Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: رسالت اصلی ادارات مشاوره و سلامت روان ما در ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور، حفظ، تامین و ارتقای سلامت روانشناختی دانشجویان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید رضا اشراقی، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اولین همایش کشوری توانمند سازی علمی و فرهنگی رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تاریخ ۲۱ و ۲۲ دی ماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: رسالت اصلی ادارات مشاوره و سلامت روان ما در ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور، حفظ، تامین و ارتقای سلامت روانشناختی دانشجویان است که برای رسیدن به موفقیت در این راه، ضرورت دارد نیرو‌های متخصص روانشناس، مشاور و مددکار و دیگر نیرو‌های مرتبط را که در این حوزه کار تخصصی انجام می‌دهند آموزش دهیم.

این مقام مسئول افزود: بر این اساس سالیانه با برگزاری برنامه‌های دانش افزایی نظری و عملی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کرده تا در دوره‌های باز آموزی و یا آموزش مدون؛ دانش روسا و کارشناسان ادارات مشاوره و سلامت روان خود را به روز کرده تا همراه با جامعه مخاطب خود رشد کنند.

وی با بیان این‌که رویکرد‌های استفاده از آموزه‌های دینی و مذهبی در ترویج و ارتقای سلامت روان، وجه تمایز برگزاری آموزش‌ها در این دوره نسبت به دوره‌های قبل در برنامه‌های آموزشی است، گفت: به همین دلیل برنامه‌های ما در اداره مشاوره و سلامت روان با پیوست فرهنگی و مبتنی آموزه‌های دینی در حال دیده شدن است.

مدیرکل دانشجویی وزارت به قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اشاره کرد و افزود: ماده ۳۶ این قانون، مراکز آموزش عالی را مکلف کرده است که از زمان ابلاغ قانون‏، به فکر تاسیس و راه اندازی مراکز مشاوره با سبک ایرانی و اسلامی باشند، این همایش به نوعی زمینه‌ای است برای آشنا سازی رؤسا و کارشناسان ادارات مشاوره با اهمیت و ضرورت‌هایی که این قانون دارد.

وی با بیان این‌که اساتیدی که در این همایش دعوت به حضور شدند، افرادی توانا و دارای مهارت هستند که سال‌ها تجربه و تخصص در حوزه روانشناسی و مشاوره و در عین حال مسائل دینی دارند، ‏ اظهار داشت: در برگزاری این همایش تلاش شده است تا با استفاده از مهارت و توانایی اساتید و با نگاه همزمان علمی و فرهنگی به موضوعات، مسائل روز مشاوره‌ای را مد نظر قرار دهیم.

اشراقی یادآور شد: ما تلاش داریم این پیام را به دانشجویان منتقل کنیم که دریافت و ارایه خدمات مشاوره و روان‌شناسی مبتنی بر آموزه‌های دینی، یک ضرورت انکار ناپذیر است و با نهادینه کردن مسائل دینی در مسائل روانشناسی، بتوانیم مخاطبان خود را که رؤسا و کارشناسان اداره مشاوره و سلامت روان هستند، ‏ آماده کنیم تا در این زمینه خدمات بهتری را ارایه دهند.

وی اظهار داشت: این همایش پیش درآمدی برای برگزاری دیگر همایش‌ها در این زمینه خواهد بود‏. بالغ بر ۲۶۰ نفر از کارشناسان و رؤسای مراکز مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در این همایش شرکت خواهند کرد‏، تلاش داریم برای پوشش بهتر این نشست از طریق فضای مجازی نیز، امکان شرکت مخاطبان در این همایش را فراهم کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در طی دو روز برگزاری این نشست، پنل‌های تخصصی با موضوعات مورد نیاز دانشجویان از جمله «آسیب‌شناسی تحصیلی- آموزشی دانشجویان و ارجاع به کمیسیون موارد خاص» و تریبون آزادی در خصوص «تجربیات موفق مراکز مشاوره دانشجویی در دوران کرونا» برگزار می‌شود.

وی افزود: ما به آسیب‌های تحصیلی و آموزشی به عنوان آسیب‌های اساسی توجه داریم به نحوی که معتقدیم بخشی از آسیب‌های تحصیلی و آموزشی می‌تواند ناشی از ضعف دانشجو و بخشی ناشی از مشکلات روانشناختی باشد. در این همایش ارتباط این دو عامل را در نظر گرفته‌ایم و در پنل‌های ویژه به مسائل عاطفی و روانشناختی مرتبط با آسیب‌های تحصیلی پرداخته خواهد شد.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: برگزاری ارزیابی پیش‌آزمون و پس از آزمون همراه با صدور ۱۶ ساعت گواهی آموزشی برای شرکت گنندگان در این نشست از دیگر برنامه‌های این نشست دو روزه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراکز مشاوره خدمات مشاوره مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت ادارات مشاوره و سلامت روان ارتقای سلامت روان علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۲۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

علی فتحی آشتیانی امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی دو رویکرد عمده بیماری‌محور و سلامت‌محور داریم؛ رویکرد غالب در روانشناسی تا اواخر قرن بیستم رویکرد بیماری‌محور بود و بر همین اساس رویکردهای درمانی مختلفی از جمله شناختی‌رفتاری، روان‌تحلیلگری و انسانگرایی را مشاهده می‌کنیم که ماحصل رویکرد بیماری‌محور است و شاید علت آن نیز جنگ جهانی اول و به‌ویژه جنگ جهانی دوم بود.

وی افزود: از اوایل قرن ۲۱ تغییری در رویکرد ایجاد شده و به سمت رویکرد سلامت‌محوری حرکت کردیم. در رویکرد سلامت‌محوری و جامعه‌محوری سرمایه‌هایی از جمله اعتماد اجتماعی و سرمایه روانشناختی داریم که از اهمیت زیادی برخوردار است و وظیفه ما است که از این زاویه به مسئله بپردازیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در سرمایه روانشناختی ۴ مولفهٔ اساسی از جمله امید و تزریق آن به جامعه، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی مطرح است.

فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ تاسیس و در ۹ اردیبهشت ماه قانون آن تصویب و به دولت ابلاغ شد. از حدود هفت ماه و نیم گذشته که این مسئولیت را برعهده گرفتیم، تعداد اعضا از ۵۷ هزار عضو به ۶۴ هزار عضو رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از شهریورماه سال گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۸۷۵۵ نفر پروانه کار تخصصی گرفته بودند، عنوان کرد: ما رویکرد دادن پروانه را عوض کرده و با کمک سازمان سنجش آزمون صلاحیت حرفه‌ای را در دی‌ماه برگزار کردیم که ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر در آن شرکت کرده و از این تعداد ۸۰۴۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: بنا بر این گذاشته شد که در اردیبهشت ماه سال جاری تمام ۸۰۴۱ نفر قبول شده در آزمون صلاحیت حرفه‌ای مورد مصاحبه قرار بگیرند. تمرکززدایی یکی از رویکردهای ما بوده و مصاحبه نیز توسط شوراهای استانی انجام می‌شود. تا انتهای اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ سال گذشته پروانه کار تخصصی داده خواهد شد.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای بعدی با همکاری سازمان سنجش قرار بود در تیر ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این انتخابات سال گذشته پس از ۸ سال به صورت الکترونیک انجام و میزان مشارکت در استان‌ها ۳۷.۵۴ درصد بود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: جهت سامان دادن به کارگاه‌هایی که افراد با صلاحیت یا بدون صلاحیت با هزینه‌های بالا برگزار می‌کردند، برنامه مدرسه مهارت‌آموزی و توانمندسازی تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد سلامت روانی یکی از وظایف ما بوده که با کمک رسانه‌ها باید در این مسیر گام برداریم. جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • همایش پر شور و نشاط پیاده روی در گلستان