کشف راز مومیایی فرعون مشهور مصر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۴۴۲۱
محققان موفق شدند برای نخستینبار باندپیچی فرعون «آمنهوتپ یکم» مصر باستان را به صورت مجازی باز کنند. به نقل از گاردین، محققان مصری توانستند به صورت مجازی و با کمک فناوری باندپیچی مومیایی فرعون «آمنهوتپ یکم» را باز کنند و جزئیاتی درباره وضعیت سلامت، چهره و حتی جواهرات او را آشکار کنند.
به گفته «سحر سلیم» که یک رادیولوژیست است، حالا که ویژگیهای چهره «آمنهوتپ یکم» همچون باریک بودن چانه، بینی کوچک و موهای فر مشخص شده است، متوجه شدهایم که او شباهت زیادی به پدرش داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مومیایی «آمنهوتپ یکم» که یک پادشاه جنگجو بود، تاکنون چیزی شبیه به یک معما در نظر گرفته میشد چرا که باندپیچی مومیایی او به رغم سایر مومیاییهای سلطنتی در سالهای اخیر باز نشده است. اما حالا اطلاعات بیشتری از مومیایی مشخص شده است.
«سلیم» استاد دانشگاه رشته رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره یکی از اعضای گروهی است که با موفقیت توانستند بی آنکه در واقعیت در مومیایی تغییری ایجاد کنند به صورت مجازی و با کمک فناوری تصویر زیر باندپیچی «آمنهوتپ یکم» را باز کنند. این گروه با استفاده از «سی تی اسکن» جزئیاتی درباره ظاهر و جواهرات چشمگیری را که این فرعون همراه با آنها دفن شده بود کشف کردند.
تصویری از مومیایی «آمنهوتپ یکم» که با کمک سی تی اسکن حاصل شده استمحققان دریافتند «آمنهوتپ یکم» در زمان مرگ ۳۵ ساله بوده است. قد او حدود ۱۵۹ سانتیمتر بوده و دندانهای سالمی نیز داشته است. مومیایی او به همراه ۳۰ تعویذ و یک کمربند منحصربفرد طلا با مهرههای طلا در تابوت قرار داده شده است.
کمربند طلا که همراه مومیایی «آمنهوتپ یکم» وجود دارد«آمنهوتپ یکم» دومین پادشاه از دودمان هجدهم بود که پس از مرگ پدرش «اهمسه یکم» به تخت پادشاهی نشست. او به مدت ۲۱ سال در فاصله بین ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ پیش از میلاد بر مصر حکمرانی کرد.
«آمون خشنود است» معنی نام اوست. به نظر میرسد دوران حکمرانی او مسالمتآمیز بوده چرا که زمان کافی برای تمرکز بر سازمانهای اجرایی و ساخت معابد داشته است. این احتمال وجود دارد که او با همراهی مادرش حکمرانی کرده باشد.
مصرشناسان با توجه به نوشتههای هیروگلیفی بهجایمانده میدانند که «آمنهوتپ یکم» در قرن یازدهم پیش از میلاد یعنی در دوران دودمان دوازدهم، توسط کاهنان برای مرمت آسیبهایی که توسط سارقان مقبرهها به مومیایی این فرعون وارد شده بود، باندپیچی مومیایی «آمنهوتپ اول» را باز کرده بودند.
مقبره اصلی «آمنهوتپ یکم» هیچگاه کشف نشد. او در سال ۱۸۸۱ در یکی از نقاط «اقصر»، مکانی که در دودمان بیست و یکم برای پنهان کردن مومیاییهای فرعونها و اشرافزادگان و حفاظت از آنها مورد استفاده قرار میگرفت کشف شده است.
این مومیایی اکنون در موزه مصری واقع در قاهره نگهداری میشود. مومیایی او به دلیل باندپیچی دقیق و بینقص او و همچنین زیبایی ماسک ترحیم او دستنخورده باقی مانده است.
منبع: پول نیوز
کلیدواژه: مصر مومیایی محققین مجازی فناوری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۴۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما
آفتابنیوز :
همهچیز از زمانی شروع شد که در اکتبر سال ۲۰۱۷ دو نشریه نیویورکتایمز و نیویورکر گزارش دادند که دهها زن مورد سوءاستفاده جنسی یکی از غولهای هالیوود یعنی هاروی واینستین قرار گرفتهاند. از آنجا بود که دومینوی رسوایی مردانی که از قدرت و شهرت و ثروتشان برای تعرض یا تجاوز به زنان و بعد خفه کردن صدای اعتراض آنها استفاده کرده بودند راه افتاد. زنانی که سالها به سکوت واداشته شده بودند یا هرچه فریاد زده بودند، صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، از شجاعت همدیگر نیرو میگرفتند و پا پیش میگذاشتند و زخمهایی را که بر جسم و روحشان وارد آمده بود آشکار میکردند.
بازیگران زن مشهوری، به رغم به خطر افتادن حرفهشان، به افشاگری علیه واینستین دست زدند. دیوار بلند ترس برای قربانیان فروخته ریخته بود و حالا ترس در چشمان متعرضان و متجاوزان دیده میشد. جنبش #من_هم (metoo#)، که پیشتر در سال ۲۰۰۶ در فضای مجازی برای اعتراض به فرهنگ تجاوز، تعرض و سوءاستفاده جنسی راه افتاده بود، بعد از رسوایی واینستین، نیرویی تازه گرفت و زنان بسیاری را از اقصی نقاط دنیا زیر چتر خود متحد کرد. از امریکا تا اروپا، فاصله اقیانوس اطلس به چشمبرهمزدنی طی شد و کابوس رسوایی به قاره سبز رسید.
در چند سال گذشته، برخی از کسانی که در صنعت سینما به تعرض یا تجاوز متهم شده بودند در دادگاه متهم یا تبرئه شدند. برخی دیگر پیش از دادگاه با شاکی/ شاکیان پرونده مصالحه کردند. برخی حرفهشان به آخر رسید و برخی دیگر هرگز زیر بار اتهامات نرفتند و خودشان را از اینگونه انگها مبرا دانستند. هنوز خبرهایی از رسواییهای اخلاقی به صدر خبرها میآید، مثل دیروز که خبر بازداشت ژرار دوپاردیو، بازیگر مشهور فرانسوی، نشان داد که این جنبش تا زمانی که فضای صنعت سینما به جای امنی تبدیل نشود، قصد بازایستادن ندارد.
جنگهای فرانسوی
دوپاردیو ۷۵ ساله که یکی از بازیگران مشهور فرانسه است، در ایستگاه پلیسی در منطقه چهاردهم پاریس به اتهام تجاوز به دو زن، یکی در سال ۲۰۲۱ و دیگری در سال ۲۰۱۴، مورد بازجویی قرار گرفت. اینطور که ایسنا گزارش داده، دوپاردیو در سال ۲۰۲۰ به تجاوز جنسی به شارلوت آرنولد در سال ۲۰۱۸ متهم شد و در ادامه چندین زن دیگر علیه او افشاگری کردند و در نهایت به شهرت دوپاردیو ضربه خورد. در دسامبر گذشته نیز هلن داراس، هنرپیشه فرانسوی، نیز شکایتی را به پلیس ارائه کرد و مدعی شد که دوپاردیو در سال ۲۰۰۷ هنگام فیلمبرداری فیلم «دیسکو» به او تجاوز کرده است. فعالان فمینیست به شدت خواهان پیگیری این اتهامات بدون دخالت شهرت و قدرت دوپاردیو در روند افشای حقیقت هستند. از سوی دیگر، گروهی از هنرمندان از جمله کارلا برونی و شارلوت رمپلینگ از دوپاردیو در برابر این اتهامات دفاع کردند. در میان مدافعان دوپاردیو نام امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم که چندی پیش دوپاردیو را بازیگر بزرگی خوانده بود که مایه افتخار فرانسه است، دیده میشود.
دو پرونده قدیمی
هر وقت حرف تجاوز و تعرض و سوءاستفاده جنسی به میان میآید، نامهای رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی و وودی آلن، کارگردان و بازیگر امریکایی، مطرح میشود. پولانسکی سالها پیش با دختری نوجوان و زیر سن قانونی در خانه جک نیکلسون، بازیگر افسانهای، رابطه برقرار کرد و بعد از آن برای فرار از مجازات عملش از امریکا گریخت و سالهاست که از این کشور دور است و حتی در اروپا هم از پا گذاشتن به کشورهایی که احتمال میدهد او را به مقامات امریکایی تحویل دهند خودداری میکند. تجاوز به یک نوجوان چیزی نیست که رسانهها به راحتی فراموش کنند و پولانسکی این را به خوبی میداند.
داستان وودی آلن هم بسیار طولانی است. میا فارو، بازیگر «بچه رزمری» و شریک زندگی آلن، در دهه ۱۹۹۰ او را به ارتباط با فرزندخواندهشان متهم کرد. به درستی مشخص نیست که این اتهام چقدر صحت داشت یا چقدر ناروا بود، اما چیزی که مشخص است این است که آلن با دخترخواندهاش ازدواج کرد و در تمام این سالها که همیشه حرف اتهامات او به رسانهها کشیده، با تمام قدرتش زیر بار پذیرش آنها نرفته است. در این سالها بعضی بازیگران زن فیلمهای قبلی آلن مثل کیت وینسلت اعلام کردند که دیگر حاضر به همکاری با او نیستند. بعضی دیگر مثل ال فانینگ که در «یک روز بارانی در نیویورک» با آلن همکاری کرده، گفته این اتفاقات قبل از به دنیا آمدن او رخ داده و او نمیتواند به درستی در این باره قضاوت کند.
نامهای بزرگ، ترسهای بزرگ
نامهایی مثل کوین اسپیسی، داستین هافمن، سیلوستر استالون، استیون سیگال، ازرا میلر، تِنوچ هوئِرتا، جاناتان میجرز، کیسی افلک، جیمز فرانکو، بیل کازبی و لوئیز سی. کی. از جمله مشهورترین افرادی هستند که نامشان در سیاهه رسواییهای جنسی سالهای اخیر ثبت شده. #من_هم (metoo#) شاید جلوی متجاوزان را نگیرد، اما کسی که میخواهد از حدش عدول کند میداند دیگر مثل گذشته در امنیت به سر نمیبرد و باید بهای کاری را که میکند با از دست دادن کار و حرفه و خویشاوندان و اطرافیانش بدهد. زندگی یک متجاوز حالا دیگر بسیار شبیه فیلمی ترسناک است.
منبع: همشهری آنلاین