Web Analytics Made Easy - Statcounter

 باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محمود صالحان، گفت: سامانه‌های نوین آبیاری با اعتبار افزون بر ۹۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

به گفته صالحان حدود ۳۰ درصد معادل ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی و باغ های استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

مسئول سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، گفت: پیاده سازی سامانه‌های نوین آبیاری دراستان با توجه به نوع سیستم افزایش بهره وری مصرف آب تا ۹۵ درصد بدنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صالحان گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در شهرستان‌های استان باتوجه به متنوع بودن شرایط آب و هوایی و اقلیم و الگوی کشت ازلحاظ نوع سیستم تفاوت دارد.

صالحان گفت: اجرای سامانه‌های بارانی در شهرستان‌های غربی و سامانه‌های کم فشار در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و سیستم‌های قطره‌ای و تیپ در باغ ها باتوجه به راندمان بالا و ترویج و برگزاری کلاس‌های آموزشی سازمان جهادکشاورزی در بیشتر شهرستان‌ها مورد استقبال قرارگرفته است.

صالحان با بیان اینکه در شرایط فعلی خشکسالی، کاهش بارش‌ها و افت سطح سفره‌های زیرزمینی نیازمند توسعه روش‌های نوین آبیاری در استان هستیم، گفت: از آنجا که استقبال خوبی از سوی کشاورزان برای پیاده سازی این سیستم‌ها وجود دارد اعتبارات و تسهیلات متناسب تخصیص یابد که امسال تا اکنون ابلاغ نشده است.

صالحان گفت: ظرفیت خوبی دربخش مشاوران، پیمانکاران و کارشناسان متخصص همچنین کارخانه‌های تولید لوله پلی اتیلن و اتصالات در این زمینه در استان وجود دارد که علاوه بر نیاز داخلی، استان‌های دیگر را نیز خدمات رسانی می‌کنند.

صالحان با بیان اینکه در حال حاضر تمام شهرستان‌های استان درگیر تنش آبی هستند، اجرای روش‌های نوین آبیاری را به‌عنوان نیاز اساسی منطقه خشک و نیمه‌خشک مرکز کشور از اولویت‌های جهاد کشاورزی عنوان کرد.

صالحان صرفه جویی در مصرف آب، بهبود کیفیت محصول، تسریع رویش گیاه، بکارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز وصرفه جویی در مصرف انرژی را از مزایای بکارگیری روش‌های نوین آبیاری برشمرد.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۵۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

منوچهر جافری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پلدختر به کشت باقلا اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: برداشت باقلا در شهرستان پلدختر در اوایل فروردین‌ماه آغاز شده و ادامه دارد.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: باقلا شش هزار و ۵۰۰ تن در سال فروش داشته و به شهرستان‌های بروجرد، اراک، تهران، سنندج و کرمانشاه و دیگر شهرهای کشور بارگیری شده است.

جافری، گفت: امسال خوشبختانه کشاورزان از قیمت فروش راضی هستند و هر کیلو ۲۰ هزار تومان به فروش رفته و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: میزان کشت باقلا سال گذشته در شهرستان پلدختر ۷۵۰ هکتار بوده است و باتوجه‌به این که قیمت پارسال کیلویی هفت هزار تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسید مردم بیشتر به کشت گندم که کشت استراتژیک بود روی آوردند.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: این کشت با تناوب گندم بسیار عالی بوده و هر ساله در شهرستان پلدختر و معمولان کشت می‌شود و همچنین با برداشت زودهنگام این محصول کشاورزانی که آب فصلی دارند می‌توانند کشت کنند.

کد خبر 6088235

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین