Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : ما با ایجاد مزارع الگویی و ارائه نتایج آن، مسیر را برای انگیزه بخشی به کشاورزان همواره کرده ایم و تغییر الگوی کشت به شیوه‌های مختلف در محصولات اصلی و فرعی استان اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید 

۴۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیرکشت کاملینا

او گفت : کشت محصولات استراتژیکی، چون گندم و جو امکان توقف ندارد، اما برای بهره وری از آب و افزایش راندمان در این حوزه در بخش اصلاح بذر و حذف گندم و جو دیررس و پاییزه اقدام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی گفت: در حوزه کشت جو هم ارقام پرمصرف آب حذف و ارقام کم آب طلب جایگزین شده و سطح زیر کشت برنج استان که تا سه هزار هکتار هم رسیده بود را به ۸۵۰ هکتار کاهش داده ایم تا در حوزه غلات بهره وری بیشتری از آب شود.

او گفت : در حوزه حبوبات نیز کشت نخود آبی الگو شد که عملکرد خوبی با ارقام اصلاح شده داشته و عملکرد آن بالای یک تن است و دیگر نخود محلی کشت نمی‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : در محصول لوبیا، میزان مصرف آب کم نشده، اما با تغییر سیستم کشت عملکرد از دو تن به چهار تن با همان میزان مصرف آب و با کشت ارقام جدید، رسیده است.

او گفت : در حوزه کشت پنبه نیز ارقام پرمحصول جایگزین شده است، یعنی با همان سطح زیر کشت و همان مصرف آب، کود و سم، برداشت محصول از دو و نیم تن به سه و نیم تن رسیده است.

شهابی  گفت : تغییر آرایش و تاریخ کشت، الگوی جایگزین کشت سنتی چغندر شده است،  تاریخ کشت به اول اسفند رسیده که باعث شده از آب‌های فصلی اول استفاده شود که زمان رسیدن محصول زودتر اتفاق افتاده و تبخیر کاهش یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : در محصول گوجه فرنگی برای صرفه جویی در آب سیستم قطره‌ای به اضافه مالت استفاده شده و در محصولات فرعی مثل علوفه از ماشک و خلر که کم آب طلب هستند کاشته می‌شود.

او گفت : در هر محصول با ارائه نتایج کشت آن در مزارع الگویی، سال‌های بعد خود کشاورزان با دیدن این نتایج اقدام به تغییر کشت می‌کنند و اهداف جهاد کشاورزی به این شکل و بدون تنش محقق می‌شود.

شهابی گفت: داشتن بازار با توجه به وجود خرید تضمینی برای محصولات تولیدی استان عامل استمرار کشت هاست.

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی کم آبی جهاد کشاورزی خراسان شمالی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، عاطفه خادمی پیش از این به‌عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود. او متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغ‌التحصیل این رشته در کشور است.

وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه  مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با محوریت زنان و خانواده است.

بنابراعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ‌ و اجتماع، متمرکز بر حوزه‌های تحولی، مسئول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.

پیش از این سیدمجید امامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسئولیت خدمت می‌کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • تهدیدها را در توزیع برق به فرصت تبدیل کرده ایم
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران