Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:19:20 GMT

خوددرمانی اعتیاد ممنوع

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۱۰۶۳

خوددرمانی اعتیاد ممنوع

آزاده اولیایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در فرآیند درمان اعتیاد شاهد هستیم که بسیاری از افرادی که مدتها مصرف ماده‌ای را تجربه می‌کردند هنگامیکه برای درمان می‌آیند از آن طرف بام می‌افتند یعنی احساس می‌کنند حتی نباید دارویی بخورند و این احساس آنقدر شدید می‌شود که خودسرانه تصمیم می‌گیرند بدون هماهنگی با پزشک و درمانگر خود، دارو را کم یا حتی داروی خود را قطع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افراد در درمان اعتیاد  به توصیه اطرافیان که اغلب مادر و همسر فرد است، گوش می‌دهند. اطرافیان به او می‌گویند که «این داروها شیمیایی و مضر است و نباید آنها را مصرف کنی» و افراد چون خیلی انگیزه و عجله دارند که زودتر مرحله درمان‌ تمام شود این کار را می‌کنند.

اولیایی افزود: قطع وابستگی به دارو جزو اهداف تیم درمان است اما نه در شروع درمان، همین افراد اگر برای درمان کرونا اقدام کنند هیچگاه خودسرانه داروی خود را تغییر نمی‌دهند و این اقدام را برای بیماری‌های جسمی انجام نمی‌دهند. اما متاسفانه خود درمانی در درمان اعتیاد به دفعات مشاهده می‌شود.

تغییر خودسرانه دارو نیاز به مداخله پزشکی  دارد

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: افراد برای بیماریهای جسمی حتی سرماخوردگی یا هر مشکل جسمی دیگر، هرچه پزشک بگوید، گوش می‌کنند اما چه اتفاقی می‌افتد که در مسیر درمان اعتیاد افراد در برابر دارو مقاومت می‌کنند و می‌خواهند آن را تغییر بدهند. بسیاری مواقع این تغییر در جهت کاهش دارو است و گاهی نیز در جهت افزایش خودسرانه دارو است.  

اولیایی با بیان اینکه افراد هنگامیکه به مرکز درمانی اعتماد می‌کنند باید صفر تا صد درمان را به تیم درمان بسپارند، افزود: اینکه دارو چه زمانی شروع و چه زمانی قطع شود و چه زمانی مقدار آن کم یا زیاد شود، همه مسئولیت آن با پزشک است و در کنار پزشک، روانشناسی مداخلات غیردارویی را انجام می‌دهد و کمک می‌کند که فرد در مرحله فیزیکی درمان بتواند با درنظر گرفتن شرایطی که پزشک تعیین کرده است، راحت‌تر این مسیر را طی کند.  

وی تصریح کرد: گرچه تجویز و تعیین دارو با پزشک است اما اغلب افراد هنگامیکه خودسرانه به تغییر دز دارو دست می‌زنند نیاز دارند که برای اینکه دست از این رفتار اشتباه بردارند، با یک روانشناس صحبت کنند و روانشناس آنها را قانع کند و باورهای غلط خود را اصلاح کند  که به هیچوجه نباید هیچ فردی غیر از پزشک مسئول تعیین دارو باشد.

نسخه یکسانی برای درمان همه افراد وجود ندارد

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نسخه یکسانی برای درمان همه افراد وجود ندارد، افزود: گاهی افراد برای قطع یا تغییر دز دارو بهانه‌هایی می‌آورند از آن جمله اینکه «مادر یا همسرم دوست ندارد من دارو مصرف کنم یا پسرخاله‌ام رفت دکتر و مقدار داروی مصرفی او کمتر از من است.» اما باید در نظر داشت درمان هیچ دو فردی مانند هم نیست و پزشک بسته به اینکه مدت زمان مصرف چقدر بوده است، ویژگی‌های فردی، سن و عوامل دیگر، دارو را تجویز می‌کند.

اولیایی گفت: بنابراین هیچ لزومی ندارد چون داروی من شبیه به داروی فرد دیگری نیست، خودم بیایم و به تشخیص خودم دز دارو را تغییر دهم و در یک امر پزشکی دخالت کنم.  

وی تاکید کرد: تجویز دارو صرفا با پزشک درمانگر است و کسانی که خودسرانه در میزان دز دارو دخل و تصرف می‌کنند چون رفتاری اشتباه است باید حتما در این مورد در جلسه روان‌درمانی با روانشناس صحبت کنند و روانشناس و پزشک با همکاری یکدیگر، فرد را قانع می‌کنند که مقدار دارو را خودسرانه تغییر ندهد.  

خرید داروهای ماهواره‌ای، باوری اشتباه در درمان اعتیاد

کارشناس اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: مساله خودسرانه مصرف کردن دارو صرفا به مواردی که برای درمان مراجعه می‌کنند، محدود نمی‌شود؛ اغلب مشاهده می‌شود که افراد بدون اینکه برای درمان اقدام کنند، خودسرانه اقدام به خرید داروهایی می‌کنند که در تبلیغات ماهواره‌ای مشاهده کرده‌اند و تصمیم می‌گیرند از آن دارو استفاده کنند.

اولیایی افزود: این یکی دیگر از باورهای اشتباه است که فکر می‌کنند یک دارو برای همه افرادی که مشکل مشترکی دارند، ممکن است کارساز باشد درصورتیکه اینگونه نیست و هیچ  دارویی خاصی برای همه افرادی که بیماری مشترکی دارند کاربرد قطعی ندارد و این مساله در همه بیماری‌ها صدق می‌کند مثلا اگر کسی اختلال خواب داشته باشد، الزاما به همه افرادی که بی‌خوابی دارند، داروی مشترکی داده نمی‌شود، طیف وسیعی از داروها وجود دارد که به تشخیص پزشک برای اختلال خواب تعیین می شود.

وی یادآور شد: در فرآیند روانشناسی و روان‌درمانی، یکی از وظایفی که روانشناس برعهده دارد این است که فرد را به سمتی ببرد که خودش به هیچوجه دخالتی در تجویز پزشک نداشته باشد. و نکته آخر درمان اعتیاد فقط دارو نیست و دارو باید در کنار مداخلات روانشناسی باشد تا درمان موفق باشد.

برچسب‌ها مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درمان اعتیاد برای درمان همه افراد دز دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور

ایسنا/خراسان شمالی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی از توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور در سال گذشته خبر داد.

دکتر سعید کریمی در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های درمانی که با حضور مدیران ارشد خراسان شمالی امروز، ۸ اردیبهشت ماه انجام شد، رویکرد کنونی دولت را توسعه عدالت در سلامت ذکر و عنوان کرد: کاهش فاصله مناطق محروم و برخوردار از رویکردهای وزارت بهداشت است و بدین منظور تدابیر مهمی را در حوزه رشد شاخص های بهداشتی مناطق محروم اتخاذ کرده است.

وی افزود: استان خراسان شمالی در تعالی نظام سلامت و توسعه عدالت در این حوزه به خوبی عمل کرده و بررسی رشد شاخص‌های مبین این موضوع است.

کریمی با اشاره به استراتژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار، عنوان کرد: یکسان سازی تعرفه بخش دولتی و بخش خصوصی، پرداخت حق مقیمی به پزشکان، برداشتن سقف کارکرد پزشکان، اصلاح طرح قاصدک، کاهش مالیات پزشکان از جمله اقداماتی است که برای جان گیری بخش دولتی و رفع مشکلات مناطق محروم از جمله خراسان شمالی انجام شده است.

وی نیاز دست یافتن به توسعه یافتگی را داشتن برنامه و کارنامه ذکر و بیان کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی در دولت سیزدهم انقلاب بزرگی رخ داده است و در حوزه نیروی انسانی نیز عملکرد بسیار خوبی به ثبت رسیده به نحوی که سال گذشته ۲۰۰۰ پزشک عمومی و تعداد قابل توجهی پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور توزیع شده است.

کریمی همه اقدامات انجام شده را ارزشمند خواند و گفت: اقدامات و دستاوردهای این حوزه در راستای تحقق رویکرد نظام سلامت بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک در شیراز
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • توزیع کننده غیر مجاز دارو در فلاورجان دستگیر شد
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • پزشک متخلف در یکی از روستا‌های تالش دستگیر شد
  • پزشک متخلف در یکی از روستاهای تالش دستگیر شد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن