Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصادی گفت: اگر فردی بخواهد در مناطق آزاد سوداگری کند مالیات بر عایدی سرمایه سد راه آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود سرمایه‌ها و منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کند.

علی ملک‌زاده در گفت‌وگو با میزان، در زمینه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه در مناطق آزاد گفت: مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در واقع مصرف کننده نهایی باید آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس اقتصادی بیان کرد: مکانیزم و ساز و کار مالیات بر ارزش افزوده طوری طراحی شده است که حلقه‌های زنجیره تولید و توزیع هیچ کدام مالیات پرداخت نکنند در واقع این مالیات از حلقه بعدی که مصرف کننده است دریافت شود و بعد به سازمان مالیاتی پرداخت شود.

ملک زاده افزود: به طور کلی مناطق آزاد یک ویژگی خاصی دارند این است که معافیت مالیاتی داشته باشند تا برای سرمایه گذاری و صادرات جذاب شوند اتفاقی که در مورد مناطق آزاد در کشور رخ داده این است که مناطق آزاد بیشتر به جای آن که سکوی صادرات شوند به دروازه واردات تبدیل شده اند.

وی گفت: هدفی که از معافیت مالیاتی در مناطق آزاد دنبال می‌شود این است که به واسطه آن تولید و صادرات رونق گیرد و مصرف بحث مرتبطی با تولید نیست که مناطق آزاد اصرار دارند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند به همین دلیل توجیه آن‌ها غلط است.

کارشناس اقتصادی در خصوص درخواست مناطق آزاد برای معافیت از مالیات عایدی بر سرمایه گفت: هدف از وضع مالیات بر عایدی سرمایه این است که سرمایه‌ها و منابع مالی را از بخش‌های غیرمولد جدا کنیم و به بخش‌های غیرمولد سوق دهیم.

ملک زاده تاکید کرد: یعنی اگر پول و منابع مالی به سمت دارایی‌هایی که ظرفیت سوداگری دارند حرکت می‌کند جلوی آن‌ها گرفته شود و منابع به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی سوق داده شود.

وی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در مورد فعالیت‌های تولیدی و مولد کاملاً معاف است و از فعالیت‌هایی که تولید در کشور داشته باشد و ارزش افزوده ایجاد کند مالیات بر عایدی سرمایه دریافت نمی‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان این که دریافت مالیات بر عایدی سرمایه به نفع مناطق آزاد است گفت: اگر فردی بخواهد در مناطق آزاد سوداگری کند مالیات بر عایدی سرمایه سد راه آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود سرمایه‌ها و منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد حرکت کند.

ملک زاده گفت: با منطقه آزاد شدن یک بخش ما شاهد رشد عجیب قیمت املاک در آن مناطق بودیم که این موضوع باعث افزایش سرمایه گذاری در آن بخش می‌شود و افرادی که قصد راه اندازی کار تولیدی در آن مناطق را دارند وقتی با این رشد قیمت مواجه می‌شوند طبیعتاً انگیزه آن‌ها برای سرمایه گذاری کمتر می‌شود چرا که هزینه آن‌ها برای سرمایه گذاری افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه نیز به نفع مناطق آزاد است و توجیه‌ها در خصوص لزوم معافیت این مناطق از مالیات نشان می‌دهد که افرادی که خواهان معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه در مناطق آزاد هستند دلسوز مناطق ازاد نیستند و یا در این مناطق درآمد غیرمولدی به دست می‌آورند که مخالف دریافت مالیات در این مناطق هستند

کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با دریافت مالیات بر ارزش افزوده هزینه‌های زندگی در مناطق آزاد رشد خواهد کرد یا خیر گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف تاثیرگذار است، اما این که چقدر زندگی افراد در مناطق آزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد عدد قابل توجهی نیست چرا که اکثر کالا‌های اساسی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و این ادعا که هزینه‌های زندگی را در این مناطق افزایش می‌دهد قابل قبول نیست

ملک زاده تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مالیات بر ارزش افزوده در خود مناطق آزاد هزینه می‌شود به طوری که یک درصد از این مالیات به سلامت اختصاص می‌یابد و حدود ۴ درصد به شهرداری‌ها در همان مناطق برای انجام اقدامات تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کیش و قشم منصوب شدند

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی مناطق ازاد وزارت اقتصاد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی مناطق ازاد وزارت اقتصاد مالیات بر عایدی سرمایه مالیات بر ارزش افزوده کارشناس اقتصادی مناطق آزاد سرمایه گذاری منابع مالی ملک زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

ایسنا/هرمزگان قشم و کیش در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اختتامیه‌ همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور شامگاه ۶ اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شد. این نشست که با حضور وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

براساس ارزیابی عملکرد شاخص های اقتصادی سال ۱۴۰۲ حوزه‌های مختلف مناطق آزاد، مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه موضوعات اقتصادی (سرمایه گذاری، تولید و صادرات) حائز رتبه اول و برتر در همایش ملی کلیه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شدند.

عبدالملکی در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اهدای لوح از زحمات مدیرعامل این دو منطقه آزاد به منظور ارتقای شاخص های اقتصادی تقدیر کرد.

 افزایش صادرات و صادرات مجدد، به بیش از ۵۰۵ میلیون دلار، تراز تجاری مثبت ۳۱۳ میلیون دلاری، رشد صدور و تمدید ۲۰ درصدی مجوزهای سرمایه گذاری، رشد حجم سرمایه‌گذاری در شیلات و کشاورزی به میزان ۱۰۰ درصد، رشد ۱۱ درصدی تعداد ثبت شرکت‌ها،رشد حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد خودرو و مسافر به میزان ۲۷ درصد، رشد اشتغال ۲۵ درصدی ایجاد شده در واحدهای صنعتی، عقد قرارداد تحویل ۸۰ قطعه زمین برای فعالیت‌های صنعتی از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی منطقه آزاد قشم در سال گذشته می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است