Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-05-03@21:16:26 GMT

افشاگری علیه مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۳۳۰۷

افشاگری علیه مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال

غلامرضا رفیعی که این روزها از مجلس می خواهد اساسنامه فدراسیون را اصلاح کنند، تا همین ۱۰ ماه قبل مخالف جدی اصلاح اساسنامه بود! امید صبوری در یادداشتی که در سایت خبری تابناک منتشر شده به همین موضوع پرداخته است.

به گزارش طرفداری و به نقل از تابناک، باید از رفیعی پرسید اگر نمایندگان فعلی مجلس، همین حرف‌ها و نوشته‌های خودش را در پاسخ به استدلال های حقوقی او مقابل چشمانش قرار دهند، چه جوابی خواهد داشت؟ دلیل اینهمه تناقض چیست؟ آیا رفیعی حاضر است با نظریات ۱۰ ماه پیش خود مقامات فیفا را قانع کند که همین تعریف فعلی از فدراسیون فوتبال در اساسنامه، کفایت می‌کند و هیچ دخالتی از سوی دولت و مجلس در کار آن‌ها نمی‌شود؟

بعداز اعلام رسمی اخراج استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا با حکم ای اف سی، حالا نگرانی ها درباره دومین بحران جدی فوتبال ایران افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که مهلت یکساله فیفا به فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای قانونی کشور در مورد اساسنامه این فدراسیون و اعمال تغییراتی در بند یک آن رو به اتمام است و کمتر از ۵۰روز تا دهم اسفندماه فرصت باقی است، حالا اصطکاک ها بین برخی نمایندگان مجلس با مدیران ارشد فدراسیون فوتبال شدت گرفته است و با ادامه این رویه امیدها به اصلاح اساسنامه وفق خواسته فدراسیون جهانی روز به روز کمرنگ تر می شود.

در این میان اظهارنظرهای عجیب و بعضا متناقض برخی افراد غیرمسئول در این پرونده مهم و ملی، گره ماجرا را کورتر کرده است. یکی از این چهره ها که اکنون با عنوان مشاور در فدراسیون فوتبال اختیارات وسیعی پیدا کرده اما هیچ مسئولیتی در قبال موضع گیری هایش قبول نمی کند، دکتر غلامرضا رفیعی است؛ فردی که با حکم عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال مستقر شده و درباره مهمترین مسایل فوتبال ایران در حوزه های داخلی و خارجی مصاحبه و دخالت می کند.

با جستاری کوتاه در اظهارات سابق و فعلی این حقوقدان خبرساز می توان تناقض های آشکاری را پیدا کرد که ظرف مدت بسیار کوتاهی رخ داده و مشخص نیست چرا کسی که تا همین سال گذشته؛ در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال جملات روشن و صریحی ذکر می کرد حالا با چرخشی ۱۸۰درجه ای تغییر نظر داده است.

غلامرضا رفیعی در تازه ترین مصاحبه خود در حالی ماده یک و ۸۶ اساسنامه فدراسیون را خط قرمز فیفا اعلام کرده است و در ضرورت تامین خواسته فیفا صحبت می کند که نظریات سابقش مخالف این معنی را می رساند.

رفیعی درمورد اصلاح ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال می گوید:

درباره ماده یک و ۸۶ اساسنامه فدراسیون فوتبال باید بگویم دستگاه‌های اجرایی طبق ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری شامل شرکت‌ها، دستگاه‌های دولتی و نهاد‌ها و موسسات غیردولتی می‌شوند. ۵۳ فدراسیون ورزشی آماتوری از سال ۷۳ جزو نهاد‌های عمومی غیردولتی هستند و اساسنامه‌شان به تایید دولت رسیده است. محل مناقشه اکنون همین است که فیفا به ما گفته فدراسیون در حکم دستگاه‌ اجرایی و ذیل نهاد‌های عمومی غیردولتی است. باید در این مورد شفاف‌سازی کنید و فدراسیون نهاد غیردولتی شود. دیوان عدالت اداری هم گفته فدراسیون از شمول دستگاه‌های اجرایی ماده ۳ و ۵  قانون مدیریت خدمات کشوری خارج است. رای وحدت رویه و هیات عمومی تا زمانیکه مجلس، ریاست قوه قضائیه یا دیوان عمومی خلاف آن را صادر نکند برای ما از لحاظ حقوقی معتبر است. به عنوان موکلین از وکلای خود در مجلس استدعا یا مطالبه داریم این راه حل موقت را تبدیل به دائمی کنند… فیفا می‌گوید وزیر ورزش نباید حق عزل، برکناری رئیس یک فدراسیون و تعیین سرپرست برای وی را داشته باشد. فیفا در دولت احمدی‌نژاد به همین دلیل فوتبال ایران را تعلیق کرد.

اما نظرات رفیعی در خصوص ماهیت حقوقی فدراسیون، قبل از گرفتن حکم مشاور عالی در فدراسیون فوتبال با حال حاضر که این سمت را در احتیار دارد، تناقص معناداری پیدا کرده است. به طور مثال غلامرضا رفیعی در یادداشتی که ۲۲ آبان ۹۷ درباره تصویب و ابلاغ قانون بازنشستگی توسط مجلس شورای اسلامی و اجرای آن در فدراسیون فوتبال نوشته و برای انتشار در اختیار رسانه ها قرار داده؛ اینطور می گوید: 

این قانون به معنای نقض مواد ۱۴ و ۱۹ اساسنامه ۲۰۱۸ فیفا توسط قوه مقننه یک کشور نیست. مضافا اینکه با اجرای این قانون، مجمع عمومی هر فدراسیون ورزشی کماکان بر اساس اساسنامه خود و الزامات مذکور در ماده ۱۹ اساسنامه فیفا اقدام به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دموکراتیک و نهایتا انتخاب رئیس و اعضاء هیات رئیسه فدراسیون مربوطه خواهد کرد. بنابراین دولت (وزارت ورزش) و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هرگز خود درصدد انتخاب رئیس و اعضای جدید هیات رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال و سایر فدراسیون های ورزشی نیست تا از مصادیق نقض اساسنامه فیفا تلقی شود. آقایان تاج و ساکت باید در اسرع وقت به نامه دبیرکل محترم فیفا پاسخ داده و شائبه و شبهه نادرست دخالت دولت جمهوری اسلامی ایران در مدیریت فدراسیون فوتبال را مردود اعلام کنند تا این مسئله بناحق آثار و تبعات ناخوشایندی را برای فوتبال ایران در پی نداشته باشد.

جالب اینکه دکتر رفیعی در تاریخ ششم اسفند سال گذشته یعنی تنها چند روز تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و انتخاب عزیزی خادم در مجمع که به پست فعلی وی منجر شد، مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا انجام داده و موارد زیر را به صراحت مطرح کرده است:

نقطه مقابل نهادهای غیرعمومی و غیردولتی، نهاد خصوصی است. فکر نمی‌کنم کسی بپذیرد که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک نهاد خصوصی باشد. درباره بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال، به نظرم وقتی می‌گویند فدراسیون فوتبال نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی است، یعنی این فدراسیون خصوصی است. وقتی فدراسیون فوتبال خصوصی است، چه نیازی دارد که دولت این ماهیت را تصویب کند؟ بر اساس سیاهه ای که در اساسنامه نوشته‌اند، چه نیازی است که دولت جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون را به عنوان موسسه خصوصی تایید کند؟ هر زمان که دولت یا حاکمیت درباره فدراسیون و نحوه اداره آن حرف بزنند، می‌گویند در امور فدراسیون دخالت می‌کنید و مدام چوب فیفا را بلند می‌کنند و می‌گویند تعلیق می‌شویم. خودشان می‌گویند فدراسیون فوتبال غیردولتی و غیرانتفاعی است ولی استدعا دارند که دولت این موضوع را تایید کند! کجای دنیا فدراسیون فوتبال را خصوصی تعریف می‌کنند؟

وقتی حاکمیت یا هر کسی بخواهد حرف بزند اهالی فدراسیون فوتبال می‌گویند دخالت نکنید، آیا تایید یا عدم تایید اساسنامه از سوی دولت به معنای دخالت نیست؟ آقایان می‌خواهند مهر دولت را بگیرند تا مشکلات خودشان حل شود. می‌خواهد هر وقت دولت می‌گوید چرا قراردادهای بدی را بسته‌اید یا فساد، شرط‌بندی و تبانی وجود دارد، بگویند تو حرف نزن. قوه قضاییه می‌گوید چرا قرارداد ویلموتس به این شکل است، می‌گویند قوه‌قضاییه و دادستان حق دخالت ندارند. اساسنامه فدراسیون فوتبال که آش نیست جلوی دولت بگذارند و بگویند “بخوری پاته، نخوری پاته”! … الان دیوان محاسبات و مجلس باید ورود کنند که وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه برای چه به این فدراسیون پول می‌دهند؟

تناقض آشکار در مواضع رفیعی ظرف کمتر از یکسال اخیر، خود گویای دوگانگی در عقاید و تاثیر پست و جایگاه در اظهارنظرهای افرادی است که خود را حقوقدان و وکیل بین المللی معرفی می کنند اما سر بزنگاه چنین چرخش عجیبی در مواضع شان دیده می شود. 

باید از رفیعی پرسید اگر نمایندگان فعلی مجلس، همین حرف ها و نوشته های خودش را در پاسخ به او مقابل چشمانش قرار دهند، چه واکنشی خواهد داشت؟ دلیل اینهمه تناقض چیست؟ آیا رفیعی حاضر است با نظریات ۱۰ ماه پیش خود مقامات فیفا را قانع کند که همین تعریف فعلی از فدراسیون فوتبال در اساسنامه، کفایت می کند و هیچ دخالتی از سوی دولت و مجلس در کار آنها نمی شود؟

به نظر می رسد دوستان بار دیگر با استفاده از تاکتیک تکراری چماق و تهدید به تعلیق از سوی فیفا، که خود نسبت به بهره گیری از آن توسط مدیران سابق هشدار می دادند، قصد نشاندن خواسته خود به کرسی را دارند و مجلس را برای تصویب موضوعی که خود نیز قبلا ضرورتی در ان نمی دیدند، تحت فشار قرار داده اند.

حالا تصمیم با رییس فدراسیون فوتبال است که با طناب آرای متناقض مشاور عالی خود، دست و پای فدراسیون را ببندد و یک بحران خودساخته و خطرناک ایجاد کند یا در فرصت باقیمانده با اتخاذ سیاستی صادقانه و تعاملی با نمایندگان مجلس و دولت، فیفا را نسبت به اساسنامه فعلی متقاعد سازد.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فدراسیون فوتبال غلامرضا رفیعی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد،  جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اجلاسیه شهدا و رزمندگان شهرستان باشت با تاکید بر اینکه با ظهور امام زمان (عج) همه عالم شیرینی حکومت اسلامی را خواهند چشید گفت: آنچه در روز عاشورا گذشت باعث شد تا هر مصیبتی برای ما قابل تحمل شود برای همین است غم از دست دادن فرزند برای مادران و پدران شهید قابل تحمل می شود. 
سردار فدوی افزود: شهدا به بالاترین مقام نزد خداوند رسیدند آنجا که ذهن انسان نمی‌توان گنجانده شود.
وی با بیان اینکه خداوند به شهدا اجازه شفاعت داده است عنوان کرد: در احادیث راجع به شهید و شهادت احادیث مختلفی مطرح شد این نشان از آن دارد که شهید در اسلام جایگاه خاصی دارد. 
جانشین فرمانده سپاه پاسدران انقلاب اسلامی با بیان اینکه با قدرت و عنایت پروردگان زخم‌ها برای شهید بسیار شیرین می‌شود، عنوان کرد: خداوند می‌فرماید من جانشین شما در خانواده شما هستم.
سردار فدوی با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت گفت: به واسطه این فرهنگ است که ایران اسلامی هر روز قدرتمند‌تر و موفق‌تر است و هر روز گسترش پیدا می‌کند. 
جانشین فرمانده سپاه فتح استان با بیان اینکه بیش از ۹۲ کشور دنیا در جنگ غزه صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که سال‌ها پیش امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: این روز‌ها شاهد تظاهرات و ارائه سخنانی از نخبگان و مسئولان بسیاری از کشور‌های دنیا علیه اشغالگری رژیم صهیونستی و آمریکا هستیم.  سردار فدوی با بیان اینکه هر کسی در هر جایی که قرار دارد باید مطمئن شود به تکالیف خود عمل کرده است، اظهار داشت: خوشا به حال کسانی که در مسیر محرومیت زدایی، پیشرفت و رشد کشور جمهوری اسلامی گام برداشتند و تکلیف خود دانستند که به صورت جهادی در این راستا قدم بردارند.
وی گفت: چه افتخاری بالاتر از آن است که ملتی برای مبارزه با استکبار و ظلم برخیزد و تمام قد از مظلوم دفاع کند.  سردار فدوی افزود: امکانات مادی و دنیایی دشمن، همانند زمان دفاع مقدس قابل مقایسه با کشور ما نیست، ولی آن چیزی که همیشه ما را در برابر دشمن پیروز نگه داشته است نصرت و یاری خداوند و نظر ویژه شهدا و حضور همیشگی مردم بوده است. جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: ما نه تنها هیچ وقت و هیچ گونه از دشمن شکست نخورده‌ایم بلکه همیشه حرکتمان رو به جلو بوده و روز به روز به قدرت نظامی و معنوی خود افزوده ایم و این هم از نصرت و یاری خداوند بوده است. سردار فدوی با تاکید بر اینکه ما شاهد کاهش قدرت آمریکا در دنیا هستیم افزود: در سال 1401 شاهد خباثت های زیادی از سوی دشمنان بودیم ولی به یاری خدواند و همراهی همین مردم شکست خوردند.  وی ابراز داشت: دو حزب وجود دارد حزب خدا و حزب شیطان ، ما باید مواظب باشیم در حزب خدواند قرار گیریم چرا که این حزب خداوند است که همیشه پیروز است ، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید« ما تا کنون نتوانستیم یک پیروزی در برابر جمهوری اسلامی ایران بدست بیاوریم .» و این نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی ایران بر حق و در مسیر عدل خدواند است .  فدوی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مداوم نبرد حق و باطل در جریان بوده است گفت: از ابتدای نهضت، به این انقلاب حمله شد ولی حتی یک پیروزی را دشمن ما نمی‌تواند نام ببرد که بر آن دست یافته باشد. وی افزود: وقتی انقلابی خدایی و بر اساس موازین اسلامی باشد اینچنین بارور می‌شود و شما مردم باشت سهم بزرگی در این پیروزی دارید . وی نقش مردم در استحکام نظام اسلامی را ستود و بیان کرد: سربلندی نظام در چهل و پنج سال گذشته بخاطر شما مردم است و بدانید که خداوند طرف حق است. جانشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: جبهه استکبار متحد الشکل برعلیه ما دسیسه می‌کنند و در هیچ مقطعی این چنین دشمنی برعلیه ملتی ثبت نشده و خود این دشمنان به شکست اذعان دارند و در مسئله نظامی حتی یک تیر به سمت این کشور شلیک نکرده اند و این فقط و فقط بخاطر وعده الهی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است که خداوند متعال به حزب الله وعده پیروزی نهایی را داده است. سردار فدوی با اشاره به جمعتی کم کهگیلویه و بویراحمد در زمان جنگ تحمیلی عنوان کرد : این استان با این جمعیت کم بیش دو هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است و این پیام را می رساند که مردم این استان مردمی ولایتمدار هستند و با تمام توان پای انقلاب و آرمان های انقلاب بودند و هستند.  جانشین فرمانده سپاه کشور به جنگ غزه اشاره کرد و تاکید کرد: آمریکا همراه با غرب از روز اول، جنگ غزه را مدیریت  کردند و اگر آنها نبودند رژیم صهیونیستی هرگز این خطا را انجام نمی داد . غرب رژیم صهیونیستی را تامین کننده منافع خود در منطقه می داند به همین دلیل این رژیم غاصب را حمایت می کند به گونه ای که این رژیم جعلی به کنسولگری ایران حمله کرد و ما هم درسی تاریخی به آنها دادیم.  سردار فدوی گفت: امپراتوری رسانه ای غرب همه تلاش خود را به کار گرفت تا این حمله تاریخی را کمرنگ کند، ولی به لطف خدواند در این ماموریت هم ناکام ماندند و دنیا شاهد اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود. 

 

دیگر خبرها

  • احتمال بازنگری قانون ممنوعیت مسابقات ملی در خارج از کشور
  • رویارویی تیم ملی فوتبال روسیه با بلاروس در مینسک
  • رد شکایت پرسپولیس علیه آلومینیوم
  • شکایت پرسپولیس علیه آلومینیوم اراک رد شد
  • آنالیز فنی: پرس شدید علیه فشردگی مورایس!
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • افشاگری سلیمی نمین علیه مهدی نصیری
  • در مجلس آینده تضارب آرا وجود خواهد داشت
  • افشاگری مسعود پزشکیان درباره نقش دولت در دریافت سکه و زیرمیزی توسط پزشکان
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر سپاهان