۷ نکته کاربردی درباره عکاسی پرتره
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۸۵۶۸
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهترین پرترههای دنیا خیلی بیشتر از یک نگاه ساده را منتقل میکنند، آنها محرک واکنشهای احساسیاند و به ما امکان میدهند که با شخص داخل عکس همذاتپنداری کنیم. با این حال، گرفتن یک پرتره ایدهآل کار سادهای نیست. پس بهتر است برای گرفتن یک پرتره خوب چند نکته مثل تنظیمات دوربین و تکنیکهای عملی را رعایت کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دیافراگم باز
هنگام گرفتن پرتره از یک فرد، بهتر است که او را از پسزمینه جدا کنیم تا در محیط گم نشود. این کار بسته به فاصله کانونی شما، با دیافراگم بازتر مانند f/2.0 یا f/3.2، یا عمق میدان کمتر امکانپذیر است. عمق میدان کمتر یعنی سوژه در فوکوس خواهد بود اما پسزمینه بهصورت بوکهای محو میشود. این کار توجه بیننده را روی سوژه متمرکز میکند، نه آن چه در پشت اوست. در ادامه نکاتی را درمورد این سبک از عکاسی به شما خواهیم گفت.
بیشتربخوانید
۵ نکته کلیدی برای عکاسی با موبایل در شبسرعت شاتر
سرعت شاتر در کنار دیافراگم و ایزو یکی از مهمترین موارد در عکاسی است که با هم مثلث نوردهی را تشکیل میدهند. سرعت شاتر بهخودیخود مسئول دو چیز بسیار مهم است: تغییر روشنایی تصویر و ایجاد جلوههای مختلف با ثابت کردن حرکت یا تار کردن عمل. بسته به هدفتان، میتوانید سرعت شاتر را تغییر دهید. با این حال برای بیشتر پرترههای کلاسیک (عکاسی پرتره کلاسیک با نشان دادن سوژه به همان صورتی که هست، بر چهره فرد تأکید دارد) بهتر است از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا بتوانید لحظه را بدون هیچ تاری ثبت کنید.
افزایش ایزو
ایزو فاکتور نهایی در مثلث نوردهی است. این اندازهگیری حساسیت سنسور دوربین شماست که میتواند بر میزان روشن یا تاریک بودن عکس تأثیر بگذارد. با ایزوی کمتر، دوربین نسبت به نور حساسیت کمتری خواهد داشت و برعکس. البته با بالارفتن ایزو سطح نویز هم افزایش مییابد.
انتخاب لنز
رایجترین فاصله کانونی مورد استفاده برای عکاسی پرتره، لنز 85میلیمتری است که معمولا با دیافراگم باز در حدود f/1.2 تا f/1.8 ارائه میشود. این لنز بهویژه برای پرتره در نور طبیعی و استودیو مفید است. لنز دیگری که برای پرتره استفاده میشود، لنز 50 میلیمتری است که معمولا با دیافراگم f/1.4 تا f/1.8 ارائه میشود. این لنز برای زمانی مناسب است که میخواهید پسزمینه بیشتری در عکس داشته باشید، مانند پرترههای محیطی از شخص، در فضاهایی مانند خانه یا محل کار.
محل فوکوس
به طور کلی هنگام گرفتن پرتره، هدف ما تمرکز روی چشمهای سوژه است. ما در ارتباطاتمان معمولا به چشمهای مخاطب نگاه میکنیم پس در پرتره هم با تمرکز روی چشمهای سوژه، او را بهشکلی طبیعی به تصویر میکشیم زیرا مخاطب از طریق تماس چشمی به جستوجوی صورت سوژه و ارتباط با آن میپردازد.
نورپردازی
با دستکاری نور، میتوانید پیامها و احساسات گوناگون را برانگیزید و روی عناصر مختلف عکس تأکید کنید. درک نور، کلید اصلی یک پرتره عالی است. در عکاسی پرتره کلاسیک، میزان نوری که استفاده میکنید، نحوه قرار گرفتن سایهها روی صورت سوژه و زاویه آن مهم است.
کادربندی
پر کردن کادر در عکاسی پرتره با کاهش انحراف چشم بیننده، تأثیر فوری بر مخاطب میگذارد چرا که توجه بیننده بلافاصله به مهمترین بخش تصویر یعنی چشمها کشیده میشود. به اینترتیب، سوژه به کانون اصلی عکس بدل و باعث حس صمیمیت میشود. بسیاری از عکاسان هنگام تعیین محل قرار دادن سوژه در پرتره بهسختی میتوانند از قانون یکسوم فراتر روند. برای برخی حتی فکر کردن درباره قرار دادن سوژه در جای دیگری بهجز جلو یا مرکز عکس سخت است. بهجای فکر کردن به اینکه سوژه را در کجای کادر قرار بدهید، به این فکر کنید که چگونه میتوان کادر را با مهمترین ویژگی سوژه پر کرد.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: عکاسی پرتره عکاسی حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانیهای عمومی او طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباسهای مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیقتر تفاوت مذهبی میتواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازهترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز میکند: وام گرفتن از آموزههای مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد میکند. او حجاب را گونهای از انواع لباسهای فرهنگی قلمداد کرده که حتی میتواند تبدیل به مُد شود.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته میشود که صبر یک فضیلت است و چیزهای خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار میکنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز میشود. در بزرگسالی تلاش میکنیم با صفهای طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.
در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیشتر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسانهای بهتری میسازد؟
نوشتههای "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی میتواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.
غزالی که بود؟غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسندهای پرکار بود و یکی از مهمترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی میپردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آنها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی میپردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.
او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف میکند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه میدهد.
صبر چیست؟به گفته غزالی انسانها دارای انگیزههای رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف میکند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت میکنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت میکنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین میکند چه کسی برنده نبرد است".
غزالی میگوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز میشوند و او به سپاه صابرین میپیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین میپیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کنندهای است که نشان میدهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده میکنیم یا خیر.
صبر، ارزشها و اهدافاز نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و میتواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.
همه چیز با تعهد به ارزشهای اصلی آغاز میشود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزشها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت میشود. این ارزشهای خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزشها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.
زیستن به به گونهای که با این ارزشهای اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن میپردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن میشویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.
تحمل آن درد با هدفی صورت میگیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل میکنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت میتواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده میشود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایدههای اصلی خود متعهد باقی بمانیم.
هنگامی که به بی صبری نیاز استیکی از انتقادات به ایده صبر آن است که میتواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک میپردازد. مسلما انواعی از بی عدالتیها و رنجها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آنها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر میگیرد. او مینویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".
این موارد نمونههایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا میتوان ضرورت صبر نکردن را به آسیبهای اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی مینویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.