Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور چین باوجود مشکلات ناشی از کرونا در سال گذشته میلادی که گریبان بسیاری از کشورها را گرفت، توانست با اتخاذ سیاست‌های منحصر به فرد، قطار پیشرفت این کشور در عرصه‌های مختلف ازجمله اقتصاد و فناوری را به مسیر قبل بازگرداند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های چین، حدود دو سال است که بیماری کووید-19 کابوس افراد سراسر جهان شده است و این بیماری با شیوع گسترده‌اش در جهان سبب ویرانی اقتصاد بسیاری از کشورها شده استکشور پهناور چین اما در میان این همه‌گیری چندان از مسیر رشد و توسعه خود خارج نشد و در سالی که گذشت پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علم و فناروی داشت و برنامه‌های مهمی همچون ارسال فضانوردان خود به فضا را در بحبوحه این همه‌گیری با موفقیت انجام داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

فرود موفق بر مریخ

صبح روز 15 می، یک فضاپیمای چینی با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماموریت تیان‌ون 1 متشکل از یک مدارگرد، یک فرودگر و یک سطح نورد، در 23 ژوئیه 2020 از مرکز پرتاب فضایی ون‌چانگ در هاینان، پرتاب شد. کاوشگر رباتیک تیان ون1 تاکنون در مجموع مسافتی در حدود 475 میلیون کیلومتر را طی کرده است و قبل از ورود به مدار مریخ در 10 فوریه چندین مانور مسیری را انجام داده است. تیان-ون 1 در ماه فوریه سال گذشته میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح‌نشین حامل مریخ نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ‌نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود اما این مریخ نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مدنظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت زده کرد. در طی یک دوره چهار ماهه، این مریخ نورد توانست مسافتی در حدود بیش از 1000 متر از سطح مریخ را پیموده و از مناطق مختلف آن ناحیه بازدید کند.

سریع‌ترین وسیله نقلیه زمینی جهان

در 20 ژوئیه، قطار پرسرعت "مگلو"(maglev) چین از خط مونتاژ خارج شد. این قطار که با حداکثر سرعت 600 کیلومتر در ساعت طراحی شده است، در حال حاضر سریع‌ترین وسیله نقلیه زمینی موجود در سطح جهان است. سیستم حمل و نقل جدید مگلو که برای اولین بار در شهر چینگ‌دائو چین به نمایش گذاشته شد، توسط چین توسعه یافته است و آخرین دستاورد علمی و فناوری این کشور در زمینه حمل و نقل ریلی است.

پرتاب موفق ماموریت شنژو-12 و شنژو-13

در 17 ژوئن، ماموریت شنژو-12 سوار بر موشک لانگ مارچ 2 اف از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در شمال غربی چین، پرتاب شد. فضانوردان اواخر همان روز وارد تیانگونگ شدند و اولین ساکنان این ایستگاه فضایی شدند. در طول این ماموریت، فضانوردان برای نصب و تنظیم دستگاه‌های خارج از ایستگاه با استفاده از یک بازوی رباتیک بزرگ و سایر تجهیزات دو پیاده‌روی فضایی انجام دادند. آنها ماموریت 92 روزه خود را به پایان رساندند و در 17 سپتامبر به زمین بازگشتند. ماموریت شنژو-13 در اوایل صبح روز 16 اکتبر به ایستگاه فضایی تیانگونگ پرتاب شد. خدمه این ماموریت قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی کار کنند و این طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین است.

اولین واکسن استنشاقی کووید-19 در جهان

در 12 نوامبر، اولین شکل استنشاقی از واکسن کووید-19 در جهان، موسوم به Ad5-nCoV، در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سلامت هاینان 2021 در شهر هایکو چین رونمایی شد. این واکسن توسط CanSino Biologics و محققان موسسه پزشکی نظامی زیر نظر آکادمی علوم نظامی ساخته شده است. واکسن مذکور از طریق دهان به دستگاه تنفسی و ریه‌ها وارد می‌شود تا ایمنی مخاطی را تحریک کند که این عمل با تزریق عضلانی ایجاد نمی‌شود.

رصد پرانرژی ترین نوری که  تا کنون مشاهده شده

بر اساس مطالعه‌ای که در 17 مه در مجله "نیچر" (Nature) منتشر شد، گروهی از دانشمندان با استفاده از رصدخانه "LHAASO" مستقر در چین، پرانرژی‌ترین نوری را که تاکنون مشاهده شده را رصد کردند. دانشمندان می‌گویند، این نور پرانرژی از یک گروه دوازده تایی از "کانون‌های داغ" ساطع کننده پرتوی گاما آمده است که بیشترین انرژی مربوط به یک اشعه با حدود 1.4 کوادریلیون الکترون‌ولت انرژی است. این در حالی است که رکورد قبلی متعلق به یک پرتوی گاما زیر یک کوادریلیون الکترون ولت بود. این کشف حاکی از آن است که کهکشان راه شیری مملو از شتاب دهنده‌های ذره است که الکترون‌ها و پروتون‌ها را به سرعت بسیار بالایی می‌رساند.

آغاز به کار بزرگترین و حساس ترین تلسکوپ دنیا

در 31 مارس، تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری(FAST) چین، بزرگ‌ترین و حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، رسما به روی جهان افتتاح شد. تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری در یک گودال طبیعی عمیق و کارست گرد در استان گوئیژو در جنوب غربی چین قرار دارد. چین ساخت آن را در سال 2011 آغاز کرد و در سال 2016 به پایان رسید. در 11 ژانویه 2020 نیز به بهره برداری رسمی رسید.

خورشید مصنوعی چین

دانشمندان چینی در آزمایشی در 28 می، رکورد جهانی جدیدی را در جهت دستیابی به دمای پلاسمای 120 میلیون درجه سانتیگراد به مدت 101 ثانیه به ثبت رساندند که گامی کلیدی در جهت اجرای آزمایشی یک راکتور همجوشی بود. این پیشرفت توسط "گونگ شیانزو"(Gong Xianzu)، محقق موسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین(ASIPP) که مسئول آزمایش انجام شده در هیفی، مرکز استان آنهویی در شرق چین است، اعلام شد."ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک"(EAST) یا "خورشید مصنوعی" چینی، در آخرین آزمایش در روز پنجشنبه هفته گذشته به رکورد جدیدی دست یافته است و این ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک توانسته به مدت 1056 ثانیه در دمای نزدیک به 70 میلیون درجه سانتیگراد فعالیت داشته باشد که این طولانی‌ترین زمان برای این نوع عملیات در جهان است.برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی که تهدیدی برای محیط‌زیست هستند، مواد خام مورد نیاز برای خورشید مصنوعی تقریبا به صورت نامحدود روی زمین موجود هستند. بنابراین، انرژی همجوشی به عنوان "انرژی نهایی" ایده آل برای آینده بشریت در نظر گرفته می‌شود.

رایانه کوانتومی جدید چین

در 25 اکتبر، دانشمندان چینی اعلام کردند نمونه اولیه یک رایانه کوانتومی به نام "Jiuzhang 2.0" با 113 فوتون شناسایی شده را ایجاد کردند و با این کار گام مهمی در حوزه افزایش سرعت محاسبات کوانتومی برداشته‌اند. دانشمندان در این مطالعه برای ارائه یک روش بسیار کارآمد در نشان دادن افزایش سرعت محاسباتی کوانتومی در حل برخی از وظایف از پیش تعریف شده از یک الگوریتم شبیه‌سازی کلاسیک موسوم به "نمونه‌برداری بوزون گاوسی"(GBS) استفاده کردند.یک رایانه کلاسیک بر اساس قوانین فیزیک کلاسیک دستورهای از پیش تعیین شده‌ای را اجرا می‌کند، اما یک رایانه کوانتومی دستگاهی است که یک پدیده فیزیکی را بر اساس مکانیک کوانتومی و به صورت منحصربه‌فردی درمی‌آورد تا به صورت اساسی یک حالت جدید از پردازش اطلاعات را تشخیص دهد.

نیروگاه انرژی آبی بایهتان

در 28 ژوئن، نخستین واحدهای عملیاتی تولید بزرگترین نیروگاه انرژی آبی/برق آبی جهان به بهره برداری رسید. چین تولید نیرو از نخستین واحدهای عملیاتی سد برق آبی بزرگ جدیدی که دومین سد بزرگ جهان پس از سد گورجس در این کشور است را آغاز کرد. در ماه ژوئن، چین سد "بایهتان" (Baihetan) را که دارای بزرگترین توربین‌های برق‌آبی جهان است، راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار چین اخبار چین خورشید مصنوعی مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد

معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری از رتبه هفدهم ایران در زمینه هوش مصنوعی در جهان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سالیانه دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دکتر دهقانی در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته یک گفتگوها و تعاملات زیادی انجام شد تا یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی تشکیل شود.  ما مدل های مختلفی را از کشورهای دیگر بررسی کردیم و با ده‌ها ساعت جلسه توسط متخصصان حوزه هوش مصنوعی به این نتیجه رسیدیم که مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم که شامل نظارت،‌ تنظیم‌گری و ... است.

وی گفت: در اسفندماه سال گذشته مرکز ملی هوش مصنوعی تأسیس شد و اعضای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند. و جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران دولتی و صندوق های بزرگ کشور انجام شد و یک صندوق توسعه هوش مصنوعی تشکیل شد و این صندوق با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیاردی برنامه‌ریزی شد.

دهقانی ادامه داد: کارهای عملیاتی زیادی انجام شده و یک مرکز ملی در نخستین گام یک اپراتور هوش مصنوعی بالا بیاورد که خدمات مختلفی از جمله دیتاسنتر بزرگ و کتابخانه‌های زبان تصویری ارایه می‌کند.

معاون علمی رییس جمهور گفت: ما از نظر دانش فنی و تولید مقالات علمی رتبه 17 را داریم اما در حوزه کاربردها رتبه 70 یا 80 را دارد که به خاطر نبود زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: این مرکز زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل می‌شود. معاونت علمی وظیفه حمایت از توسعه فناوری را دار. ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی وظیفه حمایت از هوش مصنوعی را دارد.

نقش‌آفرینی "مراکز نوآوری" در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان

دهقانی گفت: امسال تا آخر سال به چندصد GPU دسترسی پیدا می‌کنیم البته بحث های تحریمی شدیدی در این موضوع وجود دارد و ما نیز از همه دانشگاه‌ها و اساتید دعوت می‌کنیم تا در اینجا شرکت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • آغاز تجهیز بزرگترین مدرسه اتیسم کشور به نیروگاه خورشیدی
  • پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد