Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:23:18 GMT

چرا ۱۸ دی، یوم‌الله است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۱۵۳۲

چرا ۱۸ دی، یوم‌الله است؟

در ادامه این یادداشت که ۱۸ دی به قلم دانیال معمار سردبیر منتشر شده است، می‌خوانیم:‌ خب، حالا مهم‌ترین سؤال این است که حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی‌ها چه ویژگی داشت که در ردیف ایام‌الله مهمی مثل قیام ۱۵خرداد۴۲، روز جمهوری اسلامی، روز پیروزی انقلاب، ۹دی ۸۸ و... قرار گرفت.

مهم‌ترین ویژگی حمله موشکی به عین‌الاسد سیلی محکمی بود که به بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا زده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا با بیش از ۷۰۰میلیارد دلار بودجه نظامی در سال، نه‌تنها بیشترین بودجه نظامی را در میان کشورهای جهان در اختیار دارد، بلکه بیش از ۴۰درصد کل هزینه‌های نظامی در این کره خاکی را به‌خود اختصاص داده است. آنچه در ذهن مردم دنیا وجود داشت این بود که حمله مستقیم به چنین ابرقدرتی، بیشتر شبیه یک رؤیاست تا واقعیت. بنابراین تهاجم ایران به یک پایگاه آمریکایی، بیشتر از اینکه یک حمله نظامی باشد به قول رهبر انقلاب یک ضربه‌ حیثیتی بود. ایالات‌متحده ۷تریلیون دلار در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود خرج کرد تا هژمون منطقه باشد و تسلط بلامنازعی در این جغرافیای استراتژیک به‌دست بیاورد. اما در ساعت یک‌وبیست‌ دقیقه بامداد هجدهم دی‌ماه سال ۹۸، هژمونی مسلط آمریکایی‌ها به‌عنوان یک ابرقدرت پایان یافت و عصر جدیدی از افول یانکی‌ها شروع شد.

پیام مهم دیگر حمله موشکی به عین‌الاسد، پیام قدرت بازدارندگی ایران بود؛ بازدارندگی در یک کلام یعنی ایجاد شک و ترس در دشمن برای انجام هرگونه خصومت علیه کشور. وقتی کدخدای پوشالی دنیا در مقابل قدرت موشکی کشورمان حرفی برای گفتن نداشته باشد، متحدان و وابستگان آمریکایی‌ها هم حساب کار دستشان می‌آید که نمی‌توانند با ایرانی‌ها از در زور و تهدید نظامی روبه‌رو شوند. قرار بود با ترور سردار ایرانی، موضع جمهوری اسلامی در منطقه تضعیف شود و توازن استراتژیک غرب آسیا دوباره به نفع یانکی‌ها تغییر کند، اما حمله موشکی سپاه پاسداران به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق، همه محاسبات روی کاغذ را نه‌تنها به هم ریخت، بلکه این موازنه را به نفع جمهوری اسلامی برگرداند.

آمریکا سال‌هاست که بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات نظامی در جهان به‌حساب می‌آید. ازجمله مشتریان اصلی تسلیحات آمریکایی‌ هم کشورهای غرب آسیا هستند که تصور می‌کنند با خریدهای میلیارد دلاری می‌توانند امنیت را برای مردم خود به ارمغان بیاورند. حساب و کتاب خریدهای نظامی کشورهای غرب آسیا به وضوح نشان می‌دهد که این کشورها بیشترین واردات سلاح را با ۲۵درصد رشد داشته‌اند. اینها حکایت از اعتبار و اعتماد دنیا به قدرت نظامی آمریکا دارد. ایرانی‌ها قبل از یوم‌الله حمله موشکی به عین‌الاسد، با ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی شروع به اعتبارزدایی از این قدرت نظامی کردند، اما سیلی موشکی، این مسیر تازه آغاز شده را خیلی زود به نقطه پایان رساند و این سؤال را در ذهن همه کشورهای منطقه ایجاد کرد؛ چگونه می‌توان به توان نظامی کشوری اعتماد کرد که خودش از پس تأمین امنیت خود برنمی‌آید؟

ایالات‌متحده سال‌هاست طرح «خاورمیانه بزرگ» را در منطقه غرب آسیا دنبال می‌کند. خاورمیانه بزرگ بیشتر از هر چیز دیگری به‌دنبال تأمین سیاست‌های آمریکا در این نقطه جغرافیایی است. دومین برنده اجرای طرح خاورمیانه بزرگ هم صهیونیست‌ها هستند که امنیت‌شان برای همیشه تأمین خواهد شد. موضوع اصلی در طرح خاورمیانه بزرگ، تکه‌تکه کردن کشورهای قدرتمند منطقه ازجمله ایران و ایجاد دولت‌های بی‌ثبات، وابسته و ناتوان در آنهاست. مهم‌ترین سد در مقابل این طرح آمریکایی، محور مقاومت است که سال‌ها به فرماندهی سردار سلیمانی، مانع تحقق آن شد. آمریکایی‌ها با حذف حاج قاسم به‌دنبال فروریختن این سد بودند، اما دچار اشتباه محاسباتی شدند. ایران با شخم زدن عین‌الاسد نه‌تنها پاسخ دندان‌شکنی به ترور سردار ایرانی داد، بلکه باعث فروریختن اقتدار آمریکایی‌ها، شکست طرح خاورمیانه بزرگ و در نهایت اخراج آنها از منطقه غرب آسیا شد.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا خاورمیانه روزنامه همشهری عین الاسد قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا خاورمیانه روزنامه همشهری ایالات متحده آمریکا خاورمیانه روزنامه همشهری عین الاسد قاسم سلیمانی خاورمیانه بزرگ آمریکایی ها حمله موشکی عین الاسد غرب آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

عثمان خان جدون طی سخنانی در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین و خاورمیانه تاکید کرد که توقف نسل‌کشی در غزه، جلوگیری از تشدید جنگ و احیای روند صلح برای حل مساله فلسطین از وظایف اصلی شورای امنیت سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: ما شاهد آنچه بیم آن را داشتیم، هستیم. اسرائیل درصدد گسترش جنگ غزه است که به شدت صلح و امنیت خاورمیانه و صلح جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفیر پاکستان افزود که پس از تجاوزات اسرائیل به کرانه باختری، لبنان، یمن و عراق، تجاوز به سرکنسولگری ایران در دمشق نیز صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است.

وی خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی در خاورمیانه شد و تاکید کرد: تا زمانی که ماشین جنگی اسرائیل در کشتار مداوم مردم غزه متوقف نشود، خطر بزرگی برای گسترش خشونت و جنگ وجود خواهد داشت و نه تنها خاورمیانه بلکه فراتر از آن را فرا خواهد گرفت.

عثمان جدون افزود: عضویت فلسطین در سازمان ملل گامی در جهت اصلاح بی عدالتی تاریخی و تایید حق تعیین سرنوشت آنها خواهد بود. همچنین این یک واقعیت سیاسی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به حل و فصل مناقشه فلسطین شامل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف کمک کند.

وزارت بهداشت غزه با انتشار تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون
  • بیانیه حزب الله لبنان درباره حمله موشکی به میرون
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان صهیونیست در شمال اراضی اشغالی
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله
  • هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت