Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اظهار کرد:  یک مسأله که پس از بحث کووید۱۹  مطرح شد، بحث ابتلا به عفونت همزمان است، ممکن است گاهاً افراد همزمان به دو عفونت گرفتار شوند، مثلا در فردی که مبتلا به ویروس اچ آی وی است ما عفونت همزمان را داریم آنطور که در برخی مبتلایان به این ویروس، ابتلا به سل هم دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اپیدمیولوژیست، تأکید کرد: ابتلای همزمان افراد به دو عفونت در علم پزشکی بسیار عجیب نیست و نخستین مورد آن هم در سرزمین‌های اشغالی به چشم خورده است، آخرین اخبار منتشر شده هم حکایت از آن دارد آن فرد مبتلا، عفونت علائم خفیفی داشته است. 

 «فلورونا» واریانت جدید نیست

وی با اشاره به خطرناک بودن فعالیت فلورونا در کشور، اظهار کرد: فعالیت «فلورونا» به منزله واریانت جدید نیست، فلورونا اساساً به فعالیت همزمان دو عفونت آنفولانزا و کرونا در بدن افراد مبتلا اطلاق می‌شود. هنوز زود است بگوییم خیلی خطرناک است یا خیر. چون نیاز به شواهد بیشتر داریم. البته زمانی که میزان مبتلایان کرونا و آنفلوانزا بیش از حد انتظار افزایش یابد می‌گوییم اپیدمی به صورت همزمان در حال فعالیت است. 

این کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به عوامل کاهش ابتلا به آنفلوانزا در کانال گذشته، اظهارکرد: سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی روند ابتلا به  آنفلولانزا در کشور و جهان کاهش یافته است. 

احتمال وقوع اپیدمی آنفولانزا تا اردیبهشت ماه

وی با ابراز نگرانی از احتمال شیوع آنفولانزا در کشور، به برخی مصادیق این شیوع اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجایی که ابتلا به ویروس آنفولانزا در کشور در سال‌های گذشته کاهش یافته، این تا حدی توانسته سطح ایمنی افراد نسبت به این بیماری را کاهش داده و جمعیت مستعد ابتلا به آنفولانزا شود و احتمال وقوع اپیدمی آنفولانزا تا اردیبهشت ماه را دوچندان می‌کند. اگر مردم به این علائم دچار شوند متوجه نخواهند شد که به کرونا، آنفولانزا و یا ... مبتلا شده‌اند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: نگرانی بعدی بحث درمان است، وقتی ما تست کافی که همزمان سه نوع بیماری را تشخیص می‌دهد نداشته باشیم تا بتواند آنفولانزا نوع آ و ب و کووید ۱۹ را شناسایی کند، پزشک نخواهد دانست که کدام نوع بیماری است و این تشخیص را دشوار می‌کند.

وی  افزود: اگر اپیدمی کرونا و آنفلولانزا صورت بگیرد هم می‌تواند افزایش موارد بستری و ابتلاها را افزایش دهد و هم این‌ها باعث می‌شود بیماران و اشباع تخت‌های بیمارستانی افزایش یابد و خدمات رسانی نیز دشوار شود. 

اقشار آسیب پذیر واکسن آنفولانزا و کرونا را تزریق کنند

وی تاکید کرد: ما از ابتدای فصل سرد یعنی اواخر شهریورماه، تأکید کردیم که افراد دارای بیماری زمینه ای و بیماران خاص و زنان باردار و.... واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، این از ابتلا و بستری شدن افراد جلوگیری خواهد کرد، برای کووید۱۹ هم واکسن های موجود کفایت می‌کند. البته درباره واکسن‌های کووید این فایده آن‌ها به اذعان تولید کنندکان و سازندگان آن است و نیاز به شواهد بیشتر داریم. 

مهری در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران با موج جدید آنفولانزا مواجه خواهد بود یا نه؟»، اذعان کرد: در این باره دو راه داریم، یا آنکه نظام مراقب از ما در ایران، دوباره سیر موارد ابتلا به کرونا را گزارش دهد، اما در برخی کشورها نشان داده شده است که آنفولانزا در بسیاری از کشورها روند افزایشی داشته است و در نتیجه تا اردیبهشت ماه ایران در معرض خطر و درگیری با اپیدمی آنفولانزا خواهد بود و این دلیلی می‌شود تا علی‌رغم کاهشی بودن آمار اما رعایت پروتکل ها باید در دستور کار قرار گیرد و دوم  آن‌که اقشار آسیب پذیر واکسن آنفولانزا  و کووید ۱۹ را تزریق کنند، کشورهایی که دز سوم را دریافت کرده اند میزان بستری و فوت و ابتلا به طور قابل توجهی در بحث امیکرون و دلتا کاهش یافته است و می‌تواند نگرانی ها درباره آنفولانزا را کاهش دهد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اپیدمی آنفلوانزا فلورونا واکسن آنفولانزا تا اردیبهشت ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژه‌ای در روز ۲۲ اردیبهشت ماه، گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح می‌شود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگی‌های آثار عیاری و نقش او در ارتقاء سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلم های ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد. 

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخه‌های اصلاح و مرمت شده فیلم‌های سینمایی «آبادانی‌ها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در می‌آید و پس از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار می‌شود.
حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان سینما آزاد است.

دیگر خبرها

  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • احتمال وقوع دوباره سیل در آذربایجان شرقی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • کاهش فروش آیفون در چین همزمان با شدیدترین افت درآمد سالانه اپل