Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@12:30:26 GMT

هشدار محققان درباره آلودگی انگلی در گوشت مرغ

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۳۵۲۴

بررسی‌های محققان علوم پزشکی کشور نشان می‌دهد که در خصوص آلوده بودن گوشت ماکیان به نوعی انگل، نگرانی‌های جدی وجود دارد و بایستی در تولید و مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده از چنین محصولاتی، دقت کافی را به کار برد.   به گزارش ایسنا، توکسوپلاسما گوندی یک انگل تک‌یاخته‌ای داخل سلولی اجباری است که در چرخه زندگی آن، گربه و گربه‌سانان به‌عنوان میزبان نهایی و طیف وسیعی از مهره‌داران خونگرم ازجمله انسان و پرندگان به‌عنوان میزبان واسط در نظر گرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تک‌یاخته، تنها گونه شناخته‌شده جنس توکسوپلاسما است و ازنظر تعداد و تنوع گونه میزبان واسط و همچنین درصد حیواناتی که آلوده می‌کند، به‌عنوان یکی از عوامل بیماری‌زای شایع در سراسر جهان شناخته می‌شود، به‌طوری‌که بنا بر برخی آمار، تا یک‌سوم از جمعیت انسانی در جهان به‌صورت مزمن آلوده به این انگل هستند.   به گفته متخصصان، انگل مورد اشاره در سیر تکاملی خود به سه فرم اووسیت، تاکی زوئیت و کیست نسجی دیده می‌شود. اووسیت تنها در بدن گربه وجود دارد، اما دو فرم بعدی بیشتر در دیگر میزبانان ایجاد می‌شوند. گربه‌های آلوده گاهی با دفع روزانه میلیون‌ها اووسیت از طریق مدفوع، باعث آلوده شدن آب، سبزیجات و دیگر مواد غذایی می‌شوند. آشامیدن از آب آلوده و همچنین تغذیه از مواد غذایی آلوده به این انگل توسط سایر جانوران از جمله ماکیان، باعث تشکیل تعداد زیادی کیست نسجی در اعضا و جوارح آن‌ها می‌شود که به نوبه خود می‌توانند تغذیه کنندگان از چنین گوشتی را آلوده کنند.   در این رابطه، تیمی پنج نفره از محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اقدام به انجام پژوهشی کرده‌اند که در آن، میزان آلودگی مرغ و خروس‌های خانگی و پرورش صنعتی به این انگل مورد بررسی علمی قرار گرفته است.   آن‌ها برای انجام این تحقیق، نمونه خون لخته شده سه گروه ماکیان پرورش خانگی، گوشتی و تخم‌گذار صنعتی را جمع آوری کرده و بر روی آن‌ها، آزمایش سرولوژی انجام دادند تا حضور یا عدم حضور انگل توکسوپلاسما را تشخیص دهند.   نتایج این بررسی‌ها نشان داد که درصد قابل توجهی از ماکیان خانگی و صنعتی به انگل فوق آلوده بودند و لازم است اقدامات پیش‌گیرانه‌ای برای تهیه غذاهای بی‌خطر از گوشت چنین ماکیانی انجام شود.   در این باره، نادر پسته‌چیان، استاد و پژوهشگر گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همکارانش می گویند: «مرغ‌های بومی به‌طور معمول در منزل و یا در مکان‌های فاقد نظارت سازمان دامپزشکی کشتار می‌شوند و بافت‌های غیر مصرفی مانند امعا و احشای آن‌ها، اغلب در محیط رها و یا به‌صورت غیر بهداشتی دفع می‌شوند. بنابراین عدم اطلاع و آگاهی مردم و پرسنل مرغداری‌ها و کشتارها و عدم نظارت سازمان دامپزشکی بخصوص روی مرغداری‌های سنتی و در منازل و همچنین تماس ماکیان با سایر پرندگان در محیط باز موجب انتشار این انگل می‌شود.   آن‌ها می‌افزایند: «نتایج این تحقیق نشان داد که درصد قابل توجهی از مرغ‌ها و خروس‌های خانگی و صنعتی ازنظر آنتی‌بادی‌های ضد انگل فوق، فعال بوده‌اند. این نتایج بیانگر این واقعیت است که مرغ‌ها با انگل مواجه شده و به احتمال زیاد، گوشت آن‌ها حاوی کیست نسجی است که در صورت عدم طبخ صحیح، به راحتی می‌تواند بدن انسان را آلوده کند».   بر این اساس، محققان فوق اشاره کرده‌اند که انجام اقدامات پیشگیرانه برای تهیه غذاهای بی خطر از گوشت ماکیان ضروری به نظر می‌رسد و در این راستا، بایستی غذاهای نیم پخته یا کاملاً پخته را با شیوه‌های کاملاً بهداشتی تولید و مصرف کرد.   این یافته‌های علمی پژوهشی در مجله دانشکده پزشکی اصفهان، متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان منتشر شده‌اند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند

تین نیوز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی تشدید شده است و نسبت به توقیف این خودروها اقدام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بابک محبوب علیلو با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی با برهم زنندگان امنیت و آسایش مردم به شدت برخورد می کند، افزود: طرح برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی با هدف ارتقای امنیت اجتماعی، انتظام بخشی و جلوگیری از بروز تخلفات و هنجارشکنی در سطح کلانشهر تبریز به ویژه در مناطقی از جمله شهرک ولی عصر، رشدیه، ائل گلی و مرزداران به مرحله اجرا گذاشته شد.

محبوب علیلو اظهار کرد: به منظور برخورد با خودروهای هنجارشکن که با دستکاری اگزوز و تولید صداهای ناهنجار و یا نصب انواع کیت های تولید صدا در اگزوز خودرو باعث تولید و ایجاد آلودگی شنیداری و دیداری شده و با انجام حرکات مخاطره آمیز زمینه نارضایتی شهروندان و سلب آسایش عمومی و بی نظمی در معابر را به وجود می آورند، دستورات مقتضی صادر و به مبادی اجرایی ابلاغ شده است .

به گفته وی، با پیگیری های انجام شده در اجرای طرح یاد شده، نتایج مطلوب و رضایت شهروندان حاصل شده است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۱ دستگاه انواع خودرو که با نصب تجهیزات و دستکاری غیرمتعارف وسیله نقیله خود اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می کردند، در سطح شهر تبریز به پارکینگ منتقل و با تحویل پلاک تعمیری و اعمال قانون، خودرو به وضعیت استاندارد برگشت داده شده است.

محبوب علیلو افزود: برای صیانت از حقوق عامه تعداد ۴۲۰ فقره اعمال قانون نسبت به تخلفاتی همچون آلودگی صوتی و موارد دستکاری شده در تبریز انجام پذیرفته و اجرای این طرح تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به خودروهایی که در معابر به ویژه بزرگراه ها و اتوبان ها خلاف جهت تردد می کنند، گفت: حرکت خلاف جهت و نیز دنده عقب خودروها در اغلب مواقع حادثه آفرین شده و خسارات جانی و مالی متوجه شهروندان می کند که در این خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی باید بدون اغماض این گونه خودروها را توقیف کند و برخورد لازم قانونی با رانندگان مربوطه به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟