اصحاب تمدنساز حکومت اسلامی
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۷۸۶۳
مدتی پیش، چهارمین پیشنشست همایش ملی علمیپژوهشی «خوانشی تمدنی از مکتب شهید سلیمانی» به همت پژوهشکده شهید صدر برگزار شد.
در این نشست، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد دانشگاه تهران به مقایسه ویژگیهای شخصیتی سردار سلیمانی با برخی از اصحاب خاص و برجسته امیرالمؤمنین حضرت علی(ع ) پرداخت که در ادامه میخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایمان و اخلاص به سبک «سلیمانی»
ویژگیهای برجسته شخصیتی، اعتقادی و رفتاری شهید سلیمانی بسیار است. بنده در این فرصت به چند نمونه از این ویژگیها اشاره و بعد مصادیقش را در اصحاب حضرت امیرالمؤمنین(ع ) ذکر میکنم.
نخستین ویژگی شهید سلیمانی «ایمان و اخلاص» او است. میبینیم این ویژگی مورد ستایش رهبری هم قرار گرفته و کاملاً قابل مقایسه با بزرگانی مانند عمار، میثم تمار، مالکاشتر و حجربن عدی است.
اگر زندگینامه و شرح احوالات حاج قاسم را بخوانیم متوجه میشویم دقیقاً همچون این بزرگوارانی که مثال زدیم از ایمان و اخلاص بسیار بالایی برخوردار بودهاند که همین مسئله رمز اصلی سعادتمندی او و امثال او است.
اعتقاد و باور به صاحب ولایت در زمان خود
دومین ویژگی، «شناخت و معرفت و یقین به ولایت» است. اعتقاد سردار سلیمانی به ولایت و صاحب ولایت در زمان خود، در اوج بود. گذشته از اخلاص و معرفت فراوان به ساحت اهل بیت(ع)، نسبت به ولی زمان هم در اوج اعتقاد و باور بود.
دقت کنیم که حاج قاسم سه بار قسم جلاله میخورد: «والله! والله! والله! از مهمترین شئون عاقبت بخیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد»؛ این عین کلام حاج قاسم است. مرد بزرگی مثل ایشان که میداند قسم جلاله چه مسئولیتی دارد به این شکل و آن هم سه بار قسم جلاله میخورد.
چند سال پیش در ارتباط با خیانتی که برخی سیاسیون، در اوج فتنهانگیزی علیه نظام و ولایت داشتند، به رهبر انقلاب پیشنهاد دادند مثل امام(ره) که جام زهر را در جریان قطعنامه ۵۹۸ پذیرفت، جام زهر را بنوشند. این ماجرا برای حاج قاسم که شناخت و معرفت و یقین کامل به ولایت داشت به هیچ وجه قابل تحمل نبود. بنابراین در همان موقع اینگونه واکنش نشان داد: «برخیها در کشور برداشت غلط میکنند و این گونه، بر زبان جاری میکنند که چون امام(ره) در ماجرای قطعنامه و آتشبس جام زهر را نوشید، امامِ امروز هم باید این کار را انجام دهد... این چه غفلت بزرگی است و این چه قیاسی است؟ این جام زهر، جان اسلام، ایران و تشیع را میگیرد»؛ این مرد بزرگ، چنین نگاه و نظر بلندی داشت.
ما «مالکاشتر» را هم در جنگ صفین میبینیم. وقتی افرادی مثل اشعث بن قیس بر حضرت امیر(ع) سخت گرفتند که باید جنگ را متوقف کنی و پیشنهاد صلح دشمن را بپذیری، تنها «مالک» است که با صلابت و عظمت میایستد و از حضرت امیر(ع) دفاع میکند. نام نیک مالک هم برای چنین مواردی در تاریخ ثبت میشود.
همین طور «عمار» در آغاز جنگ صفین. در نقلهای تاریخی آمده برخی نیروهای حضرت امیر(ع) به تردید افتادند که آیا ما میتوانیم با اینها بجنگیم؛ اینها هم مثل ما قرآن دارند، رو به قبله نماز میخوانند، یک نفر آمد و گفت:«من به تردید افتادم»؛ حضرت امیر(ع) فرمودند: «برو نزد عمار و از عمار سؤال کن». عمار با اوج اعتقاد به ولایت، به او گفت: «این پرچمی که دست حضرت علی(ع) است در بدر دست پیغمبراکرم(ص) بوده و ما همراه او بودهایم و آن پرچمی که دست معاویه است؛ این هم دست مشرکان در بدر بود و اصحاب ابیسفیان و مشرکان زیر آن گرد آمده بودند؛ معاویه، امروز هم در مقابل ولایت امیرالمؤمنین(ع) ایستاده است، همچون مشرکانی است که روبهروی پیامبر اکرم(ص) ایستاده بودند... من دوست داشتم این لشکر ۱۲۰هزار نفری دشمن، تبدیل به یک تن میشد و من با یک ضربه شمشیر او را به هلاکت میرساندم».
شهادت به دست شقیترین اشقیا
شهید حاج قاسم سلیمانی شوق شهادت داشت، واقعاً دنبال این بود که پایان کارش شهادت باشد. ما این ویژگی را علاوه بر عمار در «میثم تمار» هم ملاحظه میکنیم. میثم در همان سال شهادتش از مکه به مدینه آمد و نزد امسلمه رفت. امسلمه به وی گفت: «من از رسول خدا شنیدم که سفارشت را به امیرالمؤمنین(ع) میکرد». میثم که متوجه میشود امام(ع) بیرون مدینه است به او میگوید: «سلام مرا به امام(ع) برسانید... ظاهراً باید در قیامت در کنار حوض کوثر در پیشگاه خدا او را زیارت کنم». امسلمه عطری به میثم میدهد و میثم آن را به محاسن خود میزند و میگوید: «مولایم به من خبر داده این محاسن از خون من رنگین خواهد شد». امسلمه گفت مولای تو کیست؟ میثم گفت: مولای من امیرالمؤمنین علی(ع) است و امسلمه گریست و گفت: «به خدا سوگند او مولای ما و همه پرهیزگاران است». میثم به کوفه آمد. در واقع به محل قتلگاه خود آمد - چون امیرالمؤمنین(ع) نخلی را که قرار بود بر آن به دار آویخته شود به میثم نشان داده بود. میثم هم مرتب میرفت پای این نخل نماز میخواند- همانجا هم به دست شقیترین روزگار (ابنزیاد) به طرز فجیعی کشته شد و به آرزویش یعنی شهادت رسید.
جالب است حاج قاسم سلیمانی هم به دست شقیترین افراد به شهادت میرسد. این کلام رهبر معظم انقلاب است که درباره شهادت حاج قاسم میفرماید: «ما شهید زیاد دادیم؛ اما شهیدی که به دست خبیثترین انسانهای عالم یعنی خود آمریکاییها به شهادت برسد؛ چنین شهیدی غیر از حاج قاسم سراغ ندارم».
مجاهدانه و به شوق شهادت زیستن
حاج قاسم همیشه آماده جنگ و جهاد بود؛ در تمام سالهای دفاع مقدس جنگید و وقتی جنگ پایان یافت تازه کار او آغاز شد. در سنگر فرماندهی سپاه جنوب شرق کشور وظیفه خود را بهخوبی انجام داد و بعد در جایگاه فرماندهی نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی، مأموریتهای خارج از کشورش آغاز شد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «او همه عمر خود را در جهاد سپری کرد» و من فکر میکنم از این حیث «عمار» را میتوان با او مقایسه کرد، حتی مالکاشتر با تمام عظمتش، عمدتاً در جهادهای زمان امیرالمؤمنین علی(ع) جلوه کرده است یعنی در صفین و پیش از آن در جمل بوده است. البته او در زمان فتوحات پیش از حضرت امیر(ع) حاضر بوده است. اما عمار از زمانی که اسلام در مکه پدید آمد و دشمنان علیه پیامبر برخاستند؛ در تمام جنگهای پیامبر حضور داشت و بعد هم در جنگهای حضرت امیر(ع) و درنهایت در جنگ صفین به شرف شهادت نائل آمد.
این شوق شهادت حاج قاسم هم تاحدی قابل قیاس با «حجربن عدی» است. «حجربن عدی» تاحدی در راه شهادت شوق داشت که حضرت خطاب به او گفته بود: «یا حجر، خدا شهادت را بر تو حرام نکرده است... که من گواهی میدهم تو از مردان شهادت هستی».
ابراز علاقه و محبت شدید به مولا
دوستی و علاقه متقابلی که بین حاج قاسم و رهبری وجود داشت میان هیچ کس دیگر ندیدم. وقتی رهبر انقلاب با او مواجه میشدند آغوش برایش میگشودند و وقتی کنار رهبری نشسته است؛ رهبری سر او را میبوسند، شاید معظمله این حالت را حتی نسبت به فرزندان خود نیز نداشته باشند و این وضعیت متقابل را در حاج قاسم هم ندیدیم که وقتی نزد رهبری میآید؛ چنان به وجد میآید که قابل وصف نیست. این وضعیت با «میثم تمار» قابل قیاس است. ما این ابراز علاقهها از سوی حضرت امیر(ع) را فقط درباره میثم میبینیم. در نقل صریح است که حضرت و میثم سخت یکدیگر را دوست داشتند.
البته از «قنبر» هم نباید غافل شویم؛ ما او را به عنوان غلام حضرت امیر(ع) میشناسیم در حالی که او از اصحاب برجسته و بسیارنزدیک به امام علی(ع) بود. در کلام امام صادق(ع) درباره «عشق قنبر» به حضرت علی(ع) حکایت شده شبها بدون اینکه حضرت امیر(ع) بداند پشت سر ایشان راه میرفت و با سلاح همراه خود حرکت میکرد که مبادا خطری متوجه امام علی(ع) باشد. در جنگ و صلح همراه علی(ع) بوده اما ما جز برای میثم تمار ابراز عشق و علاقه حضرت امیر(ع) را نمیبینیم.
«حارث همدانی» را هم داریم که عشق
امیرالمؤمنین (ع)، او را بیتاب میکند، خواب را از او میرباید، سراغ حضرت امیر(ع) میرود که حضرت میفرماید: چه چیزی تو را این موقع شب به نزد من کشانده است؛ پاسخ میدهد: «حب شما من را بیتاب کرده است، ترسیدم تا صبح زنده نمانم، خواستم یکبار دیگر شما را زیارت کنم».
از دست دادن «حاج قاسم» برای رهبری، همچون از دست دادن «عمار» و «مالک» و «ابن تیحان» و «خزیمه بن ثابت ذوالشهادتین» بود.
حضرت میفرماید: «أین عمار، أین ذوالشهادتین و...» و بعد در نبود آنها میگرید و شما شاهد بودید رهبری در فراق حاج قاسم، در تشییعش در نماز بر او گریستند و درمواقع مختلف از او تجلیل کردند.
یقین دارم انشاءالله هنگام ظهور همان گونه که در روایات ما آمده است « مالک اشتر بازمیگردد»، حاج قاسم سلیمانی هم بازخواهدگشت.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: یاران امام علی ع امیرالمؤمنین ع حضرت امیر ع میثم تمار مالک اشتر حاج قاسم جام زهر ام سلمه امام ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
به گزارش همشهری آنلاین، سردار سیدقاسم قریشی، انقلاب را زیر و رو کردن و دگرگونی در یک حکومت عنوان کرد مانند آنچه در انقلاب اکتبر روسیه یا در انقلاب پاکستان رخ داد اما تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلابهای دیگر جهان بر اساس سخنان امام راحل و رهبر انقلاب، پویا بودن این انقلاب و به عبارت بهتر مساوی بودن آن با اسلام ناب محمدی بیان کرد.سردار قریشی اظهار کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی با زمینهسازی برای ظهور امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است و مکتبی میتواند به این هدف برسد که خالص و اسلام ناب محمدی باشد.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تفاوت اسلام ناب محمدی با فرق دیگر اسلام، گفت: امروز بسیاری از کشورهای مسلمان جهان با رؤسای جمهور آمریکا مراوده و ارتباط نزدیکی دارند، حتی شیعیانی در آمریکا و انگلیس هستند که مورد حمایت دولتهای این دو کشور قرار دارند، اما اسلامی که موضوع انقلاب اسلامی ایران است به شدت مورد هجمه دشمنان قرار گفته است زیرا این اسلام مخالف حکومت غیرالهی بوده و پایههای حکومت طاغوت را به لرزه درآورده است.
وی در مورد اقتدار آفرینی انقلاب اسلامی تحت حاکمیت الهی اظهار کرد: این انقلاب بود که توانست در کمتر از نیم قرن از عمر خود به اقتداری دست پیدا کند که حکومت نامشروعی که با حمایت همه کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده بود و داعیه از نیل تا فرات را داشت و برای خود هماوردی نمیدید را این گونه موشک باران کند.سردار قریشی اظهار کرد: کشور ما در سال آخر حکومت پهلوی از هر حیث کشوری وابسته بود، از لحاظ پزشکی توان تولید هیچ دارو و یا امکانات پزشکی را نداشت، از لحاظ علمی بسیار عقب مانده بود، از لحاظ نظامی حتی توان تولید فشنگ ژ۳ را نداشت و ستاد کل آن استقلال در تصمیمگیری بدون اذن آمریکاییها را نداشت، از لحاظ عمرانی حتی دانش احداث سیلو را نداشت و در همه زمینهها وابسته و ضعیف بود اما بعد از انقلاب در همه زمینهها رشد کرد.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مردم با حمایت از انقلاب و هشت سال جانفشانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۵ ساله در برابر استکبار جهانی کشور را به مملکتی پیشرو و جزء چند کشور برتر دنیا تبدیل کردند که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را خودش تولید میکند، در پزشکی جزء چند کشور برتر دنیا است و در منطقه حرف اول را میزند، از لحاظ علمی در هر عرصهای جزء چند کشور برتر دنیا است، در حوزه عمرانی سومین کشور در احداث پروژههای بزرگ همچون سدسازی است، در حوزه نظامی تولید کننده پیشرفتهترین تجهیزات نظامی دنیا و دارای نیروهای مسلحی مقتدر است.او اظهار کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر این که خودش رشد کرد، تبدیل به الگویی برای سایر ملتها شد تا خود را از زیر یوق استکبار رها کنند، همچون یمن که امروز به خار چشم ابرقدرتهای جهان تبدیل شده است.
سردار قریشی افزود: استکبار جهانی رژیم صهیونیستی را در این منطقه ایجاد کرد تا هرگاه مسلمانان منافع استکبار را به خطر انداختند آنها را سرکوب کند که در ماجرای جمال عبدالناصر و بستن کانال سوئز کارکرد رژیم صهیونیستی را دیدیم اما امروز مردم فلسطین با الگوگیری از فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامی ایران در مقابل این رژیم ایستادند و آن را به عجز واداشتهاند.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: اکنون هر روز در کرانه باختری که تحت تصرف رژیم سفّاک صهیونیستی است عملیات انجام میشود، غزه بعد از شش ماه مقاومت مردم این منطقه به قتلگاه صهیونیستها تبدیل شده است در حالی که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود در حمله به غزه دست پیدا نکرد.وی اظهارداشت: رژیم صهیونیستی گمان میکرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونهای پیش برد که ضمن نمایش اقتدار ایران اسلامی، رژیم صهیونیستی بیشتر تحت فشار قرار گرفت و در جهان منزویتر شد.سردار قریشی حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی که تحت حمایت حکومتهای قدرتمند جهان است و هدف قرار دادن یکی از تحت حفاظتترین پایگاههای این رژیم را یک شاهکار نظامی عنوان کرد و گفت: ایران پهپادهای خود را از مرکز کشور به سمت اراضی اشغالی ارسال کرد، این پهپادها چند هزار کیلومتر مسیر را ظرف مدت چند ساعت طی کردند، این حمله از قبل اعلام شده بود و آمریکاییها، فرانسویها، برخی کشورهای دیگر و خود رژیم صهیونیستی سامانههای پدافندی خود را برای مقابله آماده کرده بودند، اما باز هم این پرندهها پیشروی کردند و اهداف خود در سرزمینهای اشغالی را محقق کردند تا جایی که این مسأله تحسین کارشناسان غربی را هم به همراه داشت.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عاملی که باعث موفقیت و پیشرفت انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته شده است را عامل معنوی و معرفت و اعتقاد راسخ دانست و گفت: زمانی که یک رزمنده با انگیزه الهی به خط میزند دیگر هیچ چیز در دل او ترس و هراس نیانداخته لذا مسیر را تا انتها طی میکند. کد خبر 847623 منبع: فارس برچسبها اسرائیل رژيم صهيونيستى ایالات متحده آمریکا فلسطین