Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنش‌های روزافزون میان نیروها و احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس در لبنان نگرانی زیادی میان محافل سنی در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور به وجود آورده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ماه‌هاست که پرسش‌های زیادی درباره واقعیت شرایط اهل سنت لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه اینکه اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان که به نوعی رهبر اهل سنت در این کشور به شمار می‌رود، قصد مشارکت در انتخابات را ندارد. با وجود اینکه هنوز موضع نهایی سعد حریری برای مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان مشخص نیست اما اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که عربستان سعودی قصد حمایت از حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» را در این انتخابات دارد.

به گزارش النشره، در بحبوحه بلاتکلیفی شخصیت‌های وابسته به مولفه اهل سنت لبنان برای مشارکت در انتخابات پارلمانی به ویژه شخصیت‌های وابسته به جریان المستقبل و سعد حریری، روز گذشته «احمد حریری» دبیرکل جریان المستقبل در سایه اطلاعاتی که درباره تلاش‌های موجود برای ایجاد ائتلافی میان حزب نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقی‌خواه در انتخابات منتشر شده، هجمه تندی علیه سمیر جعجع انجام داد.

پیش از این سمیر جعجع اعلام کرده بود که اکثریت اهل سنت در سطح مردمی و نه رهبری، از همپیمانان وی به شمار می‌روند.

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که بر همین اساس سران اهل سنت به ویژه طرفداران جریان المستقبل نمی‌توانند نسبت به این سخنان سمیر جعجع بی توجه باشند؛ به ویژه در این مرحله حساس که همه همچنان منتظر اعلام موضع سعد حریری درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات آینده هستند. علاوه بر آن در شرایط فعلی سخنان سمیر جعجع درباره ائتلاف انتخاباتی وی و همچنین حمایت عربستان سعودی از حزب نیروهای لبنانی در این انتخابات، در قالب رفتارهای تحریک‌آمیز علیه جریان المستقبل تعبیر می‌شود.

مخالفت میقاتی و حریری با درخواست عون برای انجام گفتگوی ملی لبنانلبنان در 2021| از ادامه شکست‌های محور آمریکایی مقابل حزب الله تا ناامیدی دولت بحران زده میقاتی از شیخ نشینان خلیج فارسپشت پرده خودنمایی مهره‌های سعودی در لبنان برای عربستان/ حریری هم از قافله عقب نماند

به گفته منابع مذکور، این بدان معناست که امروز سمیر جعجع قصد دارد راه را جهت ارائه یک جایگزین برای سعد حریری هموار کند؛ به ویژه اینکه در سایه هجمه‌های عربستان علیه سعد حریری، وی در دوره فعلی تصمیم به دور شدن از عرصه سیاسی لبنان گرفته و در عین حال سمیر جعجع تمایل دارد که از طریق اتحاد با گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی وابسته به عربستان در لبنان تصمیمی برای کنار زدن سعد حریری و معرفی یک جانشین برای او اتخاذ کند.

از طرف دیگر جریان المستقبل اکنون با رقابت شدید بسیاری از نیروها و شخصیت‌های سیاسی اهل سنت که آرزوی ایفای نقش فعال در عرصه سیاسی لبنان را دارند، مواجه است. یکی از این شخصیت‌ها در این میان «بهاء حریری» برادر سعد حریری است. البته هنوز هیچ یک از این نیروها و شخصیت‌ها موفق به رسیدن به این خواسته خود نشده‌اند و شاخص‌ها نشان می‌دهد که سعد حریری با وجود عدم حضور در صحنه همچنان بازیگر اصلی جریان المستقبل به شمار می‌رود.

منابع آگاه لبنانی افزودند که در این میان بسیاری از سران مولفه اهل سنت در لبنان منتظر اعلام موضع صریح و نهایی عربستان سعودی در برابر سعد حریری و همچنین حمایت این کشور از ائتلاف‌های مورد نظر خود در انتخابات پارلمانی لبنان است. از طرف دیگر سخنان سمیر جعجع نشان می‌دهد که حزب نیروهای لبنانی دیگر تمایلی به ائتلاف جریان المستقبل نداشته و در حال جدا کردن راه خود از آن است و به دنبال یک جایگزین برای این جریان و شخص حریری می‌گردد. این امر موجب شده تا طرفداران جریان المستقبل به شدت علیه سمیر جعجع و حزب او واکنش نشان دهند و همین امر موجب بروز تنش‌های تازه میان دو طرف شده است.

همین منابع تاکید کردند که علاوه بر آن هشدارهای زیادی برای سران اهل سنت در انتخابات پارلمانی وجود دارد و گذر زمان به ضرر نامزدهای اهل تسنن در انتخابات پارلمانی است. همچنین اختلافات و درگیری‌های روز افزون میان احزاب و نیروهای جریان 14 مارس اوضاع را به نفع رقیب تغییر می‌دهد؛ به ویژه اگر روابط متشنج میان جریان المستقبل و حزب نیروهای لبنانی به همین شکل ادامه پیدا کند.

پارلمان لبنان 128 کرسی دارد که براساس طوایف مختلف سنی، شیعه، علوی، دروزی، مارونی، ارتدوکس رومی، انجیلی، کاتولیک رومی، کاتولیک ارمنی، ارتدوکس ارمنی و اقلیت‌ها تقسیم شده است.

64 کرسی پارلمان لبنان متعلق به مسلمانان است که 27 کرسی از آن برای شیعیان، 27 کرسی برای اهل سنت، هشت کرسی برای دروزی‌ها و 2 کرسی برای علوی‌ها است.

مردم لبنان که کشورشان این روز‌ها در بحران اقتصادی شدیدی دست و پا می‌زند، به برگزاری انتخابات در موعد مقرر امیدوار هستند تا در سایه تشکیل یک پارلمان قوی، دولتی مقتدر و دلسوز راس کار بیاید تا مشکلات معیشتی و اجتماعی آنان را حل کند.

در این بین عربستان و آمریکا در کنار متحدانشان با وجود سرمایه‌گذاری مالی هنگفتی که برای هدایت کمپین خود علیه حزب‌الله لبنان در نظر گرفته و همچنین با وجود تشدید فشار اقتصادی علیه لبنان تاکنون نتواسته‌اند به اهداف شوم خود علیه حزب الله دست یابند.

مردم لبنان با توجه به حضور موفق جنبش حزب الله در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی این کشور و خنثی کردن توطئه‌های مختلف محور صهیونیستی - آمریکایی - عربی در طول سال‌های گذشته، تمایل زیادی برای پیروزی این جنبش در انتخابات دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لبنان لبنان انتخابات پارلمانی حزب نیروهای لبنانی مشارکت در انتخابات جریان المستقبل نشان می دهد اهل سنت سعد حریری سمیر جعجع شخصیت ها حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما جنبش حزب الله اعلام کرد مبارزان ما حمله ترکیبی را با استفاده از پهپادهای انتحاری و موشک های هدایت شونده علیه مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شهرک المناره و محل استقرار نیروهای گردان ۵۱ وابسته به تیپ گولانی انجام دادند و عملیات موفقیت آمیز بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

تصاویر یک صهیونیست از شلیک موشک از لبنان به شهرک «المناره»
کانال تلگرام شبکه «قدس فید» در زیر تصویری نوشت: یک شهرک نشین لحظه فرود آمدن موشک به شهرک «المناره» در شمال فلسطین اشغالی در شب گذشته، که از لبنان شلیک شده بود، تصویربرداری کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

تصاویر برخورد موشک‌های حزب الله به اطراف «جبل الجرمق» در شمال فلسطین اشغالی
شبکه تلویزیونی «العالم»، تصویری را از لحظه برخورد موشک‌های حزب الله لبنان به اطراف «جبل الجرمق» در شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد.
پایگاه نظامی «میرون» ارتش اسرائیل در این منطقه قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«حزب الله لبنان» شامگاه شنبه ده‌ها موشک و راکت به سمت بخش‌های شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • تشدید انتقادها از خشونت پلیس آلمان علیه حامیان فلسطینیان
  • غیبت ۲ ستاره پرسپولیس در آستانه بازی با سپاهان
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • سفر مشعل المپیک از یونان به فرانسه با کشتی قدیمی+ عکس
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • روایت فرمانده فراجا از اهمیت هجمه سنگین دشمن علیه فرهنگ جامعه