Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت حقوقی رییس‌ جمهور در نامه‌ای به رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه مصونیت بانیان ترور مقامات دولتی و دیپلماتیک صلح بین‌الملل را به مخاطره انداخته است، خواهان صدور قطعنامه برای محکومیت بانیان ترور سپهبد قاسم سلیمانی شد.

 متن نامه معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رییس جمهور به شرح زیر است؛

مجمع عمومی سازمان ملل متحد،

آقای رئیس و نمایندگان محترم

با احترام،

دو سال از جنایت باورناپذیرِ ترور نامشروع آقای قاسم سلیمانی تبعه و مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران که در حال انجام مأموریت دیپلماتیک در خاک کشور عراق بود سپری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیتِ ارتکابِ مستقیم این جنایت خشونت‌بار بین‌المللی متعاقباً توسط رئیس‌جمهور وقت دولت ایالات متحد آمریکا مورد پذیرش قرار گرفت. این اقدام خطرناک دولت ایالات متحد آمریکا در حالی صورت گرفت که منشور ملل متحد در جایگاه سند بنیادین و ریسمان وفاق بین‌المللی در دوران پسا جنگ، دولت‌ها را از هرگونه دست یازیدن به اقدامات مخل صلح و امنیت بین‌المللی منع کرده است. شوربختانه سال‌هاست که عرصه زیست جمعی دولت‌ها شاهد بروز پدیدارِ نامبارکی موسوم به یک‌جانبه‌گراییِ افراطیِ دولت ایالات متحده آمریکاست که مجوز هرگونه نقض مقررات و قواعد بین‌المللی منشوری و فرامنشوری را برای این دولت محفوظ می‌انگارد.

موازینِ حقوق بین‌الملل، ارتکاب اعدام فرا قضایی، ترور مقامات دولتی و دیپلماتیک، جنایت علیه بشریت، نقض شدید حقوق بشر از جمله حق بر حیات، نقض حقوق توسل به زور، نقض اصول حقوق بشردوستانه را اکیداً ممنوع کرده است. همچنان که آتش جنگ جهانی دوم با ارتکاب یک ترور شعله‌ور شد، مبادرت به انجام هرکدام از اقدامات اخیرالذکر توسط اعضای جامعه جهانی می‌تواند صلح و امنیت بین‌المللی برخاسته از ارزش‌های بین‌المللی را وارد دوران پر آشوبِ هرج و مرج گراییِ خانمان‌سوز نماید. اکنون، منشور ملل متحد دگربار در آستانه قرارگیری در وضعیتِ ایام واپسینِ میثاق جامعه ملل است، به‌طوری‌که تداوم وضعیت ملتهب کنونی می‌تواند تیر خلاص را بر پیکره منشور وارد آورده و بشر رنجدیده قرن بیست و یکم را در کام خاکستر و خون فرو بلعد.

برای پاسداشتِ صلح و امنیت بین‌المللی، برای تکریم نظام بین‌الملل حقوق بشر، به‌منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی، به‌منظور پاسداشت اصول عمومی حقوق بین‌الملل از جمله، اصل برابری، اصل حاکمیت و تمامت ارضی، بجهت توسعه روابط دوستانه بین‌الدولی، به‌منظور تداوم همبستگی اجتماع بین‌المللی، برای تقبیح عملِ تجاوز، برای تقبیح جنایت علیه بشریت و برای تحکیم حکومت قانون در عرصه زیست جهانی، پیشنهاد می‌شود که این مجمع معظم از تمامی ابتکارات قانونی مندرج در حدود اختیارات خود از جمله صدور قطعنامه، ضمن تقبیح جنایت ترورِ مقامات دولتی و دیپلماتیک توسط یک دولت، تدبیری در جهت پیشگیری از ارتکاب چنین جنایاتی در آینده نماید. بی‌گمان بی‌کیفرمانی بانیان جنایت ترور و مصونیت آن‌ها از هرگونه تقبیح و تنبیه قضایی، صلح بین‌المللی را بیش از پیش در وضعیت ایستا قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: حکمی که رئیسی برای سردار سلیمانی زد خاطره رئیسی از دیدار با سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

21215

کد خبر 1588419

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شهید سپهبد قاسم سلیمانی بین المللی بین الملل ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۷۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است

آفتاب‌‌نیوز :

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می‌شود.

ایروانی گفت: چنین ادعا‌های بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • نماینده ایران: حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • تکذیب پیوست نامه وزیر درباره ابطال کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان/ خط و نشان صحرایی برای رئیس سازمان نوسازی
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی