Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، وزنه‌برداری ایران و جهان در سال ۲۰۲۱ روزهای پرفراز و شیبی را تجربه کرد. بررسی اتفاقات این رشته در سطح  نشان از آن دارد که عدم ثبات مدیریتی در فدراسیون بین‌المللی، تغییر اوزان المپیکی، رکوردشکنی‌های تالاخادزه و کسب هفت طلای المپیک این رشته توسط کشور چین در المپیک  از مهمترین رویدادهایی بود که می‌تواند بازخوانی آنها برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آشفته بازار مدیریت فدراسیون بین‌المللی

یکی از اتفاقات مهم در رشته وزنه‌برداری جهان در سده بیست و یکم برکناری رییس کهنه کار این فدراسیون در آغاز سال ۲۰۲۰ بود. تاماش آیان که با اتهامات زیادی روبرو شده بود در نهایت نتوانست از عملکرد خود دفاع و در نهایت از این سمت کنار گذاشته شد. هر چند که برخی تصور می‌کردند که در سال ۲۰۲۱ فدراسیون بین‌المللی شاهد رییس جدید است اما انتخاباتی در کار نبود و ایرادهای کمیته‌ بین‌المللی المپیک در نهایت انتخابات رییس فدراسیون جهانی این رشته را به تابستان ۲۰۲۲ محول کرد. 

قرار بود انتخابات این فدراسیون در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ برگزار شود اما به خاطر ایرادهای پرتکرار کمیته بین‌المللی المپیک این انتخابات به تعویق افتاد. آشفته بازار مدیریت فدراسیون جهانی موجب اعتراض بسیاری از کشورها شده و علی مرادی رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران نیز  اعتراض خود را به این مساله بیان کرد. 

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا رویه کنونی فدراسیون بین‌المللی این رشته را آسیب‌زا خواند و گفت: یک تفکری در فدراسیون بین‌المللی حاکم است که اجازه رسیدن این نهاد بین‌المللی به ثبات را نمی دهد.

از زمان استعفای تاماش آیان فدراسیون جهانی با سه سرپرست اداره شده است. ابتدا اروسلا پاپاندرا به عنوان سرپرست انتخاب شد اما بعد از مدت با فشار اعضا از این سمت کنار رفت. بعد از پاپاندرا آمریکایی اینتارات یودبانگتوی از تایلند  به عنوان سرپرست انتخاب شد اما چند روز بیشتر دوام نیاورد و جای خود را به مایکل ایرانی از انگلیس داد. 

دوپینگ معضل اول وزنه‌برداری جهان

یکی از مهمترین اتهامات تاماش آیان پنهان کردن نمونه دوپینگ برخی از کشورها بود. همچنین نمونه دوپینگ برخی از وزنه‌برداران و مدال‌آوران المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن مثبت شد تا شایعاتی در خصوص حذف این رشته از المپیک مطرح شود. هر چند که تلاش‌های فدراسیون جهانی این رشته را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نگه داشت اما هم شمار دسته‌های المپیکی کم شد و هم خبرهایی از حذف اولیه این رشته از المپیک ۲۰۲۸ به گوش می‌رسد. 

تهدید به حذف وزنه‌برداری از المپیک موجب شد تا قوانین سختی در زمینه مبارزه با دوپینگ از سوی فدراسیون جهانی تصویب و اعلام شود. براساس این قانون که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ اعلام شد هر کشوری در ۱۸ ماه منتهی به المپیک بیش از سه نمونه دوپینگ مثبت در وزنه‌برداری داشته باشد از المپیک ۲۰۲۴ پاریس کنار گذاشته می‌شود. 

در المپیک توکیو نیز سخت‌گیری‌هایی در زمینه سهمیه‌ها اعمال شد و چند کشور مانند کلمبیا، عراق و تایلند از حضور در المپیک محروم شدند. کشورهایی که هم نمونه دوپینگ داشتند سهمیه آنان به نصف کاهش پیدا کرد. ایران یکی از این کشورها بود که تنها ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بخش زنان داشت. 

رکوردشکنی‌های تالاخادزه

نام «لاشا تالاخادزه» گرجستانی با رکوردشکنی و مدال طلا گره خورده است. غول گرجستانی اکنون در دسته فوق‌سنگین بی‌رقیب است و اختلافش با نفرات دوم و سوم دیگر وزنه‌برداران این دسته را به مدعی کسب عنوان نایب قهرمانی تبدیل کرده است.

تالاخادزه که از سال ۲۰۱۵ چهره شد تا کنون پنج مدال طلا جهان و ۲ طلا  وزنه‌برداری المپیک را کسب کرده است.

وی در سال ۲۰۲۱ موفق شد ۹ بار رکورد جهان و المپیک را در دسته فوق سنگین جابجا کند. غول گرجستانی ابتدا سه بار موفق به رکورد شکنی در مسابقات قهرمانی اروپا شد سپس در سرزمین آفتاب تمام رکوردهای موجود در بازی‌های آسیایی به نام خود کرد. 

تالاخادزه در آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ موفق شد در مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان مجموع مهار خود را به عدد ۴۹۲ کیلوگرم برساند. غول گرجستانی با مهار ۲۲۵ کیلوگرم در یکضرب و ۲۶۷ کیلوگرم در دوضرب به مجموع مهار ۴۹۲ کیلوگرم رسید. 

سهمیه المپیک به زنان ایران رسید

یکی از مهمترین اتفاقات رشته وزنه‌برداری در سال ۲۰۲۱ کسب سهمیه المپیک توسط زنان وزنه‌بردار ایران بود این سهمیه در حالی به دست آمد که تنها سه سال از فعالیت وزنه‌برداری در این بخش می‌گذرد و دختران ایران تورنمنت‌ها کمی را تجربه کردند. انصراف  نمایندگان ساموا از حضور در المپیک موجب شد تا سهمیه به پریسا جهانفکریان برسد. 

این سهمیه تاریخی در حالی از دست رفت که جهانفکریان به خاطر مصدومیت در شرایط آرمانی قرار نداشت و نتوانست به همراه کاروان ایران راهی سرزمین آفتاب شود. 

سکوی جهانی زیر پای دختران ایران

 تمرکز فدراسیون بر توسعه وزنه‌برداری زنان راه را برای کسب مدال جهانی آنان فراهم کرد. در این زمینه ابتدا یکتا جمالی در ازبکستان موفق به کسب مدال برنز مسابقات جوانان شد و در ادامه غزاله حسینی تک برنز نوجوانان را در شهر جده عربستان به نام خود کرد.

۲ روز بعد از مدال برنز غزاله حسینی، یکتا جمالی موفق به کسب مدال نقره قهرمانی نوجوانان جهان در دسته ۸۱ کیلوگرم شد تا دختران ایرانی این رشته نخستین سکو جهانی خود را تجربه کنند.

در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان جهان که مهرماه در شهر جده برگزار شد تیم دختران ایران با کسب ۴۰۵ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفتند. آمریکا با ۶۵۵ امتیاز و روسیه با ۵۰۷ امتیاز به سکوی اول و دوم رسیدند. 

هفت مدال طلا  چین در المپیک

یکی دیگر از اتفاقات خاص سال ۲۰۲۱ کسب هفت مدال طلا و یک نقره توسط وزنه‌برداران چین در المپیک توکیو بود. تیم چین که با هشت وزنه‌بردار در این دوره از بازی‌ها حضور پیدا کرده بود موفق شد با رکورد صددرصد مدال توکیو را ترک کند. وزنه‌برداران این کشور موفق به کسب ۷ مدال طلا و یک نقره شدند. 

طلسمی که با وزنه‌برداری شکست

در سال ۲۰۲۱ و در المپیک توکیو طلسم کسب مدال طلا برای قطر و فیلیپین با تلاش ورزشکاران رشته وزنه‌برداری شکسته شد. در آن دوره از بازی‌ها هیدلین دیاز وزنه‌بردار فیلیپینی اولین مدال طلای این کشور را در بازی‌های المپیک به‌دست آورد و به ۹۷ سال انتظار این کشور برای طلا در المپیک پایان داد.

 «هیدلین دیاز» فلیپینی با مهار وزنه ۲۲۴ کیلوگرم در مجموع مدال طلا را کسب و به یک سده حسرت فلیپینی‌ها در کسب مدال طلا المپیک پایان داد. تاریخ‌سازی این وزنه‌بردار زن موجب شد تا مسوولان ورزش فیلیپین ۳۳ میلیون پزو معادل ۶۶۰ هزار دلار به وی پاداش بدهند. 

دیگر وزنه‌بردار تاریخ ساز المپیک توکیو، فارس الباخ قطری بود. «فارس ابراهیم الباخ» قطری موفق شد در بازی‌های المپیک توکیو با مجموع ۴۰۲ کیلوگرم نخستین مدال طلا کشور قطر در بازی‌های المپیک را به نام خود ضرب کند.  

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: علی مرادی یکتا جمالی روسیه فیلیپین روسیه علی مرادی فیلیپین کلمبیا وزنه برداری یکتا جمالی فدراسیون بین المللی فدراسیون جهانی المپیک توکیو نمونه دوپینگ دختران ایران وزنه برداران وزنه برداری سال ۲۰۲۱ وزنه بردار مدال طلا کسب مدال موفق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک

رسول گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بعد از سال‌ها شاهد بودیم اهواز در دو سه سال گذشته میزبانی‌های زیادی را در زمینه ورزشی گرفته که جا دارد از ریاست کشتی خوزستان «رمضان جمالپور» و آقای زمانپور تشکر کنیم.

وی عنوان کرد: احتمال اینکه ۵ وزن از ۶ وزن خوزستانی‌ها به المپیک بروند، بسیار زیاد است که این امر را مدیون تلاش‌های متولیان امر هستیم.

ملی پوش کشتی فرنگی اضافه کرد: مردم خوزستان به کشتی فرنگی علاقه مند هستند و مربیان زحمت کشی و سازنده خوبی در این استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: در مسابقات قهرمانی آسیا که ۲ سال پیش برگزار شده بود، توانستم مدال طلا را کسب کنم و می‌خواستم در چهل و چهارمین دوره مسابقات کشتی فرنگی جام تختی مدال طلای خود را تکرار کنم که در فینال با داروی نادرست، مدال طلای من به نقره تبدیل شد.

ملی پوش کشتی فرنگی گفت: بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است که در سطح بالا کشتی می‌گیرم و نماینده مردم خوزستان و کشورم ایران هستم و این قول را می‌دهم که یک مدال جهانی کسب کنم.

کد خبر 6089940

دیگر خبرها

  • استقلال و یاسین سلمانی، بیرانوند و سپاهان!
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • احتمال حضور ۵ کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک
  • واکنش باخ به دوپینگ شناگران چینی
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران
  • تاریخ‌سازی عیدیان با کسب طلای دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا
  • کشتی فرنگی در چه اوزانی در المپیک شانس مدال دارد؟
  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک