Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:35:18 GMT

دی ماه تابستانی تماشاخانه‌ها با ۷۳ نمایش

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۹۶۱۹

دی ماه تابستانی تماشاخانه‌ها با ۷۳ نمایش

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، بازگشایی روزافزون سالن‌ها و تماشاخانه‌ها برای میزبانی از اجراها در سایه تسریع روند واکسیناسیون و حرکت جامعه به سمت ایمنی نسبی و امید به استمرار آن در نهایت بار دیگر منجر به استفاده ظرفیت صد در صدی تماشاخانه‌ها شد.

همزمان با پشت سرگذاشتن پاییز ۱۴۰۰ که از نخستین روز مهر ماه آن شاهد آغاز به کار مجدد تالارهای نمایشی در میزبانی از مخاطبان تئاتر بودیم بالاترین رکورد ثبت شده به اجرای ۶۱ نمایش در تماشاخانه‌های پایتخت مربوط می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ورود به نیمه دوم دی ماه آخرین زمستان قرن در کنار سرد  و سردتر شدن هوای پایتخت در نقطه مقابل با گرمای تابستانی و رکورد شکن شگفت‌آور اجرای ۷۳ نمایش در تماشاخانه‌ها در حال پیگیری است

شروع این شکل از میزبانی تماشاخانه‌ها با چاشنی رکوردشکنی آن هم در گام اول ورود به زمستان نه تنها حال و هوای تالارهای نمایشی را با شور و حال خاصی همراه کرده که نوید دهنده روزهایی پرشورتر به ویژه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نیمه بهمن ماه است. روزهایی که اوج هیجان و رقابت در حوزه هنرهای نمایشی کشور را در دو بُعد ملی و بین‌المللی شاهد هستیم.

با احتساب این رویدادها واتفاقات در نهایت ۲۹ سالن و تماشاخانه دولتی و خصوصی در پایتخت طی هفته جاری در مجموع از ۷۳ اثر نمایشی میزبانی می‌کنند.

روزهای شلوغ تئاترشهر با پنج نمایش بانوی محبوب من، لیلیت، پنگوئن‌های افسرده، احتمالات و تلمیخا

دور دوم اجرای نمایش بانوی محبوب من به نویسندگی آلن جی لرنر با کارگردانی گلاب ‌آدینه بعد از وقفه‌ای ۲۵ روزه، با مدت زمان ۱۶۵ دقیقه (با آنتراکت ۱۵ دقیقه‌ای در میانه اجرا) همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

نمایش لیلیت به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌شاهمردی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش پنگوئن‌های افسرده به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌میرعلی‌اکبری در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش احتمالات به نویسندگی و کارگردانی علی ‌شمس جدیدترین اثری است که در ‌سالن ‌چهارسو مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

و در نهایت نمایش تملیخا به نویسندگی محمدرضا ‌آزادفرد و کارگردانی بابک ‌پرهام، اولین نمایشی است که بعد از آغاز میزبانی مجدد کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر از آثار نمایشی از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

ایرانشهر با دُن کیشوت، رویای شب نیمه تابستان، خون خانه زنان و سایر بازماندگان

نمایش دُن کیشوت به نویسندگی و کارگردانی جواد ‌مولانیا بر اساس نمایشنامه دُن کیشوت نوشته میخائیل بولکاگف با ترجمه عارفه ‌قیدی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش رویای شب نیمه تابستان به نویسندگی ویلیام ‌شکسپیر و کارگردانی امین ‌زندگانی در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی  تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش خون خانه زنان به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی فرشاد یاری در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ساعت ۱۸ با مدت زمان ۶۵ دقیقه به صحنه می‌رود.

خون خانه زنان نمایشنامه‌ای است در سه پرده که بر اساس سه گانه فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه نویس اسپانیایی با بازخوانی یوسف زنده‌دل نوشته شده است

این نمایشنامه، داستان زنی بی فرزند است که در یک رختشورخانه زندگی می‌کند. انگیزه و آرزوی مادر شدن تمام ذهنش را گرفته و در نهایت دست به کاری فاجعه آمیز می‌زند که انتظار داشتن فرزند باعث می‌شود که زن با این مسئله کنار نیاید. زن در پایان شوهرش را به خاطر مقتصد بودن و اینکه علاقه ای به داشتن فرزند نداشت می‌کشد.

نمایش سایر بازماندگان به نویسندگی ساناز اسدی و کارگردانی مهرداد ‌مصطفوی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان با آخرین قطره از نیمه پر لیوان و دریازدگی

نمایش آخرین قطره از نیمه پر لیوان به نویسندگی و کارگردانی آرش ‌واحدی با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن انتظامی خانه ‌هنرمندان به صحنه می‌رود.

نمایش دریازدگی به نویسندگی عباس ‌جمالی با طراحی و کارگردانی امیرسپهر ‌تقی‌لو در ‌سالن ‌استاد ‌انتظامی خانه ‌هنرمندان به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

مهرگان با هشت نمایشِ پیش از صبحانه، شاعر، اسم، کَله پیک‌های آرژانتینی، عقب افتاده، قفس رنگارنگ، قوطی و پشت بام

نمایش پیش از صبحانه به نویسندگی یوجین ‌اونیل با ترجمه صادق چوبک و به طراحی و کارگردانی میکاییل ‌شهرستانی در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان از ساعت ۱۷:۳۰ با مدت زمان ۲۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش شاعر به نویسندگی داریو نیکودمی و با طراحی و کارگردانی میکاییل ‌شهرستانی در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان از ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۴۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش اسم به نویسندگی مشترک الکساندر دولاپتولیر و ماتیو ‌دولاپورت با ترجمه شهلا ‌حایری، طراحی میکاییل ‌شهرستانی و کارگردانی شیرین ‌فرخنده‌نژاد در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان از ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۵ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش کَله پیک‌های آرژانتینی نویسندگی حسن سالارمنش با طراحی و کارگردانی منصور آقاجانلو با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.

نمایش عقب افتاده به نویسندگی حامد مقدسی و کارگردانی وحید منافی دیگر نمایش جدیدی است که در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش قفس رنگارنگ به نویسندگی، طراحی و کارگردان حسن رئیسی نمایش جدیدی است که در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش قوطی به نویسندگی و کارگردانی ابوذر جادنگو در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پشت بام به نویسندگی بهزاد آقاجمالی و کارگردانی رضا فوادی از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.

راز بیتا و زمستان ۶۶ در تماشاخانه اهورا

نمایش راز بیتا به نویسندگی امیرحسین مفیدی و کارگردانی علی مسرور با مدت زمان ۴۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌اهورا ‌به صحنه می‌رود.

نمایش زمستان ۶۶ به نویسندگی محمد ‌یعقوبی و کارگردانی امیرعلی ‌انتظاری در تماشاخانه اهورا به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

میزبانی سپند از روغن کنجد، قتل در کاخ و قصه ظهر جمعه

نمایش روغن کنجد به نویسندگی ایمان صدیق و کارگردانی آرمان ‌شهبازی همه روزه به جز شنبه‌ها در سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند از ساعت ۲۱ به مدت زمان ۶۵ پذیرای مخاطبان خود خواهد بود.

نمایش قتل در کاخ به نویسندگی مشترک جاناتان سی‌یر، هنری شیلدز و هنری لویز با ترجمه و کارگردانی پوریا جعفرپورکاشی ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس تئاتر سپند به صحنه می‌رود.

نمایش قصه ظهر جمعه به نویسندگی سیدمحمد ‌مساوات و کارگردانی راحله ‌شمس‌آبادی ساعت ۱۸:۳۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در  سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند به صحنه می‌رود.

میزبانی مولوی از مونودرام‌های زنانه، برنده سهمی نمی‌برد و بخوابم یا روایت شب پنجره‌ای

نمایش مونودرام‌های بانو به نویسندگی یاسمین بنیادی (ریتم چهار چهارم)، محمدرضا ‌غریب‌زاده (فایقه)، مائده قهرمانی (خون بس)، ریحانه ناجی (دست‌های سرطانی، بر اساس نمایشنامه مرده ریگ اثر تهمینه محمدی) و کارگردانی یاسمین بنیادی (ریتم چهار چهارم)، پانیذ ‌اسماعیلی (فایقه)، مائده قهرمانی (خون بس)، ریحانه ناجی (دست‌های سرطانی، بر اساس نمایشنامه مرده ریگ اثر تهمینه محمدی) که به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره تئاتر بانو انتخاب شده بود همه روزه به جز شنبه‌ها در سالن کوچک تالار مولوی در ساعت ۱۹ و به مدت زمان ۵۰ دقیقه پذیرای مخاطبان آثار نمایشی است.

نمایش برنده سهمی نمی‌برد به نویسندگی مشترک کیهان پرچمی و حسام مقتدائی با کارگردانی کیهان پرچمی در سالن اصلی تالار ‌مولوی از ساعت ۲۰ با مدت زمان ۵۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش برنده سهمی نمی‌برد علاوه بر کاندیدا شدن به عنوان بهترین نمایشنامه و بهترین بازیگری مرد، مقاوم دوم بهترین طراحی صحنه را از بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی دریافت کرده است

نمایش بخوابم یا روایت شب پنجره‌ای به نویسندگی و کارگردانی پریسا ‌نوروزی از ساعت ۱۷ به مدت زمان ۴۵ دقیقه در سالن کوچک تالار ‌مولوی به صحنه می‌رود.

دیوار چهارم با تراس و اصوات سرگردان

نمایش تراس به نویسندگی ژان ‌کلود ‌کری‌یر با ترجمه اصغر ‌نوری و به کارگردانی مجید ‌اقبالی در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم از ساعت ۲۱ با مدت زمان ۷۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش اصوات سرگردان به نویسندگی زهرا برزگر و کارگردانی سعید ‌داخ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

می‌خواستم اسب باشم، کباب و گُم در عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش می‌خواستم اسب باشم به نویسندگی محمد ‌چرم‌شیر و کارگردانی عباس ‌غفاری عمارت ‌نوفل‌لوشاتو از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت زمان ۵۰ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

بنا به اعلام گروه نمایش می‌خواستم اسب باشم، دیدن این اثر نمایشی برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع است.

نمایش کباب به نویسندگی علی ‌صفری و کارگردانی رها ‌حاجی‌زینل همه روزه به جز شنبه‌ها در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو از ساعت ۱۸:۱۵ به مدت زمان ۷۵ پذیرای مخاطبان خود خواهد بود.

نمایش گُم به نویسندگی و کارگردانی یاسمین خالصی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.

نمایش گُم پیش از این به عنوان اثر برگزیده جشنواره دانشجویی افرا انتخاب شده بود

میزبانی تماشاخانه مهر از آن‌ها

نمایش آن‌ها به نویسندگی مشترک رها غفاری و کیانوش ‌ایازی با طراحی کارگردانی کیانوش ‌ایازی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه حوزه ‌هنری به صحنه می‌رود.

دستان پُر شهرازد با هفت نمایش؛ سیاهچاله، مرده‌شور، بَک تو بِلَک، جسدهای پُستی، مانستر، شترمرغ و سگ‌های انباری

نمایش سیاهچاله به نویسندگی و کارگردانی لادن ‌قناد در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش مرده شور به نویسندگی مهرداد ‌رایانی‌مخصوص و کارگردانی جواد رازقندی در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش بک تو بلک به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد ‌افشاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها  در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در سالن گلایل پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

نمایش جسدهای پُستی به نویسندگی داریو ‌فو با ترجمه جمشید ‌کاویانی و کارگردانی محمد ‌محب‌الهی در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش مانستر به نویسندگی مشترک کوروش ‌شاهونه و حمیدرضا ‌اسدزاده با کارگردانی کوروش ‌شاهونه دیگر اثر نمایشی پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد است که در سالن صنوبر این تماشاخانه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ با مدت زمان ۶۵ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش شترمرغ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمد ‌لهراسبی ساعت ۲۰:۱۵ با مدت زمان ۷۵ دقیقه در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

نمایش سگ‌های انباری به نویسندگی کوینتین ‌تارانتینو و دراماتورژی و کارگردانی مهدی ‌اشرافی در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

تماشاخانه ملک میزبان همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری، دیپلمات و صفحه بی پایان

نمایش همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری به نویسندگی محمد ‌چرم‌شیر با طراحی و کارگردانی رضا ‌بهرامی در تماشاخانه ‌ملک به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش دیپلمات به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمد ‌رفیعی به مدت زمان ۶۵ دقیقه از ساعت ۱۹ در تماشاخانه ‌ملک میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش دیپلمات که به عنوان اثر برگزیده بیست‌وششمین جشنواره تئاتر استان تهران در سال جاری (۱۴۰۰) برای اجرای عمومی معرفی شده، جوایز برتر بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری مرد و بازیگری زن این رویداد را از آن خود کرد و در دو بخش کارگردانی و طراحی صحنه تقدیر شد

نمایش صفحه بی پایان به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا کشتکار در تماشاخانه ‌ملک به مدت زمان ۶۵ دقیقه از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

دو در یک یا اعترافات ذهنی محبوس در فضایی دو در یک و کشیدگی عضلات زمان در تماشاخانه شانو

نمایش دو در یک یا اعترافات ذهنی محبوس در فضایی دو در یک به نویسندگی کارگردانی سجاد ‌حسین‌پور از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۵۰ دقیقه در تماشاخانه شانو به صحنه می‌رود.

نمایش کشیدگی عضلات زمان به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ‌شیخی در تماشاخانه ‌شانو به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

تالار حافظ با چیزی شبیه زندگی و اکوئوس

نمایش چیزی شبیه زندگی به نویسندگی زنده‌نام حسین پناهی و کارگردانی کارگردانی علیرضا ‌مهران از ساعت ۲۰ به مدت زمان ۷۵ دقیقه در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

نمایش اِکوئوس به دراماتورژی پیروز ‌محمدی و کارگردانی محمدرضا ‌بصیری در تالار حافظ به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

بر پا شدن عمارت قجری در تماشاخانه سنگلج

نمایش عمارت قجری به نویسندگی نیاز اسماعیل‌پور و کارگردانی مریم ‌باقری در تماشاخانه سنگلج  به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش عمارت قجری پنجشنبه و جمعه‌های هر هفته در دو سانس ۱۷ و ۱۹ اجرا خواهد داشت.

آغوش باز در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری برای کودکان با شب دوست داشتنی، نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت و لاکپشت و خرگوش

نمایش شب دوست داشتنی به نویسندگی و کارگردانی سیدحسین فدایی‌حسین در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ ویژه مخاطبان خردسال اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسین فدایی‌حسین آمده است: شب است اما دختربچه خیال خوابیدن ندارد چون از شب خوشش نمی‌آید. او عناصر شب (ماه و ستاره‌ها) را از روی پرده‌ اتاقش برمی‌دارد و توی صندوقچه پنهان می‌کند. فرشته‌ شب در حالیکه دنبال ماه و ستاره‌های آسمان می‌گردد با دختربچه روبرو می‌شود اما او از فرشته شب می‌ترسد. چیزی نمی‌گذرد که آن دو با هم دوست می‌شوند و سعی می‌کنند با کمک هم عناصر شب را روی پرده‌ اتاق نصب کنند.

نمایش نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت نیز دیگر اثر تئاتری است که ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نویسندگی مجید بوربور با طراحی و کارگردانی حسین ‌چراغی میزبان کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به تئاتر خواهد بود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی که محورهایی چون وفاداری به عشق و وفای به عهد از جمله مفاهیم آموزشی مد نظرش برای انتقال به گروه سنی مخاطبان هدفش است آمده: این تئاتر داستان نوازنده فقیری را روایت می‌کند که عاشق رود کوچک شهر است. نوازنده هر شب برای رود کوچکش ساز می‌زند تا اینکه در یکی از این شب‌ها او با پادشاه دریا روبرو شده و این سرآغاز تغییر در زندگی نوازنده است...

نمایش نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت با تکنیک تئاتر کاغذی و تئاتر با کاغذ اجرا می‌شود و برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب است

همچنین نمایش محیطی لاک‌پشت و خرگوش به نویسندگی منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس حوزه کودک و نوجوان و کارگردانی سعید صادقی، دیگر اثر نمایشی است که همه روزه ساعت ۱۵:۳۰ در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود و مخاطبان می‌توانند این نمایش محیطی را به صورت رایگان تماشا کنند.

نمایش محیطی لاک‌پشت و خرگوش با نگاهی به داستانی به همین نام روایت کننده این داستان است: خرگوش پس از شکست در مسابقه با لاکپشت، مسابقه را به دور دوم می‌کشاند و با تیزهوشی برنده می‌شود اما این اتفاق منجر به قهر او با لاکپشت شده اما با میانجی‌گری بازیگر نمایش، مسابقه سوم برگزار می‌شود و اتفاق‌های تازه‌ای رخ می‌دهد.

اختلال تالار محراب

نمایش اختلال به نویسندگی مسعود ‌طیبی و کارگردانی بابک محمودزاده همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه در سالن استاد جمیله شیخی تالار ‌محراب به صحنه می‌رود.

هدیه سحرآمیز تالار هنر

همزمان با پایان یافتن کار بازسازی، نوسازی و به‌سازی تالار هنر نمایش هدیه سحرآمیز نوشته حمزه اقبالی و به کارگردانی مهدی خجستگی آغازگر اجراهای تالار هنر به عنوان تنها سالن اختصاصی تئاتر کودک ونوجوان است. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ با مدت زمان ۴۵ دقیقه میزبان مخاطبان است.

میزبانی تماشاخانه هیلاج از سه اثر «ص.عه»، همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری و شام خداحافظی

نمایش ص.عه به نویسندگی مشترک امیرعلی ‌ابراهیمی و هانیه ‌بهاری با کارگردانی امیرعلی ‌ابراهیمی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ‌هیلاج ‌به صحنه می‌رود.

نمایش ص.عه به صورت بسیار موشکافانه و تخصصی توسط مشاور روان شناسی گروه تولید تئاتر مربع، معیار سنجی و اصلاح شده اما واقع‌گرایانه نیست. تجسمات یک ذهن روان پریش را می‌بینید اما اکسپرسیو نیست. بسیار کمیک, پر از شوخی (مشخصا دارای استندآپ کمدی و صحنه‌های کمدی اسلپ استیک است) اما کمدی نیست. در آن موضوع قتل با جزئیات بررسی شده و لحظات دلهره آور دارد اما ترسناک نیست. بسیار منسجم و نامنظم است. تعیین اینکه این اثر چیست با تو. ما، یعنی گروه تولید تئاتر مربع، در توضیح این اثر فقط می‌توانیم بگوییم (تا سقف توانایی ممکن ما) «ص.عه» تئاتری خوش کیفیت است

نمایش همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری به نویسندگی محمد ‌چرمشیر و کارگردانی حسن طبیب‌زاده نمایش جدیدی است که در تماشاخانه ‌هیلاج به مدت زمان ۴۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش شام خداحافظی به نویسندگی مشترک متیو دولاپورت، الکساندر دولا پتولیر با ترجمه ساناز ‌فلاح‌فرد و دراماتورژی و کارگردانی داریوش ‌شهبازی در تماشاخانه ‌هیلاج به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

هزار و یک مکر، اسرار کوهپایه و پیوند خونی در خانه ‌هنر ‌آبان

نمایش هزار و یک مکر نویسندگی شهناز ‌روستایی و کارگردانی محمد علایی در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش اسرار کوهپایه به نویسندگی و کارگردانی فرشید ‌قلی‌پور در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش پیوند خونی به نویسندگی آثول ‌فوگارد و طراحی و کارگردانی اشکان ‌صادقی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به صحنه می‌رود.

آشغالی‌ها و این مکان مجهز به دوربین مدار بسته می‌باشد در خانه نمایش دا

نمایش آشغالی‌ها به نویسندگی و کارگردانی محسن غلام‌نژاد در خانه ‌نمایش ‌دا به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش این مکان مجهز به دوربین مدار بسته می‌باشد به نویسندگی شهرام سلطانی و کارگردانی شایان ‌تارخ در خانه ‌نمایش ‌دا به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۴۵ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

پرفورمنس مَرَظ، برسد به دست سیندرلا، تسهیلات و «بتاز، ف»

نمایش پرفورمنس مَرَظ با طراحی و کارگردانی شاهین ولی‌زاده در پشت بام عمارت روبرو به مدت زمان ۱۵ دقیقه در سه سانس ۱۸:۳۰، ۱۸:۴۵ و ۱۹:۰۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در توضیح این گروه نمایشی آمده هر ۱۵ دقیقه تنها یک نفر مخاطب این اثر نمایش خواهد بود و تماشای این اجرا برای کسانی که بیماری قلبی دارند ممنوع است

نمایش برسد به دست سیندرلا به نویسندگی صالح ‌علوی‌زاده و کارگردانی آرمین ‌صیاد دیگر نمایش جدیدی است که در عمارت روبرو به مدت زمان ۴۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش تسهیلات به نویسندگی و کارگردانی فروزان قاسمی در عمارت روبرو به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش بتاز، ف! به نویسندگی و کارگردانی مجتبی راوش در عمارت روبرو به مدت زمان ۳۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان آثار نمایشی است.

آزادی تازه تماشاخانه سیمرغ

نمایش آزادی تازه به نویسندگی استانیسلاو ویتکیه‌ویچ، ترجمه علی شمس با کارگردانی سعید نصیری در تماشاخانه ‌سیمرغ به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

برپایی کافه پولشری الهام پاوه‌نژاد در کافه ‌گالری ‌باروک  

نمایش کافه پولشری به نویسندگی آلن وتز با ترجمه اصغر ‌نوری و دراماتورژی و کارگردانی الهام ‌پاوه‌نژاد با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در کافه ‌گالری ‌باروک ‌به صحنه می‌رود

داستان خرس‌های پاندا و نمایش اسپانیایی در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

نمایش داستان خرس‌های پاندا به نویسندگی ماتیی ‌ویسنی‌یک با ترجمه هانیه رجبی، دراماتورژی مشترک مهتا ‌احمدی و حسین مطیع امیری به کارگردانی مهتا ‌احمدی در تماشاخانه ‌استاد ‌جمشید ‌مشایخی به مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

داستان خرس های پاندا نوشته ماتئی ویسنیک روایت گر زندگی مردی است که در آستانه تحول بزرگی در زندگی قرار دارد و به واسطه اتفاقات غیر منتظره ای که رخ خواهد داد آماده این تحول عمیق و شگرف خواهد شد

نمایش نمایش اسپانیایی یا از تپش افتاده به نویسندگی یاسمینا ‌رضا با ترجمه مشترک زهرا قربان‌خانلو و غلامحسین ‌دولت‌آبادی و کارگردانی شاهین ‌چگینی در تماشاخانه ‌استاد ‌جمشید ‌مشایخی از ساعت ۱۸ با مدت زمان ۹۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

میزبانی تماشاخانه سرو از لوطی مصطفی

نمایش لوطی مصطفی به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی ارکان از ساعت ۲۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تماشاخانه ‌سرو به صحنه می‌رود.

هجوم سپاهیان آتش به پردیس تئاتر تهران

موسیقی‌نمایش سپاهیان آتش به نویسندگی سیدمرتضی گلپایگانی و کارگردانی مسعود اسماعیلی در پردیس تئاتر تهران به مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

تالار سوره حوزه هنری متبرک به نام حضرت فاطمه(س)

نمایش فاطمه برداشتی از زندگی حضرت فاطمه(س) به نویسندگی و کارگردانی مریم ‌شعبانی در تالار سوره حوزه ‌هنری به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: دختری به نام فاطمه از آسمان به زمین می‌آید تا زمین را از تاریکی‌ها نجات بخشد. لوسیفر برای سد کردن راه او لشکرکشی می‌کند و فاطمه در این مسیر با اتفاقاتی روبرو می‌شود

کشف حجاب رضاخانی در «مرثیه غیرت» به میزبانی فرهنگسرای خاوران

نمایش مرثیه غیرت کاری گروهی از گروه فرهنگی هنری نینوا که تمام عوامل آن از نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی همگی از دل بچه‌های مسجد بیرون آمده است به تهیه‌کنندگی سعید محمدی به مناسبت ایام فاطیمه و روز ۱۷ دی ماه به عنوان سالروز کشف حجاب رضاخانی همه روزه ساعت ۱۹ در سالن شهید مطهری فرهنگسرای خاوران به استقبال مخاطبان می‌رود.

محمدی درباره دلیل اجرای مجدد نمایش مرثیه غیرت که پیش از این اجراهای متعدد و موفقی را در مساجد و دیگر سالن‌های تئاتری پایتخت پشت سر گذاشته است گفته: معتقدم تا امروز کمتر کار فرهنگی موثری درباره حجاب انجام شده است. از همین رو تصمیم به اجرای مجدد این نمایش که اثری با موضوع حجاب و عفاف گرفتیم.

نمایش مرثیه غیرت؛ در بازه زمانی ایام کشف حجاب رضاخانی رخ می‌دهد و داستان چند جوان لوطی‌منش تهرانی است که دستور کشف حجاب از سوی شهربانی به آنها داده می‌شود اما در این مسیر این جوانان با خوش غیرتی که از خود نشان می‌دهند در مسیر هدایت قرار می‌گیرند. همچنین از دل این داستان فلاش‌بکی به اعماق تاریخ می‌زنیم و ماجرای شمعون یهودی و مسلمان شدن ۸۰ نفر از یهودیان توسط نور چادر حضرت زهرا (س) به نمایش گذاشته می‌شود

برچسب‌ها تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان تماشاخانه ایرانشهر تماشاخانه سپند تئاتر حوزه هنری تماشاخانه سرو تماشاخانه استاد مشایخی تئاتر شهر خانه هنرمندان ایران تماشاخانه دیوار چهارم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان تماشاخانه ایرانشهر تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان تماشاخانه ایرانشهر تماشاخانه سپند تئاتر حوزه هنری تماشاخانه سرو تماشاخانه استاد مشایخی تئاتر شهر خانه هنرمندان ایران تماشاخانه دیوار چهارم نویسندگی و کارگردانی محمد همه چیز می گذرد تو نمی گذری دراماتورژی و کارگردانی نمایش جدیدی طراحی و کارگردانی سالن شماره ۲ خانه دقیقه به صحنه می رود سالن شماره ۱ خانه تماشاخانه ایرانشهر میزبانی تماشاخانه کودکان و نوجوانان نویسندگی مشترک کانون پرورش فکری نویسندگی محمد دقیقه از ساعت ۲۰ دقیقه از ساعت ۱۷ دقیقه از ساعت ۲۱ مجموعه تئاترشهر اثر نمایشی کارگردانی علی ۳۰ به مدت زمان م به نویسندگی سالن صنوبر اثر نمایش دقیقه در سالن تماشاخانه ها ساعت ۲۰ ۳۰ ساعت ۱۷ ۳۰ مدت زمان مجموعه تئاتر نوفل لوشاتو مرثیه غیرت ساعت ۱۹ ساعت ۱۸ ۳۰ کشف حجاب دو در یک بر اساس نمایش ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • درام و فانتزی ژانر فیلم‌های هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • ماجرای پاکت قهوه‌ای پول چیست؟/ دارودسته باعث پیشرفت آدم‌ها است!
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت