Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ عطیه اکبری: دو روز قبل بود که سامانه مردمی فارس من میزبان پویشی متفاوت شد. این پویش برای حمایت از ترنس ها و ضرورت تصویب قوانین حمایتی برای این افراد راه افتاد و  تنها در یک روز بیش از دو هزار نفر از  آن حمایت کردند. هنرمندانی که حامی ترنس ها هستند لینک پویش را در صفحات مجازی شان منتشر و از مردم درخواست همراهی و حمایت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ماجرای این پویش پر حاشیه که حالا به سرعت در حال فراگیر شدن در فضای مجازی است و مخالفانی هم دارد، چیست؟ مطرح شدن ترنس ها و مشکلاتشان همیشه با یک تابوی رسانه ای همراه بوده است.

برای پیگیری این مطالبه و روشن شدن ماجرا سراغ ثبت کننده آن می رویم  تا صحبت های او را بشنویم. ماجرا وقتی جالب تر می شود که متوجه می شویم ثبت کننده این پویش مدیر موسسه خیریه ای به نام شمس(شمیم مهر سبحان) است که از چند سال قبل به طور جدی حمایت از ترنس ها را آغاز کرده است.

شما چه تصویری از یک فرد ترنس در ذهن تان دارید؟ تصویر مبهمی از این افراد در جامعه وجود دارد. در یکی دو سال گذشته و با توسعه فضای مجازی این تصویر غیرواقعی تر هم شده است تا جایی که خیلی ها ترنس ها را با افراد هم جنس گرا اشتباه می گیرند. ورود خیریه شمس به مشکلات  افراد ترنس و  این پویش بهانه ای می شود برای روشن شدن یک تصویر مبهم سراغ مدیرعامل خیریه شمس(شمیم مهر سبحان) می رویم و با محمد نوری زاده  به گفت و گو می نشینیم.

ماجرای شکل گیری این خیریه شنیدنی است. وقتی جمعی از خادمان حرم امام رضا(ع) تصمیم گرفتند گروه خیریه شمس(شمیم  مهر سبحان)  را راه اندازی کنند وگره از کار نیازمندان باز کنند، برایشان فرقی نمی کرد آن نیازمند چه کسی هست وکدام گره کور، کمیت زندگی‌اش را لنگ کرده است. مسیحی است یا مسلمان، اهل دین و دیانت هست یا نیست. از کمک به ارامنه و مسیحیان شروع کردند، چهارشنبه های امام رضایی را رقم زدند، کمک به زنان سرپرست خانوار، آزاد کردن زندانیان و ده ها کار خیر دیگر.

 اما سه سالی می شود که حساب خیریه شمس با ورود جدی به موضوع حساس و چالش برانگیز ترنس ها از خیریه های دیگر جدا شده است و حالا حمایت آنها از ترنس ها و خیز بلندی که برای رفع مشکلات آنها برداشتند، باعث شده تا مسئولان هم حساب ویژه ای روی خیریه شمس باز کنند.

 

«محمد نوری زاده»؛ مدیرعامل خیریه شمس

*ماجرای نذر برای کمک به ترنس ها و آغاز یک راه

آقای نوری زاده! فعالیت خیریه شمس با همه خیریه‌ها متفاوت است. شما در خیریه‌تان روی موضوعی خاص دست گذاشتید که خیلی‌ها از آن‌یک تابو ساختند. چه شد که تصمیم گرفتید به موضوع ترنس ها ورود کنید و ماجرای راه اندازی این پویش چیست؟

بهتر است کمی به عقب برگردم. ما  در خیریه شمس (شمیم مهر سبحان)  قرار بود با همراهی خیران مجوز مرکز شبه خانواده ای برای سرپرستی و  نگهداری از دختران بی‌سرپرست بگیریم. پیگیر دریافت مجوز و رفت و آمد ها به بهزیستی بودیم که خیلی اتفاقی سر صحبت با یکی از هنرمندانی که گاهی به خیریه کمک می‌کرد باز شد و ایشان گفت من نذری دارم و می‌خواهم به یکی از افراد ترنس کمک مالی کنم. من تعجب کردم. نذر برای کمک به ترنس ها! این نذر برایم عجیب بود.خیلی عجیب. تا آن زمان تصویر درست و مثبتی از ترنس ها در ذهن من نبود. پیگیر شدم که ماجرا چیست و آن خانم هنرمند از معضلات و مشکلات ترنس ها در ایران گفت؛ اینکه آنها بیمار هستند و دچار یک نوع اختلال هویت جنسی هستند  و به همین خاطر در اقلیت قرار دارند و جامعه ازشان غافل است.‌ این اتفاق روزنه‌ای شد برای آشنا شدن ما با دنیای پر از مشکل ترنس ها و آغاز یک راه پر ماجرا برای موسسه خیریه شمس.

*ترنس نه هم جنس گراست نه دوجنسیتی

تصور جامعه از ترنس ها تصور مبهمی است. شاید همین ابهام است که این موضوع را به یکی از خط قرمزها تبدیل کرده و رسانه‌ها هم معمولاً به این افراد و مشکلاتشان نمی‌پردازند. این کمپین و رسانه ای کردن آن با مخالفت هایی همراه بوده است. برای روشن شدن ماجرا قبل از پرداختن به خدماتی که موسسه خیریه شمس به این افراد ارائه می‌دهید تعریفی از یک فرد ترنس ارائه دهید؟

مشکل اصلی ترنس ها همین تصویر نادرست است. ببینید اصطلاح «تراجنسی»، «ترنس» یا «تی اس» برای افرادی به کار می‌رود که اختلال هویت جنسی دارند. این اختلال در طبقه بندی اختلال‌های روانشناسی قرار دارد. ترنس یعنی زیستن در کالبد جنس مخالف. ترنس ها نه همجنس گرا هستند نه دو جنسیتی. آن‌ها فقط دچار نوعی اختلال جنسیتی هستند و بیمارند.  بین احساسات این افراد و جنسیتشان تناقض وجود دارد. فرد ترنس اگر مرد است، تمایل دارد در قالب یک زن زندگی کند و اگر زن است، دوست دارد در قامت یک مرد شناخته شود و این در حالی است که به لحاظ جسمی و جنسی در ظاهر مشکلی ندارند. افراد ترنس از انجام کارها و داشتن رفتارهای مطابق جنسیت مادرزادی‌شان ناراضی هستند و آن را عذاب آور می‌دانند. هویت درونی ترنس ها با ماهیت بیرونی‌شان تفاوت دارد و از زمان کودکی متوجه این تفاوت می‌شوند و هرگز مانند افراد عادی زندگی نمی‌کنند و به همین علت گوشه گیر می‌شوند. همه مشکل ما این است که در تصور عامه درکی از مشکل فرد ترنس وجود ندارد.

*مخالفت اعضای خیریه  

چطور توانستید موافقت بقیه اعضای خیریه شمس را برای ورود به موضوع ترنس ها جلب کنید؟ چون موضوعی که دست روی آن گذاشتید یکی از موضوعات خاص  در حوزه آسیب های اجتماعی است.

 مخالفت که وجود داشت. از زمانی که تصمیم گرفتیم در خیریه شمس(شمیم مهر سبحان) به موضوع حمایت از ترنس ها ورود کنیم موانع بسیاری سر راهمان بود. خیران  اطلاعات دقیقی از این افراد و وضعیتشان نداشتند و به دلیل تصورات مبهم و بدی که در خصوص ترنس ها در جامعه وجود دارد مخالفت کردند و گفتند شمس؛ خیریه خادمان حرم امام رضا (ع) است. صورت خوشی ندارد که ما در حوزه ترنس ها ورود کنیم. این همه مشکل، این همه آسیب. بهتر است دست روی این موضوع نگذاریم.

تصورات من هم از ترنس ها و مشکلاتشان تصویری واضح نبود اما تصمیم گرفتم در این حوزه ورود کنم البته با اشراف و اطلاعات کامل. اول از همه با چند نفر از بچه‌های ترنس چندین جلسه گذاشتم تا ببینم در دنیای این افراد چه خبراست. بعد از اینکه حرف‌هایشان را شنیدم و به عمق مشکلاتی که دارند پی بردم با عزمی جزم‌تر تصمیم گرفتم به آنها کمک کنم.

*مصائب انگ ها و قضاوت های نا به جا

برایمان بگویید موافقت سایر اعضا را چطور جلب کردید؟ اگر خیران از شما حمایت نمی‌کردند و منابع مالی نداشتید نمی‌توانستید وارد این حوزه شوید. شما با افراد ترنس مواجه شدید و مشکلاتشان را شنیدید. از مشکلات جامعه ترنس ها برایمان بگویید؟

مشکل امروز ترنس ها، عدم آگاهی جامعه از مفهوم ترنس، عدم درک شرایط روحی و روانی ترنس ها و نبود فرهنگ برخورد با این افراد است. ببینید افراد ترنس مشکل شان را پنهان می کنند اما از جایی به بعد دیگر برایشان مقدورنیست. چون عذاب می کشند. معمولاً افراد ترنس بعد از اعلام جنسیت واقعی خودشان از جامعه و جمع دوستان و خانواده طرد می‌شوند. تصور کنید یک فرد را ۲۰ سال به عنوان جنس مذکر دیده‌اید. بعد یک دفعه این فرد بگوید که من پسر نیستم و دخترم. چون جامعه درکی از مشکل این افراد ندارد آنها را پس می زند و مورد قضاوت‌های نامناسب قرار می دهد. انگ غیراخلاقی به آنها زده می‌شود. بهشان می گویند هم جنس گرا یا دوجنسه. این در حالی است که آنها نه هم جنس گرا هستند نه دو جنسه.

 این افراد بعد از اعلام هویت واقعی جنسی‌شان ممکن است از کار بیکار شوند و تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و روانی قرار بگیرند و معضلات دیگری برایشان به وجود می‌آید. کار در حوزه ترنس ها سخت و طاقت فرسا است. چون اصلی‌ترین نزدیکان ترنس ها یعنی خانواده آنها پذیرایشان نیست. شاید بتوان گفت فقط ۱۰ درصد خانواده‌های افراد ترنس مشکل آن‌ها را می‌پذیرند و درک می‌کنند. بقیه به محض اعلام این اختلال جنسیتی، از طرف خانواده طرد می‌شوند و این تازه شروع مشکلات آنها است. بعضی از آنها در شهرستان و شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و برای فرار از انگ‌ها و قضاوت‌ها و مسخره شدن‌ها از شهر خودشان بیرون می‌آیند، به شهر دیگری می‌روند و درگیر بیکاری، مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌شوند و بعضی ممکن است دچار مشکلات اخلاقی شوند. در حالی که اگر خانواده‌ها از افراد ترنس حمایت و با آنها همراهی کنند، ۹۰ درصد این اتفاقات نمی‌افتد. تصور جامعه از ترنس ها تصور درست و واقعی نیست. من این مشکلات را با خیران در میان گذاشتم و آنها هم متقاعد شدند که ما به طور رسمی حمایت از ترنس ها را آغاز کنیم. البته این مسیر، مسیر پر فراز و نشیبی بود و با سختی‌های بسیاری همراه بود.

*سه سال دوندگی برای تغییر اساسنامه و دریافت مجوز

خوب در ادامه راه چه کردید؟

خیریه شمس نه می‌توانست و نه می‌خواست بی محابا به موضوع ترنس ها ورود کند. اول از همه باید اساسنامه خیریه را تغییر می‌دادیم و مجوز کار و فعالیت در حوزه ترنس ها را می‌گرفتیم. ما سه سال برای تغییر اساسنامه دوندگی کردیم. باید رضایت وزارت بهداشت، قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و وزارت کشور را می‌گرفتیم. با رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، مسئولان سازمان بهزیستی چندین بار جلساتی را گذاشتیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم وچطور کار را شروع کنیم که مفید باشد ومشکلات این قشر از جامعه کمتر شود. با بزرگان قوه قضاییه جلساتی را گذاشتیم. همه به اتفاق با ورود خیریه شمس به موضوع ترنس ها و حمایت از آنها موافق بودند.

 ما هر مجموعه‌ای که در حوزه ترنس ها کار کرده بود را شناسایی کردیم. از محققان، نویسندگان گرفته تا پژوهشگران و مستندسازان و موسسه‌های غیردولتی و خیریه‌ها. اطلاعات آنها را دسته بندی کردیم تا به روش درست حمایت از این افراد برسیم. ما حصل همه تحقیقات و پژوهش‌هایی که در ۳۰ سال گذشته درحوزه ترنس ها انجام شده بود را شناسایی کردیم و به جمع بندی رسیدیم.  NGO هایی را پیدا کردیم که در زمینه ترنس ها کار کرده بودند اما فعالیتشان مفید نبود. چون حوزه ترنس ها کار تخصصی است و باید هر نوع خدماتی زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و با هماهنگی سازمان‌های دیگر انجام شود.

 بعد از همه این مراحل و گرفتن مجوز از وزارت بهداشت، قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و وزارت کشور اساسنامه خیریه را تغییر دادیم و به طور رسمی در خیریه شمس حمایت از ترنس های ایران را شروع کردیم و در این مسیر حرفی برای گفتن داریم. البته بعد از تغییر اساسنامه هم رایزنی با مسئولان ادامه دارد و هنوز هم مرتب در حال برگزاری جلسات هستیم.

*مسئله ترنس ها فراتر از تغییر جنسیت است

بعد از تغییر اساسنامه، حمایت از ترنس ها را از کجا آغاز کردید؟ کمک خیریه شمس به این افراد در قالب تأمین هزینه‌های جراحی تغییر جنسیت است؟

خیر. اصلاً اینطور نیست. ببینید مسئله ترنس ها فقط تغییر جنسیت نیست. مشکلات آنها پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. خیریه شمس فراتر از پرداخت هزینه‌های تغییر جنسیت وارد حوزه ترنس ها شده است. برای ما جراحی تطبیق جنسیت در مرحله آخر قرار دارد و اصلاً توصیه ما به افراد ترنس در ابتدای کار، جراحی نیست.

اصلاً بگویید یک فرد بعد از اینکه متوجه می‌شود دچار اختلال هویت جنسیتی است و در جسم جنس مخالف زندگی می‌کند و بخواهد این اختلال را درمان کند باید چه مراحلی را طی کند؟

این افراد برای رسمیت بخشیدن به جنسیت اصلی‌شان باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارند. ببینید یک فرد ممکن است سال‌ها ترنس بودنش را پنهان کند اما ازیک جایی به بعد دیگر کم می‌آورد و مجبور می‌شود با خانواده در میان بگذارد و به سمت تطابق جنسیتی برود. ما با فردی سروکار داشتیم که صاحب دو فرزند بود و در ۴۰ سالگی دیگر نتوانسته بود با این اختلال هویتی روانی کنار بیاید.

*حکم فقهی تغییر جنسیت

با توجه به مشکلات بسیاری که برای افراد ترنس یا ترنس سکشوال از نظر روانی ایجاد می‌شود، فقها عمل جراحی تغییر جنسیت این افراد را تحت شرایطی مجاز می‌دانند و بر اساس قانون حمایت از خانواده، این دسته از افراد پس از گذراندن مراحل پزشکی و قانونی می‌توانند اقدام به عمل تطابق جنسیتی کنند. البته از آنجا که عمل تغییر جنسیت به لحاظ حقوقی و قانونی آثار ویژه و خاصی دارد،  فرد ترنس باید مجوز تغییر جنسیت را از دادگاه صالح بگیرد تا بتواند برای تغییر هویت خود از جمله تغییر نام هم اقدامات لازم را انجام دهد.

*از ۳ ماه تا یک سال روانکاوی شوید  

در قدم اول فردی که احساس می‌کند ترنس است و ویژگی‌های بیولوژیکی‌اش با جنسیت واقعی‌اش تطابق ندارد باید به روانپزشک معتمدکه سازمان بهزیستی معرفی می‌کند و معتمد پزشکی قانونی هست مراجعه کند و جلسات مشاوره و روان درمانی را آغاز کند. بین ۳ تا ۶ ماه و یا شاید یک سال جلسات مشاوره طول می‌کشد تا قطعی بودن خواسته‌شان تأیید شود و برای دکتر مسلم شود که این خواسته، مستمر، قطعی و اضطراری است. روانشناسان انواع تست‌های روانشناسی را از افرادی که ادعا می‌کنند ترنس هستند می‌گیرد، جلسات متعدد روان درمانی و روانکاوی انجام می‌شود. حتی تست‌های دروغ سنجی هم از این افراد گرفته می‌شود. چون باید تأیید شود که تمایلاتشان واقعی است و جنبه تلقینی و احساسی ندارد. بارها پیش آمده که افراد، واقعاً ترنس نبودند و مشکلات ذهنی و روانی‌شان با جلسات روانکاوی حل شده است. بعد از همه این مراحل و به قطعیت رسیدن، روانپزشک و یا روانشناس تأیید می‌کند که این فرد ترنس است. در مرحله بعد این فرد باید به دفاتر قضایی مراجعه کند و دادخواست خودش را ثبت کند. قوه قضاییه او را به پزشکی قانونی معرفی می‌کند تا مراحل درمانی‌اش را شروع کند. می‌تواند بعد از طی مراحل قانونی تطبیق جنسیت بدهد و عمل جراحی انجام دهد.

به طور کلی جراحی برای تطبیق جنسیت مرحله آخر کار است. از زمانی که فرد ترنس تصمیم می‌گیرد هویت واقعی خودش را ابرازکند و وارد روند درمان شود تا زمانی که حکم تطبیق جنسیتی و عمل جراحی را بگیرد یک سال و نیم طول می‌کشد. این مسیر برای افراد ترنس به شدت پر از مشکل و فراز و نشیب است.

*ورود  خیریه شمس به اشتغالزایی برای ترنس ها

با توجه به این روند طولانی و سخت و در اولویت نبودن عمل تطبیق جنسیت، شما در خیریه شمس چه کمکی به افراد ترنس می‌کنید؟

مهم‌ترین موضوع برای خیریه شمس توانمند شدن افراد ترنس از نظر روحی و مالی است. چون بسیاری از ترنس ها بعد از آنکه هویت جنسی خودشان را اعلام می‌کنند و می گویند که ترنس هستند به دلیل نبود فرهنگ مناسب جامعه برای برخورد، از جامعه رانده می‌شوند. مثلاً دختری که ترنس هست و تمایلات پسرانه دارد ممکن است با تیپ پسرانه در محل کار حاضر شود و کارفرما عذر او را می‌خواهد و از کار بیکار می‌شود. به طور کلی پیدا کردن شغل برای افراد ترنس یکی از اصلی‌ترین معضلات آنها است.

خیریه شمس در حوزه اشتغالزایی ترنس ها به طور جدی ورود کرد. ما با اشتغال زایی و توانمند کردن این افراد سعی کردیم اول از همه آنها را به ثبات مالی برسانیم. از راه اندازی مشاغل خانگی و مشغول کردن آنها در کارگاه‌های مختلف تا تأمین وسایل خانه، کمک به تأمین مسکن برای آن دسته از ترنس هایی که طرد شدند و سرپناهی ندارند.

*از پرداخت هزینه جلسات روانکاوی تا تامین  سرپناه  

 علاوه براین سراغ خانواده‌ها رفتیم و سعی کردیم آنها را قانع کنیم که با مشکل فرزندشان کنار بیایند و پذیرای آنها باشند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. پرداخت هزینه‌های مشاوره هم بخش مهمی از این خدمات است. چون مشاوره در ایران جزو خدمات گران و پرهزینه است، زیر مجموعه بیمه تأمین اجتماعی هم نیست و یک فرد ترنس نیاز به جلسات متعدد روان درمانی دارد و جلسات روانکاوی از نان شب هم برایشان واجب‌تر است. همه اینها هزینه دارد. البته اگر فکر می‌کنید بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت همه مشکلات ترنس ها حل می‌شود سخت در اشتباهید. بعد از انجام عمل تطابق جنسیت جلسات روانکاوی و روانشناسی باید تا مدت‌ها ادامه داشته باشد.

*نذر خدمت ۴۰ روانشناس

ما دو سال قبل در خیریه شمس فراخوان زدیم و بیش از ۴۰ روانشناس برای کمک به ترنس ها اعلام آمادگی کردند. در حال حاضر سه مرکز مشاوره با خیریه شمس و در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای و روانکاوی به ترنس ها بدون دریافت هزینه کار می‌کنند و هر کدام یک روز در هفته به این مراجعان خدمات می‌دهند.

*ماجرای یک هم سفر ترنس  

چند نفر از افراد ترنس تحت حمایت و پوشش خیریه شمس قرار دارند؟

خیریه شمس در حدود ۳۰۰ ترنس را تحت پوشش قرار داده است. اکثر ترنس هایی که ما با آنها در ارتباط هستیم از طرف خانواده طرد شدند. بسیاری از آنها از خانه و زندگی آواره شدند و فرار کرده بودند که هر کدام یک طوری سر راه خیریه شمس قرار گرفتند و ازشان حمایت کردیم. اگر حمایت خیریه شمس نبود شاید هر کدام از آنها گرفتار مشکلات دیگری می‌شدند.

سفری به مشهد داشتم. در قطار با فردی هم سفر شدم که ترنس بود. سر صحبت را او باز کردم. در تمام مدت سفر این فرد اشک می‌ریخت و درد و دل می‌کرد و می‌گفت من ۲۰ سال است که از خانه بیرون نمی‌آیم و خودم را در اتاق سه در چهار متری حبس کردم. سابقه خودکشی و افسردگی هم داشت. این فرد جذب خیریه شمس شد و از او حمایت کردیم. کمکش کردیم تا صاحب شغل شود. با خانواده‌اش صحبت کردیم. هزینه جلسات روان درمانی او را پرداخت کردیم تا از آن وضعیت بحرانی روحی که داشت خارج شود. از آن اتفاق حدود دو سال  می‌گذرد. حالا همان ترنسی که سابقه خودکشی و افسردگی داشت و ۲۰ سال خودش را حبس کرده بود آهنگ ساز شده است، در صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد، محصولات خوبی تولید می‌کند و همزمان روند درمانش را ادامه می‌دهد.

در خیریه شمس برای بسیاری از ترنس ها که شغل و منبع درآمدی نداشتند اشتغال زایی کردیم. برای بسیاری از این افراد که به دلیل بیان مشکلشان از خانه و زندگی طرد شده بودند سرپناه و وسایل زندگی را با کمک خیران تهیه کردیم.

 

*تابوی رسانه ای  را بشکنید

خیریه شمس به عنوان یکی از متولیان اصلی فعالیت اجتماعی در زمینه ترنس ها علاوه بر حمایت‌های اقتصادی و روانی از این افراد چقدر سعی کرده تصویری درست و واقعی از یک فرد ترنس به جامعه ارائه دهد؟ چون تصور غالب جامعه از آنها یک تصویر منفی و اشتباه است.

سال‌هاست در حوزه ترنس ها در ایران کار شده است، اما اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص انجام نشده است. ما در خیریه شمس در تلاش هستیم تا این حلقه مفقوده را از بین ببریم و خیز اول را برای فرهنگ سازی و ترمیم تصویر غلطی که در خصوص آنها وجود دارد برداشته‌ایم. قرار است درباره ترنس ها تولید محتوا کنیم. همزمان ۵ مستندساز در حال ساخت مستند با موضوع ترنس ها هستند. ما خیران بسیاری را جذب کردیم. بعضی افراد در خارج از کشور اعلام آمادگی کردند برای پرداخت کمک هزینه حل مشکلات ترنس ها. هنرمندان و سلبریتی ها باید پای کار بیایند برای فرهنگ سازی در خصوص نوع مواجهه با ترنس ها. راه اندازی  پویش در فارس من هم با این نگاه صورت گرفت تا از مسئولان مطالبه کنیم. ببینید ترنس ها باید مرکزی داشته باشند که فقط به آنها خدمات ارائه دهد اما چنین مرکزی وجود ندارد. هزینه های درمانی این افراد اعم از خدمات پزشکی و درمانی باید با پوشش کامل بیمه انجام شود. مشکل اصلی ترنس ها بعد از معضلات روحی که برایشان به وجود می آید بیکاری است . نهادهای دولتی باید به ما در ایجاد کارگاه‌های تولیدی برای استعدادیابی، آموزش، توانمندسازی و اشتغالزایی ترنس ها کمک کنند. ما الان مدت هاست در حال رایزنی با شهرداری هستیم تا فضایی را در اختیار ما قرار دهد.

*ترنس ها را از رسانه حذف نکنیم

با تمام این مشکلات متاسفانه نگاه خوبی از نظر رسانه‌ای به این موضوع وجود ندارد و بسیاری از رسانه‌ها ترنس ها را از تولیدات محتوای خود حذف کردند. ترنس ها تفاوتی با ما ندارند. فقط بیمارند و با نوعی اختلال مواجه هستند. اگر جامعه و حاکمیت این افراد را نبیند و مشکلاتشان را درک نکند آن‌ها می‌توانند مشکلات امنیتی را برای جامعه به وجود بیاورند.

* مخالفان سرسخت رفتار غیراخلاقی ترنس ها

حذف شدن ترنس ها از تولیدات رسانه‌ها، نپرداختن به معضلات آنها در شرایطی است که هر چند وقت یک بار در فضای مجازی فیلمی از فساد اخلاقی فردی ترنس منتشر می‌شود و این تصویر جامعه از این افراد را بدتر می‌کند!

ببینید گاهی افراد ترنسکشوال، ناخواسته رفتارهایی را از خودشان نشان می‌دهند که با عرف و فرهنگ جامعه سازگار نیست و در این صورت جامعه واکنش نشان می‌دهد. فرد ترنس احساس می‌کند رفتارش با جسمش منطبق نیست. تا جایی که ممکن است باید از ایجاد حساسیت پرهیز کرد، اما مردم هم نباید فقط نیمه پر لیوان را ببینند.

ممکن است از اجتماع مثلاً چندهزار نفری ترنس ها یک فیلم از انحراف یا رفتار غیر اخلاقی یکی از آنها در فضای مجازی منتشر شود. نباید همه ترنس را با همان چند نفر سنجید و در موردشان قضاوت کرد. مهم‌تر اینکه ترنس ها خودشان هم مخالف این رفتار هستند و بارها با من درد و دل کردند و گفتند که مسیر اشتباه برخی از ترنس ها شرایط را برای بقیه‌شان سخت‌تر می‌کند.

*حاکمیت پای کار بیاید/ ترنس هم جنس گرا نیست

فکر می‌کنید خیریه شمس در سه سالی که به مشکلات ترنس ها ورود کرده است، چقدر توانسته در این مسیر پیشرو باشد؟

ببینید دولت، نهادهای حاکمیتی باید به صورت جدی درحوزه ترنس ها ورود کند. اینکه با موضوع ترنس ها مثل یک تابو برخورد کنیم و این افراد را پس بزنیم، عاقبت خوبی ندارد و اگر این بی تفاوتی ادامه پیدا کند شما ببینید که ۱۰ سال آینده چه شرایطی پیش می‌آید. حل مشکلات ترنس ها و رسیدگی به وضعیت آنها وظیفه یک خیریه و NGO نیست. مگر یک خیریه چقدر اعتبار و پول دارد؟ حاکمیت باید پای کار ترنس ها بیاید و مؤسسات غیر دولتی هم کمک کنند. تصور جامعه از افراد ترنس هر چه زودتر باید به تصویری واقع بینانه نزدیک شود. ترنس ها را با افراد هم جنس گرا یکی ندانند. آن‌ها را با افراد دوجنسه یکسان نبینند.

* ترنس های خاص را بشناسید

ترنس ها را درک کنیم و از جمع و جامعه پس نزنیم. ما در خیریه شمس این کار را انجام دادیم. حالا ترنس هایی داریم که در گروه‌های جهادی دو برابر افراد عادی عاشقانه خدمت می‌کنند. تصور عامه مردم از یک ترنس فردی است که با ظاهر نامناسب در جامعه تردد می‌کند اما من به شما قول می‌دهم که ۱۰ ترنس که تحت پوشش خیریه ما هستند را به شما نشان بدهم و شاید شما باورتان نشود که این فرد اختلال جنسیتی دارد و ترنس است. یکی دو نفر از ترنس های ما خادم افتخاری حرم امام رضا (ع) هستند. باور نمی‌کنید ترنس هایی که ما با آنها سر و کار داریم چقدر بچه‌های مظلومی هستند. بسیاری از این افراد در خیریه ما فعال هستند و کمک می‌کنند. شرط خیریه ما برای پذیرش ترنس ها این است که عرف جامعه و هنجارها را رعایت کنند.

 توسل ما به امام رضا (ع) است و هر کاری می‌کنیم و هر خدمتی می‌کنیم به عشق امام رضا (ع) است. نمی‌دانید امام مهربانی چطور گره از کار ما و خیریه شمس باز می‌کند. هر وقت کارمان بیخ پیدا کرده و گیر افتادیم طوری راه باز شده که برای خودمان هم عجیب بوده و این جز به لطف شمس الشموس امکانپذیر نبوده است. امیدوارم جامعه ومسولان صدای ترنس ها ومشکلاتشان را بشنوند و قوانین حمایتی خاص آنها را تصویب کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: ترنس خیریه شمس حمایت از ترنس ها تغییر اساسنامه سازمان بهزیستی مشکلات ترنس ها افراد ترنس ترنس ها ورود خیریه شمس خیریه شمس خیریه شمس خیریه شمس تطبیق جنسیت ترنس ها تغییر جنسیت روان درمانی اختلال هویت ما در خیریه جلسات روان راه اندازی برای افراد فضای مجازی قوه قضاییه ترنس ها ترنس ها ترنس ها عمل جراحی هویت جنسی شمس شمیم امام رضا رسانه ای سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود

همشهری آنلاین - الهه فراهانی: پدیده سرقت یکی از دغدغه های اصلی شهروندان است و افزایش آن در جامعه موجی از نگرانی های گسترده ای را در پی خواهد داشت. از این رو پلیس و دستگاه قضایی به عنوان ضابط برای رفع این دغدغه و مبارزه با سرقت، راهکارهای زیادی را عملیاتی کرده اند تا شاهد کاهش آمار این نوع جرایم در جامعه باشیم. از جمله اجرای طرح برخورد با سارقان و راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت. اما تازه ترین طرح مبارزه با سرقت که با روی کار آمدن سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا اجرایی شده است، کنترل هوشمند سارقان سابقه دار با پابندهای الکترونیکی است. اجرایی شدن این طرح که قریب به یک ماه و ۱۰ روز از کلید خوردنش می گذرد، دستاوردهای خوبی در پی داشته به طوریکه دو مجرم سابقه داری که با پابند الکترونیکی در پایتخت راهی سرقت شده بودند، سر بزنگاه رصد شده و به دام پلیس افتادند. اما جزییات این طرح هوشمند به چه صورت و به پای چه مجرمانی بسته می شود؟ سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت و گو با همشهری، این سوالات را پاسخ داده و به تشریح جزییات تازه ترین طرح هوشمند پلیس می گوید.

اجرای طرح پایش مجرمان سابقه دار از طریق پابند الکترونیکی، اثر مثبتی در پیشگیری از وقوع سرقت خواهد داشت؟

قطعا خواهد داشت. طرح بسیار خوبی است و هدف از اجرای این طرح، پیشگیری از وقوع جرم است.

از چه زمانی شروع شده است؟

تقریبا از اواخر اسفند ماه بود که کلید خورد؛ قریب به ۴۰ روز از اجرای این طرح که به دستور سردار رادان فرمانده انتظامی بوده، می گذرد و دستاوردهای خوبی هم داشته است.

از دستاوردهای این طرح بگویید؟

در همین مدت زمان کوتاه که اجرایی شدن این طرح می گذرد، دو سارق که با پابند الکترونیکی راهی سرقت شده بودند را دستگیر کردیم. مورد اول این بود که مجرم سابقه داری، با پابند الکترونیکی خودرویی را سرقت کرده بود که همکارای گشت من رسیدند و این نفر را درحالیکه پشت فرمان خودروی سرقتی بود دستگیر کردند. مورد بعدی، مجرم سابقه داری بود که قصد سرقت گوشی موبایل شهروندی را داشت اما چون همکارانم وی را رصد می کردند سر بزنگاه رسیدند و متهم نیزاقدام به فرار کرد. وی حتی در مقابل ماموران مقاومت کرد که ماموران با استفاده از قانون بکارگیری سلاح تیراندازی کردند و این نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

جرم مشهود است و هماهنگی قاضی را هم داریم.

چه افرادی مشمول این طرح شده و باید پابند الکترونیکی به پاهایشان بسته شود؟

افرادی که از ۴ سابقه به بالا داشته باشند.

وقتی پابند به پاهایشان بسته می شود، به چه شکل مورد رصد و کنترل ماموران قرار می گیرند؟

ما یک اتاق پایش داریم که به صورت لحظه ای افرادی که از پابند استفاده می کنند به صورت هوشمند کنترل می شوند. درواقع برای هر شخص یک کدی در نظر گرفته می شود و بعد به این افراد پابند می زنیم و برای آنها مهلت تعیین می کنیم؛ از دو تا سه سال. اگر در این مدت آنها جرمی را مرتکب نشوند، پابندشان فک می شود و اگر تکرار جرم کنند علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها تعیین کرده دوباره به پاهایشان پابند می زنیم و مدتش را افزایش می دهیم. قابلیت توانمندی این طرح این است که به صورت الکترونیکی شخص هر کجا که برود ما مسیر حرکتش را متوجه می شویم. جایی که توقف کند متوجه می شویم.

شارژ این پابندها به چه صورت است؟

این پابند ها حدود ۴۸ ساعت شارژ را نگه می دارند. شارژر در اختیار آنها قرار داده ایم که به صورت سیمی شارژ می شود افراد ما که در سالن پایش هستند و به صورت لحظه ای این افراد را رصد می کنند و حواسشان هست که مرتکب جرم نشوند. اگر شارژ پایند رو به اتمام باشد به او پیامک می دهیم و اگر توجهی نکند با شخص مورد نظر تماس می گیریم و به او ابلاغ می کنیم که حتما پابندش را شارژ کند و اگر توجه نکند شخص مورد نظر را دستگیر می کنیم و از او تعهد میگیریم.

امکان این وجود دارد که مجرمان، پابند را از پاهایشان باز کنند؟

نه امکان باز شدن وجود ندارد، فقط باید تخریب شود. در این صورت چنانچه متهم به این پابندها آسیب برساند به عنوان آسیب به اموال دولتی برایش پرونده تشکیل می دهیم.

آیا نواقصی هم در این طرح وجود دارد؟

به عقیده بنده، این طرح بسیار خوبی است تقریبا معایبش رفع شده است و اگر معایب جزیی داشته باشد کارشناس های همان شرکت و فراجا و کسانی که کار عملیاتی می کنند هستند و روزانه این معایب را از بین می برند و برطرف می کنند و انشاله در آینده بسیار تاثیر گذار است هم در بحث پیشگیری و هم در بحث کشف جرم.

فکر می کنید تا الان اجرای این طرح، تاثیری در کاهش وقوع جرم سرقت داشته است؟

الان نمی شود درصدش را گفت و آخر سال درصدش مشخص می شود اما قطعا تاثیر گذار بوده است.

هزینه این پابند های الکترونیکی، سنگین است؟

هزینه با فراجاست ما اطلاعی نداریم.

مجرمانی که مشمول این طرح هستند به چه صورت شناسایی می شوند؟

معمولا سازمان زندان ها، لیست این افراد در اختیار اداره آگاهی تهران قرار می دهد یا اجرای احکام. افرادی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر دارند. حالا یا آزاد شده اند یا با وثیقه قرار است آزاد شوند. در واقع سازمان زندان ها طبق توافقی که با ما کرده به محض اینکه مشخصات متهمی که مشمول این موضوع است را ۵ روز قبل از آزادی به آگاهی اطلاع می دهد. نفراتی که در زندان داریم و همکاران تشخیص هویت و اطلاعات جنایی ما در آنجا هستند که زمان آزادی فرم را پر کرده و پابند را نصب می کنند.

تا چه زمان متهم باید از این پابند استفاده کند؟

مدت زمان دو یا سه سال است چنانچه مرتکب جرم نشود. اگر تکرار کنند تا ۵ سال تمدید می کنند. این مدت را برابر دستور عمل تا ۵ سال می توانند تمدید کنند.

چند در صد از مجرمان پایتخت مورد شناسایی قرار گرفته اند و مشمول این طرح شده اند؟

حدود ۵۰ درصد شناسایی شده و پابند زده ایم و این آمار رو به افزایش است.

محدودیت حرکت دارند، یعنی می توانند از شهر خارج شوند یا نه؟

نه محدودیتی ندارند اما چون هر لحظه در حال رصد هستند، چنانچه بخواهند از یک استان به استان دیگری بروند، مامتوجه می شویم. اگر متهمی وارد استان دیگر شود برای آن استان مورد نظر آلارم می رود و ما به آن اعلام می کنیم. مثلا رنگ بندی وجود دارد، رنگ زرد یا نارنجی و متوجه می شویم مثلا سارق سابقه داری که سارق منزل است از سمت غرب به سمت تهران می آید و تهران حواسش است. درواثع کنترلش با استانی است که به او اعلام شده است.

در خصوص جرایم خشن چطور؟

جرایم خشن و پر تکرار مانند زورگیران خشن یا سارقان مسلح در اولویت هستند. البته حبس های این افراد طولانی است اما به محض آزادی پابند الکترونیکی به پایشان بسته می شود و تحت کنترل قرار می گیرند.

کد خبر 847300 برچسب‌ها سارق - سرقت قوه قضائیه فراجا

دیگر خبرها

  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • ماجرای عجیب سارقی که با پابند الکترونیکی به سرقت می‌رفت