Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: ادبیات پس از جنگ، ادبیاتی هوشمندانه و خردمندانه‌تر است.

دکتر محمدرضا روزبه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس،  اظهار کرد: یک گرایش مهم و برجسته در شعر دهه ۶۰ و ۷۰ که با اوج و فرودهای بسیار، شعرهای اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی به علت هیجان‌زدگی، شعارزدگی رود فراموش شدند چون جنبه تهییج عواطف و تهییجی تبلیغی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سال‌های میانی جنگ، شعر با شور بیشتری همراه شد و کارهای نسبتا ماندگاری به وجود آمد که بازتاب تلاطم‌های تاریخی و اجتماعی ما بود به ویژه در کوران جنگ؛ اما آنچه که بیشتر مورد توجه است، ادبیات پس از جنگ بوده که با نوعی نگاه عمیق و متعامل می‌پردازد به میراث دوره جنگ و فارغ از آن شور و هیجان‌های اولیه می‌کوشد نگاهی فراگیر، عمیق و ریشه‌ای به پدیدیده جنگ، تاریخ، جامعه و روحیات آن روزگار داشته باشد.

ادبیات پس از جنگ، ادبیاتی هوشمندانه و خردمندانه‌تر است

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: ادبیات پس از جنگ، ادبیاتی هوشمندانه و خردمندانه‌تر است، بیان کرد: در عین حال که مایه‌هایی از درد عواطف آن روزگاران را دارد و می‌کوشد حتی میراث‌دار زخم‌ها، دردها و خاطرات قومی باشد.

روزبه در ادامه با بیان اینکه شعر و ادبیات لرستان هم جایگاه خود را دارد اما متاسفانه محصور مانده در چهارچوب زادلو و صدایی بوده که چندان فراگیر  نشده است، بیان کرد: دلایل مختلف تاریخی، اجتماعی و ... در آن دخیل بودند و یک عامل دیگر اینکه تشکل‌های منسجم هنری نبوده و وحدت و  همدلی بین شاعران و هنرمندان این استان چندان قوی و گیرا نبوده است.

وی افزود: مدیریت‌های هنری در این دیار چندان کارآمد، خلاق و کاردان نبودند که بتوانند به فعالیت‌های هنری لرستان سمت و سو بدهند.

لرستان از حیث فرهنگ  و ادبیات یکی از اقلیم‌های غنی است

این نویسنده و منتقد شعر ادب فارسی اظهار کرد: لرستان از حیث فرهنگ  و ادبیات یکی از اقلیم‌های غنی است اما اقلیمی که صدای آن غالبا نشنیده مانده است.

روزبه گفت: شاعران لرستان یا گرایش داشتند به نوگرایی یا جذب جریان‌های آوانگارد ادبی پایتخت مدار شدند و این نوعی تناقض درونی در ساخت صورت ادبیات این دوران به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: شاعران و هنرمندانی موفق‌تر هستند که بتوانند مایه‌های ادبیات آوانگارد سراسری را با مایه‌های اصیل بومی پیوند دهند و یک سنتز برتر و تازه‌تر ارائه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: آنهایی که توانستند پیوندی بین میراث و مولفه‌های بومی و ادبیات مسلط ملی برقرار کنند آنها  موفق‌ترین هنرمندان لرستان هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دفاع مقدس محمدرضا روزبه جنگ تحميلي لرستان انقلاب روز شعر و ادب فارسی دفاع مقدس دانشگاه لرستان جنگ تحمیلی ایسنا ادبیات پس از جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است

ایسنا/لرستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بر لزوم ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در استان تاکید و اظهار کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هم هستند و باید برای محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد، استثنا قائل شویم.

فرهاد ناصری‌نیا امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در آیین تجلیل از نخبگان جامعه کارگر و تولید استان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و حساسیت جنگ اقتصادی برای مسؤولان حوزه اقتصاد و کارگران روشن است. 

وی ادامه داد: در همه مولفه‌های اقتصادی که منجر به توسعه می‌شوند، اگر استان‌های زاگرس‌نشین مانند لرستان متفاوت دیده نشوند، اتفاق‌های برجسته‌ای در حوزه اشتغال نخواهد افتاد.

او با بیان اینکه تا وقتی معافیت مالیاتی، اعتبارات تبصره‌ای، نرخ دستمزد و مشوق‌های کارگری به استان تعلق نگیرد، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت، افزود: کارگاه‌های زودبازده و کوچک در پایداری اشتغال موثرند، اما باید چند موضوع را در نظر داشت و آن اینکه بازار فروش را برای تولیدکنندگان این کارگاه‌ها مهیا و دست واسطه‌گران را در فرآیند فروش کوتاه کنیم.

وی تاکید کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دعوت استاندار لرستان از رسانه‌ها برای مشارکت در سرمایه‌گذاری
  • اولتیماتوم استاندار لرستان برای مصوبات سفر رئیس‌ جمهور
  • رسالت معلمی دفاع از حق است
  • پایداری نظام به تقویت و در صحنه‌ بودن نیروی انسانی است
  • ثبت یکم خرداد در تقویم به نام «روز لرستان»
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است