ضرورت مطالبه گری از نهادهای نظارتی و حاکمیتی در زمینه مد و لباس
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۰۳۷۰
به گزارش خبرنگار مهر، سجاد ستوده صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه لباس، نماد اصلی سبک زندگی است، اظهار کرد: برای تعریف سبک زندگی اولین مصداق و گزارهای که معرفی کننده سبک زندگی افراد است مدل پوشش بوده یعنی ما با پوشش خود به دیگران اعلام میکنیم که سبک زندگی ما چیست.
مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه زمانی تصور میشود که برای حفظ هویت بومی و محلی خود باید همان پوشش ۱۰۰ سال گذشته را عیناً در لباسهای امروزی ارائه کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع لباس موضوع روزمره زندگی است این ویژگی باید در طراحی لباسها مبتنی بر نمادهای بومی مورد توجه قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در طراحی لباس باید المانها و نمادهایی مورد توجه قرار گیرند که با زندگی روزمره مردم همخوانی داشته باشد، اضافه کرد: هویت بومی و ملی در طراحی لباس باید بازتعریف شود.
ستوده با اشاره به اینکه امروزه نیازمند بازتعریف مفاهیمی همچون هویت ملی و نمادهای بومی به خصوص در انگارههای زندگی امروزی هستیم، گفت: تکرار مدلهای دهههای گذشته لباس امروز از سوی جوانان استقبال نمیشود و باید مدلهای امروز مبتنی با المانهای بومی و محلی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به ارزشها و علایق نسل جدید به ویزه در عرضه محصولات فرهنگی و محصولات مرتبط با زندگی روزمره، افزود: مخاطب شناسی و توجه به ذائقه جوانان و نوجوانان از مهمترین اصول در طراحی، تولید و عرضه محصولات زندگی در حوزههای مختلف است که توجه به ظرایف و ریزهکاریهای آن موجب فراگیری یک سبک، طرح و مدل در حوزه سبک زندگی میشود.
این فعال فرهنگی به پیچیدگیهای انسان عصر جدید و نیز چند بعدی بودن موضوع سبک زندگی اشاره و بیان کرد: لباس به عنوان نماد بارز و اصلی هویت و سبک زندگی است لذا باید با نگاه علمی و زیباییشناسانه و روانشناختی به آن نگریست و ابعاد گوناگون آن، چه در طراحی مد، چه در تنوع و همخوانی رنگ و حتی در مواد اولیه تولیدی را مورد توجه قرار داد.
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با معرفی یک نمونه موفق از به کارگیری هویت بومی و محلی در طراحی لباس در این استان، گفت: صنعت بومی چادر شب بافی در شرق استان است و در صورت ارائه مدلهای قدیمی این صنعت به جوانان با وجود جذاب و رنگی بودن مورد استقبال جوانان قرار نمیگیرد اما یک مجموعه تولیدی جوان، همان چادر شب را با طراحی امروزی و مبتنی بر ذائقه شناسی جوان و مخاطب امروزی ارائه کرده که نه تنها در میان جوانان و مخاطبین ایرانی مورد استقبال قرار گرفته که این مجموعه توانسته است محصولاتش را به برخی از کشورهای دیگر نیز صادر کند.
ستوده با اشاره به اهمیت جایگاه رسانهها در کمک به ساماندهی وضعیت طراحی مد و لباس در کشور، اضافه کرد: متأسفانه در موضوع لباس رسانهها گاهی اشتباه میکنند و سمت و سوی مطالبهگری خود در موضوع ساماندهی مد و لباس را به سمت مردم میگیرند در صورتی که رسانه و به ویژه رسانه ملی باید نقطه مطالبه را به سمت نهادهای نظارتی و حاکمیتی قرار داده و از این نهادها برای کوتاهی و کمکاری در این عرصه سوال کنند.
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان افزود: اگر به جای مطالبهگری از مردم از نهادهای حکومتی و نظارتی و تولیدکنندگان مطالبه کنیم موضوع طراحی، تولید و حتی عرضه لباس در کشور ساماندهی میشود.
کد خبر 5394485منبع: مهر
کلیدواژه: طراحی لباس سجاد ستوده مطالبه گری استان گیلان قاسم سلیمانی دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی بوشهر ویروس کرونا عکس استانها سیلاب خطبه های نماز جمعه شهید سلیمانی شهید گمنام ایام فاطمیه تشییع شهدا خسارات سیلاب کرمانشاه شهید طراحی لباس سبک زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار جماران، آیتالله سید ضیاء مرتضوی در جمع فارغ التحصیلان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص اینکه «آیا حفظ نظام اوجب واجبات است؟» گفت: وقتی که از عنوان «حفظ نظام» سؤال میشود، اولین پرسش این است که مقصود از «نظام» چیست؟ آیا منظور نظام عام اجتماعی است یا برخی خرده نظامها مثل نظام سیاسی، اجتماعی، امنیت یا بهداشت که در جامعه وجود دارد؟ آنچه از گذشته در فقه ما یا برخی علوم اسلامی مطرح بوده، نظام عام اجتماعی است؛ که البته با تعبیرهای مختلفی از آن نام برده میشود. اما در ادبیات سیاسی سالهای اخیر، آنچه با این عنوان به ذهن متبادر میشود، این عنوان عام نظام اجتماعی نیست بلکه نظام خاص سیاسی و اشاره مستقیم به حکومت هست.
استاد حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه گاهی در اظهارنظرها بین این دو عنوان خلط میشود که نوعا هم بی توجه و از سر قصور است؛ ممکن است کسانی هم با توجه جای همدیگر به کار ببرند و مثلا آنچه در فقه برای نظام عام اجتماعی آمده را در برخی اهداف نظام سیاسی استفاده کنند. حفظ نظام در معنای عام اجتماعی یک اصل و قاعده عقلی است که در مسائل مختلف علوم مورد توجه هست. اما حفظ نظام سیاسی هر اندازه هم مهم باشد، یک خرده نظام است که در راستای حفظ نظام عام اجتماعی کارآیی دارد.
وی اظهار داشت: بنده پژوهشی را از نیمه سال 96 شروع کردم و عنوانش «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» است. پنج سال طول کشید و این کار یکی دو سال پیش تمام شده و زیر چاپ است. گاهی جلساتی هم در قم و غیر قم داشتهام که برخی ابعاد این موضوع را مطرح کردهام. آن چیزی که اینجا میخواهم مطرح کنم همین است که «آیا حفظ نظام اوجب واجبات هست یا نیست؟» هدفم از طرح بحث در اینجا یکی توضیح نظر امام خمینی(س) و دوم نقد برخی تعابیر است.
آیتالله مرتضوی تأکید کرد: حفظ نظام به عنوان قاعده و اصل در علوم چند دین محل توجه و استناد بوده؛ مخصوصا در فقه که موضوع بحث ما است. فلاسفه اسلامی و متکلمین در استدلال بر ضرورت نبوت و تشریع و نیز تأکید بر ضرورت وجود امام، رئیس صالح یا معصوم به ضرورت حفظ نظام استدلال کردهاند. چنانچه خواجه نصیر طوسی در شرح سخنی از ابن سینا به تفصیل درباره ضرورت عقلی نبوت، تشریع و وجود پاداش و کیفر بر مبنای نیاز انسان به زندگی اجتماعی و برخورداری از نظام اجتماعی سخن گفته است. یا جناب سید مرتضی علم الهدی پرهیز از اختلال نظام را مبنای ضرورت وجود امام در هر زمان شمرده است. مصادیق را برخی اشکال میکنند اما جایی ندیدهام که کسی بگوید حفظ نظام لازم نیست.
وی با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: خواجه طوسی در اخلاق ناصری جامعه بشری را نیازمند تمایزات بشری شمرده و حتی در استدلال به ضرورت معاد هم به این قاعده استناد کرده است. موارد مختلفی در اصول فقه هم آمده که موضوع حفظ نظام به عنوان یک منبع و مستند مورد توجه قرار گرفته است. مثلا چرا ظواهر گفته انسانها حجت است؟ یکی از استدلالها این است که میگویند اگر غیر از این باشد، نظام اجتماعی به هم میریزد و اصلا سخن گفتن دشوار میشود و نظام مبادلات و تجارت پا نمیگیرد. حتی اخباریون میگویند نظام اجتماعی را نمیشود با شبهات اداره کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: فقها از گذشته تا کنون نه تنها در ابواب و مسائل مختلفی از فقه به ضرورت حفظ نظام عام و کلان اجتماعی و حرمت اختلال در آن به عنوان قاعده عامی که مورد قبول همه است، نگاه کردهاند و نوعا در تعیین وظایف شرعی و تکالیف دینی مردم به آن استناد کردهاند، بلکه بر همین اساس برآوردن و انجام کلیه نیازهای اجتماعی را فتوای به وجوب میدهند و نیازهای اجتماعی ذیل عنوان «واجب کفایی» مطرح میشود و تمام اینها را «واجبات نظامیه» میگویند؛ یعنی واجباتی که مربوط به حفظ نظام کلان اجتماعی است و چرخ جامعه بر آن اساس میچرخد.
وی یادآور شد: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.