Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین چاپ کتاب «سیره رسول الله: از آغاز تا هجرت» اثر مرحوم عباس زریاب خویی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۰۲ صفحه و بهای ۵۵ هزار تومان توسط انتشارات سروش منتشر شد. چاپ پیشین (چهارم) این کتاب سال ۱۳۸۹ با شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۳,۵۰۰ تومان منتشر شده بود. نخستین چاپ این کتاب سال ۱۳۷۰ در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از چاپ چهارم این کتاب نایاب شده بود.

یک اثر ممتاز تحقیقی است که در آن، بر اساس منابع متقن و معتبر، روایتی منسجم از سیره پیامبر (ص) عرضه شده است. خواننده در این اثر احاطه مؤلف بر مآخذ و منابع را به رأی‌العین می‌بیند و کیمیاکاری او را در تحقیق علمی، در عین پذیرش منشأ ماوراء طبیعی وحی، تصدیق می‌کند. زریاب، در این کتاب، بی‌آنکه در دام توجیهات و تأویلات کلامی از وقایع تاریخی بیفتد، تحلیل اسلامی و سازگار با آموزه‌های مذهبی از سیره نبوی ارائه می‌دهد و توجه دارد که تحقیق در تاریخ دین و ظهور ادیان از جنس تحقیق در سیاست و اقتصاد و وقایع اجتماعی نیست. کتاب از عربستان پیش از اسلام شروع می‌شود و تا سال وفات پیامبر اکرم (ص) را شامل است. این کتاب پاسخگوی نیازهای عصر ما و اجابتی است بر درخواست‌های فکری و معنوی مردم زمان ما و برای همگان، از عارف و عامی، اطلاعات و تحلیل‌های سودمندی دارد.

مرحوم استاد عباس زریاب خویی که به سال ۱۳۷۳ در تهران درگذشت از ادیبان و مورخان برجسته و تاثیرگذار تاریخ معاصر ایران است. او پس از آنکه دروس حوزوی را به اتمام رساند، توانست به آلمان برود و از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینتس در رشته تاریخ و فلسفه دکترا بگیرد. او از اواسط دهه ۴۰ عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و پس از آن در زمینه‌های تحقیق و پژوهش، تصحیح نسخ، ترجمه و پرورش شاگرد بسیار تلاش کرد. دروس تدریس شده توسط او بسیار متنوع بود و از زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه غرب، ادبیات عرب تا فقه و معارف اسلامی را دربر می‌گرفت. تالیفات و ترجمه‌هایش نیز متنوع‌اند. از جمله مشهورترین ترجمه‌های او می‌توان به «تاریخ فلسفه» و «لذات فلسفه» ویل دورانت، «تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان» اثر تئودور نولدکه و «تاریخ‌بنیادی» فریدریش ماینکه اشاره کرد.

از دیگر تالیفات او نیز کتاب‌هایی چون «آیینه جام: شرح مشکلات دیوان حافظ»، «بزم‌آورد؛ شصت مقاله درباره تاریخ، فرهنگ و فلسفه» و «تاریخ ساسانیان» مشهور است. «تهذیب و تخلیص روضة الصفا» نوشته محمد بن خاوندشاه بلخی نیز از جمله تصحیحات اوست.

کد خبر 5388405 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس زریاب خویی تازه های نشر تجدید چاپ انتشارات سروش تاریخ اسلام پیامبر اکرم ص سیره پیامبر معرفی کتاب قاسم سلیمانی تازه های نشر رونمایی کتاب برنامه سوره موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادبیات داستانی محمد مهدی اسماعیلی رضا داوری اردکانی سقیفه عملیات کربلای ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در نشست شورای راهبردی غدیر استان گفت: عید غدیر فرصتی برای روشنگری در جامعه و جهان است که باید فلسفه غدیر و سیره حضرت علی (ع) ترویج یابد.


آیت الله عبادی به ظلم و ستم مستکبران عالم به مردم جهان اشاره کرد و گفت:امروز جامعه جهانی بیش از هر زمانی میتواند اهمیت غدیر را به عنوان ستون دین درک کنند و باید این سیره ناب را به جهان عرضه کرد تا زمینه افرایش معرفت بشری فراهم شود.


معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار هم با تاکید بر اینکه باید در برنامه‌های گرامیداشت عید غدیر علاوه بر برگزاری جشن‌ها و آذین بندی و فضا سازی شهر‌ها و روستا‌ها به موضوعات تبیینی و تحلیل فلسفه غدیر توجه کرد افزود: در این زمینه فضای مجازی فرصتی برای کار تبیینی است که باید از آن بهره برد.


طالبی گفت:باید جشن‌های غدیر را مردمی برگزار کرد و دستگاه‌های اجرایی هم از آنها پشتیبانی کنند.


در این جلسه اعضای شورای راهبردی غدیر استان هم به بیان نظرات و برنامه‌های خود برای گرامی داشت این عید بزرگ پرداختند.

دیگر خبرها

  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • گزارش زنده: هوادار ۰- صنعت نفت ۰
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند