعال است که دانشگاه سیستان و بلوچستان به‌عنوان قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین دانشگاه استان شناخته می‌شود که ظرفیت علمی و دانش قابل قبولی داشته و دامنه رشته‌های متنوعی در این دانشگاه دایر می‌باشد. این دانشگاه به‌عنوان قطب علمی استان شناخته می‌شود و پتانسیل ظرفیت‌سازی بسیاری دارا است. از طرف دیگر دانشگاه فنی حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در استان به تربیت تکنسین ماهر می‌پردازند که به‌عنوان مراکز مهارت محور مطرح می‌باشند و به دلیل محدودیت در زیرساخت فناوری و مهارتی در فاز در حال توسعه قرار دارند.

رشته‌های دانشگاهی استان عمدتا در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی عمومی تمرکز یافته‌اند. در حالی که یکی از مزیت‌های استان در زمینه خدمات (به‌ویژه بازرگانی) است. رشد سریع رشته‌های‌ دانشگاهی، تناسب بازار کار و رشته‌های تحصیلی را برهم زده است. در صورتی که می‌بایست به تناسب نیاز منطقه، رشته‌های تحصیلی مشخص شده و دانشجویان به سمت رشته‌های مورد نیاز سوق داده شوند.

▫ ️نظر شما درباره ارتباط رشته‌های دانشگاهی استان و صنایع فعال برای تامین نیروی انسانی چیست؟

بخشی از رشته‌های تحصیلی در استان مبتنی بر مزیت‌های نسبی استان نبوده و گسست میان رشته‌ها و نیازهای صنعت و جامعه به این شکاف افزوده است. برای مثال علی‌رغم آنکه استان سیستان و بلوچستان در حوزه انرژی تجدید پذیر، گیاهان دارویی، محیط‌زیست، هنر و ... دارای پتانسیل است ولیکن رشته‌های کاربردی در این حوزه یا شکل نگرفته و یا به‌صورت محدود می‌باشد.در بخش آموزش‌های مهارتی هم تنها 18 درصد از رشته‌ها در حوزه خدمات بازرگانی که بخش مزیت‌دار استان محسوب می‌گردد تمرکز یافته است. سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی و کشت میوه‌های گرمسیری نیز دارای مزیت می‌باشد که این رشته صرفا به همراه زیربخش‌های متنوع مانند پرورش خرما در مراکز فنی و حرفه‌ای این استان آموزش داده می‌شود و علیرغم ظرفیت های مناسب استان، آموزش‌های متناسب با حوزه خدمات بازرگانی، بازاریابی، بسته‌بندی و نگهداری مواد غذایی و خشکبار و حمل‌ونقل در نهادهای آموزشی مرتبط تعریف نشده است.

▫ ️دانشگاه استان سیستان و بلوچستان برای ادامه تحصیل دانشجویان، مشکلی ندارد؟

با توجه به پتانسیل‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات و صنایع خلاق بسیاری از رشته‌های تخصصی در این حوزه‌ها صرفا تا مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های استان تدریس می‌شود و بایستی رشته حوزه‌های اقتصاد محور بصورت تخصصی در دانشگاه‌های استان راه‌اندازی شود.

▫ ️همکاری دانشگاه‌های استان برای توسعه آموزشی چطور پیش می‌رود؟

ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان تابع ارتقا مهارت‌های فنی و تخصصی و ارتقا سرمایه انسانی در استان است. به عبارتی حرکت دانشگاه‌ها در استان سیستان و بلوچستان از یک دانشگاه نسل اول و دوم به دانشگاه نسل سوم و چهارم (یک دانشگاه کارآفرین و ارزش‌آفرین و جامعه محور) و حرکت سازمان فنی حرفه ای از یک ‌نهاد آموزشی به یک نهاد مهارت محور، می‌تواند بسترساز توسعه اشتغال استان باشد.

سه قلمرو نهادی دانشگاه، صنعت و دولت در فرآیند نوآوری همپوشانی دارند و نقش‌هایشان با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند. دانشگاه علاوه بر فعالیت‌های سابق، ماموریت کارآفرینی و توسعه نوآوری را هم بر عهده دارد و به فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه می‌پردازد. در مقابل صنعت به فعالیت‌های تولید و توزیع دانش می‌پردازد و دولت به سرمایه گذاری‌های مخاطره‌آمیز در زمینه‌های تولید دانش، نوآوری و تولید کالا و خدمات یارانه تقاطعی می‌پردازد. در این الگو نظام نوآوری پویاتر است. چهار طرح متعارف در دانشگاه‌های استان به منظور توسعه آموزش و مهارت‌ها پیشنهاد می‌گردد در راستای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت در قالب طرح اینترن شیپ، طرح اکسترن شیپ، طرح کار آموزی و طرح کو آپ که باید مدل اجرایی مناسب در ارتباط بین دانشگاه های استان و صنعت براساس طرح های ذکر شده به وجود آورد.

تربیت نیروهای متخصص بومی برای صنایع استان در چه وضعیتی است؟

دفاتر تحقیق و توسعه علاوه بر استقرار در مراکز صنعتی باید در مراکز دانشگاهی و فناوری مستقر شده تا نیازسنجی نیروی انسانی فنی و مهارتی صورت گرفته و جذب نیروهای نخبه و دارای مهارت دانشگاهی به صورت هدفمند صورت پذیرد. همچنین علیرغم توسعه نظام تسهیلگری اجتماعی در استان و وجود مشکلات حاشیه‌نشینی، فقر درآمدی و ضریب باسوادی اندک، اما خروجی آن تقویت نظام نوآوری اجتماعی نبوده است و نیاز به معماری و بازطراحی و تقویت نظام تسهیلگری اجتماعی و نوآوری اجتماعی و تربیت نیروهای متخصص مرتبط با صنایع استان به‌خوبی مشهود است.

48

کد خبر 1587433

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مناطق آزاد رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان دانشگاه های استان رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد

فداحسین مالکی اظهار داشت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، وی گفت: ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. مردم علاوه بر اینکه نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر زجرشان می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید اقداماتی صورت گیرد.

فداحسین مالکی نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در مدت اخیر استان سیستان و بلوچستان مورد حملات تروریستی قرار گرفته و شاهد شهادت چندین نیرو بودیم. مهم‌ترین عوامل این حوادث از نظر شما چیست، گفت: استان سیستان و بلوچستان استانی است که با دو کشور که خودشان به گونه‌ای مشکلات خاص خودشان را دارند هم مرز است. از مسیر دریا با کشور‌های حوزه خلیج فارس هم مرز مشترک دارد. طی سفری که با هیأت‌های مختلف به پاکستان داشتیم، ارزیابی مان این بود که باید با مقامات پاکستانی نسبت به مرز مشترکی که داریم اقدامات و عملیات مشترکی انجام دهیم. چون همان اندازه که ما آسیب می‌بینیم، آن آسیب در پاکستان هم وجود دارد.

وی افزود: اما با این وجود سیستان و بلوچستان مؤلفه‌های مختلفی دارد؛ یکی از آن‌ها مرز است. دیگری کشور‌های همسایه است که باید عملیات مشترک در آن صورت بگیرد. دوم این است که دولت باید نگاه استراتژیک به این منطقه داشته باشد و از نظر امکانات، تجهیزات و توسعه استان‌ها اقداماتی انجام دهد. طبق تعاریفی که مقامات ارشد نظام و خودمان از سیستان و بلوچستان داریم این است که توسعه این استان باید در اولویت اول قرار بگیرد که این موضوع می‌تواند در امنیت استان تأثیرگذار باشد.

مالکی تصریح کرد: نکته بعدی آنکه ما حتما باید به کمبود‌ها و تنگنا‌هایی که نیرو‌های امنیتی فراجا و مرزبانان عزیز ما در استان دارند توجه کنیم. اگر الان شرایط فعلی استان را بخواهید بدانید، شرایط خوبی نیست. مردم نگران هستند. علاوه بر اینکه مردم نگران امنیت هستند، احساس عدم امنیت بیشتر مردم را زجر می‌دهد. در طول یک ماه حدود ۲۸-۲۹ نفر فقط در حوزه سیستان شهید دادیم و در حوزه بلوچستان هم همین‌طور، تعدادی شهید دادیم. از این بابت حتما باید این اقدام صورت گیرد.

وی گفت: از طرفی انتظار ما از بزرگان، نخبگان استان و کسانی که در شمال و جنوب استان تریبون در دست دارند این است که به گونه‌ای حرکت نکنند که امنیت، وحدت و همدلی مردم زیرسوال برود و آسیب ببیند. چون همیشه مردمان جنوب و شمال استان، شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم بوده و کنار هم زندگی کردند و این الفت و برادری نباید زیر سوال برود، خواسته ما هم این است وحدت ملی در آنجا تقویت شود؛ بنابراین این مسئله می‌تواند برای ایجاد امنیت پایدار تأثیر داشته باشد.

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بزرگترین مولفه در توسعه سیستان‌و بلوچستان بحث امنیت است
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است
  • اعلام آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
  • آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد