Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، مجید صادقی، روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد تمام افراد چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک درگیر آلودگی هوا هستند گفته است: «موادی که در دوره آلودگی هوا پخش می‌شود می‌تواند مربوط به سوزاندن مازوت یا بنزین نامناسب و گازوئیل خودروهای فرسوده باشد که مقداری مواد سمی مثل گوگرد یا مواد آلی و شیمیایی را در خود دارد و آنها را در هوا پخش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی با اینکه به‌نظر می‌رسد هوا خوب و سالم است، اما مواد مضری در هوا وجود دارد که آسیب‌رسان است. این مواد از راه تنفس، پوست و مخاط بدن جذب می‌شود و با گردش خون به نقاط مختلف ازجمله مغز راه می‌یابد.»

به‌گفته او، مسئله مهم، تأثیر این مواد آسیب‌زا بر روان و مغز انسان است: «برای مثال سرب موجود در بنزین که گفته می‌شود از بنزین مصرفی حذف شده، تأثیر بسیار مخربی بر روان ما دارد که در از بین رفتن قوای مغزی، مرگ سلول‌های آن و آسیب دائمی به روان، موثر است. البته هم‌اکنون هم ترکیبات دیگری در هوا وجود دارد که وقتی وارد بدن می‌شود، می‌تواند بر قسمت‌های مختلف ساختارهای مغز تأثیر ‌بگذارد.»

براساس اعلام این متخصص، قسمت زیادی از مغز از چربی تشکیل شده و مواد مضری هم که در هوا وجود دارد، محلول در چربی‌اند؛ به همین دلیل این مواد به‌راحتی می‌تواند به مغز راه یافته و عملکرد آن را در قسمت‌های مختلف دچار مشکل کند.

صادقی می‌گوید: «تأثیر آلودگی هوا بر جسم و روان با توجه به نوع موادی که در آن وجود دارد، می‌تواند متفاوت باشد. تأثیر بعضی از مواد سریع است و اثر برخی دیگر، می‌تواند در طولانی‌مدت خودش را نشان دهد؛ مثلا معمولا سرفه، تنگی‌نفس، تاری دید و سردرد ازجمله تأثیرات اولیه این آلودگی‌ها هستند؛ درحالی‌که اغلب تأثیرگذاری بر مغز، در مدت زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد؛ چراکه رسوب مواد مضر و آلاینده بر مغز و اثرگذاری آن به‌تدریج انجام می‌شود.»

به‌گفته رئیس انجمن علمی روانپزشکان، نمی‌توان زمان خاصی برای این تأثیرگذاری در نظر گرفت، اما گروه‌هایی که تحت‌تأثیر این مواد آلاینده قرار می‌گیرند، کودکان، سالمندان و افرادی هستند که زمینه آسیب‌پذیری جسمی و روانی دارند: «با توجه به اینکه مغز کودکان تا سن مشخصی، تکمیل نمی‌شود؛ بنابراین خیلی زودتر هم تحت‌تأثیر این مواد قرار می‌گیرد. تأثیر آلودگی هوا بر کودکان اغلب به‌صورت تأخیر در رشد حسی - حرکتی و کلامی خواهد بود. مغز سالمندان هم بر اثر کهولت سن، تأثیرپذیری بیشتری دارد. اختلال در حافظه، توجه و تمرکز هم ازجمله اختلالاتی به شمار می‌رود که معمولا در سالمندان به‌وجود می‌آید.»

این روانپزشک تنها آلودگی هوا را به‌عنوان عامل مؤثری بر روان افراد نمی‌داند. او می‌گوید سمومی که برای تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد هم جزو آلودگی‌ها به شمار می‌رود و بر روان افراد تأثیر می‌گذارد: «استفاده از سموم غیراستاندارد و نامناسب در محصولات کشاورزی هم ازجمله عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسم و روان است. توجه داشته باشیم حداقل نیازهای بشر، آب و غذایی است که مصرف می‌کند؛ بنابراین باید حداقل نسبت به سلامتی این مواد اطمینان وجود داشته باشد.»

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران می‌گوید، علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی صوتی هم موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند جسم و روان را تحت‌الشعاع قرار دهد و به آنها آسیب برساند. سر و صدای فراوان در محیط‌های شهری و وجود دکل‌های برق و مخابرات نزدیک منازل، عوارضی دارند که کمترین آنها نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی است. تمام این موارد می‌توانند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهند. شایع‌ترین آنها نیز تحریک‌پذیری، نداشتن تمرکز و دقت و بروز مشکلاتی در حافظه و فراموشکاری است.

تشدید مشکلات روانی
به گفته صادقی هنوز مشخص نیست این آلودگی‌ها در طولانی‌مدت چه عوارضی خواهند داشت؛ چراکه تمام این موارد ازجمله میزان این آلودگی‌ها در خون و مایع نخاع باید اندازه‌گیری شود و در سال‌های مختلف مورد پیگیری قرار گیرد. مثلا اینکه چند سال بعد چه تفاوتی در عملکرد جسم و روان افرادی وجود دارد که در معرض آلودگی قرار دارند یا چند درصد افراد دچار مشکلات مغزی یا رشدی شده‌اند. این مقایسه می‌تواند بین شهرهای بزرگ آلوده و پرسروصدا با مکان‌هایی مانند روستاهایی انجام شود که از هوای پاکی برخوردارند و به همان نسبت هم کمتر در معرض آلودگی‌های صوتی و همچنین موادغذایی مصرفی هستند.
او به ماجرای تأثیر تغییر فصل و سرما و گرما بر روان افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود برخی افراد در فصل‌هایی از سال که سرما وجود دارد یا آلودگی هوا و... هست، دچار افسردگی و سایر اختلالات روان می‌شوند، بستگی به عوامل زیادی دارد. افسردگی‌های فصلی و محیطی معمولا بر اثر تغییر آب و هوا، کوتاه شدن روز و میزان تابش خورشید و همچنین به‌دلیل تغییرات مغزی ایجاد می‌شود. البته زمانی می‌توان حساسیت‌ها و آسیب‌پذیری‌ها در برابر تغییر فصل و دیگر شرایط محیطی را افسردگی نامید که عملکرد افراد دچار مشکل و اختلال شود و سطح کارایی آنها نیز کاهش یابد؛ در غیراین صورت، سلیقه و خصلت افراد و حساسیت و علاقه نداشتن به بعضی فصل‌ها را نمی‌توان افسردگی‌های فصلی به شمار آورد. او ادامه می‌دهد: «بعضی افسردگی‌های فصلی هم به‌دنبال اختلالاتی مانند اختلال دوقطبی ایجاد می‌شوند، اما تمام این موارد طیف وسیعی دارند که نمی‌توان فقط یک عامل را برای بروز آنها درنظر گرفت. می‌توان گفت معمولا مشکلات ریشه‌ای زیادی در روان افراد وجود دارد که تغییر فصل هم آنها را شدت می‌دهد.»

کد خبر 646717 برچسب‌ها بهداشت روانی آلودگی هوا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهداشت روانی آلودگی هوا آلودگی هوا روان افراد جسم و روان آلودگی ها بر روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!