Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم شمسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحدهای اقتصادی و صنعتی در شهرستان ظرفیت های خوبی را بویژه در اشتغال ایجاد کرده‌اند اما برخی مشکلات نیز دارند که از جمله آنها آلایندگی است.

وی بیان کرد: کارخانه های بزرگی در بخش خصوصی و دولتی در شهربابک فعال است که می توان به بزرگترین آن مجتمع مس شهربابک، زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمسی تاکیدکرد: آلایندگی کارخانه ها یکی از مشکلاتی است که از سال های گذشته در شهربابک وجود داشته و یکی از ضعف ها به شمار می رود.

به گزارش ایرنا محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با انتقاد از وضعیت آلایندگی شرکت ملی مس گفته بود: متاسفانه وضعیت عملکردی شرکت ملی مس در بخش آلایندگی ها کار را به جایی رسانده که مردم کرمان بویژه شهرهای رفسنجان، خاتون آباد و پاریز بشدت از آلایندگی این شرکت رنج می برند.
پورابراهیمی به ایجاد آلودگی خاک توسط این کارخانه اشاره کرد و گفت: مراتع به دلیل آلایندگی های زیست محیطی دچار آلودگی شده اند و اکنون دشت های منطقه استقرار کارخانه های مس امکان استفاده ندارند که نمونه این امر از بین رفتن دام های مردم بویژه در دشت خاتون آباد در شهرستان شهربابک است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی سال های اخیر هزاران دام به دلیل مصرف علوفه های سمی از بین رفته اند و هنوز هم بخشی از تعهدات کامل شرکت مس به این دامداران ایفا نشده است.
وی با بیان اینکه آمار افراد مبتلا به سرطان در مناطق محدوده شرکت مس از متوسط کشور بیشتر است گفت: نگرانی جدی در این زمینه نیز وجود دارد.

به گزارش ایرنا ۲۱ آذرماه امسال نیز کارگروه استانی آلایندگی مس سرچشمه و خاتون آباد در کرمان برگزار شد و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در این جلسه گفت: مطالعات آب، خاک و گیاه اطراف کارخانه ذوب مس خانون آباد شهربابک به منظور تعیین محدوده آلودگی این کارخانه تا ٢ ماه آینده باید تکمیل شود.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی با تاکید بر اینکه این کارخانه باید مصوبات قبلی تعیین شده از سوی دولت را به منظور رفع آلودگی کاملا انجام دهد افزود: مطالعات آب، خاک و گیاه اطراف کارخانه برای تعیین محدوده آلودگی تا دو ماه آینده باید تکمیل شود.

وی تصریح کرد: با نظارت و مدیریت نماینده دادگستری و فرمانداری شهربابک، تا شعاع ۱۵ کیلومتر اطراف کارخانه، تمام دام‌ها براساس قیمت کارشناسی از سوی مجتمع خریداری و جمع‌آوری خواهند شد.

جزییات بیشتر مربوط به خبر کارگروه آلایندگی مس سرچشمه و خاتون آباد را اینجا می توانید مطالعه کنید.

دامداری شهربابک نیازمند مراقبت  

فرماندار شهربابک در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار ایرنا با تشریح ظرفیت های بخش دامداری این شهرستان و قدمت آن از گذشته گفت: شهربابک از گذشته های دور قطب دامداری و دامپروری استان بوده است و باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم که دچار افت نشویم.

وی همچنین با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی شهربابک در بین جاده ارتباطی چند استان گفت: شهربابک به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی جاده تهران - بندرعباس و مجاورت با ۲ استان دیگر یزد و فارس گفت که این موقعیت ظرفیت های خاصی را ایجاد کرده است.

شمسی با اشاره به اینکه شهربابک با بیش از ۱۰۰ معدن و ۲۹ ماده معدنی بهشت معاون استان کرمان است، بیان داشت: فیروزه یکی از سنگ های قیمتی است که از سه پهنه معدنی شهرستان استخراج می شود و چند سالی است شهربابک روی این ماده سرمایه گذاری کرده به طوری که می توانیم برای حدود ۲ هزار نفر در بخش فیروزه شهرستان اشتغال ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری نیز شهربابک روستای صخره ای میمند را دارد که به ثبت جهانی رسیده است، افزود: صنایع دستی شهربابک از جمله قالی، گلیم، پته از دیرباز زبانزد عام و خاص بوده است.

فرماندار شهربابک اظهار داشت: کشاورزی شهربابک در بخش محصولات باغی و زراعی کیفیت خوبی دارد و سطح قابل توجهی از آن به سایر شهرهای استان صادر می شود.

شمسی از تنوع پوشش گیاهی کم نظیر منابع طبیعی شهرستان نیز یاد کرد و گفت: با توجه به مساله کم آبی که شهربابک نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور دچار آن است، برخی کشاورزان شهرستان به کاشت گیاهان دارویی و کم‌آب‌خواه مثل زعفران و گل محمدی روی آورده اند و نتیجه گرفته اند.

مهاجرت نخبگان شهربابک

وی یادآور شد: شهربابک سطح علمی خیلی خوبی در سطح استان دارد به طوری که هر سال نخبگان و استعدادهای فراوانی از این شهرستان در رشته های خوب و دانشگاه های معتبر کشور پذیرفته می شوند.

شمسی با بیان اینکه متأسفانه در شهربابک مساله مهاجرت نخبگان را از شهرستان داریم تصریح کرد: به دلیل فراهم نبودن امکانات و زیرساخت های لازم و همچنین جذب شدن به بنگاه های اقتصادی خارج از شهرستان، دانشجویان ممتاز تمایلی به بازگشت به شهرستان ندارند.

پزشکان بی رغبت

وی تصریح کرد: پزشکان خبره شهربابکی زیادی نیز در شهرهای بزرگ کشور فعالیت می کنند اما به علت جمعیت کم شهربابک و همچنین نبود امکانات به‌ندرت رغبتی برای فعالیت در این شهرستان دارند.

فرماندار شهربابک گفت: ورزش شهربابک طی چند سال گذشته به شکل حرفه ای دنبال می شود، به طوری که در رشته های فوتبال، والیبال نشسته، بدمینتون و تنیس روی میز در لیگ های سطح بالای کشور تیم داری می کنیم.

وی ریسک پذیر نبودن جوانان و سرمایه گذاران را یکی از مشکلات شهربابک دانست گفت: در شهربابک افراد سرمایه داری هستند که ترجیح می دهند پول خود را در بورس یا بانک ها سرمایه گذاری کنند به طوری که پنج، شش هزار میلیارد تومان از سرمایه های شهرستان در بورس یا بانک است و این به پیکره اقتصادی شهرستان ضربه وارد می کند.

فرماندار شهربابک گفت: از این افراد می خواهیم پول خود را از بانک ها خارج و در بخش های تولیدی و صنعتی شهرستان سرمایه گذاری کنند تا ما نیز از این اقدام حمایت کنیم.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع است.

برچسب‌ها کرمان عوارض آلایندگی دام و طيور شرکت ملی صنایع مس ایران شهربابک مجتمع مس شهربابک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان عوارض آلایندگی دام و طيور کرمان عوارض آلایندگی دام و طيور شرکت ملی صنایع مس ایران شهربابک مجتمع مس شهربابک فرماندار شهربابک خاتون آباد شرکت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی استان کرمان از آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه یک شرکت خودروسازی در بم را ببینید.

کد خبر 847260 منبع: ایرنا برچسب‌ها سيل خبر مهم استان‌ کرمان باران ايران خودرو خودرو - ایرانی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه
  • میزان خسارت بارش شدید باران و رانش در رامیان چقدر بود؟
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود
  • وقوع سیل در نطنز خسارت جانی به دنبال نداشت