Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@23:42:41 GMT

هندسه بصیرت یابی و بصیرت افزایی دینی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۸۶۴۹

هندسه بصیرت یابی و بصیرت افزایی دینی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رفیعی وردنجانی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به مناسبت روز نهم دی به بصیرت دین داری و کردار مومنانه پرداخته که در ادامه با هم می‌خوانیم:

بسیاری از واژه‌ها از جمله واژه «بصیرت» تحقق احساسی و لحظه‌ای را برنمی تابند و باید از پشتوانه ویژه ای برخوردار باشند تا ثبات و استحکام یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموم مؤمنان، خواهان بصیرت در دینداری و کردار مومنانه اند، اما سوال این است که راز بصیرت یافتن و تداوم آن چیست؟ اگر بصیرت را نوع خاصی از مشاهده حقایق باطنی امور و اتفاقات بدانیم، برای دستیابی به آن، باید موانع این نوع از مشاهده را از میان برداریم. در این جا ضمن اشاره اجمالی به برخی از مهمترین موانع بصیرت، راهکارهایی برای گذر از آن‌ها را، از نظر می‌گذرانیم؛ باشد که با تأمل در هر یک، موفق به دستیابی به این ویژگی ارزشمند گردیم. موانع این نوع از مشاهده را می‌توان به سه دسته؛ موانع فکری، عاطفی و عملی تقسیم کرد که البته هیچکدام بی ارتباط با یکدیگر نیستند.

موانع فکری

قدرت اندیشه، موهبتی الهی است که در افراد مختلف، یکسان نیست. ضعف و خطای فکری برآمده از جمود فکری، عدم مشورت و … موانع فکری به شمار می‌روند که باید با راه‌هایی از قبیل ارتقا کیفی و کمی تفکر و تأمل، مشورت با افراد شایسته و همچنین به روز کردن اطلاعات خبری و تحلیلی، بر این موانع غلبه کرد. در ادامه، به دو راهکار اساسی «تلاش فکری» و «مشورت جویی» برآمده از منابع دینی می‌پردازیم.

اهمیت تلاش فکری

نقصان در اندیشه را می‌توان در اهمیت تفکر، تعقل و تدبر همین بس که بارها قرآن کریم نسبت به آن تأکید کرده و روایات بسیاری در این زمینه به دست ما رسیده است .[۱] این که بدانیم چه کاری را در چه زمانی و به چه شکل انجام دهیم بصیرت و ایمان مطلوب است.

مشورت جویی

سؤالی که مطرح می‌شود این است که بسیاری اوقات، فکر ما در تحلیل دقیق امور کفایت نمی‌کند و ناگزیر باید از فکر دیگران کمک بگیریم. این کار با مشورتی که اهمیت و ابعاد آن در دین ترسیم شده است محقق می‌شود .[۲]

موانع عاطفی

در کنار قدرت اندیشه، بعد عاطفی انسان از اهمیت و تأثیرگذاری ویژه ای بر افکار و رفتار او برخوردار است و همچنان که اندیشه انسان، نیاز به مراقبت و مدیریت دارد، عواطف او نیز باید رصد و پایش شود تا مبادا به مانعی در مسیر مشاهده حقایق پیرامون تبدیل شود. علاقه‌ها و ترس‌های ناشی از امور دنیوی از قبیل پول، خانواده، منصب، شهرت و محبوبیت می‌تواند موجب شود عینکی به رنگ همان علاقه و ترس جلوی چشم (بصیرت) انسان را بگیرد و حقایق را نه آن چنان که هستند بلکه به رنگ دلخواه خود دریافت کند. از این رو، در چنین مواقعی، تصمیم‌هایی از انسان صادر می‌شود که از آن به «بی بصیرتی» تعبیر می‌شود. در ادامه به دو راهکار «تقویت علایق برتر» و «مهارت مدیریت وابستگی ها» اشاره می‌شود.

تقویت علایق برتر

در قاموس کتاب عشق و دلدادگی، علاقه‌های ضعیف‌تر به پای علاقه‌های قوی‌تر ذبح می‌شوند؛ از این رو، در جدال بین علایق مادی و معنوی در انتخاب‌های مهم زندگی، عشقی برنده است که قوی‌تر باشد. از همین نکته بر می‌آید که بهترین راه برای بازنده نشدن عشق معنوی، قوی‌تر کردن روز به روز آن است.

مهارت مدیریت وابستگی‌ها

دنیا برای دلبستن آفریده نشده و کسی در این دنیا نمانده و نخواهد ماند. با تمسک به این قاعده حتمی که پیش روی همه ماست، باید برای دل کندن از این دنیا آماده شویم. بهترین راه برای کاستن از وابستگی شدید به علایق مادی به گونه‌ای که حق بینی و حق شناسی و عملکرد حق محور ما را تحت تأثیر قرار ندهد این است که علایق شدید خود را فهرست کنیم و هر از گاهی دل کندن از آنها را تصور و تمرین کنیم.

موانع عملی

بی تردید اعمال انسان تأثیر به سزایی بر ادامه مسیر زندگی او دارند. قدرت تأثیرگذاری اعمال و رفتار انسان اگر بیش از دو مورد پیشین (افکار و عواطف) نباشد، قطعاً کمتر نیست. چه بسا عملی که انسان را در فهم حقایق بعدی مردد یا حتی عاجز کرده است .[۳] عمل ناشایست (گناه)، به مثابه قدمی در راه غلط است که از سویی اشتباهات بعدی را برای انسان آسان‌تر جلوه می‌دهد و از سوی دیگر، هزینه درک و ترتیب اثر دادن به حقایق را دوچندان می‌نماید. از این رو، فرد، با جمع بندی شخصی از وقایع پیرامونی، آن‌ها را آن چنان که به سود اوست می بیند؛ و می‌پندارد چون به سود اوست پس حق است. این، تنها یکی از سناریوهای فرایند بی بصیرتی است. راهکار عبور از این مانع، تلاش برای اعمال شایسته و خنثی سازی حداکثری آثار ناشایسته‌ها از طریق توبه است.

پی نوشت
[۱]. سوره یوسف، آیه ۱۰۹؛ نهج‌الفصاحه، ص ۶۵۶.
[۲]. سوره شوری، آیه ۳۸؛ سوره آل عمران، آیه ۱۵۹؛ غررالحکم و دررالکلم، ترجمه: سید هاشم رسولی محلاتی، ج ۱، ص ۵۹۰.
[۳]. سوره روم، آیه ۱۰.

کد خبر 5387160 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: سید هاشم رسولی محلاتی قرآن کریم حماسه نهم دی ماه قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی ایام فاطمیه قرآن سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های قرآنی حضرت زهرا س معرفی کتاب هیات مذهبی مسابقات قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شبکه قرآن و معارف سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان‌افزایی اساتید درس دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه فردوسی مشهد

 

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، مدیر آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه درس ۲ واحدی «علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت» به جمع واحد‌های دروس عمومی الزامی، اضافه شده، بنا است در تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تدریس شود.

امینی با بیان اینکه ماده واحده آن سال گذشته توسط رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابلاغ شده است، افزود: انسجام‌بخشی و هم‌افزایی و آمادگی کامل اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت از اهداف برگزاری این دوره است.

وی تصریح کرد: دوره تخصصی توان‌افزایی اساتید درس دفاع مقدس و مقاومت،  از روز چهارشنبه 19 تا ۲۱ اردیبهشت با حضور ۱۲۰ استاد دانشگاه ادامه دارد.

امینی گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره از طرح درس‌های «اهمیت و ضرورت تدریس درس دفاع مقدس، سواد رسانه‌ای و جنگ شناختی، دستاورد‌های دفاع مقدس، راهبرد‌های دفاعی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس، آشنایی با عملیات‌های شاخص دوران دفاع مقدس و چند کارگاه مختلف در زمینه فن بیان و نحوه تعامل با دانشجویان»، بهره‌مند می‌شوند.

مدیر آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: همچنین در این دوره از حضور اساتید و پیشکسوتان دفاع مقدس همچون سرداران زهدی و طهماسبی در ارائه نکات آموزشی استفاده خواهد شد.

امینی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این دوره، برگزاری همزمان در دو سطح است که سطح 1 ویژه اساتید قدیمی تدارک دیده و سطح ۲ برای داوطلبینی که به تازگی به جرگه اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت پیوسته‌اند، در نظر گرفته شده است.

به گفته او، اساتید شرکت‌کننده در دوره توان‌افزایی استادان درس آشنایی با دفاع مقدس، پس از اتمام این دوره، مدرک شرکت در دوره و مجوز تدریس را از سازمان تحقیقات و پژوهش‌های دفاع مقدس اخذ می کنند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از ترم تحصیلی آینده در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان به کارگیری خواهند شد.

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • پدری که از فرصت‌های روزمره استفاده می کرد تا از حقایق عالم بگوید
  • جوهره و جنس اولیه «مشارکت» در نظام مردم‌سالاری دینی
  • توان‌افزایی اساتید درس دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه فردوسی مشهد
  • راه‌یابی اسکیت‌بازان کاشانی به مسابقات انتخابی تیم ملی
  • روحانیون مرزبانان فکری و اعتقادی جامعه هستند
  • نداشتن بصیرت نسبت به دشمن، راه نفوذ او را باز می‌کند
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن