Web Analytics Made Easy - Statcounter

انقلاب اسلامی ایران حاصل تلاش و خیزش مردم ایران است که آغاز آن با قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و شهادت جمعی از هموطنان شکل گرفت و در نهایت به دستگیری و زندانی شدن امام خمینی(ره) منجر شد.

امام خمینی(ره) پس از ۱۰ ماه زندانی در ۱۷ فروردین سال ۱۳۴۳ آزاد شد اما از آنجا که قیام را برای خدا می‌دانست، پس از آزادی نیز دست از مبارزات برنداشت تا زمانی که با نفوذ و تحمیل آمریکا، دولت ایران مجلس وقت را وادار به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا حق مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی مقیم ایران کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی(ره) پس از اطلاع در چهارم آبان ۱۳۴۳ علیه این قانون، شاه و آمریکا و اسرائیل را مورد هجمه قرار می‌دهد که این اقدام خشم رژیم شاه و آمریکایی‌ها را که تحمل این انتقادات را نداشتند بر انگیخت و باعث دستگیری مجدد ایشان در ۱۳ آبان ماه همان سال و تبعید به ترکیه شد.

یازده ماه بعد در ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۴۴ امام از ترکیه به عراق منتقل و بیشتر دوران تبعید را در نجف گذراند، پس از تبعید ایشان رژیم پهلوی با ایجاد یک فضای بسته سیاسی مانع از اعتراضات و قیام‌های مردمی شد تا اینکه در اواسط دهه ۱۳۵۰ جیمی کارتر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده و نظریه و دکترین سیاست خارجی خود را حمایت از «حقوق بشر» اعلام می‌کند.

این سیاست آمریکا به دلیل سال‌ها جنگ افروزی و استبداد آن کشور در جهان بود که موجب بدبینی افکار عمومی جهان علیه آنها شد، که در این رابطه می‌توان به جنگ آمریکا در ویتنام و کشتن میلیون‌ها انسان بی گناه در آن کشور اشاره کرد.

بر همین اساس ایالات متحده آمریکا در صدد تغییر چهره مخدوش خود در نظام بین‌الملل با اعلام شعار حمایت از حقوق بشر به دنبال جلوه کردن خود به عنوان مدافعان دموکراسی و آزادی‌خواه برآمد.

هر چند از اهداف اصلی آمریکا در طرح شعار «حقوق بشر» مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه بلوک شرق به رهبری شوروی به عنوان دولتی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کرد بود اما هدف او پیاده کردن این نظریه در کشورهای دست نشانده خود نیز بود که در این میان ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف به شمار می‌آمد.

در این میان، شاه در ۲۰ آبان ماه سال ۵۶ در یک فضای باز سیاسی به آمریکا سفر می‌کند و هنگام ملاقاتش با کارتر جمع زیادی از ایرانیان معترض به حکومت پهلوی در مقابل کاخ او به نشان اعتراض به شاه ایران تجمع کرده و شعارهایی علیه او می‌دهند هر چند که اردشیر زاهدی با کمک ساواک تلاش می‌کند تمام قوای خود را به نفع شاه در مقابل معترضین جمع کند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در ۲۸ آبان ۵۶

به دنبال اعتراضات ایرانیان به رژیم پهلوی در ۲۰ آبان سال ۱۳۵۶، هشت روز بعد، تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در ۲۸ آبان همان سال شکل می‌گیرد که دانشجویان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، یک نفر کشته و تعدادی مجروح و بیش از صد نفر زندانی می‌شوند که این اقدام کثیف نشان از شعار دروغین شاه بود.

اولین جرقه اصلی انقلاب اسلامی علیه حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۶ به دنبال مقاله توهین آمیز  دربار، با نام مستعار احمد رشیدی مطلق با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» تنظیم و در ۱۷ دی ۵۶ در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود، به وقوع پیوست.

در پشت صحنه این مقاله توهین آمیز شخص شاه با تشویق دولت آمریکا بود که در این مقاله کمونیست‌ها را استعمار سرخ و روحانیان به ویژه حضرت امام(ره) را به عنوان استعمار سیاه نامیده و آن ۲ را استعمار گرانی می‌خواند که مقابل انقلاب سفید شاه به مخالفت پرداخته اند.

انتشار این مقاله که مقارن با جشن‌های کشف حجاب و آزادی زنان بود موجی از انزجار، تنفر و عکس العمل مردم قم به ویژه حوزویان و بازاریان را به دنبال داشت، روز ۱۸ دی ۵۶ طلاب و روحانیان در مدرسه علمیه خان تجمع و سپس به بیت آیات عظام گلپایگانی، حائری، طباطبایی، مرعشی رفته و علما و آیات عظام حمایت خود از حضرت امام خمینی و تنفر و بیزاری خود از حکومت پهلوی را اعلام داشتند.

این اعتراض تا ۱۹ دی نیز ادامه می‌یابد تا اینکه معترضان در منزل آیت الله نوری همدانی اجتماع و وی علیه رژیم شاه سخنرانی می‌کند سپس مردم به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت شعار می‌دهند که در این میان ماموران نیز مردم را به گلوله بسته و تعدادی از معترضان کشته و مجروح می‌شوند.

هر چند این قیام به بهانه انتشار مقاله توهین آمیز ساواک علیه امام خمینی شکل گرفت ولی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، از مضامین قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ را «ضدّ آمریکایی و ضدّ استکباری» خواندند و یادآوری کردند: چند روز قبل از آن قیام، رییس‌جمهور وقت آمریکا در تهران حمایت صد در صدی خود را از رژیم منحط، مستبد و وابسته پهلوی اعلام کرده بود، بنابراین حرکت مردم قم علیه رژیم پهلوی یک حرکت ضد آمریکایی هم بود.

به دنبال سرکوب مردم قم توسط رژیم پهلوی حوزه‌های علمیه نجف به مدت یک هفته تعطیل و علمای نجف از قبیل حضرت امام، آیت الله العظمی خویی با صدور اعلامیه‌هایی این جنایات را محکوم و همبستگی خود و حوزه‌های علمیه نجف با مردم قم را اعلام می‌دارند، رژیم غاصب پهلوی نیز علمای مبارز از جمله مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، گرامی وآیت الله محمد یزدی، ربانی املشی، جنتی،ربانی شیرازی و... را به شهرهای دور تبعید می‌کند.

به دنبال این قیام، مردم تبریز مراسم چهلم شهدای قم را در ۲۹ بهمن ۵۶ برگزار و سپس به راهپیمایی می‌روند که با مقابله ماموران حکومت مواجه و تعدادی از آنها شهید و مجروح می‌شود، در نهم فروردین ماه سال ۱۳۵۷ نیز مردم یزد و برخی شهرهای دیگر در مراسم اربعین شهدای تبریز این راه را ادامه می‌دهند تا سرانجام منجر به پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ شد.

از مهمترین پیام ها این قیام، سرعت بخشیدن به روند انقلاب اسلامی و جهت بخشی به آن بود که ماهیت این انقلاب دینی است و زمینه نفوذ و گسترش کلام رهبری قیام را فراهم کرد و از جهتی پوچی شعار حقوق بشری آمریکا را بر ملا ساخت و در عرصه سیاسی نیروهای مردمی و مذهبی را به‌ عنوان بازیگری جدید جایگزین احزاب و گروه های سیاسی کرد.

آنچه موجب این پیروزی شد بصیرت و همبستگی ملت ایران و بیداری و وحدت حوزه‌های علمیه با رهبری مردی الهی بود که توانست رژیم تا دندان مسلح طاغوت را ساقط کند و استقلال و آزادی را در زیر سایه پرچم ولایت الهی برای ایران به ارمغان بیاورد.

- حجت‌الاسلام و المسلمین «علی مراد کیانی» مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران شهر همدان امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران شهر همدان امام خمینی انقلاب اسلامی ایران شهر همدان امام خمینی انقلاب اسلامی رژیم پهلوی امام خمینی حضرت امام حقوق بشر مردم قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روحانیت یزد اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در فعالیت‌های خود داریم، مربوط به حوزه رسانه‌ای و انتشار ارزش‌های دینی و انقلابی است.

وی با بیان اینکه ما مطالب، خاطرات، ارزش‌ها و مسائل بسیار زیادی داریم که می‌تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی برای جوامع مختلف داشته باشد افزود: متاسفانه ما برای اینکه این ارزش‌ها و مطالب را به دنیا معرفی کنیم راهکاری نداریم و نتوانستیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کلمات اهل بیت (ع) و منطق شیعه برای همه واضح باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: حتی امروز ما در ارتباط با انقلاب اسلامی هم آنگونه که باید و شاید برنامه‌ریزی برای معرفی انقلاب به مردم جهان نداریم و رسانه‌های خوبی برای اینکه بتوانیم انقلاب و ارز‌ش‌های آن را به جهان معرفی کنیم نداریم.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه انقلاب را رسانه‌های صهیونیستی آنگونه که می‌خواهند به جهانیان معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این ضعف به حدی است که ما حتی در جهان اسلام هم نتوانستیم خودمان را معرفی کنیم به گونه‌ای که بسیاری از علمای اهل تسنن فکر می‌کنند در شیعه هیچ کتاب فقهی و تفسیری وجود ندارد.

امام جمعه یزد برنامه‌ریزی برای انتشار ارزش‌ها در بعد بین‌المللی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: همین الان در کشور خودمان هم خاطرات بسیاری از رزمندگان و علمای خودمان و حتی امام داریم که در ارتباط با آن حرف زده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک جریانی به دنبال فراموش شدن امام و سیره آن حضرت است، گفت: ما حتی برنامه‌ای که بتوانیم به دانش‌آموزان و دانشجویان و دیگر افراد این ارزش‌ها، خاطرات و مطالب را منتقل کنیم را نداریم و این یک ضعف بسیار بزرگی است که ما در جامعه داریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه در حدیثی از امام صادق (ع) داریم که ایشان فرمودند شما تنها حقایق ما را به مردم اعلام کنید، آنها به سمت ما می‌آیند عنوان کرد: ما در همین کار انتقال حقایق و ارزش‌ها به جوانان و عموم مردم داخل و خارج از کشور ضعف داریم و باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه در مقابل این ضعف دشمن تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به انقلاب و ارزش‌های آن انجام می‌دهد اضافه کرد: یکی از اقداماتی که دشمن با تمام توان رسانه‌ای خود در حال انجام دادن آن است، ربط دادن معیشت به انقلاب است، به گونه‌ای که مردم به دلیل ناراضی بودن از گرانی، با انقلاب مشکل دارند.

امام جمعه یزد تصریح کرد: این در حالی است که بحث ضعف و مشکل برخی مدیران و یا گران‌فروشی برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان با وجودی که ایراد بسیار بزرگی است، اما با اصل انقلاب در تضاد است و نباید این دو با یکدیگر گره زده شوند.

وی به بیان خاطره‌ای از عملیات والفجر مقدماتی و اقداماتی که برای اطلاع‌رسانی این عملیات انجام شد اشاره کرد و افزود: دنیا به خوبی این موضوع را فهمیده که هر کاری می‌خواهد انجام دهد را از ابتدای کار و آنطور که می‌خواهند اطلاع رسانی کنند تا مردم را به خود جلب کنند؛ حتی داعش هم برای جذب گسترده نیرو‌های خود از تبلیغات رسانه‌ای استفاده کرد و تعداد زیادی افراد را از سراسر نقاط جهان به خود جذب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: ما کتاب‌های بسیار زیادی داریم که در حوزه‌های مختلف منتشر شده و الان زمان آن است که برای جهانی شدن این کتاب‌ها و خاطرات برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

آیت‌الله ناصری به ظرفیت فضای مجازی و ضرورت استفاده از آن در تبلیغ دین و انقلاب اشاره کرد و گفت: باید ارزش‌های انقلاب را در فضای مجازی معرفی کنیم، اما باید توجه داشت که فعالیت در هر عرصه‌ای باید متناسب با تکنیک‌های همان عرصه باشد به عنوان مثال در فضای مجازی باید با تولید محتوا‌های کوتاه و مختصر اقدام به انتشار مطالب و تولیدات هنری خود کرد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد.

امام جمعه یزد بیان کرد: امروز لازم است که اقشار مختلف مردم یک دوره فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را بازخوانی کرده و نسبت به تولید محتوا از این مطالب متناسب با سلایق جوانان و نوجوانان انجام دهند.

در پایان این جلسه از ۴ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آیا می شناسیدش؟
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر
  • ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم