Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی و سموم مناسب برای مبارزه با علف های هرز زراعت گندم را اعلام کرد.

عبدالرحمن زاغی در جمع خبرنگاران، با اشاره به لزوم شناسایی و مبارزه با علف‌های هرز زراعت گندم به تفکیک پهن‌برگ‌ کش، باریک‌برگ کش و علفکش‌های دومنظوره، بر انجام مبارزه با علف‌های هرز به روش‌های کنترل زراعی مکانیکی (وجین دستی) که نقش موثری در کنترل علف‌های هرز دارند، تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه علف‌های هرز در رقابت با گیاه گندم در جذب آب، مواد غذایی، نور و محدود کردن جا برای گندم خسارت‌های کمی و کیفی به محصول وارد می کنند، لازم است گندمکاران برای پیشگیری و کاهش خسارت‌ به نکات فنی و توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات استان عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رعایت تناوب زراعی با زراعت‌هایی نظیر کلزا در کاهش تراکم علف‌های هرز مثمر ثمر خواهد بود، اضافه کرد: رعایت زمان مناسب مصرف علفکش‌ها در افزایش کارایی آن تاثیر بسزایی دارد.

مدیر حفظ نباتان سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: پهن‌برگ کش های توصیه شده برای زراعت گندم شامل توفوردی یک درصد SL ۷۲ تا ۱.۵ لیتر در زمان پنجه زنی تا تشکیل ساقه گندم، توفوردی + ام سی پی آ  یک درصد SL ۶۷/۵ تا ۱.۵ لیتر در زمان پنجه زنی تا تشکیل ساقه گندم، تری بنورون متیل (گرانستار) ۲۰ درصد DF ۲۵ تا ۷۵ گرم در زمان ابتدا تا انتهای پنجه زنی گندم، بروموکسینیل ۵ درصد ۲۲ SL به میزان ۲.۵ لیتر در زمان ۲ تا ۴ برگی علف‌های هرز و مکوپروپ پی – دیکلوپروپ پی – ام سی پی آ به مقدار ۲۰ تا ۲۵ گرم در زمان ابتدا تا انتهای پنجه زنی گندم، توفوردی+دایکامبا ۰.۸ لیتر در زمان اوایل تا پایان پنجه زنی گندم و بروموکسینیل+ام سی پی آ ۱.۵ لیتر در زمان ابتدا تا انتهای پنجه زنی گندم است.

این مسئول ادامه داد: به منظور مبارزه با  باریک برگ کش های توصیه شده برای زراعت گندم  دیکلو فوپ متیل ۲.۵ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم، فنوکساپروپ – پی – اتیل+مفن پاپردی اتیل ۰.۸ تا ۱ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم توصیه شده فقط برای یولاف وحشی، فالاریس و دم روباهی، کلودینافوپ – پروپاژیل ۰.۸ تا ۱ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم، پینوکسادن + مویان ۱.۲ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم، فلم پروپ – ام – ایزوپروپیل ۴ لیتر از ۳ برگی تا ساقه رفتن گندم قابل توصیه برای یولاف وحشی مصرف با حداقل یک هفته فاصله از توفوردی، بنزوئیل – پروپ اتیل ۵ لیتر گره اول تا سوم (ساقه رفتن) گندم و پینوکسادن + کلودینافوپ پروپارژیل ۱.۲ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم قابل توصیه برای یولاف، چچم و فالاریس است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در خصوص علفکش های دومنظوره توصیه شده برای زراعت گندم، بیان کرد: سولفوسولفورون (آپیروس) از اول تا پایان پنجه زنی گندم (برای کنترل جو دره در مرحله ۲ تا ۳ برگی جودره)، مزوسولفورون + یدوسولفورون + مفن پایر دی دی اتیل (آتلانتیس) ۱.۵ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم یا ۲ تا ۳ برگی علف هرز، ایزوپروترون +دیفلوفنیکان ۲ تا ۲.۵ لیتر پس از کشت و قبل از سبز شدن گندم، مت سولفورون متیل + سولفوسولفورن ۴۰ تا ۵۰ گرم به همراه ۱۲۵۰ میلی لیتر سورفکتانت از اول تا پایان پنجه زنی گندم (برای کنترل جو دره در مرحله ۲ تا ۳ برگی جو دره)، یدوسولفورن متیل + مزوسولفورون متیل + دیکلوفنیکان + مفن پیر دی اتیل ۱.۶ لیتر از اول تا پایان پنجه زنی گندم از علف کش های دومنظوره توصیه شده برای زراعت گندم  است.

وی استفاده از سمپاش مناسب و توصیه شده مانند سمپاش های بومدار تراکتوری و پشتی برای کاربرد علفکش ها جهت انجام محلولپاشی کاملا یکنواخت در سطح مزرعه، عدم اختلاط (کاربرد توام) علفکش هورمونی توفوردی با علفکش های کنترل کننده باریک برگ ها و رعایت فاصله زمانی حداقل یک هفته ای بین دو علفکش فوق را ضروری دانست و گفت: بمنظور افزایش تاثیر علفکش های مورد مصرف توصیه می شود علفکش ها را همراه با مواد افزودنی نظیر سیتوگیت یا فریگیت به میزان توصیه شده مصرف و از مصرف علفکش ها در روزهای سرد و دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد خودداری و ترجیحا" علفکش ها از ساعت ۱۰ تا ۱۱ به بعد و پس از ریزش قطرات شبنم از روی گیاه مصرف شود.

وی توجه به اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی، رعایت میزان و تناوب در مصرف علفکش ها برای تاخیر در بروز مقاومت علف های هرز به علفکش ها را مورد تاکید قرار داد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گندم استانی اقتصادی مبارزه با علف های هرز ۵ لیتر در زمان علفکش ها ۱ ۵ لیتر ۳ برگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی به مناسب روز مریانج برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی مظاهری عصر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز مریانج اظهار کرد: با برنامه‌ریزی شورای شهر و شهرداری مریانج چندین عنوان برنامه فرهنگی و ورزشی به مناسبت ۱۴ اردیبهشت ماه روز مریانج برگزار می‌شود.

وی افزود: شعار امسال ما مریانج شهر کار و تلاش است.

رئیس شورای اسلامی شهر مریانج با اشاره به برنامه‌های روز مریانج گفت: برنامه پیاده‌روی خانوادگی، جشنواره غذا با همکاری میراث فرهنگی و همایش دوچرخه‌سواری از جمله برنامه‌های روز مریانج است.

مظاهری خاطرنشان کرد: همچنین به مناسبت روز مریانج اتوبوس‌های خط واحد مریانج به همدان و بالعکس از ۱۴ لغایت ۲۱ اردیبهشت ماه به مدت یک هفته رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به مراسم ویژه روز مریانج بیان کرد: به مناسبت همین روز و معرفی بازار مبل مریانج فردا یک مراسم بزرگ در بازار مبل با حضور استاندار و نمایندگان مجلس برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مریانج عنوان کرد: مریانج ظرفیت بسیار بالایی در تولید مبلمان و سرویس چوب دارد که محصولات خود را به عراق هم صادر می‌کند به دنبال گسترش این ظرفیت هستیم.

کد خبر 6094453

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • بازار مبل ظرفیتی مناسب برای شکوفایی شهر مریانج است
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی به مناسب روز مریانج برگزار می‌شود
  • انواع کیف دوشی های مناسب برای استایل بهتر + 3 مدل عک
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • انجام عمل جراحی تعبیه کاتتر صفاقی به روش لاپاراسکوپی در سنندج