Web Analytics Made Easy - Statcounter

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بار دیگر از «جریان صدر» دعوت کرد که برای ائتلاف و تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس با این چارچوب ائتلاف کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دیروز جمعه عراق شاهد نشست‌ها و دیدارهایی بین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی این کشور با یکدیگر به منظور دست یابی به توافق بر سر تشکیل کابینه و دولت جدید بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه یا «بیت شیعی» که شامل همه نیروهای سیاسی شیعی به جز جریان صدر می‌شود، شب گذشته بعد از نشست این نیروها در منزل «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق بیانیه‌ای رسمی صادر کرد که در آن آمده است، در نشست دیروز جمعه اعضای این چارچوب موضوع فراکسیون اکثریت و آنچه در جلسه اول مجلس خواهد گذشت بررسی شد.

نشست «چارچوب هماهنگی» عراق در منزل نوری المالکی برای توافق نهایی

این بیانیه که جمعه شب (7 ژانویه) منتشر شده، تأکید شده است که اعضای چارچوب هماهنگی بر ضرورت پایبندی به چارچوب‌های قانونی تأکید کرده و از همه نمایندگان «بزرگ‌ترین طیف اجتماعی»، که منظور از آن شیعیان است، «به خصوص برادران تشکل صدری» دعوت شده که با یکدیگر فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند.

در این بیانیه تأکید شده که این دعوت به منظور حفظ این حق  منصوص در قانون اساسی  و ثبات در روند سیاسی کشور است و از همه کسانی که از تفاهمات حمایت کرده و به سمت بحران نرفته‌اند قدردانی شده است.

دیدار عامری با احزاب کُرد عراق

از سوی دیگر «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، در دیدار با هیئت مذاکره‌کننده احزاب کُرد گفت که چارچوب هماهنگی معتقد است که چندپاره شدن کرسی‌های شیعیان به نفع کسی نیست.

در بیانیه رسمی ائتلاف فتح آمده که العامری در این دیدار تأکید کرد که همان‌طور که اهل سنت و کُردها با یکدیگر به توافق رسیدند و زیر چتر واحدی رفتند شیعیان هم باید همین کار را بکنند.

العامری افزوده که هر کاری لازم بوده برای رسیدن به توافق میان همه نیروهای سیاسی شیعی انجام داده و با جدیت برای رسیدن به این تفاهمات تلاش می‌کند «چون کشور در برابر چالش‌های بزرگی است».

رئیس ائتلاف فتح از احزاب کُرد بابت حمایت از تفاهمات درونی شیعیان و خودداری از نزدیک شدن به یک گروه در برابر گروه دیگر قدردانی کرده است.

این بیانیه افزوده که مذاکره‌کنندگان کرد نیز تأکید کرده‌اند که از آغاز موضعشان درباره حفظ فاصله برابر همه نیروهای سیاسی شیعه را اعلام کرده‌اند و خود را متحد هر دو گروه شیعی می‌دانند.

آنان افزوده‌اند که مسائلشان به موضوعات مورد اختلاف میان بغداد و اربیل مربوط می‌شود و برای پیگیری این مسائل به دوستی با هر دو طرف نیاز دارند و همیشه می‌کوشند که در جبهه حل مسائل و نه ایجاد مسائل باشند.

به گزارش «میدل ایست نیوز»، تشکل های سیاسی کرد همچنین تأکید کرده‌اند که تندروی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه با گفت‌وگو و مذاکره مسائل حل می‌شود و کردها نیز به تلاش برای حفظ یکپارچگی تشکل‌های سیاسی شیعی ادامه می‌دهند.

ساز مخالف الصدر

این در حالی است که ساعاتی پیش از این بیانیه ها، «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق در بیانیه‌ای پر از اشاره و تلویح تأکید کرد که اراده ملت آزاد فراتر از فشارهای غربی و شرقی است و افزود که اراده ملت «دولت اکثریت ملی» است و هیچ فشار خارجی ما را از این راه باز نمی‌دارد.

او افزود: « هر تهدیدی بر "تصمیم" و "عزم" ما و پیشرفتمان "تقدم" به سمت حکومت "دموکرات" عراقی اصیل و آزاد و پاکدست می‌افزاید.»

صدر در این فراز به روشنی به دو ائتلاف اصلی اهل سنت، ائتلاف‌های عزم و تقدم، که دیروز یکپارچگی خود را اعلام کردند، و حزب دموکرات کردستان و ائتلاف تصمیم اشاره کرده است.

ائتلاف‌های یادشده (صدر، کردها، سنی‌ها و تصمیم) در مجموع 187 کرسی دارند که بیش از یک سوم آراء (165) بوده و می‌توانند، ریاست پارلمان و نخست وزیر را تعیین کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مقتدی صدر اخبار عراق مقتدی صدر اخبار عراق فراکسیون اکثریت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است

ایسنا/کرمان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به عملکرد این نهاد در زمینه‌های مختلف، گفت: این حجم عظیم از کار، یک جریان سازی فرهنگی است و در دوره جدید شورا ورود به برخی عرصه‌ها شتاب گرفته گرچه که این همه، کار شورا به تنهایی نیست.

حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور شامگاه پنجم اردیبهشت ماه در نشست خبری با رسانه‌های کرمان با اشاره به ماموریت‌های مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: برگزاری مراسم از جمله این ماموریت‌هاست که یکی از مراسم پیش رو بزرگداشت دهه کرامت است. 

وی افزود: این مراسم با همکاری آستان‌های مقدس داخل کشور و استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله کانون‌های مساجد در ایران و در خارج از کشور هم برگزار می‌شود. 

موسی پور هماهنگی برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان و دهه امامت و ولایت را از دیگر برنامه‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گفت: به صحنه آوردن مردم و ایجاد زمینه برای ابراز احساسات و نظرات آنان در مسائل بین المللی و دفاع از مردم مظلوم هم جزء ماموریت‌های شورا است‌.

رئیس ورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه فضای کشور همواره در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه و انعکاس دیدگاه‌ها و عواطف مردم بوده، گفت: از همان روز اول طوفان الاقصی اولین کشوری بودیم که برای جشن سراسری و مراسم شکرگزاری فراخوان دادیم و علاوه بر این چند راهپیمایی سراسری برگزار و جمعه‌های خشم هم هر هفته در تعدادی از استان‌ها برای شعله‌ور ماندن این خشم برنامه‌ریزی شد.

وی برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در مواجهه با هتک حرمت مقدسات توسط دشمنان اسلام را از دیگر اقدامات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نام برد و افزود: در مجموع این حجم عظیم از کار یک جریان سازی فرهنگی است و در دوره جدید شورا ورود به برخی عرصه‌ها شتاب گرفته گرچه که این همه، کار شورا به تنهایی نیست زیرا مجموع نیروهای ما در کشور ۲۵۰ نفر بیشتر نیست و هنر شورا این است ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی و تشکل‌های مردم نهاد را پای کار بیاورد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است