Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نشست نقد وبررسی آثار طراحی و نقاشی استاد فردین صادق ایوبی با حضور جمعی از هنرمندان در محل سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

این نشست به صورت پنل و با حضور دکتر فرزاد حاجی‌میرزایی منتقد ، دکتر امید ورزنده رئیس بنیاد کردستان شناسی دانشگاه آزاد و از منتقدین توانمند عرصه هنر و ادبیات با رویکرد بررسی محتوایی آثار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی‌میرزایی استاد دانشگاه و دبیر شهر خلاق موسیقی سنندج با بررسی تاریخی نقد هنری از دیدگاه فلاسفه معروف جهانی از جمله کانت، ارسطو، افلاطون و ... به تبیین ماهیت نقد و نقادی از جنبه زیبایی شناسانه پرداخت.

وی نقد را به منزله تشریح ماهیت اثر عنوان کرد و گفت: ما در نقد به دنبال پیدا کردن دلایل خلق اثر توسط هنرمند و پیدا کردن زوایای پنهان آن هستیم.

امید ورزنده استاد دانشگاه و رئیس بنیاد کردستان شناسی دانشگاه آزاد نیز در این نشست در خصوص استاد فردین صادق‌ایوبی گفت: صحبت کردن در خصوص این هنرمند هم سخت است و هم آسان، سخت از این جهت که هر چه را می‌گویی یادداشت می‌کند و با توجه به تسلطی که بر هنرهای مختلف و دانش وافری که دارند باید به دقت واژه‌ها را انتخاب کرد و آسان است چون فردین صادق ایوبی یک بخش بسیار مهم از تاریخ معاصر هنر کردستان است و سادگی و بی آلایشی بخشی از وجود و آثارش است.

وی ادامه داد: بنده در این جلسه به دنبال نقد تکنیکی آثار نیستیم چون این در تخصص مانیست بلکه به دنبال روشن ساختن پیوند چندین هنر در این آثار و به ویژه پیوند شعر و نقاشی است.

ورزنده با بیان اینکه ما در آثار صادق ایوبی دچار این مشکل خواهیم شد آیا با یک هنرمند شاعر نقاش مواجهیم یا بایک نقاش شاعر، ادامه داد: فردین یک شاعر، یک نویسنده، یک منتقد و یک نقاش است و جدا کردن این وجوه از همدیگر اگر نگوییم غیر ممکن باید بگوییم بسیار سخت است.

استاد صادق ایوبی بخشی از تاریخ هنر کردستان است

وی افزود: صادق ایوبی بخشی از تاریخ و خاطرات و شناخت ما است و کسی که به سنندج مراجعه می‌کند برای شناخت لازم از فرهنگ و هنر و هویت این ملت، حتما یکی از کسانی را که باید ببیند، استاد فردین صادق ایوبی است.

ورزنده گفت: یکی از ویژگی‌های بارز آثار فردین صادق ایوبی هویتی مستقل و کاملا برگرفته از فرهنگ وهویت مناطق کردی است و سبک مختص به خود و ویژه است که می‌تواند در میان هزاران اثر آن را شناخت.

وی به استفاده استاد صادق ایوبی از مفاهیم شاعرانه در آثار نقاشی پرداخت و گفت: در این‌‌ آثار در کنار بسیاری از المان ها، امید و نگاه به زیبایی موج می‌زند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صادق ایوبی در کنار نقاشی شعر می‌گوید و قرار است مجموعه اشعارش با عنوان " تابلوهایم اسب سوار ندارند" توسط حوزه هنری منتشر شود.

وی با اشاره به پیوند تاریخی و کهن شعر و نقاشی گفت: از کهن که خط وجود نداشت انسان‌ها احساسات درونی خود را با شکل‌های حکاکی شده بر دیواره غارها به یادگار گذاشته‌اند و یا یک شاعر یک تابلوی نقاشی را برای ما در کلام آورده است. 

ورزنده با خواندن تعدادی از اشعار صادق ایوبی تصریح کرد: تمامی این اشعار را می‌توان در تابلوهای صادق ایوبی دید و تمامی نقاشی هایش را در این اشعار تصور کرد، وقتی خصوصیات تاریخی و فرهنگی یک ملت از تفکر تهی شد، از آن چیزی جز تظاهر فرهنگی نمی‌ماند.

 

نسبت انسان با هنر در گذشته بلاواسطه؛  قلبی بود

استاد فردین صادق ایوبی با قدردانی از برگزاری این نشست با بیان جمله‌ای از ابوسعید ابو الخیر در پاسخ به حقیقت در سخنانی گفت: این انسان وارسته در پاسخ به این سؤال گفته است" روزگاری مردمی بودند به ظاهر پریشان و در حقیقت جمع و امروز مردمی هستند در ظاهر جمع و به معنی پریشان".

وی در خصوص عنوان نمایشگاه "وقت مشوش" گفت: این نمایشگاه حاصل دو سال فعالیت در تنهایی ایجاد شده از دوران کرونا است.

وی ادامه داد: کرونا شرایطی را ایجاد کرد که دنیا که در یک دوران یأس فلسفی زندگی می کرد و افق های دید بشر که در اصل در تنگنا گرفتار بود، گرفتارتر کرد.

وی ادامه داد: تاریخ حضور انسان است برای حقیقت، و حقیقت تجلی ذات ادوار وجود در ادوار تاریخ است و هنر آیینه تمام نمای این تجلی است. 

وی گفت: وقتی خصوصیات تاریخی و فرهنگی یک ملت تفکر در آن نماند، آن چیزی که می‌ماند تظاهر فرهنگی است. 

وی ادامه داد شاید تصورش سخت باشد اگر روزی مارکس معتقد بود " دین افیون توده‌هاست" هنر این دوره تاریخی بدلیل کم رنگ شدن ماهیت تفکر در آن صد برابر از افیون بدتر شده است.

این نقاش و شاعر کردستانی ادامه داد: امروز متأسفیم برای تبیین ماهیت هنر و اینکه هنر چیست باید از فلسفه و مفاهیم زیبایی شناسانه کمک بگیریم در حالیکه زمانی نسبت انسان با هنر یک نسبت بلاواسطه قلبی بود و اصولا خود هنر حاصل رابطه بلاواسطه بشر با عالم ، آدم و مبداٌ عالم بود.

وی بر تأمل در ماهیت هنر تأکید کردو گفت: برخورد و مواجهه ما با غرب از طریق ترجمه بوده است نه تجربه و بکارگیری مفاهیم غربی از این طریق نمی تواند ما را کمک کند  بلکه بهره گیری از تجربه زیستی در فرهنگ  و باورهای خودمان است که موفقیت بیشتری را حاصل می‌شود.

صادق‌ایوبی در پایان تحکیم دوستی‌ها و قرار گرفتن هر کس در جایگاه خود را عامل پیشرفت در هنر و فرهنگ دانست.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: هنر سنندج نقد و بررسی دانشگاه آزاد استاد فردین صادق ایوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب

احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازه‌ترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود. - اخبار فرهنگی -

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظم‌له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو را‌ است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب

در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند. احمد شهریار، شاعر پاکستانی، نیز تازه‌سروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه می‌خوانید:  

اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز

دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز

قسم به خضر که در انتهای این ظلمات

همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز

تو پورِ حیدری، از دیوِ هفت‌سر مهراس

ز قومِ رستمی از حلقه‌ بلا مگریز 

بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را 

ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز

تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین

به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز 

دوباره معرکه‌ حق و باطل است اینجا

تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقادات و توصیه‌های علی مطهری به روحانیون
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» برگزار می‌شود
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد