Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه آموزشی فیلم کوتاه مردم نگار با استناد به تکنیک و آثار «ژان روش» از مبدعان این سبک فیلمسازی، با حضور دکتر احمد «الستی» در مجتمع ایثار بجنورد با حضور علاقه مندان به عرصه فیلم سازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر«احمد الستی» از چهره های برجسته عرصه فیلمسازی و پژوهشگر سینما، که علاوه بر دانشگاه هنر و دانشگاه تهران در دانشگاه‌های ایالتی تگزاس در دالاس، سوره، صدا و سیما و مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی نیز به عنوان استاد حضور داشته‌است، در این کارگاه ابتدا برگزاری جشنواره و ایجاد فضای رقابتی بین هنرمندان و خالقان اثر، را ستود و گفت: جشنواره ها می تواند هوشمندانه باعث جهت دهی در فضای پرورش هنرمندان  شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه و آغاز بحث آموزشی مدنظر که حول محور فیلم های مستند مردم نگار و تحت عنوان «بازگشت به یادداشت های «ژان روش» در ارتباط با فیلم های مستند مردم نگار  برنامه ریزی شده بود،   با معرفی «ژان روش» فیلمساز صاحب سبک فرانسوی و مبدع فیلم های مردم نگار، پیوند مردم شناسی به سینما را مهمترین ویژگی فیلم های این سبک از ساخت فیلم نام  برد و گفت: به قول «روش»، فیلمسازها فکر می کنند من مردم نگار هستم و مردم نگارها، به من به عنوان یک فیلمساز می نگرند و در حالی که من این دو موضوع را تلفیق کردم. «الستی»، با عنوان این که «روش» دوربین را از روی پایه ای ثابت به دنیای متحرک دست ها منتقل کرد و تصاویر را از شات های بلند به دنیای شات های کوتاه برد، به نمونه هایی از اثرات ارزشمند این فیلمساز اشاره کرد و بخش های کوتاهی از این فیلم ها را نیز برای هنرجویان حاضر در کارگاه اکران کرد. وی مفاهیم اصلی کار «روش» و در واقع فیلم مستند مردم نگار را ابتدا ارتباط بسیار صمیمی فیلمساز با سوژه عنوان کرد و  افزود: بدون یادگیری زبان سوژه نمی توان کار جدی و قابل عرضه ای تولید کرد. این مستندساز برجسته که خود دانش آموخته و از هنرجویان  «ژان روش» است صداقت و واقعیت گرایی، احترام به فرهنگ ها و رعایت حریم ها، صرف زمان طولانی در کنار سوژه و تاکید بر این نکته که می بایست اجازه داد سوژه، فیلمساز را بشناسد را در ساخت فیلم مردم نگار مانا واثر بخش دانست. دکتر «الستی»، در توضیح بیشتر feed back  یا همان بازرخورد و به تعبیر خود این که بدانیم فیلم با چه تصویر و صحنه ای آغاز می شود و با کدام پایان می یابد، داشتن مجوز از سوژه برای گنجاندن تصاویر فیلمبرداری شده را به دیگر نکات مدنظر برای ساخت فیلم مردم نگار به روش «ژان روش» اضافه کرد و اصطلاح دوربین مشارکتی را پیشنهاد داد. وی  ادامه داد: فیلمساز در ساخت فیلم مردم نگار باید به جایی برسد که انگار دوربین وجود ندارد و کسی از کسی یا چیزی فیلم نمی گیرد و آن را دوربین نامزاحم که هیچ حادثه و اتفاقی را بهم نمیزند، نیز خواند. وی  خاطرنشان کرد: اگر به جایی برسید که دوربین شما مزاحمتی برای رخداد در حال شکل گیری ایجاد نمی کند، بهترین حالت فیلمسازی است.  لازم به ذکر است در این کارگاه  علاوه بر داوران این دوره از جشنواره ، 80  نفر از علاقه مندان به هنر فیلم سازی، ثبت نام کرده  و حضور یافتند. این گزارش حاکی است، فردا نیز کارگاهی با عنوان  «روایت در فیلم های کوتاه  داستانی قرن 21» از ساعت 9 تا 11:30 با حضور دکتر «الستی» و علاقه مندان و شرکت کنندگان در این جشنواره  در سالن ایثار برگزار می شود. گفتنی است، جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر که با رقابت فیلم کوتاه  راه یافته از سراسر کشور هم اکنون در سالن مجتمع گلشن بجنورد، در حال برگزاری است، فردا 5 شنبه، 9 دی ماه جاری با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی و تقدیر برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران صدا و سیما ساخت فیلم دوربین جشنواره فیلم کوتاه رقابت دانشگاه تهران دوربین صدا و سیما فیلم مردم نگار دکتر الستی جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر مردم نگار ساخت فیلم ژان روش فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: خیابان یکم در منطقه ۶ تهران به نام «شیخ احمد تربتی»، اولین روزنامه نگار شهید تاریخ ایران نامگذاری شد.   مهدی زاهدی افزود: این اقدام با توجه به پیگیری‌ها و پیشنهاد کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است.   وی نامگذاری معابر در سطح تربت حیدریه و چند کلانشهر با توجه به اشتراکات فرهنگی موجود را یکی از این اقدامات مهم در حوزه فرهنگی خواند و گفت: قبل از این نیز با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، خیابانی به نام «حاج آخوند ملاعباس تربتی» در شهر مشهد نامگذاری شده بود.   «شیخ احمد تربتی» روزنامه نگار متولد تربت حیدریه، ملقب به سلطان العلمای خراسانی بود که به دلیل نقد‌های تند علیه محمدعلی شاه، اولین دادگاه مطبوعات برای وی تشکیل شد، اما مورد حمایت علی اکبر دهخدا و جمعی از آزادیخواهان قرار گرفت و تبرئه شد.    وی سرانجام پس از حمله قزاق‌ها به دفاتر روزنامه‌ها، دستگیر و به طرز فجیعی در چاه باغ شاه به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • حمله شدید اللحن روزنامه نگار مشهور اسرائیلی به نتانیاهو
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلم‌نگار
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران