Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اعزام نیروهای "صلحبان" روسیه به قزاقستان در پی ناآرامی ها در این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی نشست خبری تلفنی با خبرنگاران اظهار داشت: آمریکا و صادقانه بگویم، جهان ناظر هرگونه نقض حقوق بشر احتمالی در قزاقستان خواهد بود.

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعتراض ها و ناآرامی های اخیر در قزاقستان را تلاش سازمان یافته از خارج برای اخلال ثبات و امنیت این کشور دانست و از اعزام نیروها به قزاقستان با عنوان "صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی" خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ششم ژانویه سازمان پیمان امنیت جمعی که متشکل از رهبران حکومت ها و دولت های عضو این پیمان است در ارتباط با درخواست "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان تصمیم به اعزام نیروی صلحبان به قزاقستان برای مدت محدود با هدف تثبیت و بهبود اوضاع این کشور گرفت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما همچنین نظاره گر هرگونه اقدام زمینه ساز برای تصرف سازمان های دولتی قزاقستان خواهیم بود.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما عمیق ترین همدردی خود را با کسانی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند، ابراز می کنیم.

 وی ادامه داد ما اقدامات خشونت آمیز و تخریب اموال را به شدیدترین وجه محکوم می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که از نیروهای جمعی حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی و مجریان قانون می خواهیم به حقوق بشر احترام بگذارند و از راه حل مسالمت آمیز حمایت کنند.

وی ادعا کرد امیدواریم دولت قزاقستان به زودی بتواند به مشکلاتی که اساسا ماهیت اقتصادی و سیاسی دارند، رسیدگی کند.

به گزارش ایرنا، سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره درحوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از کاهش توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه با هدف افزایش ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین توسط روسیه پایه‌گذاری شد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه است که دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.

ناآرامی های قزاقستان از چهار روز پیش به دنبال اعتراضات شهروندان قزاق به افزایش بهای گاز در شهرهای آلماتی و بندر اوکتاو آغاز شد که به مناطق دیگر این کشور آسیای مرکزی گسترش یافت و به دنبال آن طی شبانه روز گذشته ۱۳ پلیس قزاق کشته، دست کم ۳۰۰ پلیس و نظامی نیز مجروح و حدود ۴۰۰ تن از شهروندان معترض نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند.
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.  

براساس گزارش خبرگزاری روسی تاس به نقل از یک مقام دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی در جمع خبرنگاران، نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام شده است.

به گفته این مقام، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است و انتظار می رود بقیه واحدها نیز به قزاقستان اعزام شوند. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند.   

نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوا برد این کشور تشکیل شده است و اکنون انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوا فضای روسیه جریان دارد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت روسیه قزاقستان ایالات متحده آمریکا دولت قزاقستان وزارت خارجه آمریکا وزارت امور خارجه روسیه خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان پیمان امنیت جمعی وزارت خارجه آمریکا سخنگوی وزارت خارجه ناآرامی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۳۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین

 

 به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که رزمایش نیروهای موشکی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در حال آماده سازی است، به اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و برخی مقامات انگلیسی و آمریکایی در مورد احتمال اعزام نیرو از کشورهای غربی به اوکراین مربوط است.

او در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مانور موشکی روسیه با چه تهدیداتی مرتبط است، گفت: «مسلماً صحبت بر سر اظهارات آقای ماکرون و نمایندگان دولت بریتانیا است. و اگر اشتباه نکنم، یک سناتور آمریکایی نیز به آنها ملحق شده و آنها از آمادگی و حتی قصد اعزام نیروهای مسلح به اوکراین، یعنی افشای واقعی حضور سربازان ناتو در مقابل ارتش روسیه صحبت کردند.»

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که این یک دور کاملاً جدید و بی سابقه از تلاش برای تشدید تنش است  و اظهارات بی سابقه سیاستمداران غربی در مورد آمادگی آنها برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین مستلزم توجه و تدابیر ویژه است.

 

پسکوف همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت که وزارت دفاع روسیه در حال بررسی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد فرانسه سربازان لژیون خارجی خود را به اوکراین فرستاده است یا خیر.

این واقعیت که گروهی از نیروهای نظامی فرانسوی در نبردهایی با واحدهای روسی در دونباس شرکت دارند، چند روز قبل توسط استفان برایان، دستیار سابق معاون وزیر دفاع ایالات متحده مطرح شد.

سخنگوی کرملین یادآور شد: در این رابطه، ابتدا باید درک کنید که این اطلاعات تا چه اندازه درست است. گزارش‌هایی وجود دارد که مقامات نظامی ما در حال بررسی آنها هستند. ما اخیرا شاهد دور جدیدی از تنش هستیم که توسط رئیس جمهور فرانسه آغاز شد و مسلماً این همه لفاظی بسیار خطرناک است.

کرملین اتهام مبنی بر آمادگی روسیه برای خرابکاری در اروپا را بی اساس خواند

دیمیتری پسکوف همچنین تاکید کرد که اتهامات مطرح شده توسط روزنامه فایننشال تایمز درباره آماده سازی ادعایی روسیه برای خرابکاری در اروپا کاملاً بی پایه و اساس است.او به خبرنگاران گفت: این مطلب جدی به نظر نمی‌رسد و اتهامات بی اساس با دلیل و بدون دلیل علیه مسکو در حال افزایش و تشدید است. تقریباً ما با این روحیه با چنین گزارشاتی برخورد می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • شورای امنیت درباره گور‌های دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • وزارت خارجه روسیه: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود