Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان و افغانستان برای صادرات برق در سال 2022 میلادی، قرارداد 100 میلیون دلاری امضا کردند.
بر اساس گزارش شرکت ملی برق افغانستان Da Afghanistan Breshna Sherkat (DABS) ، این قرارداد پس از گفت و گوهای دو روزه با نمایندگان شبکه‌های ملی برق ازبکستان امضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ازبکستان در چارچوب این قرارداد در سال جاری میلادی به افغانستان 2 میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش 100 میلیون دلار صادر می‌کند.

طرفین همچنین طرح ساخت خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» را نیز بررسی کردند.

گفتنی است، سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی به سیستم انرژی افغانستان فقط از طریق ازبکستان متصل شده است، یعنی برق تولیدی در کشورهای سیستم واحد فقط از طریق ازبکستان صادر می‌شود.
هم اکنون ازبکستان یکی از اصلی ترین صادر کنندگان برق برای افغانستان است. نمایندگان طرف افغانی پیشتر در چارچوب گفت وگوها بارها تاکید کردند که در پی افزایش مصرف برق برنامه ریزی می‌کنند در آینده خرید برق ازبکی را افزایش دهند.  

ازبکستان از سال 2022 میلادی به افغانستان سالانه طبق قرارداد با در نظر گرفتن نیازهای طرف افغانی برق صادر می‌کند. در سال 2002 میلادی مقدار صادرات برق به این کشور فقط 62 میلیون کیلووات ساعت بود. اکنون صادرات برق از طریق دو خط انتقال برق بین دولتی 220 کیلوواتی انجام می‌شود. 
در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بانک توسعه آسیا و افغانستان یک قرارداد تامین مالی ساخت خط انتقال برق از ازبکستان «سرخان- پل خمری» را امضا کردند که افزایش صادرات برق از ازبکستان به افغانستان را تا 70 درصد یا تا 6 میلیارد کیلووات ساعت در سال فراهم می‌‌کند. این خط انتقال برق همچنین شهر «کابل» را به طور کامل به سیستم واحد برق آسیای مرکزی متصل می‌کند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ازبکستان برق صادرات خط انتقال برق صادرات برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا، آمار‌های منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم