Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ستاد حقوق بشر، سید مجید تفرشی در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: این اقدام در ردیف جدی‌ترین نقض‌های حقوق بشر در جهان هم از منظر حقوق مکتوب و هم حقوق عرفی بود.

تفرشی با اشاره به مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، افزود: متعاقب اقدام جنایتکارانه رئیس جمهور وقت آمریکا و اقرار وی در روز حادثه، ژوییه ۲۰۲۰ کشورهای مختلف جهان در واکنش به گزارش خانم کالامارد، گزارشگر وقت سازمان ملل که اتفاقا علیرغم داشتن تفکرات غربی جنایت فوق را غیر قانونی و محکوم دانست، در مقام واکنش به اقدام جنایتکارانه فوق آن‌ را به صورت صریح و بعضا ضمنی (محکومیت سو استفاده ابزاری از پهبادها، کاربرد مفرط زور ) محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر یادآور شد: چنین اقدامی در ۸۰ سال گذشته جهان بی‌سابقه است. جنایت قبلی آمریکا از این دست سرنگونی هواپیمای مسافربری با هدف کشتن یک ژنرال ژاپنی بود.

تفرشی با اشاره به اینکه سردار نماینده رسمی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و میهمان دولت عراق بود افزود: این اقدام هرگز نماد یک مزیت نظامی نبوده و مصداق ترور ناجوانمردانه است که همراه با احصا تجاوز، نقض حاکمیت عراق و حتی حاکمیت ایران صورت گرفته است.

وی متذکر شد: گزارش چندین صفحه‌ای خانم کالامارد بیان کننده عمق سبوعیت این ترور و سوء استفاده آمریکا از رژیم حاکم بر پهپادهای مسلح است؛ در این گزارش تصریح شده این قتل هدفمند مغایر با حقوق بین‌الملل است. کالامارد ضمن رد اتهام گروه تروریستی بودن سپاه قدس، سایر بهانه های آمریکا اعم از شناسایی سردار سلیمانی بعنوان تهدید آنی، حق آمریکا برای دفاع مشروع یا پیش دستانه را نیز رد کرده و صراحتا این اقدام را مغایر حقوق بین‌الملل دانسته است.

تفرشی اظهارداشت: در گزارش فوق به میهمان بودن سردار سلیمانی نزد دولت عراق و دعوت از ایشان استناد شده که به نوبه خود نماد نقض حاکمیت عراق از سوی گزارشگر است. این ترجمان نقض بند ۴ ماده ۲ منشور در حاکمیت دولت‌ها بوده ضمن آنکه شاهد نقض آشکار ماده ۶ میثاق در خصوص حق غیر قابل نقض حیات می باشیم.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر ضمن اشاره به مراسم تشییع ده‌ها میلیونی، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی به عنوان مبارز راستین در برابر تروریسم امروز به یکی از محبوب ترین ژنرال‌های تاریخ بدل گشته است. تصور کنید علیرغم اینکه هنوز نیروهای تفحص در حوزه انتقال شهدای جنگ تحمیلی فعالیت دارند ولی چون فاصله بسیار زیادی میان ملت عراق و حزب بعث سابق این کشور وجود دارد شاهد تشییع بسیار با شکوهی حتی در شهرهای عراق بودیم. واقعیتی که خود تبلور وجدان بیدار جامعه بین‌الملل است.سردار سلیمانی فردی زائر یا توریست نبود وی فرمانده بخشی از نیروهای رسمی دفاعی جمهوری اسلامی ایران بوده فلذا علاوه بر عراق بعنوان محل وقوع اقدام تروریستی فوق، به نوعی شاهد نقض حاکمیت ایران نیز می باشیم. واقعیتی که می بایست در پیگیری‌های حقوقی کشور لحاظ شود.

تفرشی گفت: مقامات قضایی ایران و عراق ذیل تفاهم نامه ای خود را متعهد و مصمم به اجرای عدالت و مجازات آمرین، مباشران، معاونان وقوع جنایت فوق دانسته و تاکنون دو دور مذاکره در خاک دو کشور صورت گرفته و این روند ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی روز جمعه ۱۳ دی‌ سال ۱۳۹۸ در نتیجه حمله بالگردهای آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

این اقدام تروریستی با دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا انجام گرفت.

                                                                   

برچسب‌ها ستاد حقوق بشر قوه قضائیه قاسم سلیمانی حقوق بشر پروندهٔ خبری دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ مرد میدان مقاومت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر قوه قضائیه قاسم سلیمانی حقوق بشر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه قاسم سلیمانی حقوق بشر سردار سلیمانی ستاد حقوق بشر بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

سردار چهارباغی خاطره‌ای از سردار سلیمانی نقل کرده و گفته است: بار‌ها دیدم حاج قاسم شخصا برای شناسایی عملیات به عمق دشمن می‌رفت.

به گزارش همشهری آنلاین، سردار چهارباغی در مراسم سالگرد شهادت سرلشگر شفیع زاده، فرمانده توپخانه سپاه در تبریز گفت: حاج قاسم اولین نفری بود که وارد نبل و الزهرا شد. بعد از نامه مشهور شیعیان، حاج قاسم وقتی خودش شخصا وارد شهر شد، مردم با نقل و برنج و هرچه داشتند به استقبال نیرو‌های مقاومت آمدند. مردم نبل و الزهرا باور نمی‌کردند مقاومت به شهر رسیده است، در جلوی مقاومت هم سردار سلیمانی قرار داشت. چنان شور و شعفی ایجاد شده بود که من فقط در آزادی خرمشهر دیده بودم.

وی افزود: ساعتی قبل از آغاز عملیات توپخانه، به حاج قاسم پیشنهاد دادم که چند روزی است نخوابیدید استراحت کنید و موقع آغاز عملیات بیدارتان می‌کنم. خواستیم رمز را بخوانیم که حاج قاسم چنان عمیق خوابیده بود با خودم گفتم «بگذاریم کمی استراحت کند»؛ با غرش توپخانه شهید سلیمانی بیدار شد. به اتاق عملیات آمد و گفت: چرا بیدارم نکردید؟! دلیل را جویا شدم و گفت: صدای من موجب می‌شود دشمن بفهمد قاسم اینجاست و دلش مطمئنا خالی خواهد شد، نیرو‌های خودی هم مطلع می‌شوند کنارشان هستم.

سردار چهارباغی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی در نزد شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: بار‌ها دیدم حاج قاسم شخصا برای شناسایی عملیات به عمق دشمن می‌رفت؛ به او گفتم: اسارت شما هزینه زاست. بدست دشمن بیفتید چی؟ گفت: محمود، این بچه‌های افغانستانی، پاکستانی، سوری، عراقی، لبنانی، ایرانی و همه در مقاومت عین فرزندان خودم هستند. تا مطمئن نشوم نمی‌گذارم جایی بروند.

دیگر خبرها

  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟