Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@11:11:29 GMT

آغاز فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده از ۱۹ دی

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۳۴۸۶

در فاز دوم طرح درج قیمت تولید کننده (به جای قیمت مصرف کننده) روی کالاها، از ۱۹ دی ماه، واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی نیز مکلف شدند قیمت تولیدکننده/ واردکننده، را روی کالاها درج کنند.

به گزارش ایسنا، کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه باید به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از ۲۷ آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند. این طرح در آینده شامل سایر کالاها هم خواهد بود. البته فروشنده هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده روی شلف یا خود کالاها است.

در همین راستا اخیرا عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به روسای ۹ انجمن تولیدی، از اجرای فاز دوم "پروژه شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده‌"، که بر اساس آن مقرر شده کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت‌ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی "در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان" از ۱۹ دری ماه باید قیمت تولیدکننده/ واردکننده، یعنی مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده را درج کنند.

همچنین در این نامه تاکید شده که قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد.

برای بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از تخفیف‌های اعطایی احتمالی نیز، هرگونه تخفیف بیش از ۳ درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا اعمال شود. تخفیف بیش از ۳ درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری بوده و باید از این‌گونه اقدامات خودداری شود. در مواردی از قبیل (مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و...) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند دو این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید برای رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان، از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید مجوز دریافت کنند.

تابش در ادامه درباره حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قمیت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود نیز اعلام کرده که این مبلغ شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است. در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.

۶همچنین کلیه واحدهای تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص را انجام دهند و خرده‌فروشان باید برچسب قیمت مصرف‌کننده را با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف درج کنند.

این در حالی است که روز گذشته انتقاداتی از سوی فعالان صنعت لوازم خانگی مبنی بر در کنار هم قراردادن کالاهای تند مصرف (F.M.C.G) و کالاهای لوازم خانگی برقی که ماهیت‌های کاملا متفاوت دارند، به این طرح وارد شد. آن‌ها طی نامه‌ای به وزیر صمت برخی موانع اجرای این طرح را برشمرده و نسبت به کمک به قاچاق کالا، کاهش تولید و ایجاد چالش و درگیری بین مصرف کننده و فروشنده هشدار داده‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: درج قیمت تولیدکننده واحدهای تولیدی مصرف کنندگان مصرف کننده روی کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ارز ترجیحی به محصول دانش‌بنیان دادن، تجهیز پزشکی دادن و به واردکننده دادن قطعاً و قطعاً اشتباه است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سالیانه دکتر روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دهقانی در این نشست به سوال خبرنگار تسنیم پاسخ داد. سوال اینگونه مطرح شد: یک گزارشی اخیراً در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در گزارش آمده است که یک شرکت در حوزه واردات تجهیزات پزشکی سالانه به صورت میانگین 4.2 همت ارز سوبسیددار دریافت کرده است و این درحالی است که کل بودجه معاونت علمی 3.7 همت است! از طرفی بودجه بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه‌ای که با معاون توسعه بنیاد نخبگان داشتیم فقط 28 درصد محقق شد و اخباری وجود دارد مبنی براینکه بودجه ستاد نانو نیز به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.  نظر خود را درباره دریافت ارز سوبسیدار و جزئیات بودجه معاونت علمی بفرمایید؟

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوال تسنیم گفت: درباره تجهیزات پزشکی گزارشات مختلفی وجود دارد که 40 درصد از تجهیزات پزشکی کشور داخلی است و 60 درصد وارداتی است. اگر از نظر ارزش صحبت کنیم حرف درستی است و از نظر ریالی 40 درصد تجهیزات داخلی است و 60درصد تجهیزات خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در رابطه با تعداد صحبت کنیم بالغ بر 80 درصد تجهیزات پزشکی ما ایرانی است. اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شرکت دانش‌بنیان عموماً‌ با ارز بازار ارز آزاد و در بهترین حالت با ارز نیمایی و ارز 43 هزار تومان کالا تولید می‌کند. واردکننده با ارز 28500 و بلکه با ارز 4200 کالا وارد می‌کند! نتیجه کار این است که حجم ارزبری و پولی آن بالا است اما از نظر تعداد و حجم کالا به نسبت داخلی 30 درصد کم نیست.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ما تأکید داریم که حمایت از واردکننده کالا با ارز سوبسیدی قطعاً‌ یک اشتباه راهبردی است و ارز بایستی برای همه کالاها آزاد شود که شامل واردکننده و تولیدکننده می‌شود. مصرف‌کننده نهایی باید سوبسید بگیرد.

وی گفت: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی استاندارد اروپا در محصول پروتز گرفته است و همه پزشکان نیز کیفیت آن را تأیید کردند و در بازار 60 میلیون تومان آن را می فروشد و نمونه خارجی همان پروتز به قیمت 50 میلیون تومان به بازار می آید. مصرف‌کننده کدام را خریداری می‌کند؟ قطعاً نمونه اروپایی را خریداری می‌کند.

دهقانی تأکید کرد:‌ اگر به همان واردکننده، همان ارزی بدهند که تولیدکننده دانش‌بنیان با کیفیت استفاده کرده است پروتز آمریکایی در ایران 100 میلیون خواهد شد. حالا فرض کنید که پروتز آمریکایی در بازار  100 میلیون تومان، پروتز ایرانی 60 میلیون تومان و 50 میلیون آن را به کسی که از آن استفاده کند سوبسید می‌دهم.

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: ارز ترجیحی به محصول دانش‌بنیان دادن، تجهیز پزشکی دادن و به واردکننده دادن قطعاً و قطعاً اشتباه است.

رانت ارزی سوپرنجومی و ضدتولید تجهیزات پزشکی را دریابیم!

وی گفت: سال گذشته معاونت علمی از محل بودجه‌های عمومی نزدیک به 90 درصد تخصیص داشت اما در بودجه بند ز تبصره 6 که ویژه عوارض ناشی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود تخصیص بسیار پایین و در حد 40 درصد بود.

دهقانی با بیان اینکه قانونگذار امسال نکات خوبی را دیده است گفت: در 7 همتی که برای پروژه‌های پیشران درنظر گرفته شده است حکم شورای سران این بوده است که این مبلغ بایستی 100 درصد تخصیص پیدا کند. دوم اینکه بند ژ که بندز تبصره 6 سال گذشته است حکم قانون این است که ماه به ماه تسویه شود.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: پیش‌بینی این است که باتوجه به ارتقای خوب بودجه‌های معاونت علمی در سال جدید، منابع پروژه‌های پیشران، منابع اعتبار مالیاتی، امسال بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بهتری در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش تسنیم درباره واردات تجهیزات پزشکی و ارز سوبسیدی تصریح کرد: من بسیار زیاد از این پروژه استفاده کردم و رسانه قطعاً یکی از ابزارهای پیشرو و پیکان مطالبه‌گری پیشرفت کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای