Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:48:05 GMT

صدور مجوز برای «بلبل خرما» قانونی است

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۱۵۴۸

صدور مجوز برای «بلبل خرما» قانونی است

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد جواد اشرفی با بیان اینکه «بلبل خرما» از جمله پرندگانی است که از نظر کنوانسیون سایتیس (تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی) منعی برای تجارت ندارد، افزود: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست، گروه های جانوری شامل در خطر انقراض، حمایتی و حفاظت شده، آسیب رسان و غیر حمایت شده تقسیم بندی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: گروه های آسیب رسان و غیر حمایت شده که جمعیت مناسبی دارند، پس از اخذ مجوزهای لازم حتی می توانند شکار هم شوند که برخی آنها بومی و برخی مهاجر هستند.

اشرفی گفت: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست «بلبل خرما» از زمره گونه های غیرحمایتی و پرورشی است که جمعیت مناسبی هم دارد و خطری نسل آنها را تهدید نمی کند، که با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست امکان ورود به کشور و یا خروج از آن وجود دارد بنابراین صدور مجوز برای «بلبل خرما» که از نوع گونه های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می شود، قانونی است.

از نظر قانونی، تجارت گونه های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر کنوانسیون سایتیس نیز منعی ندارد.

کنوانسیون سایتیس برخی از گونه های جانوری و گیاهی را در ۳ ضمیمه معرفی می کند که تجارت آن ها در چارچوب ضوابطی خاص امکان پذیر است و در این میان فقط گونه های ضمیمه ی۱  آن با سختگیری بیشتری است و تجارت گونه های جانوری و گیاهی خارج از ضمایم سه گانه این کنوانسیون بدون مانع اعلام شده است.

بلبل خرما 

بلبل خرما قدری از بلبل بزرگ‌تر و طول بدنش حدود ۱۸ سانتی‌متر است. نر و ماده آن هم‌ شکل است. سر و گلویش سیاه است و دو لکه بزرگ سفید در دو طرف سر روی گونه‌هایش دارد. سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید دارد. روی سر اثری از کاکل دارد، سر دم این پرنده سفید و سر پرنده جوان قهوه‌ای رنگتر از پرنده بالغ است.

بلبل خرما معمولاً جفت جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود، بلبل‌ها به خوش صدایی معروف‌اند. بلبل خرما هم با آنکه با بلبل معمولی تفاوت ظاهری دارد، صدای خوشی سر می‌دهد. بلبل‌ها بیش‌تر شب‌ها می‌خوانند اما بلبل‌های خرما روزها به خواندن می‌پردازند.

محل زیست آن اغلب باغ‌ها، نخلستان‌ها و جاهای پر درخت است گاهی هم در نقاط کم درخت دیده می‌شود. غذای اصلی آن همچنان که از نامش بر می‌آید بیشتر میوه درخت خرما و البته سایر میوه ها است، بلبل خرما از جمله آفات درخت خرما محسوب می‌شود زیرا شهد خرماهای رسیده را می‌خورد و در نتیجه آن خرماها یا می‌ریزد یا حشرات در آن تخم می‌گذارند.

وقوع این امر موجب خسارت عمده‌ای می‌شود. بلبل خرما را بعضاً به جهت آواز خوانی و انس گرفتن سریع با محیط خانه و انسان، دست آموز و نگهداری می‌کنند. این پرنده چنانچه محیط امنی برایش فراهم شود می‌تواند در خانه لانه‌سازی و تولید مثل کند.

پراکندگی زیستگاهی آن در شمال عراق، جنوب ایران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه جزیره عربستان است ، در ایران بلبل خرما که در زبان محلی بلبلی نامیده می‌شود از جمله پرندگان شاخه‌نشین بومی مناطق جنوبی ایران بخصوص نقاط گرمسیری جنوب است. پراکندگی آن از بلوچستان تا کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، فارس و تا حدودی به مناطق معتدل‌تر نیز ادامه دارد. طی چند سال اخیر تعداد بلبل خرما در تهران افزایش یافته است این در حالی است که این پرنده، پرنده خاص جنوب است.

در سال‌های اخیر به علت مهاجرت زیاد این پرنده از پاکستان و هندوستان به سمت نخل‌زارهای بوشهر و خوزستان و افزایش جمعیت آن در این نواحی، تعدادی از آن‌ها به تهران و دیگر شهرها رسیده و زادآوری کرده‌اند و جمعیت آنها زیاد شده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست پرندگان مهاجر آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست بلبل خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اله پور با بیان اینکه هر ساله تعدادی از جانوران وحشی در اثر فعالیت‌های انسانی و یا حوادث طبیعی آسیب می‌بینند، اظهار کرد: امکان نگهداری، درمان، آماده سازی و بازپروری گونه‌های با ارزش آسیب دیده جهت بازگرداندن به طبیعت یا انتقال به مراکز مجاز نگهداری حیوانات ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در استان تیمار می‌شود، گفت: فاز یک ساخت تیمارگاه چند منظوره جهت تیمار و درمان گونه‌های جانوری از محل تأمین اعتبار طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش و اسناد خزانه در مجموع به میزان یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تأمین و اجرا شد.

وی اظهار کرد: تکمیل و تجهیز اجرای این مرکز تیمار و نگهداری با کلیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز از نظر فضاسازی در حال انجام است.

اله پور گفت: خریداری و استقرار یک باب کانکس جهت حضور دامپزشک و معاینات اولیه با توجه به اقدامات موفق سنوات قبل و تأمین برخی اقلام دامپزشکی از قبیل ست جراحی و کالبدگشایی، میز کالبدگشایی، جعبه‌های حمل گونه جانوری، انواع سرنگ بیهوشی و غیره از دیگر امکانات تأمین شده در این پروژه است.

کد خبر 6090170

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست