Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روز مانده به برگزاری جلسه نخست پارلمان جدید عراق، منابع آگاه اعلام کردند که دو رئیس پیشین پارلمان از اصلی‌ترین گزینه‌های مطرح شده برای تصدی ریاست پارلمان جدید این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی درباره وضعیت پارلمان جدید عراق و تعیین رئیس آن نوشت: توجه‌ها در عراق معطوف به اولین جلسه پارلمان جدید است که قرار است فردا (یکشنبه) برای انتخاب رئیس و دو معاون آن برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه هویت ائتلاف‌های سیاسی که در مرحله بعدی وظیفه انتخاب رؤسای سه‌گانه (ریاست جمهوری، نخست‌وزیر و ریاست پارلمان) را برعهده خواهند گرفت، مشخص نیست؛ اما مواضع، بیانیه‌ها و اظهارات مطرح شده از عصر جمعه حاکی از آن است که محمد الحلبوسی، رهبر ائتلاف "تقدم" و رئیس سابق پارلمان عراق و محمود المشهدانی، از رهبران ائتلاف "العزم" و رئیس اسبق پارلمان عراق دو گزینه‌ای هستند که برای تصدی پست ریاست پارلمان جدید رقابت خواهند کرد.

حدود ۲۰ نماینده در ائتلاف العزم محمود المشهدانی را برای تصدی پست ریاست پارلمان معرفی کرده‌اند که پیش از این در سال ۲۰۰۶ ریاست مجلس را برعهده گرفت و در سال ۲۰۰۸ به دلیل فشارهای سیاسی از سمت خود استعفا کرد.

محمد نوری العبد ربه، از رهبران ائتلاف العزم در سخنانی گفت که رهبران ائتلاف پس از نشستی در بغداد، المشهدانی را به عنوان نامزد ریاست پارلمان انتخاب کردند.

در همین راستا، خالد العبیدی، از اعضای ائتلاف العزم که پیشتر نام وی نیز به عنوان گزینه این ائتلاف برای تصدی پست ریاست پارلمان مطرح شده بود، از انصراف خود از نامزدی برای تصدی این سمت خبر داد تا با این انصراف مسیر را برای المشهدانی هموار کند.

وی در این باره گفت: با رعایت اخلاق فعالیت سیاسی در قبال عراقی‌ها و در راستای متحد سازی موضع ائتلاف العزم، از نامزد شدن خود از سوی ائتلاف تشکر کرده و انصراف خود را از نامزدی برای ریاست پارلمان به نفع برادرم دکتر محمود المشهدانی اعلام می‌کنم.

مشعان الجبوری، رئیس حزب "الوطن" در این باره گفت که ائتلاف تقدم و عزم به رهبری الخنجر توافق کردند که با یک تصمیم واحد در اولین جلسه پارلمان مشارکت کنند و دو ائتلاف از الحلبوسی برای ریاست پارلمان حمایت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه حمایت الحلبوسی تنها به ائتلاف‌های مذکور محدود نمی‌شود، تصریح کرد که مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق پیامکی برای وی ارسال کرده و در آن از حمایت خود از الحلبوسی برای تصدی پست ریاست پارلمان جدید خبر داده است.

الجبوری خاطرنشان کرد که اکثریت پارلمانی با بیش از ۱۸۰ نماینده (از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان) وجود دارد که از الحلبوسی برای ریاست پارلمان حمایت خواهند کرد.

پارلمان جدید عراق در حال آماده شدن برای برگزاری اولین جلسه خود سه ماه پس از انتخاباتی است که در ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی برگزار شد.

منابع پارلمانی به العربی الجدید گفتند که اولین جلسه ساعت یازده صبح (به وقت محلی) یکشنبه در سالن اصلی پارلمان برگزار می‌شود. تمامی مراحل لازم برای برگزاری این جلسه تکمیل شده است.

طبق قانون اساسی عراق، جلسه فردای پارلمان این کشور به ریاست محمود المشهدانی ۷۴ ساله به عنوان مسن‌ترین نماینده برگزار خواهد شد.

پس از سرنگونی رژیم بعث عراق در سال ۲۰۰۳ توافقاتی میان سنی‌ها، احزاب شیعه و کردها درباره تقسیم پست‌های سه‌گانه کلیدی (ریاست جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست پارلمان) صورت گرفت.

طبق این توافقات، ریاست پارلمان به سنی‌ها واگذار شد، کردها نیز با توافق میان خود رئیس جمهور را تعیین می‌کنند و نخست‌وزیری نیز سهم احزاب شیعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارلمان عراق برای تصدی پست ریاست پارلمان ریاست پارلمان جدید برای ریاست پارلمان اولین جلسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌بندی فوتبال المپیک مشخص شد/ امباپه و مسی در پاریس؟

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، سه تیم ژاپن، ازبکستان و عراق توانستند از آسیا جواز حضور در بازیهای المپیک پاریس را به دست بیاورند و در این رقابت‌ها نماینده قاره کهن خواهند بود. با صعود این سه تیم آسیایی، تکلیف گروه های این دوره از رقابت ها مشخص شد.

بیشتر بخوانید: کاروان ایران با ۳۱ سهمیه المپیک در مسیر پاریس

گروه‌بندی فوتبال مردان در بازی‌های المپیک پاریس به شرح زیر است:

گروه یک: فرانسه، آمریکا، برنده آسیا - آفریقا، نیوزیلند
گروه دو: آرژانتین، مراکش، عراق، اوکراین
گروه سه: ازبکستان، اسپانیا، مصر، جمهوری دومنیکن
گروه چهار: ژاپن، رژیم صهیونیستی، پاراگوئه، مالی

هر تیم در رقابت‌های فوتبال بازی‌های المپیک می‌تواند ۳ بازیکن بالای ۲۳ سال را نیز در ترکیب‌ داشته باشند و به همین خاطر بحث حضور کیلیان‌ امباپه در فرانسه و لیونل مسی در آرژانتین برای این رقابت‌ها شنیده شده است.

در دوره قبل در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز ژاپن، عربستان و استرالیا از آسیا در این رقابت‌ها حاضر بودند و در نهایت برزیل با برتری دو بر یک برابر اسپانیا به عنوان قهرمانی رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229520 برچسب‌ها فوتبال دنیا

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در شیراز و زرقان معرفی شد
  • گروه‌بندی فوتبال المپیک مشخص شد/ امباپه و مسی در پاریس؟
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • کونسیسائو: اجازه دهید دور از سر و صدا بمانم!
  • ذکی زاده: امنا مخالف دیکته شدن ریاست مجلس از سوی جریانات بیرونی است/ همه نمایندگان باید در اداره مجلس نقش داشته باشند
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا