Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کارخانه قند ممسنی سال 44 در مساحتی به وسعت 32 هکتار در قالب یک شهرک احداث شد.

سه حلقه چاه عمیق، پنج عدد سیلوی پنج هزار تنی، دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی، یک مسجد، ۱۵۰ واحد مسکونی، استخر، زمین فوتبال و پارک و نانوایی بخشی از دارائی‌های آن است.

این کارخانه عظیم که تنها واحد صنعتی شهرستان های رستم و ممسنی شناخته می شود، علاوه بر ۳۰۰ کارگر دائم ، ۴ هزار و ۷۰۰ نفر کارگر فصلی داشت و ماهانه ۱۰ هزار تُن شکر تولید می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی اجرای سیاستهای اصل 44، قند ممسنی نیز در چرخه خصوصی سازی قرار گرفت و در سال ۱۳۷۸ به بخش خصوصی واگذار شد.

پس از آن بود که روزهای افول کارخانه آغاز شد و سرانجام در سال ۹۲ این کارخانه تعطیل و حدود ۳۰۰ نفر کارگر آن  بیکار شدند.

بدهی کارخانه قند ممسنی، حدود ۲۰ میلیارد تومان به بانک، شرکت غله فارس و کارگران کارخانه تخمین زده می شود که برخلاف تعهد مالک، تاکنون اقدامی برای تسویه بدهی و فعالیت کارخانه نشده است

بدهی کارخانه قند ممسنی، حدود ۲۰ میلیارد تومان به بانک، شرکت غله استان فارس و کارگران کارخانه تخمین زده می شود که برخلاف تعهد مالک هنگام واگذاری کارخانه به فعالیت، اما تاکنون که هشت سال از تعطیلی آن می گذرد، مالک اقدامی برای تسویه بدهی و فعالیت کارخانه نکرده است.

 

تمرکز بر احیای واحدهای صنعتی راکد برای تحقق رشد اقتصادی 7/5 درصد

در هشتمین سال خاموشی کارخانه قند ممسنی و پس از گذشت دو ماه از سفر اخیر رئیس جمهور به استان فارس که طی آن صولت مرتضوی، معاون اجرایی ریاست جمهوری ضمن حضور در شهرستان ممسنی و بازدید از کارخانه، از تلاش و قول دولت بر احیای مجدد کارخانه قند ممسنی خبر داد.

عبدالعظیم خادم حمزه، معاون اقتصادی استاندار فارس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در موضوع کارخانه قند ممسنی به خبرنگار فارس در شیراز گفت: دستوری که رئیس جمهور دادند و ما در برنامه کاری قرار دادیم راه اندازی واحدهای صنعتی راکد است، بانک اطلاعاتی را آماده کردیم و در حال مشخص کردن  تقسیم بندی شهرستانی و دستگاهی آن هستیم.

طبق دستور رئیس جمهور، راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد در دستور کار قرار گرفت و بانک اطلاعاتی آماده شد

وی با بیان این نکته که یک ساز و کار تعریف کردیم که هر چه سریعتر این واحدها را تعیین تکلیف کنیم، افزود: تلاش می کنیم بتوانیم بخشی را تا آخر سال در چرخه تولید بیاوریم و بخشی را پیگیری کرده تا سال آینده به تولید بازگردند.

معاون استاندار فارس با اشاره به سهم مشخص شده استان در رشد اقتصادی سال 1401، اظهار داشت: چیزی که برایمان مشخص شده، رسیدن به رشد 7/5 درصدی در اقتصاد استان است، باید به سمت ظرفیتهایی برویم که وجود دارند و سریع می شود راه اندازی کرد.

چیزی که برایمان مشخص شده، رسیدن به رشد 7/5 درصدی در اقتصاد استان است و در این زمینه باید به سمت ظرفیتهایی برویم که می‌شود سریع راه‌اندازی کرد

خادم حمزه به ضرورت احیای کارخانه های کنونی اشاره کرد و گفت: وقتی ما کارخانه آماده داریم که یا راکد است یا با ظرفیت پایین کار می‌کند، اگر بخشی از توانمان را بگذاریم خیلی سریعتر می‌توانیم به اهدافمان برسیم و رشد اقتصادی را که برایمان در سال 1401 ترسیم کرده اند محقق کنیم.

وی افزود: در این میان یکسری واحدهای بزرگ مثل کارخانه آزمایش و قند هستند که به طور ویژه پیگیری می کنیم.

آغاز فاز نخست کارخانه قند تا پایان سال

معاون اقتصادی استاندار فارس خاطرنشان کرد: برای قند ممسنی یک جلسه در تاریخ 8/5 در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و تکلیف کردند در کارگروه رفع موانع تولید استان بررسی شود که دو جلسه نیز در کارگروه مطرح شد اما مالک کارخان،ه به دلیل مشکلات جسمانی که دارد نتوانست حضور پیدا کند.

خادم حمزه تصریح کرد: به مالک اصلی تأکید کردیم که حتما باید حاضر شوند که ایشان مراجعه کردند و در جلسه ای که گذاشته شد ما با وی اتمام حجت کردیم و برنامه هایشان را خواستیم، در نهایت تصمیماتی گرفته شد که الان در حال اجراست.

وی در  رابطه با این تصمیمات توضیح داد: در حال حاضر مدیر کارخانه که نماینده مدیرعامل است، با استفاده از ظرفیت کارگران قبلی کارخانه شروع به راه اندازی کارخانه در 2 فاز، شامل فاز اول تولید شکر از شکر خام و فاز دوم از چغندر قند کرده است.

خادم حمزه ادامه داد: فاز دوم سال آینده شکل می گیرد اما فاز اول این هفته آغاز شد و مقرر هم شده از نیروهای بومی استفاده شود.

فاز دوم تولید در کارخانه قند سال آینده شکل می‌گیرد اما فاز اول این هفته آغاز شد و مقرر هم شده از نیروهای بومی استفاده شود

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده دادگستری شهرستان مطالبات کارگری را دقیقا مشخص کند و مالک موظف به پرداخت شود.

خادم حمزه تأکید کرد: استارت کار زده شده و به فرمانداری تکلیف کرده ایم به صورت مستمر رصد کرده و گزارش پیشرفت کار را به ما اعلام کنند.

این مسئول افزود: قول داده ایم همزمان با پیشرفت کار، و به ازای هر قدم که برداشته می شود، ما مسائل و مشکلات از جمله بدهی به دستگاه های مختلف را یک به یک در جلسات کارگروه رفع موانع تولید، مطرح و تصمیم گیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مدیران کارخانه موظف هستند همزمان با پیش بردن فاز یک، ثبت سفارش برای خرید شکر خام را از طریق سازمان صمت استان انجام دهند و پایان سال یا اوایل سال آینده شاهد بهره برداری از فاز اول باشیم و در سال 1401 برای فاز دوم که خط چغندر قند است خیز بردارند و هم زمان هم تکلیف کردیم که به محض راه اندازی خط دوم وارد قرارداد با کشاورزان شوند که از محصولات منطقه استفاده شود.

با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم

معاون استاندار فارس در پاسخ به این سئوال که آیا مالک اراده لازم برای راه اندازی کارخانه را دارد، گفت: مالک از نظر جسمی مشکلات عدیده ای دارد که این امکان برایش مهیا نیست مداوم بیاید شیراز، ما تکلیف کردیم که نماینده ثابتش را کتبا معرفی کند که مدیر کارخانه را به عنوان نماینده تام الاختیار معرفی کرد.

وی تصریح کرد: ما عهد اخوت با کسی نبستیم که برای راه اندازی معطل کسی بمانیم چون تکلیفی که رئیس جمهور بر عهده ما گذاشته راه اندازی است و ما هم در همان مسیر گام بر می‌داریم‌ اما اولویت با مالکین است.

خادم حمزه تاکید کرد: اگر مجموعه ارشد استان به این نتیجه برسد که مالک اراده یا توانی برای راه اندازی ندارد ما قطعا از طریق سرمایه گذار جدید ورود می کنیم.

امید به باز شدن گره چند ساله

 مجید انصاری، نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در نشست با معتمدین و متنفذین شهرستان با بیان اینکه پرونده کارخانه قند را از یک موضوع بلاتکلیف چندین ساله بیرون آوردیم و راه اندازی مجدد آن را این بار در سطح هیئت دولت پیگیر شدیم، گفت: در مورد کارخانه قند در ۱۵ سال اخیر عملا کارخانه قندی وجود نداشته است و حق و حقوق کارگران و مردم آن چنان که باید و شایسته بود پرداخت نشده بود و هر ماه می دیدیم کارگران زحمت کش این کارخانه برای حقوق خود تجمع اعتراضی کرده اند. 

انصاری ادامه داد: با پیگیری های قانونی و حقوقی انجام شده الان حقوق کارگران کامل پرداخت شده و یا در حال پرداخت کامل است و بدهی کارخانه به تأمین اجتماعی نیز در مراحل نهایی است تا این گره اساسی بعد از چندین سال باز شود و هم اکنون این کارخانه در مرحله تعمیرات اولیه و گام های مهم برای راه اندازی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور پیگیر راه‌اندازی کارخانه شده است

وی با بیان اینکه تلاش خوبی صورت گرفت تا موضوع کارخانه قند بعد از ٢٠ سال در جلسه هیئت دولت طرح و بررسی می شود، افزود: معاون اجرائی دولت رسماً خود ایشان متولی پیگیری این موضوع شده است که بعد از دعوت ایشان به شهرستان رستم و بررسی میدانی کارخانه قند، قول مساعد دادند این پرونده را بعد از چندین سال به سرانجام برساند و همانطور که دیدیم مناقصه آن در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می شود و یک جلسه مهم دولت با همین موضوع برگزار می شود.

مالک کارخانه دو راه بیشتر ندارد یا باید دنبال راه‌اندازی کارخانه باشد یا باید بپذیرد و کارخانه را در اختیار دیگران قرار دهد و بیش از این با عمر و سرمایه مردم بازی نکند

انصاری خاطرنشان کرد: اگر به همین مسیر ادامه دهیم تا سال آینده به نتایج خوبی می رسیم و عملا راه اندازی خواهد شد.

نماینده مردم ممسنی افزود: مالک کارخانه دو راه بیشتر ندارد یا باید دنبال راه اندازی کارخانه باشد یا باید بپذیرد و کارخانه را در اختیار دیگران قرار دهد و بیش از این با عمر و سرمایه مردم بازی نکند و این موضوع برای همیشه باید به نتیجه و سرانجام نهایی برسد.

به گزارش فارس؛ احیای کارخانه های تعطیل شده اصلی ترین و منطقی ترین راه برای خروج از رکود و آغازگر رشد اقتصادی کشور است.

به حرکت درآمدن چرخ های کارخانه های خاموش نه تنها به حرکت چرخهای اقتصاد می انجامد بلکه سبب بازگشت نشاط اجتماعی و تقویت اعتماد عمومی به دولت خواهد شد، امری که ضرورت تمرکز بر احیای واحدهای صنعتی تعطیل شده را دو چندان می کند.

انتهای پیام/ ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کارخانه قند ممسنی خصوصی سازی واحد صنعتی تعطیلی راه اندازی معاون استاندار فارس کارگران احیای کارخانه سود اقتصادی مدار تولید راه اندازی کارخانه کارخانه قند ممسنی برای راه اندازی واحدهای صنعتی استاندار فارس رشد اقتصادی رئیس جمهور خادم حمزه سال آینده فاز دوم فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در شهرکرد

بهنام دادایی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا امسال ۱۵۰ هزار تن انواع شن و ماسه شامل شن شسته، شکسته، بادامی و... در کارخانه آسفالت شهرداری شهرکرد تولید شود.

بیشتر بخوانید

تولید ۶۵ هزار و ۴۷۳ تن آسفالت در شهرکرد

مدیر کارخانه آسفالت شهرداری شهرکرد با بیان اینکه پارسال ۱۲۹ هزار و ۳۹۵ تن شن و ماسه تولید شده است، افزود: در فروردین ماه امسال نیز ۴ هزار و ۲۱۷ تن شن و ماسه تولید شده است.

وی اضافه کرد: تولید شن و ماسه توسط شهرداری شهرکرد توانسته در تولید آسفالت و کاهش بخشی از هزینه‌های شهرداری موثر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • شمارش معکوس معرفی بهترین فوتبالیست جهان!
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • افزایش خط تولیدِ شیرآلات ساختمانی در گرمی
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزادراه شهید شوشتری
  • شمارش معکوس پایان رفع معارضین آزادراه شهید شوشتری
  • پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن شن و ماسه در شهرکرد
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود