Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین عطایی‌سلامی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس مقادیر مورد مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در بخش کشاورزی خراسان رضوی همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط موسسه تحقیقات خاک‌ و آب و مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: میزان نیاز کشور به انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه هر سال از سوی موسسه تحقیقات خاک ‌و آب به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین مقادیر کودهای مورد نیاز هم به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام و طی برشی به استانها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: میزان کود مورد نیاز سالانه در خراسان رضوی نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اعلام شده و پس از آن این شرکت کود مورد تعهد را برای بخش کشاورزی خراسان رضوی تأمین می‌کند. 

عطایی ادامه داد: میزان نیاز متوسط بخش کشاورزی کشور به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه مطابق ابلاغ موسسه تحقیقات خاک ‌و آب ۴.۵ میلیون تن در سال است و حال آنکه در یک دهه اخیر حجم مصرف کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در بخش کشاورزی بطور سالانه هیچگاه به سه میلیون تن نیز نرسیده است. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی افزود: بر این اساس امسال حجم تعهد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تهیه کودهای یارانه‌ای مورد نیاز بخش کشاورزی در این استان ۱۷۷ هزار و ۵۰۹ تن بود که تاکنون فقط ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ تن آن در خراسان رضوی به فروش رسیده است. 

وی به افزایش پنج برابری قیمت کودهای کشاورزی در ۲سال اخیر به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی اشاره و بیان کرد: با وجود مصرف پایین این نوع کودها در کشور، میزان مصرف آن باز هم کاهش یافته بطوری که با مقادیر توصیه شده از سوی مراکز تحقیقات کشاورزی فاصله بیشتری پیدا کرده است. 

عطایی، همچنین به تاثیر مصرف کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی بر کیفیت و کمیت محصولات و لزوم توجه به ارتقای سطح سلامت جامعه از این بابت اشاره و بیان کرد: اکنون مصرف کم کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است. 

وی به وضعیت مصرف کود اوره در بخش زراعی نیز اشاره و بیان کرد: میزان ازت توصیه شده از سوی موسسه تحقیقات خاک ‌و آب برای بخش کشاورزی ایران سالیانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن و این در حالی‌ است که بطور متوسط مصرف کود اوره در کشور ظرف یک دهه اخیر همواره کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده است. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین حجم مصرف کود اوره پارسال بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تن کمتر از مقادیر توصیه شده موسسه تحقیقات خاک ‌و آب بوده است، بنابراین بخش کشاورزی ایران در به کارگیری کود اوره در مزارع نیز دچار پٌرمصرفی نیست. 

وی به کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: فرایند تأمین، توزیع و مصرف آنها در چهارچوب "سامانه کنترل کیفی" با نظارت کامل صورت گرفته و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

عطایی گفت: چنانچه هر نوع کود از لحاظ کیفیت نامناسب باشد بطور خودکار و نظام‌مند شناسایی شده و بلافاصله از چرخه توزیع در بخش کشاورزی کشور حذف می‌شود. 

وی افزود: نتایج مثبت آزمایشهای مستمر موسسات تحقیقاتی و نهادهای نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت است. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس به همه کشاورزان دریافت و مصرف‌کننده کودهای یارانه‌ای اطمینان‌ می‌دهیم کیفیت کودهای توزیعی تایید شده و مناسب است.

وی از همه بهره‌برداران بخش کشاورزی درخواست کرد تا ضمن رعایت نکات فنی در مصرف نهاده‌ها، انواع کود مورد نیاز خود را مطابق دستورالعمل‌های فنی ابلاغی فقط از شبکه رسمی فروش، به ویژه کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مستقر در شهرستانها تهیه کنند. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کود پتاسه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشهد کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کود پتاسه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کود پتاسه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشهد کشاورزی موسسه تحقیقات خاک کودهای یارانه ای بخش کشاورزی فسفاته و پتاسه مصرف کودهای مورد نیاز توصیه شده میلیون تن کود اوره مصرف کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقص فنی، پرواز مشهد - تهران را از آسمان به مبدا بازگرداند

حسن جعفری مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: پرواز شماره ۵۶۲۰ شرکت هواپیمایی آتا به تهران، ساعت ٢٣ و ۴٠ دقیقه فرودگاه مشهد را به مقصد تهران ترک کرده بود.

وی اضافه کرد: این پرواز به علت نقص فنی با تصمیم خلبان و با رعایت مسائل ایمنی و استاندارد پرواز، به مشهد بازگشت و به سلامت بر زمین نشست.

جعفری افزود: این پرواز با ۲۷۴ دقیقه تاخیر در ساعت سه و ٣۴ دقیقه بامداد امروز انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • نقص فنی، پرواز مشهد - تهران را از آسمان به مبدا بازگرداند
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی